Hubungan antara iklim sekolah dan kepuasan kerja dalam kalangan guru Sekolah Menengah Kebangsaan di daerah Temerloh, Pahang
Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara iklim sekolah dankepuasan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah. Tambahan, kajian ini juga bertujuanmengenal pasti pengaruh iklim sekolah yang paling dominan dalam mempengaruhikepuasan kerja dalam kalangan guru. Kajian ini mengunakan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6707 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | Tujuan utama kajian ini adalah untuk mengkaji hubungan antara iklim sekolah dankepuasan kerja dalam kalangan guru sekolah menengah. Tambahan, kajian ini juga bertujuanmengenal pasti pengaruh iklim sekolah yang paling dominan dalam mempengaruhikepuasan kerja dalam kalangan guru. Kajian ini mengunakan teori ekologi Bronfenbrenner.Reka bentuk kajian tinjauan yang berbentuk cross sectional digunakan untuk mengumpulkandata. Secara keseluruhan, 242 guru sekolah menengah dari Temerloh, Pahang dipilih untuk kajian inimengunakan persampelan rawak berstrata. Instrumen Organizational Climate Questionnaire yangtelah dibangunkan oleh Litwin dan Stringer (1968) dan telah diterjemahkan oleh NationalInstitute of Translation (ITNM, 2009) digunakan untuk mengukur iklim sekolah. Manakalainstrumen soal selidik Kepuasan Kerja Minnesota versi pendek yang telah dibangunkan olehWeiss, Dawis, England dan Lofquist, (1967) digunakan untuk mengukur kepuasan kerja guru.Kajian rintis bagi instrumen kajian menunjukkan Cronbach Alpha iklim sekolah (0.76) dankepuasan kerja ( 0.70). Hasil dapatan kajian menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan antaraiklim sekolah dengan kepuasan kerja guru dalam kalangan guru sekolah menengah dengan bacaankorelasi pearson r = 0.73. Regresi berganda linear dilakukan untuk mengkaji sumbangansignifikan dari lima iklim sekolah terhadap kepuasan kerja guru. Hasil kajian menunjukkanbahawa struktur, ganjaran, hubungan mesra, sokongan dan identiti dalam iklim sekolahmempunyai dapatan yang kepelbagaian terhadap kepuasan kerja guru. Didapati bahawa struktur( = 0.20, p |
---|