Pembinaan dan penilaian modul pembelajaran Bahasa Arab untuk warga emas

Mutakhir banyak modul pembelajaran bahasa Arab telah diusahakan untukmemenuhi minat orang awam, terutamanya warga emas. Namun, modul berkenaanrasg inemenuhi pendekatan dan prinsip pembelajaran golongan ini serta tidaklahului oleh satu analisis keperluan. Hasilnya, modul ini telah membantut minatisaa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nor Yazidah Yahya
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2018
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6548
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Mutakhir banyak modul pembelajaran bahasa Arab telah diusahakan untukmemenuhi minat orang awam, terutamanya warga emas. Namun, modul berkenaanrasg inemenuhi pendekatan dan prinsip pembelajaran golongan ini serta tidaklahului oleh satu analisis keperluan. Hasilnya, modul ini telah membantut minatisaan mereka untuk mempelajari bahasa ini. Oleh itu,ina dan menilai modul pembelajaran bahasa Arab untukyang telah dijalankan serta prinsipinakan kaedah kajian Reka Bentuk dan PembinaanResearch Approach) untuk membina modul.Berpandukan kaedah ini, kajian ini dibahagikan kepada dua fasa. Fasa pertama; iaituFasa Reka Bentuk dan Pembinaan melibatkan proses reka bentuk dan pembinaanmodul pembelajaran bahasa Arab untuk warga emas yang terdiri daripada 10 unit.Selanjutnya, fasa kedua kajian ini; iaitu Fasa Pelaksanaan dan PenilaianKebolehgunaan memfokuskan kebolehgunaan modul, yang kemudiannya dinilaioleh pakar dan juga responden kajian yang terdiri daripada seorang pengajar dan 25orang pelajar warga emas. Dapatan kajian fasa pertama telah betjaya inenghasilkanmodul pembelajaran bahasa Arab untuk warga emas yang dikenali sebagaiMOBAWE. Modul ini terdiri daripada empat (4) komponen utama, iaitu objektif,kandungan, penyampaian bahan dan penilaian. Komponen kandungan pulamerangkumi empat (4) elemen; iaitu tema agama, tema komunikasi, unsur dankemahiran bahasa yang diterima dengan pembetulan setelah dinilai oleh sekumpulanpakar. Dapatan untuk fasa kedua menunjukkan pelaksanaan MOBAWE adalahberada pada tahap praktis, berkesan, sesuai dan boleh digunakan. Dapatan temu bualdan pemerhatian yang dianalisis secara kualitatif telah membuktikan bahawa pelajarwarga einas tnainpu meinpelajari bahasa Arab dengan lebih berkesan menggunakanMOBAWE. Mereka turut tnencadangkan agar latihan pengukuhan bersumberkan al-Quran digandakan, serta aktiviti ulang kaji lebih diutamakan berbanding denganujian pencapaian akhir kursus. Penjenamaan semula istilah 'ujian pencapaian akhirkursus sebagai 'ulang kaji juga mengurangkan tekanan mereka. Selain itu, kajianini juga mendapati bahawa penggunaan transliterasi dalam pembelajaran bahasaArab tidak disenangi oleh pelajar warga emas.