Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua

Alat bantu mengajar adalah penting dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) disekolah bagi membantu guru-guru Reka Bentuk Teknologi (RBT) dalam menjalankanPdP yang lebih menarik, menyeronokkan dan berkesan. Tujuan kajian ini adalahuntuk mengkaji keberkesanan Alat Bantu Mengajar Kit Simulasi Pautan (A...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fatihah Anis Saifuddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6560
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Alat bantu mengajar adalah penting dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) disekolah bagi membantu guru-guru Reka Bentuk Teknologi (RBT) dalam menjalankanPdP yang lebih menarik, menyeronokkan dan berkesan. Tujuan kajian ini adalahuntuk mengkaji keberkesanan Alat Bantu Mengajar Kit Simulasi Pautan (ABM KSP)ke atas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan muridtingkatan dua. Reka Bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimental untukmembandingkan pencapaian kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Instrumenkajian yang digunakan adalah ujian pencapaian. Kajian rintis bagi ujiankebolehpercayaan melibatkan 38 orang murid dan hasil ujian Cronbach Alfa ialah0.88 menunjukkan nilai kebolehpercayaan yang tinggi. Kajian ini dijalankan selamatiga minggu di dua buah sekolah Kuala Lumpur yang melibatkan 112 orang muridsebagai responden (55 murid kumpulan rawatan dan 57 murid kumpulan kawalan).Data diperoleh melalui ujian pencapaian bagi kedua-dua kumpulan. Data kuantitatifdianalisis secara deskriptif dan inferens. Keputusan ujian-t menunjukkan bahawaterdapat perbezaan min yang signifikan antara pencapaian kumpulan rawatan dankumpulan kawalan iaitu t(110)=0.003, p