Kesan pembelajaran berasaskan masalah dalam topik kadar tindak balas terhadap kemahiran berfikir aras tinggi, pemikiran kritis dan motivasi pelajar

Kajian ini bertujuan menentukan kesan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM)terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam topik Kadar Tindak Balas. Di samping itu,kajian juga bertujuan mengenalpasti sama ada wujud hubungan antara penggunaan kaedah PBM danpemikiran kritis serta motivasi pelajar...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Izrul Azmi Md Nasir
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2020
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6755
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:Kajian ini bertujuan menentukan kesan Pembelajaran Berasaskan Masalah (PBM)terhadap Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalam topik Kadar Tindak Balas. Di samping itu,kajian juga bertujuan mengenalpasti sama ada wujud hubungan antara penggunaan kaedah PBM danpemikiran kritis serta motivasi pelajar. Pendekatan kuantitatif dengan reka bentuk kuasieksperimen telah digunakan. Pemilihan sampel kajian dijalankan secara persampelan rawak berkelompokmelibatkan 60 orang pelajar tingkatan empat aliran sains di sebuah Sekolah BerprestasiTinggi (SBT), Negeri Sembilan. Seramai 30 orang pelajar dari kumpulan eksperimen belajartopik Kadar Tindak Balas dengan kaedah PBM manakala 30 orang pelajar dari kumpulan kawalanmenggunakan kaedah konvensional selama tiga minggu. Pengumpulan data dijalankanmelalui ujian KBAT pra dan pasca, Ujian Pemikiran Kritis Watson Glaser dan soal selidik motivasi.Analisis ujian-t dan ANCOVA menunjukkan penggunaan kaedah PBM dalam proses PdP dapatmeningkatkan pencapaian pelajar dalam menjawab soalan KBAT. Analisis ujian-t bersandarmenunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam min pencapaian KBAT pelajar ujian pra danpasca bagi pelajar kumpulan eksperimen t= -22.212, p