Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar
Kajian ini dijalankan untuk meneliti peranan sekolah dalam pembentukan perpaduanantara etnik dalam kalangan pelajar. Objektif kajian ini merangkumi tiga perkara iaitu mengenalpasti fungsi sekolah, meneroka langkah-langkah yang dilaksanakan oleh pihak sekolah danmengenal pasti masalah yang dihadapi o...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6725 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6725 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Nur Ayuni Nusaibah Husin Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar |
description |
Kajian ini dijalankan untuk meneliti peranan sekolah dalam pembentukan perpaduanantara etnik dalam kalangan pelajar. Objektif kajian ini merangkumi tiga perkara iaitu mengenalpasti fungsi sekolah, meneroka langkah-langkah yang dilaksanakan oleh pihak sekolah danmengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam membentuk perpaduan antara etnik.Kajian ini menggunakan dua teori sosiologi iaitu Teori Fungsionalisme dan Teori PilihanRasional. Kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian kes digunakan dalam kajian ini.Teknik pengumpulan data dilakukan melalui pemerhatian, analisis dokumen dan temu bual. Seramai22 orang peserta yang terdiri daripada seorang pentadbir, tiga orang guru serta lima orang pelajarMelayu, sembilan orang pelajar Cina, tiga orang pelajar India dan seorang pelajar campuran Cinadan India ditemu bual dalam kajian ini. Data dianalisis secara tematik. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sekolah memainkan peranan yang penting dalam membentuk perpaduan antara etnik melalui sambutan perayaan, hari sukan, perkhemahan dan sebagainya. Namunbegitu, terdapat juga kekangan yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam membentuk perpaduan iaitumasalah dari segi penggunaan bahasa dan kekurangan penglibatan pelajar dalam aktiviti yangdijalankan. Antara usaha yang dilaksanakan bagi mengatasi masalah terbabit ialah melaluipenggunaan akhbar, minggu bahasa, pengucapan awam dan sebagainya. Secara keseluruhannya,sekolah berperanan sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan antara etnik dan menyediakanpersekitaran yang baik untuk pelajar berinteraksi dengan pelbagai etnik. Hasil kajian menunjukkanbahasa dan pergaulan sosial merupakan aspek utama pembentukan perpaduan kaum. Program-program yang mampu meningkatkan interaksi antara kaum diharapkan dapat diperbanyakkan bagimembentuk suasana yang harmoni. Implikasi kajian ini dapat membantu guru dan pelajar dalam meningkatkan lagi hubungan sosial antara etnik di sekolah. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nur Ayuni Nusaibah Husin |
author_facet |
Nur Ayuni Nusaibah Husin |
author_sort |
Nur Ayuni Nusaibah Husin |
title |
Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar |
title_short |
Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar |
title_full |
Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar |
title_fullStr |
Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar |
title_full_unstemmed |
Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar |
title_sort |
peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6725 |
_version_ |
1747833298375147520 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:67252022-02-14 Peranan sekolah dalam pembentukan perpaduan antara etnik dalam kalangan pelajar 2020 Nur Ayuni Nusaibah Husin Kajian ini dijalankan untuk meneliti peranan sekolah dalam pembentukan perpaduanantara etnik dalam kalangan pelajar. Objektif kajian ini merangkumi tiga perkara iaitu mengenalpasti fungsi sekolah, meneroka langkah-langkah yang dilaksanakan oleh pihak sekolah danmengenal pasti masalah yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam membentuk perpaduan antara etnik.Kajian ini menggunakan dua teori sosiologi iaitu Teori Fungsionalisme dan Teori PilihanRasional. Kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian kes digunakan dalam kajian ini.Teknik pengumpulan data dilakukan melalui pemerhatian, analisis dokumen dan temu bual. Seramai22 orang peserta yang terdiri daripada seorang pentadbir, tiga orang guru serta lima orang pelajarMelayu, sembilan orang pelajar Cina, tiga orang pelajar India dan seorang pelajar campuran Cinadan India ditemu bual dalam kajian ini. Data dianalisis secara tematik. Dapatan kajian menunjukkan bahawa sekolah memainkan peranan yang penting dalam membentuk perpaduan antara etnik melalui sambutan perayaan, hari sukan, perkhemahan dan sebagainya. Namunbegitu, terdapat juga kekangan yang dihadapi oleh pihak sekolah dalam membentuk perpaduan iaitumasalah dari segi penggunaan bahasa dan kekurangan penglibatan pelajar dalam aktiviti yangdijalankan. Antara usaha yang dilaksanakan bagi mengatasi masalah terbabit ialah melaluipenggunaan akhbar, minggu bahasa, pengucapan awam dan sebagainya. Secara keseluruhannya,sekolah berperanan sebagai agen sosialisasi dalam membentuk perpaduan antara etnik dan menyediakanpersekitaran yang baik untuk pelajar berinteraksi dengan pelbagai etnik. Hasil kajian menunjukkanbahasa dan pergaulan sosial merupakan aspek utama pembentukan perpaduan kaum. Program-program yang mampu meningkatkan interaksi antara kaum diharapkan dapat diperbanyakkan bagimembentuk suasana yang harmoni. Implikasi kajian ini dapat membantu guru dan pelajar dalam meningkatkan lagi hubungan sosial antara etnik di sekolah. 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6725 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6725 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abdul Alim Abdul Rahim (1992). Panduan Perkhemahan, Simpulan dan Pioneering.Petaling Jaya, Selangor: Fajar Bakti Sdn. Bhd.Abdul Alim Abdul Rahim dan Balkis Wan Dasud (1992). Pandu Puteri Malaysia.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Abdul Alim Abdul Rahim & Balkis Wan Daud (2015). Aktiviti Pengakap Muda Malaysia. SungaiBuloh Selangor: Dewan Bahasa dan Pustaka. (2007). Kamus Dewan. Edisi Keempat. Kuala Lumpur: DewanBahasa dan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.A.A Ketut Jelantik (2015). Menjadi Kepala Sekolah yang Profesional: Panduan Menuju PKKS.Yogyakarta: Deepublish.Abbas,T. (2005). Muslim Britain: Communities Under Pressure, Zed Books LtdAbdullah Dahana (2002). China dan Malaysia dalam Arena Perang Dingin 1949 1974. Bangi:Penerbit UKM.Abdul Fatah Hasan (2001). Pengenalan Falsafah Pendidikan. Kuala Lumpur. PTS Publication &Distributors Sdn. Bhd.Abdul Fatah Hasan (2007). Mengenal Falsafah Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publications& Distributors Sdn. Bhd.Abdul Halim Sidek, Yohan Kurniawan & Hishamuddin Md Som (2012). Penganiayaan danPencabulan Hak Asasi Masyarakat Rohingya Oleh Institusi Kerajaan: Sebuah Konseptual Analisis. Universiti Malaysia Kelantan http://umkeprints.umk.edu.my/1073/1/Paper%201.pdfAbd Rahim Abd Rashid (2001). Nilai-nilai Murni dalam Pendidikan: Menghadapi Perubahan dan Cabaran Alaf Baru. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.Abdul Rahim Hamdan & Siti Norashikin Moin (2009). Tahap Perpaduan Pelajar Pelbagai Kaum Dalam Mata Pelajaran Kemahiran Hidup Bersepadu (KHB). Universiti Teknologi Malaysia.http://www.fp.utm.my/epusatsumber/pdffail/ptkghdfwp2/p_2009_8987_5ccc 890a334564878fc684aa2ca956.pdf.Abdul Rahman Abdul Aziz, Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri & Muhamed Nor Azman Nordin (2014). KeArah Pemupukan Dalam Kepelbagaian Masyarakat 1Malaysia. Kuala Lumpur: Institut Terjemah & BukuMalaysia Berhad.Abdul Shukor Abdullah (2004). Kepimpinan Unggul Tonggak PengurusanPendidikanCemerlang. Jurnal Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan, 14 (1), 18-30.Abu Bakar Hamzah (1970). Ilham 13 Mei. Kelantan: Ismail Enterprise.Ade Tarina Paramita (2015). Pembangunan Nasional Melalui Revitalisasi Nilai Gotong Royong Berdasarkan Pancasila. Pendidikan Pancasila. Diperoleh darihttps://paramitaedukasi.files.wordpress.com/2015/03/pend pancasila_pembangunan nasional-melalui-revitalisasi-nilai-gotong royong-berdasarkan-pancasila.pdf.Adek Yong Rosmah Dahalan (2013). Tesis. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Adnan Haji Nawang (1985). Pendidikan dan Kewarganegaraan di Malaysia. Kuala Lumpur: United SelangorPress Sdn. Bhd.Ahmad Ali Seman & Warti Bt Kimi (2013). Hubungan Etnik Di Malaysia. Kuala Lumpur:Freemind Horizons Sdn. Bhd.Ahmad Esa ( 2005): Perkasakan Kokurikulum. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.BhdAhmad Kilani Mohamed (2003). Pengurusan Pendidikan di Sekolah: Huraian Menurut Perspektif Islam. Kuala Lumpur: Universiti Teknologi Malaysia.Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri (2012). Sejauh Manakah Tahap Perpaduan Kaum?.http://www.mstar.com.my/artikel/?file=/2012/2/10/mstar_kolum_dari rantau/ 0120210210132. TarikhAkses pada Febuari 10, 2012.Ahmad Zaharuddin Sani Ahmad Sabri (2014). Raksa Raya Malaysia. Bangi, Selangor:Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.Aida Idris (2012). Membina Bangsa Malaysia. Selangor: Strategic Information and Research Development Centre. Disunting oleh Aida Idris & Abu Hassan Hasbullah.Akta Pendidikan 1996 (Akta 550) dan Peraturan-Peraturan Terpilih. (1998). Kuala Lumpur:International Law Book Services.Allport, G.W. (1954). The nature of prejudice. New York: Doubleday & Company, Inc.Amir Hasan Dawi. (1999). Penteorian sosiologi dan pendidikan. Tanjung Malim, Perak:Quantum Books.Amir Hasan Dawi (2006). Penteorian Sosiologi dan Pendidikan. Edisi Ketiga.Tanjong Malim: Quantum Books.Amir Hasan Dawi & Ikhsan Othman (2011). Cabaran Pemilihan Sekolah Mengikut Etnik dalamMemperkasakan Sekolah Kebangsaan. Tanjong Malim, perak:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Amri Marzali (2006). Struktural-Fungsionalisme. Universitas Indonesia. AntropologiIndonesia Vol. 30, Noo. 2, 2006.Anan Che Mohd (2005). Jurnal Pendidikan Islam. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia.Andreas Soeroso (2008). Sosiologi 1. Bogor: Yudhistira Quadra.Andri Rizki Putera (2014). Orang Jujur Tidak Sekolah. Jakarta Indonesia: PT BentangPustaka.Anuar Ahmad. (2001). Warganegara Patriotik, Masyarakat Sivil dan Pendidikan Sejarah.Persidangan Kebangsaan Pendidikan Sejarah Ke Arah Pembentukan Warganegara Patriotik. PusatPerkembangan Kurikulum dan Persatuan Sejarah Malaysia. Kuala Lumpur: 8-12 Oktober.Anuar Ahmad (2009). Pertingkat Kualiti Aliran Kebangsaan. Akhbar Utusan Online.http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=1103&pub=Utusan_Malaysi&sec=Rencana&pg=re_01.htm. Tarikh Akses: November 11, 2009.Ary, D., Jacobs, L.C., Sorensen, C. (2010). Introduction to Research in Education.USA: Wardsworth.Asmiaty Amat & Lokman Abdul Samad (2013). Perpaduan Kaum dalam Antologi Cerpen 1Malaysia.Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa, Sekolah Pengajian Seni, Universiti Malaysia Sabah. Manu Bil. 19,95-118, 2013.Atan Long (1978). Psikologi Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Atan Long (1984).Pendidik dan Pendidikan. Serdang, Selangor. Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.Awang Sariyan (1999). Pendidikan Bahasa Melayu di Malaysia: Dari Tradisi ke Reformasidalam Jurnal Dewan Bahasa, Jilid 43 Bil 10.Awang Sariyan (2008). Mempertahankan bahasa negara di Malaysia. In Kemerdekaan dan Perhambaan. ed.Zainal Kling. Kuala Lumpur: GAPENA.Ayuni Rezwan (2010). Budaya yang Mencorak Keunikan Malaysia Jilid 4. Selangor: Penerbitan PremierSdn. Bhd.Azian Aziz (2009, September 3). Selesaikan Isu kuil . Utusan Malaysia.Aziz Ujang (2014). Kesedaran generasi muda Melayu dan bumiputera terhadap patriotisme dan perpaduannasional di Malaysia. Bangi: UniversitiKebangsaan Malaysia.Aziz Ujang, Jamaluddin Md. Jahi, Kadir Arifin & Kadaruddin Ayub (2014).Kesedaran Generasi Muda Terhadap Patriotisme dan Perpaduan Nasional di Malaysia. InternationalJournal of the Malay World and Civilisation 2 (2), 2014: 31-39.Azizi Ahmad. (2010). Pentaksiran pembelajaran. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Azizi Hj. Yahaya (2006). Menguasai Penyelidikan Dalam Pendidikan: Teori. Analisis & InterprestasiData. Kuala Lumpur: PTS Professional.Azman Amin Hassan (2005), Solving conflicts in a multicultural society: The case of Kampung Medan.In Muhammad Kamarul Kabilan dan Zaharah Hassan. Reading on Ethnic Relations in aMulticultural Society. Serdang: Penerbit UPM.Az Raharja Perkasa (2016). Pengguna Ponsel Di Kalangan Pelajar SMAN 1 Tanggul. Program StudiSosiologi Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Jember, Indonesia.Bailey, K. D (1992). Kaedah Penyelidikan Sosial. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Balakrishnan Parasuraman (2011). Perdebatan kajian sains sosial: Pengalamanpenyelidik. ISSN: 1675-1930. Universiti Teknologi Malaysia. Jurnal Kemanusiaan,Volume 18, Dec 2011.Begley, S. (2000). Music on the Mind, Newsweek Magazine, p. 50-52Berita Harian Online (2016). Kaji Punca Masalah Perkauman di SJKC.http://www.bharian.com.my/node/115375. Tarikh Akses pada: Januari 17, 2016.Berita Harian (2009). Pergaduhan di Kem Tasik Chini Tidak Dirancang.http://myadha.blogspot.my/2009/06/pergaduhan-di-kem-tasik-chinitidak.html. Tarikh Akses Jun 30,2009.Benny Thomas Vivian, Sivapalan Selvadurai & Azmi Aziz (2018). Perspektif MinoritiKristian Terhadap Peranan Institusi Dan Sosio-Politik Dalam Ketidaktolerasian Agama.Vol. 15. No.5 (1-19), ISSN: 1823-884x. Universiti Kebangsaan Malaysia.http://ejournals.ukm.my/ebangi/article/view/29278/8732Blau, P (1964). Exchange and Power in Sociasl Life. New York: John Wiley and Sons.Bodgan, R. & Biklen, S. K. (2007). Qualitative Research for Education: AnIntroduction to Theories and Method. Boston: Allyn and Bacon.Chadwick, B.A. et. al (1984). Social Science Research Methods. New Jersey: PrenticeHall.Chai Sheau Ming, Roseline Liu, Chong Pek Lin & Tan Ming Tan (2003). Satu Tinjauan: Kepentingan Muzik Sebagai Mata Pelajaran Wajib Dalam Kurikulum Pendidikan Guru.http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/jurnalpapers/jurnal2003/2003_c ai.pdf.Chandra Muzaffar (2011). Exploring Religion in Our Time. Pulau Pinang: Penerbitan Universiti SainsMalaysia Hornby A.S & Parnwell E.C.Cheah Boon Kheng. 2004. The challenge of ethnicity: Building a nation in Malaysia.Singapore: Marshall Cavendish Academic.Che Su Mustaffa, Abdul Rahman Abdul Aziz, Rohani Ab. Ghani, Jamaludin Mustaffa& Nuredayu Omar (2005). Isu-isu Budaya Dalam Pembangunan Sosial. Universiti Utara Malaysia:SintokChe Mohd Aziz Yaacob (2011). Isu dan Penyelesaian: Konflik Pemisah di Selatan Thailand.Jebat: Malaysian Journal of History, Politics and Strategic Studies. Vol 38 (1):13-34.Chew Fong Peng (2009). Pendidikan Sastera Perpaduan Menerusi KOMSAS Tingkatan 4: Pelaksanaan dan Kesannya. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(2) (2009): 15-31.Chew Fong Peng & Rusdaini Mohamed (2013). Keberkesanan Penggunaan AkhbardalamPengajaran Karangan Dalam Kalangan Pelajar Tingkatan Enam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu JPBM (Malay Language Education Journal MyLEJ). ISSN: 2180 4842.JPBM, Vol. 3, Bil. 2 (Nov.2013): 18-30. http://journalarticle.ukm.my/6746/1/18 30_Chew.UM.pdfChua Y.P. (2012). Asas Statistik Penyelidikan (2nd ed.). Kuala Lumpur: Mc GrawHill Education (M)Sdn.Bhd.Creswell (1994). Research Design: Qualitative & Quantitative Approaches.Thousand Oaks, CA: Saga Publications.Creswell, J. W. (2005). Educational research: Planning, conducting and evaluating quantitative andqualitative research. Englewood Cliffs, NJ: Pearson Prentice Hall.Creswell, J.W. (2008). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluting Quantative andQualitative Research (3?? ed). Boston: Pearson.Creswell, J.W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and EvaluatingQuantitative and Qualitative Research (4th ed.). Boston: Pearson.Creswell, J.W. (2013). Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing Among FiveApproaches (3?? ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.Coleman, J. (1990). Foundations of Social Theory. Cambridge, MA: Belknap Press of HarvardUniversity Press.Coleman, James S. & Fararo, Thomas J. (Ed.) (1992). Rational Choice Theory: Advocacy and Critique. Newbury Park, London, New Delhi: SAGE Publications.Coleman, J. (1994). Foundations of Social Theory. Cambridge: The Belknap Press ofHarvard University Press.Cook, K. (1975). Towards a Theory of Interorganizational Relations: An Extension of the Exchange Model. Seattle: Inst. Social Res, Univ. Wash.Dasar Sukan Negara (2009). Diperoleh daripada file:///C:/Users/smktd%2011/Downloads/Dasar%20Sukan%20Negara%2020 9%20(1).pdfDatuk Ab Ghaffar A Tambi (2017). UKM Portal Berita: Sukan Kukuhkan Perpaduan Kaum. Diperoleh pada April 19, 2017 daripadahttp://www.ukm.my/news/Latest_News/sukan-kukuhkan perpaduan-kaum/.Douglas, S.A (1967). Political Socialization and Student Activism in Indonesia.Illinois: University of Illinois.Durkheim, E (1956). Education and Sociology. New York: Free Press.Durkheim, E (1982). The Rules of Sociological Method. New York: The Free Press. Dzidan (2012). Sistem Pendidikan Malaysia dan Perpaduan.http://adzidane.blogspot.my/2012/08/sistem-pendidikan-malaysia-dan.html. Tarikh Akses: Ogos 29,2012.Emerson, R.M (1972). Exchange Theory: The Problem of Appropriate Data. Seattle: Inst. SocialRes, Univ, Wash. Presented at 1971 Meet. Am, Social Assoc.Eng, J. A. J. (2013). Pengurusan Aktiviti Luar Sekolah. Kuala Lumpur. PTSAkademia.Faaland, J., Parkinson, J. and Rais Saniman (2002). Dasar Ekonomi Baru:Pertumbuhan negara dan pencapaian ekonomi orang Melayu. Petaling Jaya:EKTRA.Faaland, J., Parkinson, J. & Saniman, R (2005). Growth and Ethnic Inequality:Malaysians new Economic Policy. Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd.Faizah Jalal & Ani Omar (1985). Aktiviti Lakonan Murid Bagi Pemupukan Nilai Murni danPerpaduan Kaum: Analisis di Pekan, Pahang. Jurnal Perspektif Jil. 6 Bil. 2 (26-41).Fatimah Daud. (1992). Pengenalan teori-teori sosiologi. Kuala Lumpur: Fajar Bakti.Fraenkel, J.R., and Wallen, N.E. (1996). How to Design and Evaluate Research. USA: Mc. Fraw-Hill Inc.Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to Design and Evaluate Research inEducation. New York: Mcgraw Hill.Free Malaysia Today News (2011). Pergaduhan Pelajar: Pengetua Lepas Tangan, Kata BapaPelajar.http://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2011/0420/perga duhankaum-pengetua-lepas-tangan-kata-bapa-pelajar/. Tarikh Akses\ pada: April 20, 2011.Furnivall, J. S. 1948. Colonial policy and practice: A comparative study of Burma and NetherlandIndia. New York: New York University PressFurnivall, J.S (1956). Colonial Policy dan Practice: A Comparative Study of Burma and NetherlandsIndia (Indonesia).Fontana, A. dan Frey, J. (1998). Interviewing: The art of science. Dalam Denzin, N.K. dan Lincoln, Y. S. (eds.). Collecting and interpreting qualitativematerials, Newbury Park, CA: SAGE Publications, 361376.Geertz, Clifford (1963). The Integrative Revolution: Primordial Sentiments and Civil Politics inthe States. Dalam Clifford Geertz (Eds). Old Societies and New States: The Guest ForModernity in Asia and Africa. New York: Free Press.Goodland W (1984). Lives and social change. Weinhelm: Verlag.Gurnam Kaur Sidhu, Gurcharan Singh Sandhu, Kamaruzaman Moidunny dan Ranjit Kaur Sidhu.(2005).Penilaian Tahap Kecekapan (PTK) : Kompetensi Umum (Teras dan Profesional). Selangor: PenerbitFajar Bakti Sdn. Bhd.Gurrey, P (1963). Education and the Training of Teachers. London: Longmans.Hannan Hoesin Bahannan Dkk (2002). Tuntutan Ibadat Ramadhan dan Hari Raya.Maktabah Salafy Press.Hamidah Ab Rahman, Haidah Abd Rahman, Norlin Ahmad, Nor Akmar Nordin, Norashikin Mahmud, Rozianan Sharai & Shah Rollah Abdul Wahab (2011). Kajian Tinjaun Hubungan Etnik dalam Kalangan Pelajar TajunSatu Di Kampus Johor Baru, Universiti Teknologi Malaysia (UTM). JurnalTeknologi, 54 (Sains Sosial), Jan. 2011: 65-76.Hamidah Abdul Rahman, Norlin Ahmad & Shah Rollah Abdul Wahab (2009).Konsep konsep Asa Hubungan Etnik. UTM.Haminah Binti Suhaibo (2010). Pemupukan Patriotisme dalam Pendidikan Sejarah TingkatanSatu. Jurnal Pendidikan IPG KBL, Jilid 9.Haris Md. Jadi (1990). Etnik, Politik dan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Helen Tinga et al. (2010). Juggling Between 3R and 1R: The Challenging Life of TeenageStudent. Procedia Social and Behavioral Sciences 7 (2010), 345 354.Helmstadtr, G. C (1970). Research Concepts in Human Behavior:Education,Sychology, Sociology. New York: Appleton-Century-Crofts.Hussein Ahmad & Haneza Hamid (2015). Pengurusan Pembangunan Konsep Perpaduan DalamKalangan Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan: Satu Kajian Di Klang Selangor. JurnalKepimpinan Pendidikan. Bil. 2, Isu 4.Howard Cincotta, Budi Prayitno ed, Garis Besar Sejarah Amerika, (tt: BadanPenerangan Amerika Serikat (2004). hlm. 384. Profil bergambarhttps://www.academia.edu/37406983/Montgomery_Bus_Boycot_Gerakan_Klit_Hitam_di_Amerika_Tahun_1950an.Ibrahim Hj Salleh (1989). Penggunaan Bahan Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu: Beberapa Pertimbangan dalam Teknologi Sistem Pengajaran. Petaling Jaya: Fajar Bakti Sdn. Bhd.Indhumathy A/P Munusamy (2013). Penguasaan Bahasa Melayu Dalam Kalangan Pelajar PeralihanDi Tiga Buah Sekolah Di Daerah Skudai. Fakulti Pendidikan Universiti Teknologi Malaysia. Diperoleh dariHttp://Eprints.Utm.My/40641/5/Indhumathymunusamymfp2013.Pdf.Ismail Baba (2007). Program Mentor-Mentee. Diperoleh darihttp://web.usm.my/mentor/download/M&M_arahtujupowerpoint.pdfJayum A. Jawan (2003). Malaysian Politics & Government. Selangor: Karisma Publications SdnBhd.James Ang Jing Eng, Ed. D. (2014). Pengurusan Bilik Darjah: Strategi-strategi MewujudkanKomuniti Pembelajaran Berkesan. Kuala Lumpur: PTS Akademia.Jessica Ong Hai Liaw, Wan Norhasniah bt Haji Wan Husin & Mohd Ridhuan TeeAbdullah (2014). Bahasa Melayu dalam Pendidikan Merentas Perpaduan (Dalam: Perpaduan Nasioanl Dalam Pelbagai Perspektif. Disunting olehKamaruddin M. Said. Kuala Lumpur: Majlis Profesor Negara (MPN).Johami Abdullah. (1993). Pendidikan Muzik Semasa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.John Lee (2012). Sistem Pendidikan di Malaysia- Punca Masalah Perkauman?. http://ba- cemerlangbahasadansastera.blogspot.my/2012/03/sistem pendidikan-di-Malaysiapunca.html. Tarikh Akses: M ac 28, 2012.Jothi V. (2011). Perayaan Besar Masyarakat Pelbagai Kaum Kukuhkan Semangat Perpaduan Sedia Ada. New Sabah Times.http://eprints.ums.edu.my/786/1/nc0000000855.pdf Tarikh Akses pada: Oktober 29, 2011.Juriah Long dan Zainal Abidin Ahmad. 2007. Keberkesanan penggunaan bahasa Malaysia dalamkomunikasi lisan di sekolah menengah rendah: satu tinjauan, dalam Kongres bahasa danpersuratan I-IV (1952-2002). Kuala Lumpur: Persatuan Penterjemah Malaysia.K. Ramanathan., 1985. Politik dalam pendidikan bahasa 1930-1971, Petaling Jaya: PenerbitFajar Bakti Sdn. Bhd.Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesebelas (2016-2020).Kamalanathan. P (2015). RIMUP Satukan Murid Berbilang Kaum.http://www.bharian.com.my/node/90742. Tarikh Akses: Oktober 22, 2015.Kamrava, Mehran (1996). Understanding Comparative Politics, A Framework for Analysis. London:Routledge, London Khalid Awang Osman. t.th. Malaysia An Anthology. New York:Vantage Press.Kamaruddin M. Said (2014). Perpaduan Nasional Dalam Pelbagai Perspektif. Kuala Lumpur: UniversitiSultan Zainal Abidin (UniSZA).Kamarul Azmi Jasmi (2012). Penyelidikan Kualitatif Dalam Sains Sosial. Faculty of IslamicCivilization, Universiti Teknologi Malaysia. Kertas kerja dibentangkan diKursus Penyelidikan Kualitatif siri 1 2012 pada 28-29 Mac 2012 di Puteri Resort Melaka anjuran Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim, Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru, Negeri Johor Darul Ta'zim.Kamarul Azmi Jasmi (2012). Kesahan dan Kebolehpercayaan dalam Kajian Kualitatif in KursusPenyelidikan Kualitatif Siri 1 2012 at Puteri Resort Melaka on 2829 Mac 2012. Organized by Institut Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim,Jalan Datin Halimah, 80350 Johor Bahru, Negeri Johor Darul Ta'zimhttps://www.researchgate.net/publication/293097747_Kesahan_dan_Kebolehercayaan_dalam_Kajian_Kualitatif.Kamus Dewan (1994). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Karmini, A.N. 2013. Framing Moral Panic: A Comparative Analysis of the Alvin&Vivien Blog Coverage by The Star and MalaysiaKini. Artikel ini dibentangkan di persidangan AsianMedia Information and Communication, 2013.Kementerian Pendidikan Malaysia (2012). Garis Panduan Pelaksanaan Amalan Harian BagiPerpaduan Kaum Di Sekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Minit Mesyuarat Profesional KPMBil.11/2015.Kementerian Pendidikan Malaysia (2003). Huraian Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah: Kelas Peralihan Bahasa Melayu. Pusat Perkembangan KurikulumKementerian Pendidikan Malaysia.Kementerian Pendidikan Malaysia (2011). Panduan Pelaksanaan Program Mentor Mentee Kementerian Pelajaran Malaysia. Diperoleh daripadafile:///C:/Users/smktd%2011/Downloads/Modul%20Penuh%20Mento%20Menee.pdf.Lee Lam Thye, A. Aziz Deraman, Jeniri Amir, Uthaya Sankar & Daniel Jebon Janaun (2010). Gagasan 1Malaysia Melalui Landasan Seni & Budaya. Selangor: Jabatan Kebudayaan dan KesenianNegara.Lee Lam Thye. 2013. Malaysia's Unity and Its Challenge .Speech. RetrievedDecember 23, 2016, from http://globalpeace.org.my/2013/10/malaysiasunity-itschallenges-tan-sri-lee-lam-thye-trustee-of-1malaysia-foundation/Lee Lam Thye (2017). Berita Harian online: Sambutan Perayaan Berbilang Kaum, Agama KunciNegara Aman. Diperoleh pada Januari 27, 2017 daripadahttps://www.bharian.com.my/node/240525.Lewin, K. (1996). Resolving social conflict. New York: Harper & Row.Lim Duan Lib. (1997). Penggunaan akhbar dan majalah sebagai alat bantu dalam pengajaran Bahasa Melayu di dalam bilik darjah.Dissertation (M.A), Jabatan Pengajian Media, Fakulti Sastera dan Sains Sosial, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.Ling Liong Sik (1995). The Malaysia Chinese Towards Vision 2020. Selangor: PelandukPublications.Loh Fook Seng (1975). Seeds Of Separatism: Educational Policy In Malay 1874 1940. KualaLumpur: Oxford University Press.Loh Kok Wah & Khoo Boo Teik. (2002). Democracy in Malaysia: Discourses and Practices (eds).Nordic Institute of Asia Studies. Richmond Surrey: Curzon Press.Macionis, J.J. (2012). Sociology. USA: Perason EducationMahayudin Hj. Yahya (1998). Tamadun Islam. Shah Alam: Fajar Bakti.Mansor Mohd Noor (2000). Crossing Ethnic Borders in Malaysia: Measuring the fluidity ofethnicity identity and group formation. AKADEMIKA. 55(Julai): 61-82.Mansor Mohd Noor, Abdul Rahman Abdul Aziz & Mohamad Ainuddin Iskandar Lee (2006). Hubungan Etnik di Malaysia. Petaling Jaya: Prentice Hall Pearson Malaysia.Maunah (2016). Pendidikan Dalam Perspektif Struktural Fungsional. Cendekia,(2016),10(2): 159-178. Pusat Kajian Bahasa dan Budaya, Surakarta, Indonesia.Marger, M.N. (2003). Race and Ethnic Relations: America and Global Perspectives.USA: Wadsworth/Thompson Learning.Marohaini Yusoff. (2001). Penyelidikan kualitatif: Pengalaman kerja lapangan kajian.Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.Marshall, C & Rossman G.B. (2016). Designing Qualitative Research: Sixth Edition.United States of America: SAGE Publications, Inc.Marzni Mohamed Mohktar, Roselan Baki & Fadzilah Abd Rahman (2014). Persepktif Kualitatif GuruTerhadap Pelaksanaan Amalan Pentaksiran dalam Pengajaran Kemahiran Menulis KaranganArgumentatif. Sains Humanika 2:4 (2014), 115122. Jabatan Pendidikan Bahasa &Kemanusiaan, Universiti Putera Malaysia, 43400 Serdang, Selangor, Malaysia.Mayer, R (1988). The politics of the minority. London: Redwood Press.Melaka Hari Ini (2013). Aktiviti Gotong-royong Erat Silaturahim.https://www.google.com.my/search?q=aktiviti+gotong+royong+pupuk+perpduan+jurnal&sa=N&biw=1242&bih=615&tbm=isch&tbo=u&source=univ&ed=0ahUKEwioOTkuvPMAhXFuY8KHUc4DDI4ChCwBAgs#imgrc=31xA s0KGtlJMM%3A. Tarikh Akses pada: April30, 2013.Merriem, S. B (1998). Qualitative Research and Case Study Applications inEducation: Revised and Expanded from Case Study Research in Education. San Francisco:Jossey-Bass.Merriam, S. B. (2001). Qualitative Research and Case Study Applications inEducation. San Francisco: Jossey-Bass Pub.Mill, J (1969). James Mill On Education. New York: Cambridge University Press.Mior Khairul Azrin. (2011). Sistem pendidikan di Malaysia: Dasar, cabaran dan pelaksanaan ke arah perpaduan nasional. Sosiohumanika, 4(1), 33-47.Miller, N. (1995). Groups In Contact. The Psychology Of Desegregation New York:Academic Press.M. Junus Melalatoa (1995). Ensiklopedi Suku Bangsa di Indonesia. Jakarta: Proyek Pengkajian danPembinaan Nilai-nilai Budaya.Mohamad Rodzi Abd Razak. (2009). Pembinaan negara bangsa Malaysia: Peranan pendidikansejarah dan dasar pendidikan kebangsaan. JEBAT, 36, 90-106.Mohamad Saleeh Rahamad (2014). Oksidentalisme dalam Sastera Melayu Sebelum Merdeka hingga Era Mahathir Mohamad. Kuala Lumpur: Institut Terjemahan dan Buku Malaysia.Mohamed Mustafa Ishak (2014). Politik Bangsa Malaysia: Pembinaan Bangsa dalam Masyarakat PelbagaiEtnik. Kuala Lumpur: Universiti Utara Malaysia.Mohd Ashraf Ibrahim, Mohd Aris Othman, Mohd Saleh Ismail, Chin Kuang Tiu & Amaran@Amran AbdulMalek (2013). Hubungan Etnik. Oxford Fajar Sdn. Bhd: Selangor Darul Ehsan.Mohamed Azmin Ali (2016). MB: Amalan Gotong-royong Pupuk Perpaduan Kaum.http://bm.selangorku.com/95661/mb-amalan-gotong-royong-pupukperpaduan-kaum/. Tarikh Akses pada Mei 8, 2016.Mohd Azrin (2015). Kajian Terhadap Kefahaman Hadis Kalangan Ahli Jemaah Masjid dan Suraudi Shah Alam, Selangor. The Online Journal Of Islamic Education (O-jlE). July 2015, Vol.3Issue 2.Mohd Ismail Mustari (2007). Menjadi Belia Cemerlang: Belia Adalah Aset Negara Yang Perlu Digilap Potensi Mereka. Kuala Lumpur: PTS Professional.Mohd Rashid Hj. Md Idris (2013). Memartabatkan Bahasa Melayu Melalui Pendidikandan Mendepani Cabaran Globalisasi. Institusi Penyelidikan Pembangunan BeliauMalaysia.Universiti Pendidikan Sultan Idris.http://pustaka2.upsi.edu.my/eprints/914/1/MEMARTABATKAN%20BAHAS%20ELAYU%20MELALUI%20PENDIDIKAN%20DAN%20MENDEPANI 20CABAAN%20GLOBALISASI.pdf.Mohd Saiful Mohd Sahak. Gotong-royong. Diperolehi daripada Utusan Online pada 2012, Julai 02.http://ww1.utusan.com.my/utusan/Kampus/20120702/ka_01/Gotong-royongMohd Shauki Abdul Majid (2010). Membumikan Fahaman Kemajmukan. Dalam Mingguan Malaysia,23 Mei.Mohd Taib Osman (2004). Globalisasi, Patriotisme dan isu-isu kemasyarakatan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Mohd Ridhuan Tee Abdullah (2010). Cabaran Integrasi Antara Kaum Di Malaysia: Perspektif Sejarah, Keluarga dan Pendidikan. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.http://www.ukm.my/jhadhari/makalah/v2n12010/makalah v2n1-n4.pdf.Tarikh Akses: 2010.Mohd Shahir Abdullah (2016). Perpaduan Ke Arah Pengukuhan Kepimpinan Ummah. http://www.islam.gov.my/en/perpaduan-kearah-pengukuhan kepimpinan ummah. Tarikh Akses: 26Februari 2016.Mohd Rizal Mohd Said dan Thay Cheow Yin. (2012). Tahap hubungan etnik: Kajian di kalangan pelajaryang mengikuti kursus sarjana teknologi serta pendidikan (kemahiran hidup), sesi pengajian2007- 2008, semester 2 di Universiti Teknologi Malaysia, Skudai. Journal of Technical, Vocational & Engineering Education, 6 (Jun), 59-72.Mohd Sharani Ahmad, & Zainal Madon. (2007). Tip Pandai Belajar. Selangor: PTS Millennia.Mohd Ridhuan Tee Abdullah (2010). Cabaran Integrasi Antara Kaum Di Malaysia: Perspektif Sejarah, Keluarga dan Pendidikan. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia: Universiti Kebangsaan Malaysia.http://www.ukm.my/jhadhari/makalah/v2n12010/makalah v2n1-n4.pdf.Tarikh Akses: 2010Mohd Majid Konting (2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa &Pustaka.Mohd Mizan Aslam (2012). Penyelesaian Konflik Selatan Thailand Dengan MenggunakanModel Gagasan 1Malaysia.Journal of Human Developmentand Communication.Vol. 1: 137-152.Mohd Najib Abdul Ghafar. (2003). Reka bentuk tinjauan: Soal selidik pendidikan.Skudai: Penerbit UTM.Mohd Shafie Abu Bakar (1987). Metodologi Penyelidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Muhammad Rifai (2015). Teori Pilihan Rasional. http://ensiklo.com/2015/09/teori pilihanrasional/. Tarikh Akses: September 24, 2015.Muhadjir, Noeng (2002). Metodologi penelitian Kualitatif. Yogyakarta: Rake Sarasin.Mujahid Yusof Rawa. (2013, Oktober 23). Sang Aktor Pemimpin Isu 'Allah'.Malaysiakini, Diambil daripada http://www.malaysiakini.com/news/244606.Mustafa Kamal Ali. (2000). Faktor yang mempengaruhi penglibatan pelajar Melayu tingkatan empat dalam aktiviti kokurikulum di rancangan Felda Daerah Segamat Selatan. Tesis yang tidak diterbitkan: Universiti Teknologi Malaysia.Najeemah Mohd Yusof (2011). Language and ethnic boundry among students ofvarious ethnicities in Secondary Schools in Malaysia. Sosiohumanika, 4(2) 2011, 211-228.Najeemah Mohd Yusof (2011). Persekitaran Sekolah dan Peranan Guru dalam MeningkatkanInteraksi Sosial dalam Kalangan Murid di Sekolah Menengah Kebangsaan. Universiti Sains Malaysia. Jilid 11, Bil. 2/2011.http://education.usm.my/images/docs/DigesPendidik/DP2011-2/dp2011-2 07.pdfNajeemah Mohd. Yusof (2005). Pola Interaksi Sosial Dalam Kalangan Murid PelbagaiEtnik Di Sekolah Menengah Kebangsaan Sekitar Sungai Petani, Kedah. Tesis Ph.D.http://eprints.usm.my/7785/1/POLA_INTERAKSI_SOSIAL_DALAM KANGMURID_PELBAGAI_ETNIK_DI_SEKOLAH_MENENGAH_KEANGSAN_SEKITAR_SUNGAI_PETANI,_KEDAH.pdf. Tarikh Akses: 1April 2005.Nazri Muslim, Faridah Jalil, Abdul Aziz Bari, Mansor Mohd Noor & Khairul Anwar Mastor (2011). TahapPenerimaan Pelajar Terhadap Peruntukan Orang Melayu dalam Perlembagaan dari Perspektif HubunganEtnik di Malaysia. Universiti Teknologi Malaysia: Jurnal Kemanusiaan Bil. 18.Nik Azis Nik Pa & Noraini Idris (2008). Perjuangan Memperkasakan Pendidikan di Malaysia: Pengalaman50 Tahun Merdeka. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors Sdn. Bhd.Nik Faizah Mustapha (1990). Ilmu Pandu Puteri, Edisi Semakan Persatuan Pandu PuteriMalaysia. Kuala Lumpur: Fajar Bakti Sdn. Bhd.Noliza Rofli & Eddin Khoo (2009). Kebudayaan Malaysia: Satu Pengenalan. Jabatan Kebudayaan &Keseniaan Negara: _Norani Mohd Salleh. (2001). Etika dan penyelidikan kualitatif. Dlm Maharoni Yusoff. Penyelidikankualitatif: Pengenalan kerja lapangan kajian (hh.1-33). Kuala Lumpur: Penerbit UniversitiMalaya.Noor Azizah Ahmad, & Teh Yik Koon. (1998). Sosiologi: Pengenalan kepada Sains Sosial. Kuala Lumpur:Utusan.Nor Hashimah Hashim & Yahya Che Lah (2007). Panduan Pendidikan Prasekolah.Kuala Lumpur: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.Noriah Mohd Ishak, Siti Fatimah Mohd Yassin, Mohd Izham Mohd Hamzah & Siti Rahayah Ariffin (2010).Kajian Kes Dalam Noraini Idris (pnyt). Penyelidikan dalam Pendidikan, 345-372. Kuala Lumpur:McGraw-Hill.Nor Suhara Bt Haji Fadzli & Jamil Bin Ahmad (2010). Kepentingan KokurikulumDalam Pendidikan di Sekolah Menengah. Universiti Kebangsaan Malaysia.Proceedings of The 4th International Conference on Teacher Education; JoinConference UPI & UPSI Bandung, Indonesia, 8-10 November 2010.Nur Khasanah, S.Ag. Pengejawantahan Nilai-Nilai Dalam Pengembangan Budaya Gotong Royong Di Era Digital. Diperoleh darihttps://segorojawatimur.wordpress.com/2013/05/11/pengejawantahan-nilai nilai dalam-pengembangan-budaya-gotong-royong-di-era-digital-2/ pada 2013, Mei 11.Othman Lebar (2012). Penyelidikan Kualitatif: Pengenalan kepada Teori dan Metod, Tanjong Malim:Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Paimah Atoma, Mohd Azmir MNohd Nizah & Latifah Abdul Latif (2011). Hubungan Etnik. Negeri Sembilan:Universiti Sains Islam Malaysia.Partiban A/L Maniam (2017). IKON Sukan: Peranan dan Sumbangan Memupuk Perpaduan Kaum di Malaysia. Diperoleh daripadahttps://kupdf.com/download/ikon-sukan 2_5911faa8dc0d600f46959e85_pdfPatton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods (2nd ed.).Newbury Park, CA: Sage Publications, Inc.Patton, M. Q. (2002). Qualitative research & evaluation methods ( 3rd ed.). London: Sage.Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025; Pendidikan Prasekolah hingga Lepas Menengah(2013). Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Portal Islam & Melayu. Guru Melayu Diserang di SJKC Pai Chee, Mersing, Laporan Polis Dibuat. http://www.ismaweb.net/2016/01/guru-melayu-diserang-di sjkc-pai-chee Mersing-laporan-polis-dibuat/. Tarikh Akses pada: Januari 14, 2016.Rabuskha, A. (1972). Ethnic Socialization Paper presented at the Bienial Meeting of the Society forResearch in Child Development, Vol 9,PP 78-93 Toronto.Rahmat Ghazali (2008). Perpaduan Kaum Masih Tidak Jitu.http://wartacitracafe.blogspot.my/2008_04_01_archive.html. Tarikh Akses: April 24, 2008.Rahim, A. A. A. (2004). Panduan Perkhemahan, Simpulan dan Pioneering Untuk Pengakap danPandu Puteri Serta Badan Beruniform Lain. Shah Alam. Oxford Fajar Sdn. Bhd.Randy R. Wrihatnolo & Riant Nugroho Dwidjowijoto (2007). Manajemen Pemberdayaan: Sebuah Pengantar dan Panduan untuk Pemberdayaan Masyarakat. Jakarta: PT Elex MediaKomputindo Kelompok Gramedia.Ratnam, K. J. (1969). Communalism and the Political Process in Malaya. KualaLumpur: University of Malaya Press.Razli Ahmad, Hanum Hassan & Azuddin Bahari (2013). Persepsi Mahasiswa TerhadapIsu isu Perpaduan: Kajian ke Atas Pelajar-pelajar Rangkaian Universiti TeknikalMalaysia (MTUN). Jurnal Personalia Pelajar 16 (2013): 15-24.Robert Baden Powell (1955). Ilmu Pengakap Bagi Budak-budak [Terjemahan]. Kuala Lumpur: Dewan Bahasadan Pustaka.Rohana Zubir (1994). Pemilihan, Penggunaan dan Penilaian Media Dalam Pendidikan Bahasa MelayuDalam Strategi Pendidikan Bahasa Melayu. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Rosni Abdul Majid (2014). Mencapai Perpaduan Melalui Sistem Pendidikan Cemerlang. http://www.1malaysia.com.my/en/affiliates/mencapai-perpaduan melaluisistem-pendidikan-cemerlang-0.Tarikh Akses: 22 September 2014.Rosman Md. Yusof & Kassim Thukiman (2009). Teori dan Pemikiran Mengenai Hubungan Etnikdi Malaysia: Perspektif, Teori dan Praktik. Skudai Johor: UTM Press.Rosnida Othman & Nur Farrah Azwa Jasni (2016). Faktor Yang Mempengaruhi Penglibatan Pelajar Dalam Aktiviti Kokurikulum di Politeknik Tuanku Sultanah Bahiyah. Politeknik &Kolej Komuniti Journal of Social Sciences and Humanities, Vol. 1, 2016 eISSN 0128-2875.file:///C:/Users/smktd%2011/Downloads/1276-1-4245-3-10-20161225.pdfRossman, G. B. & Rallis, S. F. (2012). Learning in Field: An IntroductionsQualitative Research. London: Sage Publications.Rukun Negara (2013). Bahagian Penerbitan Dasar Negara. Jabatan Penerangan MalaysiaKementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan.Ruhanie Haji Ahmad (2005). Patriotisme Malaysia: Penangkis Neoimperialisme.Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd.Sabitha Merican. (2005). Kaedah penyelidikan Sains sosial. Petaling Jaya, Selangor: Prentice Hall.Sabitha Marican. 2005. Kaedah penyelidikan sains sosial. Petaling Jaya, Selangor: PearsonPrentice HallSaifuddin (2015). Pengelolaan Pembelajaran Teoretis dan Praktis. Yogyakarta: GrupPenerbitan CV Budi Utama.Salhah Abdullah dan Ainon Mohd (2005). Guru Sebagai Mentor. Kuala Lumpur: PTS Professional.Samsudin A. Rahim (1992). Peramal Perpaduan Antara Etnik: Implikasi Terhadap Perancangan Komunikasi. http://journalarticle.ukm.my/4880/1/9(1). PdfJurnal. UKM. Tarikh Akses: 1992.Schermerhorn, R.A.(1970). Comparative Ethnic Relations. New York : RandomHouse.Scott, J. Rational choice theory(2000). Understanding Contemporary Society; Theoriesof the Present, edited by G. Browning, A. Halcli, and F. Webster. Sage Publications.Scupin, R.(Ed).(2003). Race and Ethnicity. New Jersey: Prentice Hall.Shamsul Amri Baharuddin (2007). Modul Hubungan Etnik. Putrajaya: Kementerian PengajianTinggi Malaysia.Shamsul Amri Baharuddin (2007). Modul Hubungan Etnik. Selangor Darul Ehsan: KementerianPengajian Tinggi Malaysia.Shamsul Amri Baharuddin (2012). Modul Hubungan Etnik (Edisi Kedua). Bangi, Selangor:Institusi Kajian Etnik, Universiti Kebangsaan Malaysia.Sharifah Al-Sagoff (1985). Sosiologi Pendidikan. Petaling Jaya: Heinmann(Malaysia) Sdn. Bhd.Sharifah Darmian Binti Sharif Adam (2013). Cabaran dan reaksi pelaksanaan bahasa kebangsaan dalambidang pentadbiran dan pendidikan di Malaysia, 1956 1966. Procedia - Social andBehavioral Sciences 134 ( 2014 ) 305 315. Pusat Penataran Ilmu Dan Bahasa,Universiti Malaysia Sabah, 88400, Kota Kinabalu, Sabah, Malaysia.Sheau Tsuey Chong (2006). It takes a village to raise a child: Building social capital in safe andcohesive neighbourhood. Fakulti Sains Sosial dan Kemasyarakatan,Universiti Kebangsaan Malaysia.Shireena Basree Abdul Rahman, Norshidah Nordin, Nabilah Abdullah, Ghaziah Mhd Ghazali & RohayaAbdul Wahab. (2010). Etika Dalam Penyelidikan. Dalam Noraini Idris. Penyelidikan dalam Pendidikan.Kuala Lumpur: McGraw Hill.Skott, Beth P. (2013). Active Learning Exercises for Research Methods in Social Scienes.United States of America: SAGE Publicationns, Inc.Sulaiman Masri (2007). Tuju Cemerlang Peperiksaan. Kuala Lumpur: Utusan Publication& Distributors Sdn. Bhd.Sidek Baba (2006). Pendidikan Rabbani: Mengenal ALLAH Melalui Ilmu Dunia.Selangor: Karya Bestari Sdn. Bhd.Siti Amninah Kusin & Ahmad Esa (2014). Pembangunan Kemahiran Kerja BerpasukanMenerusi Aktiviti Perkhemahan Dalam Kalangan Ahli Kumpulan Latihan Kelanasiswa Malaysia (KLLKM), Universiti Tun Hussein OnnMalaysia (UTHM). Universiti Tun Hussien Onn Malaysia Fakulti Pendidikan Teknikal dan Vokasional, Universiti Tun Hussien Onn Malaysia. Diperoleh daripada http://eprints.uthm.edu.my/6928/1/6._MDP 54.pdfSiti Fauziah Mydin (2012). Tesis. Universiti Pendidikan Sultan Idris.Siti Khatijah Yasin & Fadzli Adam (2015). Konflik Perpaduan Kaum DalamKetamadunan Masyarakat Melayu Malaysia. Universiti Sultan Zainal Abidin, Malaysia: Proceeding ofICIC2015-International Conference on Empowering Islamic Civilization in the 21ST Century.Sinar Harian, 17 Januari 2014. Isu Buka Tudung, Pengurusan Sekolah Minta Maaf.http://www.sinarharian.com.my/nasional/isu-buka-tudung pengurusan sekolah minta-maaf-1.241602.Tarikh Akses pada: Januari 17, 2014. Sinar Harian, 21 April 2015.Smith, M. G. 1965. The plural society in the British West Indies. Berkeley: University ofCalifornia Press.Statistik Pekerjaan dan Perburuhan. Kementerian Sumber Manusia. Siri 7 Bil/ Mac 2016.Sullivan, D. (2002).Measuring success! University of Minnesota, Newspaper Associationof America Foundation. Downloaded from:http://www.naa.org/measuresuccess.pdf (3 Februari 2008)Suraiya Chapakiya (2014). Aras Linguistik. Kuala Lumpur: PTS Akademia.Suresh Kumar N Vellymalay (2014). Etnisiti dan Interaksi Sosial dalam Kalangan MuridPelbagai Etnik Di Bilik Darjah. Journal of Human Capital Development, Vol.7 No.2 July-December 2014. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Suresh Kumar N Vellymalay (2014). Jurnal Kepimpinan Pendidikan. Bahasa Interaksi Dan Hubungan Antara Etnik Dalam Kalangan Muird Di Bilik Darjah. Pusat Pengajian Pendidikan JarakJauh, Universiti Sains Malaysia.file:///C:/Users/smktd%2011/Downloads/8299-1129-17328-1-10 20171024%20(1).pdfSuseela Malakolunthu. 2001. Pengumpulan dan Analisis Data Kualitatif: SatuImbasan dalam Marohaini Yusoff, Penyelidikan Kualitatif: Pengalaman Kerja LapanganKajian. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Suzana Sulaiman (2013). Perpaduan Pelajar Pelbagai Etnik: Kehidupan Seharian PelajarProgram Diploma Tahun Dua, Sesi Pengajian 2012/2013, Universiti Malaysia Perlis. Proceedingof the International Conference on Social Science Research, ICSSR 2013.4-5 June 2013, Penang,MALAYSIA.e-ISBN 978-96711768-1-8. Organized by WorldConferences.netSyed Husin Ali (2015). Hubungan Etnik di Malaysia: Harmoni dan Konflik. StrategicInformation and Research Development Centre: Puchong, Selangor, Malaysia.Syed Muaz Syed Putra.(2010, Oktober 19). Isu Kuil Seksyen 23 Shah University, HooverInstitution Press.Talcott Parsons (1937).The Structure of Social Action: A Study in Social Theory with SpeacialReference to a Group of Recent European Writers. New York and London: Mcgraw-Hill BookCompany, IncTan Yao Sua (2010). Isu Bahasa, Etnik dan Pembinaan Negara Bangsa dalam Sistem Pendidikan Malaysia.Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Tan Yao Sua & R. Santhiram (2014). Educational Issues in Multiethnic Malaysia.Selangor: Strategic Information and Research Development Centre.Teo Kian Joo, Abdul Mutallip Abd Ghani, Mohd Sohaimi Ramli, Salmawati Mohd Diah, Hasnah AbuSamah & Mohd Dahlan Abdul Kadir (2014). Faktor Faktor Yang Menghalang Penglibatan Pelajar Institut Pendidikan Guru Kampus Ilmu Khas Dalam Kegiatan Sukan Di WaktuSenggang. Artikel 12. http://ipgkik.com/v2/wpcontent/uploads/2015/05/Artikel12_2014.pdfTeo Kok Seong (2014). Pendidikan Gagal Satukan Kaum di Malaysia?. Sinar HarianOnline.http://www.sinarharian.com.my/hiburan/pendidikan-gagal-satukan kaum-di-Malaysia 1.312668. Tarikh Akses: September 1, 2014.Teo Kok Seong (2014). Sinar Harian Online: Pendidikan Gagal Satukan Kaum di Malaysia?. http://www.sinarharian.com.my/nasional/pendidikan-gagal satukan-kaum-di malaysia-1.312668. Tarikh Akses pada: September 1, 2014.Thock Ker Pong. 2005. Hala Tuju Politik Masyarakat Cina Malaysia Kontemporari Politik Desakan vsPolitik Kompromi. Pemikir, Bil 41.Tie Fatt Hee (2004). Liabiliti dalam Pengurusan Pendidikan. Kuala Lumpur: Utusan Publications &Distributors Sdn. Bhd.Utusan Malaysia, 5 Ogos 2011.Utusan Online. Perkhemahan Beri Impak Positif. Diperoleh pada 2013, November 05 daripadahttp://ww1.utusan.com.my/utusan/Pahang/20131105/wp_02/Perkhemahanberi-impak-positif.Wan Azizah Bt Wan Mat Ali (2003). Thesis: Kesesuaian Menggunakan Akhbar Sebagai Bahan Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Melayu Sekolah Menengah. Fakulti Bahasa, Universiti Pendidikan Sultan Idris Tanjong Malim. https://www.scribd.com/document/348602894/245788127-Akhbar-DlmDarjah-1-pdf.Wan Hashim Wan Teh (2011). Hubungan Etnik Di Malaysia. Kuala Lumpur: AttinPress Sdn. Bhd.Wan Norhasniah Wan Husin (2011). Nation-Building And 1Malaysia Concept: Ethnic RelationsChallenges In The Educational Field. International Journal of Humanities and Social Science.Vol. 1 No. 9 [Special Issue July 2011] :228-237.Wan Norhasniah Wan Husin (2012). Peradaban dan Perkauman di Malaysia: HubunganEtnik Melayu-Cina. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Wankel, L.M. (1998). Exercise adherence and leisure activity. In Exercise Adherence: Its Impacts on Public Health (edited by R.K. Dishman), pp. 369-396. Leeds : HumanKinetics Europe.Wee Eng Hoe (1996). Gerak Kerja Kokurikulum: Sukan. Shah Alam: Penerbit Fajar Bakti.Wiersma, W (1991). Research Methods in Education. 5?? ed. Boston: Allyn & BaconWinarno Surakhmad (2009). Pendidikan Nasional, Strategi dan Tragedi. Indonesia: PT Kompas MediaNusantara.Yin, R.K (2003). Case Study Research Design and Methods (3?? ed.) Thousand Oaks, London: SAGEPublication, Inc.Yin, R.K. (2014). Case Study Research: Design and Methods (5?? ed.) Thousand Oaks, CA:SAGE.Yohanes Kopo Unajaran (2013). Apa Itu Sekolah. http://yokojan07.blogspot.my/.Tarikh Akses: 9 Januari 2013.Yusoff, M. (Ed.) (2001). Penyelidikan Kualitatif: Pengalaman Kerja Lapangan(Qualitative Research: Experiences from the fieldwork). Kuala Lumpur: Univesity MalayaPress (Malay Version).Yusfarina Mohd Yussof & Abdul Rasid Jamian (2011). Pembinaan Negara Bangsa Dan Identiti Kebangsaan Melalui Pemerkasaan Bahasa Dalam Sistem Persekolahan.Diges Pendidik. Jilid11, Bil 1/2011: 10-16.Yusran Pora (2004). Selamat Tinggal Sekolah. Yogyakarta: Media Pressindo.Zaid Ahmad, Ruslan Zainuddin, Ahmad Tarmizi Talib & Nazri Muslim (2006).Hubungan Etnik Di Malaysia. Selangor Darul Ehsan: Oxford FajarSdn. Bhd.Zaid Ahmad (editor), Ruslan Zainuddin, Sarjit Singh Gill, Ahmad Tarmizi Talib, Ho Hui Ling,Lee Yok Fee, Najeemah Mohd Yusof & Nazri Muslim (2013. Hubungan Etnik di Malaysia. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Zainal Kling (2008). Gerakan memperjuangkan Melayu. Dewan Masyarakat. Jun. Zainal Kling (2008).Kemerdekaan & Perhambaan. Kuala Lumpur: GAPENA.Zulhilmi Paidi dan Rohani Abdul Ghani (2003). Pendidikan Negara Bangsa. Kuantan: PTS Publications &Distributor Sdn. Bhd.Zulkifli Hamid (2011). Peranan Teori Psikolinguistik Dalam Pemurnian DanPemerkasaan Pendidikan Bahasa Melayu Di Malaysia. Volume 6, Number 2,183-192, 2011. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor. http://pkukmweb.ukm.my/e bangi/papers/2011/zul011.pdfZulkifley Hamid & Naidatul Zamrizam Abu (2013). Memupuk Perpaduan di Malaysia- Santun Bahasa dalam Kalangan Murid Pelbagai Etnik Dari Aspek Penggunaan Kata Ganti Nama Diri. Malaysia Journal Of Society and Space 9 issue 4 (86-98).Zulkhairi Zainal (peranan belia dan remaja dalam memperkasakan bahasan melayu) (Dalam Kemerdekaan& Perhambaan). (2017). Pew Research Center: Muslims, Jews faced social hostilities inseven-inten European countries in 2015. Diakses pada 3 Mei 2017 daripadahttp://www.pewresearch.org/fact-tank/2017/04/12/muslims-jews-facedties-in-seven-in-ten-european-countries-in-2015/. |