Penilaian pelaksanaan program I-Think dalam menerapkan kemahiran insaniah pelajar melalui pengajaran sains
Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan peta pemikiran i-Think dalam kalanganmurid tingkatan empat. Kesan penggunaan kaedah peta pemikiran ini dilihat dari sudutpencapaian murid dalam aspek kemahiran insaniah iaitu kemahiran berkomunikasi,kemahiran pemikiran kritikal dan penyelesaian masalah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6545 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Kajian ini bertujuan untuk menilai pelaksanaan peta pemikiran i-Think dalam kalanganmurid tingkatan empat. Kesan penggunaan kaedah peta pemikiran ini dilihat dari sudutpencapaian murid dalam aspek kemahiran insaniah iaitu kemahiran berkomunikasi,kemahiran pemikiran kritikal dan penyelesaian masalah dan kerja berkumpulan. Kajianini menggunakan kaedah tinjauan. Persampelan kajian dijalankan secara rawak mudahmelibatkan 196 orang pelajar tingkatan empat yang mengambil subjek Sains Teras dinegeri Pulau Pinang. Dua jenis instrumen yang digunakan ialah soal selidik guru dansoal selidik murid. Data dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif daninferensi. Pelaksanaan Program i-Think dalam aspek (1) pengetahuan i-Think guru, (2)kemahiran guru menerapkan i-Think, (3) perancangan sekolah, (4) amalan PdP, (5)bahan bantu mengajar, (6) aktiviti murid, (7) pementoran, (8) pemantauan, (9)kemahiran komunikasi, (10) pemikiran kritis dan menyelesaikan masalah dan (11) kerjaberkumpulan. Skor min yang dicatat adalah antara 3.60 - 4.14 ( Skala Likert LimaMarkat). Manakala statistik inferensi pula melibatkan ujian-t di mana tiada perbezaanyang signifikan antara guru dan pelajar sekolah bandar dan luar bandar dalam 10 aspektersebut kecuali pemikiran kritis dan menyelesaikan masalah dengan nilai t adalah2.637 (Dk = 194, P |
---|