Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua

Alat bantu mengajar adalah penting dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) disekolah bagi membantu guru-guru Reka Bentuk Teknologi (RBT) dalam menjalankanPdP yang lebih menarik, menyeronokkan dan berkesan. Tujuan kajian ini adalahuntuk mengkaji keberkesanan Alat Bantu Mengajar Kit Simulasi Pautan (A...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Fatihah Anis Saifuddin
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6560
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6560
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic T Technology
spellingShingle T Technology
Fatihah Anis Saifuddin
Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua
description Alat bantu mengajar adalah penting dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) disekolah bagi membantu guru-guru Reka Bentuk Teknologi (RBT) dalam menjalankanPdP yang lebih menarik, menyeronokkan dan berkesan. Tujuan kajian ini adalahuntuk mengkaji keberkesanan Alat Bantu Mengajar Kit Simulasi Pautan (ABM KSP)ke atas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan muridtingkatan dua. Reka Bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimental untukmembandingkan pencapaian kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Instrumenkajian yang digunakan adalah ujian pencapaian. Kajian rintis bagi ujiankebolehpercayaan melibatkan 38 orang murid dan hasil ujian Cronbach Alfa ialah0.88 menunjukkan nilai kebolehpercayaan yang tinggi. Kajian ini dijalankan selamatiga minggu di dua buah sekolah Kuala Lumpur yang melibatkan 112 orang muridsebagai responden (55 murid kumpulan rawatan dan 57 murid kumpulan kawalan).Data diperoleh melalui ujian pencapaian bagi kedua-dua kumpulan. Data kuantitatifdianalisis secara deskriptif dan inferens. Keputusan ujian-t menunjukkan bahawaterdapat perbezaan min yang signifikan antara pencapaian kumpulan rawatan dankumpulan kawalan iaitu t(110)=0.003, p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Fatihah Anis Saifuddin
author_facet Fatihah Anis Saifuddin
author_sort Fatihah Anis Saifuddin
title Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua
title_short Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua
title_full Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua
title_fullStr Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua
title_full_unstemmed Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua
title_sort kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Teknikal dan Vokasional
publishDate 2019
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6560
_version_ 1747833278867439616
spelling oai:ir.upsi.edu.my:65602022-01-07 Kesan kit simulasi pautan keatas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan murid tingkatan dua 2019 Fatihah Anis Saifuddin T Technology Alat bantu mengajar adalah penting dalam pengajaran dan pembelajaran (PdP) disekolah bagi membantu guru-guru Reka Bentuk Teknologi (RBT) dalam menjalankanPdP yang lebih menarik, menyeronokkan dan berkesan. Tujuan kajian ini adalahuntuk mengkaji keberkesanan Alat Bantu Mengajar Kit Simulasi Pautan (ABM KSP)ke atas pencapaian topik pautan reka bentuk mekanikal dalam kalangan muridtingkatan dua. Reka Bentuk kajian ini adalah kuasi eksperimental untukmembandingkan pencapaian kumpulan rawatan dan kumpulan kawalan. Instrumenkajian yang digunakan adalah ujian pencapaian. Kajian rintis bagi ujiankebolehpercayaan melibatkan 38 orang murid dan hasil ujian Cronbach Alfa ialah0.88 menunjukkan nilai kebolehpercayaan yang tinggi. Kajian ini dijalankan selamatiga minggu di dua buah sekolah Kuala Lumpur yang melibatkan 112 orang muridsebagai responden (55 murid kumpulan rawatan dan 57 murid kumpulan kawalan).Data diperoleh melalui ujian pencapaian bagi kedua-dua kumpulan. Data kuantitatifdianalisis secara deskriptif dan inferens. Keputusan ujian-t menunjukkan bahawaterdapat perbezaan min yang signifikan antara pencapaian kumpulan rawatan dankumpulan kawalan iaitu t(110)=0.003, p 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6560 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6560 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Teknikal dan Vokasional Abd Wahid, Mohammad Faizal Naharuddin. (2010). Pembangunan Perisian MultimediaInteraktif Teknologi Automatif: Anti -Lock Brake System(abs). Skudai, Johor: UTMAmir, H.D. (2002). Penteorian Sosiologi dan Pendidikan. Tanjung. Malim: Quantum Books.Azizi, Y., Shahrin, H., Yusof, B., Jamaludin, R. (2007). Menguasai penyelidikan : teori, analisisdan interpretasi data. Kuala Lumpur: PTS Professional.Azman, M.N.A., Azli, N.A., Mustapha, R., Balakrishnan, B., & Nor Kalsum, M.I. (2014).Penggunaan Alat Bantu Mengajar ke Atas Guru Pelatih Bagi Topik Kerja Kayu, Paip dan Logam. SainsHumanika, 3(1), 77-85.Azlan, Nurdalina (2010). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar di kalangan Guru Pelatih UTM yangMengajar Mata Pelajaran Matematik. Universiti Teknologi Malaysia.Baharuddin Aris dan Ellinton, Henry (2000). A Practical Guide to Instructional Design:Penerbit Universiti Teknologi MalaysiaBaharuddin Aris, Manimegalai Subramaniam & Rio Sumarni Shariffuddin (2001).Modul Pengajaran Reka Bentuk Perisian Multimedia, Skudai: UTM.Brigham, E., Destefano, C., & Killoy, Z. (2013). SliderCrank Mechanism for Demonstration and Experimentation MQP. Retrieved fromhttp://www.wpi.edu/Pubs/E-project/Available/E-project-042513- 103948/unrestricted/Slider-CraftBacotang, J., Mohamed Isa, Z., Che Mustafa, M., Arshad, M., & Omar, A. (2016). Aplikasi ModelADDIE dalam pembangunan Modul Literasi Awal (Modul Lit-A) untuk awal kanak-kanak. Jurnal PendidikanBitara UPSI, 9(2), 1-10.Charlie, A.U. (2008). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Dalam Kemahiran Asas Membaca diKelas Pemulihan: Kajian Kes di Lima Buah Sekolah Daerah Serian. Jurnal Penyelidikan IPBL, 8, 8096.Chua, Y.P. (2012). Kaedah dan Statistik Penyelidikan. Kuala Lumpur: Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn.Bhd.Cozby, P.C (2001). Methods in Behavioural Research (7th Ed.). London: MayfieldPublishing Co.Dale, R.E. (1969). Audio Visuals Method in Teaching. New York: Holt Richert &Wilson Publications.Effendi, Ferry & Makhfud. (2009). Keperawatan Kesehatan Komunitas Teori danPraktik dalam Keperawatan. Jakarta :Salemba MedikaFaizah, J. (2017). Bahan Bantu Mengajar (Bbm) dalam Pengajaran dan Pembelajaran(P&P) di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Daerah Pontian. Doctoraldissertation, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Farah, S. (2017). Proses Reka Cipta dan Pembuatan Model Mata Pelajaran Reka Cipta.Pendidikan dan Penyelidikan, Jabatan Sains Sosial, IPGKTHO, 3, 172.Gagne, R.M. (1985). The conditions of learning and theory of instruction. New York:Holt, Rinehart & Winston.Gillies R.M. & Ashman A.F. (2003). Co-operative Learning-The social and IntelectualOutcomes of Learning in Group. USA: Routhledgefalmer.Goulet, V., Li, W., Cheong, H., Iorio, F., & Quimper, C. G. (2016, September). Fourbarlinkage synthesis using non-convex optimization. In International Conferenceon Principles and Practice of Constraint Programming (pp. 618-635). Springer,ChamHamdan, A. R., & Yasin, H. M. (1991). Penggunaan Alat Bantu Mengajar (ABM) DiKalangan Guru-Guru Teknikal Di Sekolah Menengah Teknik Daerah Johor Bahru,Johor. Sains Humanika, 8.Harith Azidin bin Kamarudin. (2014). Impak Penggunaan Multimedia DalamPengajaran Topik Isometrik Terhadap Pencapaian dan Motivasi PelajarTingkatan 2Hawks, J.C., Colton, M.B., & Howell, L.L. (2015). A variable-stiffness straight-linecompliant mechanism. Paper presented at ASME 2015 International DesignEngineering Technical Conferences and Computers and Information inEngineering Conference (pp. V05AT08A011-V05AT08A011). American Society ofMechanical Engineers.Ismail, S. (2009). Kaedah Pembelajaran Koperatif Sekolah Rendah. Shah Alam:Karisma Publication Sdn Bhd.Jackie, A.Z.M., Ghani, M.F.A., & Elham, F. (2017). Keberkesanan Pengajaran GuruTadika: Satu Kajian Awal. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 3(4), 72-95.Jadhao, K. K., Rathod, P., Kolhe, M., & Kshiarsagar, B. Design and Development ofBox Transport Mechanism. International Journal of Modern Trends inEngineering and ResearhJohnson, B., & Christensen, L. (2008). Educational research: Quantitative, qualitative,and mixed approaches. Sage. 65-68.Kamarudin, H.A. (2014). Impak penggunaan multimedia dalam pengajaran topikisometrik terhadap pencapaian dan motivasi pelajar Tingkatan 2. Doctoraldissertation, Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Kamus Dewan Dewan, Edisi Keempat (2004). Dewan Bahasa dan PustakaKerlinger, F. N. (1973) Foundations of Behavioral Research. New York: Rinehart andWinston., IncKim, S., Phillips, W. R., Pinsky, L., Brock, D., Phillips, K., & Keary, J. (2006). AConceptual Framework For Developing Teaching Cases: A Review And SynthesisOf The Literature Across Disciplines. Medical Education, 40(9), 867876.Khalid, M.N. (1993). Kaedah Pembelajaran Berkesan. Kuala Lumpur: Cahaya PantaiM Sdn Bhd.Krakowska, A. (2008). Design of retraction mechanism of aircraft landinggear. Mechanics and Mechanical Engineering, 12(4), 357-373.Lembaga Peperiksaan, (2014). Format Instrumen Pentaksiran Tingkatan 3 (PT3)Tahun 2014. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Lim, S. Y., Mohamad, M. S., Chai, L. E., Deris, S., Chan, W. H., Omatu, S., ... &Ibrahim, Z. (2016). Investigation of the effects of imputation methods for generegulatory networks modelling using dynamic bayesian networks. In DistributedComputing and Artificial Intelligence, 13th International Conference (pp. 413-421). Springer, Cham.Manickavelan, K., Singh, B., & Sellappan, N. (2014). Design, fabrication and analysisof four bar walking machine based on Chebyshevs parallel motionmechanism. European International Journal of Science and Technology, 3(8).Mashimo, T., Urakubo, T., & Kanade, T. (2015). Singularity-Based Four-Bar LinkageMechanism for Impulsive Torque With High Energy Efficiency. Journal ofMechanisms and Robotics, 7(3), 31002.Mohd Majid, K. (1998). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka.Morrison, G.R., Ross, S.M., & Kemp, J. E. (2007). Designing effective instruction (5rded). New York: John Wiley & Sons, Inc.Muhammad Sabri, ,S. (2011). A Study On Malaysia Language Learners' PerceptionTowards Learning Arabic Via Online Games. Journal of Language Studies, 11(3)129-135.Mustafa Kamal, S. (2016). Kesan pembelajaran koperatif terhadap pencapaian pelajardalam tajuk menterjemah litar skematik mata pelajaran kemahiran hidupbersepadu. Tesis Universiti Pendidikan Sultan Idris.Muruganatham. G (2015). Developing of E-content package by using ADDIE model.International Jounal of Applied Research, 1(3), 52-54.Nada, A. (2015). ADDIE Model. American International Journal OF ContemporaryResearch,5(6), 68-35.Noraini Idris. (2013). Penyelidikan dalam Pendidikan. McGraw-Hill EducationNoordin, H.S & Zainal Abiden, N.F.(2010). Tahap Penggunaan Bahan MengajarDalam Kalangan Bakal Guru Fizik Semasa Latihan Mengajar, FakultiPendidikan. Universiti Teknologi Malaysia.Ng, Y. S., & Tan, S. Y. (2004). Amalan Penggunaan Alat Bantu Mengajar (abm) diKalangan Guru-Guru Teknikal Sekolah Menengah Teknik, Negeri Kedah.Doctoral dissertation, Universiti Teknologi Malaysia.Obulesu, S., & Krishna, A. H. (2014). Design and DMU kinematic analysis of slidercrank mechanism using CATIA and MATLAB. Vectors, 1(9).Omardin, A. (1999). Pembelajaran kreatif untuk pembelajaran aktif. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.Patel, S. R., Patel, D. S., & Patel, B. D. (2013). A Review on Kinematic and DynamicAnalysis of mechanism. International Journal of Engineering, Science andInnovative Technology (IJESIT), 2, 2, 338-341.Pembangunan Kurikulum. (2016). KSSM Reka Bentuk dan Teknologi. DokumenStandard Kurikulum dan Pentaksiran Tingkatan 2. Putrajaya: KementerianPendidikan Malaysia.Podhorodeski, R.P., Nokleby, S.B., & Wittchen, J.D. (2004). Quick-Return MechanismDesign and Analysis Projects. International Journal of Mechanical EngineeringEducation, 32(2), 100-114.Roslin, N.S., Anuar, A., Jalal, M.F.A., & Sahari, K.S.M. (2012). A Review: HybridLocomotion of in-Pipe Inspection Robot. Procedia Engineering, 41, 14561462.Rosqistina, I. (2006). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Alat BantuMengajar Di Kalangan Guru-Guru Lukisan Kejuruteraan Di Sekolah MenegahTeknik Di Negeri Kelantan. Tesis Universiti Teknologi Malaysia.Sadler, J. P., Chou, H. C., & George, G. R. (1989). On the application of straight-linelinkages to vehicle suspension. Journal of mechanisms, transmissions, andautomation in design, 111(2), 208-214.Samuel, R. M. (2017). Design and Fabrication of Bicycle Using Four Bar Mechanism.International Journal of Scientific Research in Science, Engineering andTechnology,3(2)Sutikno, E. & Ariseno, A. (2011). Effect of Input Angle, Dimension Ratio-MechanismLink to the Output, Transmission Angle and Motion Characteristic. RekayasaMesin, 2(2), 110-122.Shamsiah. (2012) Penggunaan media pengajaran dalam kalangan guru-guru MataPelajaran Geografi di Daerah Batu Pahat, Johor. Tesis Universiti Tun HusseinOnn Malaysia.Vaidya, A. M., & Padole, P. M. (2010). A performance evaluation of four barmechanism considering flexibility of links and joints stiffness. The OpenMechanical Engineering Journal, 4(1).Wu, Y., & Gosselin, C. M. (2002). On the Synthesis of a Reactionless 6-Dof ParallelMechanism Using Planar Four-Bar Linkages. Proceedings of the WORKSHOP onFundamental Issues and Future Research Directions for Parallel Mechanisms andManipulators, 310316.Xu, L. J. (2015, August). Simulation Analysis about Dynamic Characteristics of Four-Bar Linkage Portal Crane's Jib Based on the Lifting Loads. In 2015 SixthInternational Conference on Intelligent Systems Design and EngineeringApplications (ISDEA) (pp. 719-722). IEEE.Yi, L., & Leinonen, T. (2002). Computer Simulation Of Unified Synthesis AndAnalysis With RSSR-SC Spatial Five-Bar Linkage. Proceedings of the ASMEDesign Engineering Technical Conference, 5 B, 18.Zainudin Abu Bakar & Huszaifah Mohd Husnan. (2010). Kepentingan KemahiranPengajaran Amali Dalam Pengajaran.