Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi
Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan kesan adaptasi Model Polya dalampembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di KolejMatrikulasi. Berdasarkan tinjauan literatur, penguasaan kemahiran penyelesaian masalahyang lemah dalam pengaturcaraan menyebabkan pelajar sukar mendapat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6713 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6713 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Zafirah Mohd Adnan Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi |
description |
Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan kesan adaptasi Model Polya dalampembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di KolejMatrikulasi. Berdasarkan tinjauan literatur, penguasaan kemahiran penyelesaian masalahyang lemah dalam pengaturcaraan menyebabkan pelajar sukar mendapatkan keputusan yang baik dalamsubjek Sains Komputer. Oleh itu, satu kajian kuasi eksperimen dengan ujian pra danujian pasca telah dilaksanakan untuk menilai pencapaian pelajar. Sampel kajian terdiridaripada 30 orang pelajar daripada jurusan Sains Modul Dua, Program Satu Tahun di salah sebuahKolej Matrikulasi menggunakan kaedah persampelan rawak. Intervensi dilaksanakan selama tujuh mingguterhadap dua kumpulan pelajar iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan untuk menjawabsoalan ujian pra, dan proses pengajaran dan pembelajaran (pdp) pembinaan algoritma pengaturcarandijalankan. Bagi kumpulan kawalan, pensyarah menggunakan kaedah tradisional dalam prosespdp manakala bagi kumpulan rawatan, pensyarah menggunakan adaptasi Model Polya.Seterusnya soalan ujian pasca diberikan selepas proses pdp berlangsung. Instrumen kajian yangdigunakan adalah ujian pra dan ujian pasca yang terdiri daripada enam soalan subjektif dandata dianalisis menggunakan Statistical Package for the Social Science (SPSS) versi 22. Statistikdeskriptif iaitu min, peratus, kekerapan, sisihan piawai serta statistik inferens iaitu ujian ttelah digunakan untuk menganalisis data kuantitatif. Keputusan ujian t menunjukkan terdapatperbezaan min yang signifikan antara pencapaian ujian pasca kumpulan rawatan berbandingpencapaian kumpulan kawalan (t (28) = -6.39, p = 0.00, p <0.05). Ini menunjukkan kaedah adaptasiModel Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan adalah berkesan dalam meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawaadaptasi Model Polya sebagai satu alternatif dalam proses pembelajaran dan pengajaran algoritma khususnya dalam penyelesaian masalah pengaturcaraan. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Zafirah Mohd Adnan |
author_facet |
Zafirah Mohd Adnan |
author_sort |
Zafirah Mohd Adnan |
title |
Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi |
title_short |
Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi |
title_full |
Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi |
title_fullStr |
Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi |
title_full_unstemmed |
Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi |
title_sort |
kesan adaptasi model polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di kolej matrikulasi |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6713 |
_version_ |
1747833295406628864 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:67132022-02-11 Kesan adaptasi Model Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di Kolej Matrikulasi 2020 Zafirah Mohd Adnan Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan kesan adaptasi Model Polya dalampembelajaran algoritma pengaturcaraan terhadap pencapaian pelajar di KolejMatrikulasi. Berdasarkan tinjauan literatur, penguasaan kemahiran penyelesaian masalahyang lemah dalam pengaturcaraan menyebabkan pelajar sukar mendapatkan keputusan yang baik dalamsubjek Sains Komputer. Oleh itu, satu kajian kuasi eksperimen dengan ujian pra danujian pasca telah dilaksanakan untuk menilai pencapaian pelajar. Sampel kajian terdiridaripada 30 orang pelajar daripada jurusan Sains Modul Dua, Program Satu Tahun di salah sebuahKolej Matrikulasi menggunakan kaedah persampelan rawak. Intervensi dilaksanakan selama tujuh mingguterhadap dua kumpulan pelajar iaitu kumpulan kawalan dan kumpulan rawatan untuk menjawabsoalan ujian pra, dan proses pengajaran dan pembelajaran (pdp) pembinaan algoritma pengaturcarandijalankan. Bagi kumpulan kawalan, pensyarah menggunakan kaedah tradisional dalam prosespdp manakala bagi kumpulan rawatan, pensyarah menggunakan adaptasi Model Polya.Seterusnya soalan ujian pasca diberikan selepas proses pdp berlangsung. Instrumen kajian yangdigunakan adalah ujian pra dan ujian pasca yang terdiri daripada enam soalan subjektif dandata dianalisis menggunakan Statistical Package for the Social Science (SPSS) versi 22. Statistikdeskriptif iaitu min, peratus, kekerapan, sisihan piawai serta statistik inferens iaitu ujian ttelah digunakan untuk menganalisis data kuantitatif. Keputusan ujian t menunjukkan terdapatperbezaan min yang signifikan antara pencapaian ujian pasca kumpulan rawatan berbandingpencapaian kumpulan kawalan (t (28) = -6.39, p = 0.00, p <0.05). Ini menunjukkan kaedah adaptasiModel Polya dalam pembelajaran algoritma pengaturcaraan adalah berkesan dalam meningkatkan prestasi pencapaian pelajar. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawaadaptasi Model Polya sebagai satu alternatif dalam proses pembelajaran dan pengajaran algoritma khususnya dalam penyelesaian masalah pengaturcaraan. 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6713 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6713 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif Abu Bakar Nordin. (2013). Kurikulum kearah penghasilan kemahiran berfikir kritis, kreatif daninovatif. Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik, 1 (1).Agus, M. & Nanci, R. (2017). Pengaruh model Polya terhadap kemampuan pemecahan masalah Matematikasiswa kelas V SD. International Journal of Community Service Learning, 1 (1), 31-38.Ahmad Johari Sihes. (2008). Teori Pembelajaran. Diperoleh daripadahttp://eprints.utm.my/id/eprint/10358/1/bab11.pdfAlex, G. & Helena, R. (2016). Teaching distribution training: a problem based learning approach.The International Journal of Logistics Management, 27 (2), 377-394.Ali, R., Hukamdad, Akhter, A., & Khan, A. (2010). Effect of Using Problem Solving Method inTeaching Mathematics on the Achievement of Mathematics Students. Asian Social Science, 6(2), 6772.American Psychological Association. (2010). Publication Manual of the AmericanPsychological Association (Sixth Ed.). Washington, DC: Author.Amir Hasan Dawi. (2002). Penteorian sosiologi dan pendidikan (ed kedua.). Tanjong Malim: QuantumBooks.Azizi Yahya, Peter Voo, Ismail Maakip & Mohd Dahlan A. Malek. (2017). Kaedah Penyelidikan dalamPendidikan. Tanjong Malim: Penerbit UPSI.Azizi, Y., Zurihanmi, Z., Asmah, S., & Fawziah, Y. (2005). Aplikasi Kognitif dalam Pendidikan.Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing.Bahagian Kemasukan Pelajar IPTA (2017). Panduan Kemasukan Pelajar ke Universiti Awam, Politeknik,Kolej Komuniti dan Institut Kemahiran Awam. Putrajaya : Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Matrikulasi. (2017). Laporan Kerja Calon SC015: Peperiksaan Semester ProgramMatrikulasi (PSPM) KPM. Semester 1, Sesi 2016/2017. Putrajaya: Kementerian PendidikanMalaysia.Bahagian Matrikulasi. (2017). Laporan Kerja Calon SC025: Peperiksaan Semester ProgramMatrikulasi (PSPM) KPM. Semester 2, Sesi 2017/2018. Putrajaya: Kementerian PendidikanMalaysia.Bahagian Matrikulasi. (2016). Laporan Kerja Calon. DC025: Peperiksaan Semester Program Matrikulasi(PSPM) KPM. Semester 4, Sesi 2016/2017. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Bahagian Pembangunan Kurikulum. (2016). Panduan Pelaksanaan STEM dalamPengajaran dan Pembelajaran. Putrajaya : Kementerian Pendidikan Malaysia.Barak, M., Ben-Chaim, D., & Zoller, U. (2007). Purposely teaching for the promotionof higher-order thinking skills: A case of critical thinking. Research in Science Education, 37,353369.Benthal, S. A. (2015). Is Study Island just a craze ? A Comparison of studentachievement test scores in Math before and after a technology-integrated intervention.ProQuest, (June).Chin Siew Moi & Siti Fatimah M. Y. (2015). Pengaplikasian Model Penyelesaian MasalahPolya. Proceeding: 7th International Seminar on Regional Education, 2, 668678.Cresswell J. W., & Cresswell J. D. (2018). Researh Design; Qualitatives, Quantitatives and MixedMethods Approaches (Fifth Ed.). United State of America: Sage.Del?ce, A. (2010). The Sampling Issues in Quantitative. Educational Sciences: Theory and Practice,10(4), 20012018.Duffy, T. M., & Jonassen, D. H. (2013). Constructivism and the technology ofinstruction: A conversation. Routledge.Fauzi Hussin, Jamal Ali, & Mohd Saifoul Zamzuri Noor. (2014). Kaedah Penyelidikan & Analisis SPSS.Sintok : UUM Press.Garca-pealvo, F. J., & Cruz-benito, J. (2016). Computational thinking in pre-university education. Proceedings of Fourth Interntional Conference on TechnologyEcosystems or Enhancing Multiculturality (TEEM 16), 1317. Diperoleh daripadahttps://doi.org/10.1145/3012430.3012490Ghazali Darusalam & Sufean Hussin (2018). Metodologi Penyelidikan dalam Pendidikan:Amalan dan Analisis Kajian (ed kedua.). Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.Hensberry K. R., & Jacobbe T. (2012). The effects of Polyas heuristic and diary writing onchildrens problem solving. Mathematics Education Research Journal. Diperoleh daripada doi:24. 10.1007/s13394-012-0034-7.Hooshyar, D., Ahmad, R. B., Yousefi, M., Yusop, F. D., & Horng, S. (2015). Aflowchart-based intelligent tutoring system for improving problem-solving skills of noviceprogrammers. Journal of Computer Assisted Learning, 117.Diperoleh daripada doi: 10.1111/jcal.12099.Ivanovic, M., Xinogalos, S., Pitner, T., & Savic, M. (2017). Technology enhancedlearning in programming courses-international perspective. Education in Technology,22, 2981-3003. Diperoleh daripada doi: 10.1007/s10639-016-9565-y.Kalelio?lu, F., & Glbahar, Y. (2014). The effects of teaching programming via Scratchon problem solving skills: A discussion from learners perspective. Informatics in Education,13(1), 3350.Karatas, I., & Baki, A. (2013). The Effect of Learning Environments Based on Problem Solving on Students Achievements of Problem Solving. International Electronic Journal ofElementary Education, 5(3), 249267.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 - 2025.Putrajaya : Kementerian Pendidikan Malaysia. Diperoleh daripadahttps://doi.org/10.1016/j.tate.2010.08.007Malik, S. I., & Jo-Coldwell, N. (2017). A model for teaching an introductoryprogramming course using ADRI. Education and Information Technologies, 22(3), 1089-1120.Diperoleh daripada doi: 10.1007/S10639-016-9474-0Marwati, A. M., Masud, B., & Badaruddin. (2018). Internet-Based LearningManagement Model to Improve the Student s Mathematic Problem Solving Ability Internet-BasedLearning Management Model to Improve the Student s Mathematic Problem Solving Ability. 2nd International Conference on Statistics, Mathematics, Teaching and Research, (1028).Naihua, D., Dulal, K. B., Lawrence, A. P., & Hoagwood, K. (2015). Optimal Design and PurposefulSampling : Complementary Methodologies for Implementation Research. Administration and Policyin Mental Health and Mental Health Services Research, 524532. Diperoleh daripada doi:10.1007/s10488-014- 0596-7Nandigam, D., & Bathula, H. (2013). Competing Dichotomies in Teaching Computer Programming to Beginner-Students. American Journal of Educational Research, 1(8), 307312. Diperolehdaripada doi: 10.12691/education-1-8-7Nor Hasbiah Ubaidullah, Jamilah Hamid & Saira Banu Omar Khan. (2015).Pengaturcaraan Berstruktur C++. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Noor Hasrina Bakar, Noor Azimah Hassan, Mohd Norhaedir Idris & Mahmoud Al- Shawabkeh. (2014).Programming in C for foundation. Gombak : IIUM Press.Nur Afriati Rudtin. (2013). Penerapan Langkah Polya Dalam Model Problem Based Instruction Untuk Meningkatkan Kemampuan Siswa. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 1(1),1731.Olaniyan, A. O., Omosewo, E. O., & Levi, I. (2015). Effect of Polya Problem-Solving Model on Senior Secondary School Students Performance in Current Electricity. European Journalof Science and Mathematics Education. 3(1), 97 104.Persaud, C. (2018). Bloom Taxonomy: The ultimate guide. Diperoleh daripada doi:https://tophat.com/blog/blooms-taxonomy-ultimate-guide/Prahani, B. K., Limatahu, I., Yuanita, L., & Nur, M. (2016). Effectiveness of Physicslearning material through guided inquiry model to improve students problem solving. InternationalJournal of Education and Research, 4(12), 231242.Roshidi Din & Baharuddin Osman (2008). Pengenalan kepada Bahasa-Bahasa Pengaturcaraan.Sintok : Universiti Utara Malaysia.Sarimah Ismail & Abreza Atan. (2011). Aplikasi pendekatan penyelesaian masalah dalampengajaran mata pelajaran teknikal dan vokasional di Fakulti Pendidikan UTM. Journal of EducationPsychology and Counselling, 2, 113-144.Shuhaida Mohamed Shuhidan. (2012). Probing the Minds of Novice Programmers Through GuidedLearning. Australia : RMIT University.Siti Sakinah Mohd Yusof (2017). Keberkesanan penggunaan alat bantu mengajar interaktif bagi meningkatkan kefahaman konsep pengaturcaraan dalam kalangan pelajar. Tanjong Malim:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Spesifikasi Kurikulum Sains Komputer (2017). Huraian Spesifikasi Kurikulum Sains Komputer Semester Dua (SC025). Putrajaya: Bahagian Matrikulasi Kementerian PendidikanMalaysia.Stefania, S., Nikolas, T., & Vassilis, K. (2018). Effect of algorithms multiplerepresentations in the context of programming education. Interactive Technology andSmart Education. 5(4), 230-243.Suppiah Nachiappan, Kamarulzaman Kamaruddin, Abd. Aziz Abd. Shukor, Ramlah Jantan, RoslindaMustapha & Hazalizah Hamzah. (2012). Pembelajaran dan Perkembangan Pelajar (ed kedua). Selangor:Oxford Fajar.Syahrole Ag, S., A., & Chin, K., E. (2016). Solving Mathematics Word Problems throughReflection. International Journal of Academic Research in Business and Social Science, 6(12), 298306. Diperoleh daripada doi: 10.6007/IJARBSS/v6-i12/2497Syahrole Ag, S., A., & Chin, K., E. (2017). A Model for Mathematics Problem Solving. Diperoleh daripada https://www.researchgate.net/publication/316461142_A_Model_for_Mathematics_Problem_SolvingThompson, L. L. (2018). Take 5 : An analysis of the effects of classroom based physical activity inrural middle grades Mathematics classes on students grades, test scores, cognitive attitudesand academic behaviors. North Carolina State University. Diperoleh daripadahttp://www.lib.ncsu.edu/resolver/1840.20/35022Uma, S., & Roger, B. (2016). Research Methods for Business: A Skill BuildingApproach (Seventh Ed.). United Kingdom: Space, Wileyplus Learning.Wang, X. M., & Hwang, G. J. (2017). A problem posing-based practicing strategy forfacilitating students computer programming skills in the team-based learning mode. EducationalTechnology Research and Development, 65(6), 117. Diperoleh daripada doi:10.1007/s11423-017-9551-0Xinogalos, S. (2013). Using Flowchart-based Programming Environments for SimplifyingProgramming and Software Engineering Processes. Proceedings of 4th IEEE EDUCON Conference.Berlin, Germany, IEEE Press, 1313-1322. Diperoleh daripada doi:10.1109/EduCon.2013.6530276Xinogalos, S., Pitner, T., Ivanovi?, M., & Savi?, M. (2017). Students perspective on the firstprogramming language : C -like or Pascal-like languages ?. Journal of Educational Information Technology, 111. Diperoleh daripada doi: 10.1007/s10639-017-9601-6Yamashita, K., Fujioka, R., Kogure, S., Noguchi, Y., Konishi, T., & Itoh, Y. (2017). Classroompractice for understanding pointers using learning support system for visualizing memory image andtarget domain world. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1). Retrieved from https://doi.org/10.1186/s41039-017-0058-4Yew, K. H. (2017). Computer Science for Matriculation Semester 2 (Second Ed.).Selangor: Oxford Fajar.Widiana, I. W., Japa, I. G. N., Suarjana, I. M., & Diputra, K. (2018). The Students Ability toSolve Realistic Mathematical Problems through Polya Type Problem Solving Learning Model. Journal ofEducation and Learning, 12(3), 399405.Diperoleh daripada https://doi.org/10.11591/edulearn.v12i3.4526 |