Keberkesanan penggunaan aplikasi mudah alih "Colour" terhadap pencapaian Pendidikan Kesenian (Seni Visual) dalam kalangan murid-murid tahun 4
Sejajar dengan perkembangan teknologi yang kian pesat membangun, penggunaanaplikasi mudah alih dalam sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) telah menjadisalah satu alat bantu mengajar yang amat penting dalam meningkatkan pencapaiandalam kalangan murid-murid. Tujuan kajian ini dijalankan untuk me...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6568 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Sejajar dengan perkembangan teknologi yang kian pesat membangun, penggunaanaplikasi mudah alih dalam sesi pembelajaran dan pemudahcaraan (PdPc) telah menjadisalah satu alat bantu mengajar yang amat penting dalam meningkatkan pencapaiandalam kalangan murid-murid. Tujuan kajian ini dijalankan untuk membangunkan sertamenguji keberkesanan penggunaan aplikasi mudah alih COLOUR dalammeningkatkan kefahaman mengenai konsep pencampuran warna-warna asas kepadawarna-warna sekunder dalam mata pelajaran Pendidikan Kesenian (Seni Visual) bagimurid-murid Tahun 4. Reka bentuk isi kandungan dalam aplikasi mudah alihCOLOUR adalah berdasarkan teori kognif pembelajaran multimedia Mayer. Rekabentuk kajian yang digunakan dalam penyelidikan ini ialah kajian quasi-eksperimental.Model ADDIE telah dijadikan panduan dalam pembangunan aplikasi mudah alihCOLOUR. Selain itu, penggunaan perisian GDevelop5 digunakan dalam membinaaplikasi mudah alih COLOUR. Seramai 60 orang murid dipilih secara rawak daripadamurid-murid Tahun 4 dan dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu kumpulan rawatan(n=30) dan kumpulan kawalan (n=30). Ujian Pra dan ujian pasca telah dijalankan bagimenguji keberkesanan aplikasi tersebut. Selain itu, ujian-t telah digunakan dalammenganalisis data kajian. Dapatan kajian bagi ujian-t [t(58)=-15.22, p |
---|