Hubungan antara motivasi kerja guru dengan prestasi kerja guru dalam kalangan guru Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil Manjung

Kajian ini bertujuan menentukan tahap hubungan antara motivasi kerja guru dengan prestasi kerjaguru-guru di Sekolah Kebangsaan di Daerah Manjung, Perak. Seramai 200 responden iaituguru lelaki (n=87) dan guru perempuian (n=113) kajian terdiri daripada guru-guru sekolahTamil di daerah Manjung, Perak t...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nirmala Devi Sinasamy
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6704
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan menentukan tahap hubungan antara motivasi kerja guru dengan prestasi kerjaguru-guru di Sekolah Kebangsaan di Daerah Manjung, Perak. Seramai 200 responden iaituguru lelaki (n=87) dan guru perempuian (n=113) kajian terdiri daripada guru-guru sekolahTamil di daerah Manjung, Perak terlibat dalam kajian ini yang dipilih secara persampelanrawak berlapis (stratified random sampling). Antara instrumen kajian yang digunakan ialahsatu set soal selidik yang diadaptasikan dan diubahsuai daripada Communication SatisficationQuestionnaire Databank yang dibangunkan oleh Downs dan Hazen. Data yang diperolehdianalisis menggunakan statistik deskriptif dan inferense seperti peratusan, min, sisihanpiawai dan korelasi pearson. Dapatan menunjukkan nilai min motivasi kerja guru berkaitanaspek gaji (M=3.13, sp=0.81), kenaikan pangkat (M=3.10, sp=0.88), peluang melanjutkan pelajaran(M=3.22, sp=0.78) dan kualiti peribadi (M=3.98, sp= 0.77). Dapatan kajian menunjukkan bahawaterdapat hubungan yang kuat antara motivasi kerja guru dari aspek kualiti peribadi dalamkalangan guru yang berkerja di Sekolah jenis kebangsaan Tamil di Daerah Manjung dengan prestasikerja guru (r=0.824, p