Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak
Latar kajian ini merujuk kepada perubahan besar yang berlaku dalam pendidikanTingkatan Enam apabila Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaksanakan penjenamaansemula Tingkatan Enam pada tahun 2012. Tujuan kajian ini untuk mengenalpasti amalanpengurusan perubahan dalam pelaksanaan penjenamaan semu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6777 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6777 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Mohamad Hasmuni Mohamad Noor Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak |
description |
Latar kajian ini merujuk kepada perubahan besar yang berlaku dalam pendidikanTingkatan Enam apabila Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaksanakan penjenamaansemula Tingkatan Enam pada tahun 2012. Tujuan kajian ini untuk mengenalpasti amalanpengurusan perubahan dalam pelaksanaan penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam daripada sistemterminal kepada sistem modular. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rekabentuk kajian kes. Berdasarkan teori Kurt Lewin, beberapa elemen kajian sepertipelaksanaan, penerimaan dan kesediaan, rintangan perubahan, strategi menangani perubahan, faktor kejayaan perubahan serta keberkesanan perubahan digunapakai. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara teknik persampelan bertujuan melibatkansembilan orang guru Tingkatan Enam di sebuah sekolah Pusat Tingkatan Enam di daerah KualaKangsar, Perak. Tiga instrumen kajian telah digunakan bagi pengumpulan data iaituprotokol temu bual, borang semak pemerhatian dan analisis dokumen. Data kualitatif dianalisismengunakan analisis tematik yang diadaptasi daripada Braun & Clarke, analisis kandungandan perbandingan konstan. Dapatan kajian menunjukkan proses elemen- elemen perubahan yang dirancang oleh pihak KPM telah dilaksanakan secara berperingkat dan berterusan.Masalah atau cabaran yang dikenal pasti sepanjang fasa peralihan berdasarkan temubual ialahbebanan bidang tugas, perubahan kandungan pengajian, kesediaan dan sikap murid, konflik guruarus perdana, isu pelantikan dan perjawatan, kewangan dan prasarana serta konflik pihakpentadbir. Masalah telah diatasi melalui beberapa strategi menangani perubahan yangdimainkan oleh pihak berkepentingan iaitu KPM, MPM, JPN, PPD, pihak pentadbir, guru TingkatanEnam serta pihak luar seperti PIBG dan badan korporat. Berdasarkan dapatan kajian, faktor kejayaanperubahan dan penentu kepada keberkesanan perubahan adalah peranan guru Tingkatan Enam sertakewangan dan prasarana. Kesimpulannya, penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam ini didapatiberjaya dilaksanakan dengan sokongan pihak berkepentingan secara berterusan dan telah memberi kesanyang positif kepada guru dan pelajar serta meningkatkan imej pendidikan Tingkatan Enamwalaupun pihak KPM mengalami masalah kewangan yang kritikal untuk menyediakan keperluan bagimemenuhi dasar baharu ini. Implikasi kajian ini menyumbang kepada idea sokongan pengawalan dan pemantauan, pengupayaan JPN dan PPD, pembangunan guru, peningkatan prasarana danpendokumentasian yang perlu diurus dengan terancang dan sistematik. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohamad Hasmuni Mohamad Noor |
author_facet |
Mohamad Hasmuni Mohamad Noor |
author_sort |
Mohamad Hasmuni Mohamad Noor |
title |
Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak |
title_short |
Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak |
title_full |
Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak |
title_fullStr |
Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak |
title_full_unstemmed |
Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak |
title_sort |
pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan tingkatan enam di malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di perak |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pengurusan dan Ekonomi |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6777 |
_version_ |
1747833308083912704 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:67772022-02-17 Pengurusan perubahan dalam penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam di Malaysia daripada sistem terminal kepada sistem modular, satu kajian kes di Perak 2019 Mohamad Hasmuni Mohamad Noor Latar kajian ini merujuk kepada perubahan besar yang berlaku dalam pendidikanTingkatan Enam apabila Kementerian Pendidikan Malaysia (KPM) melaksanakan penjenamaansemula Tingkatan Enam pada tahun 2012. Tujuan kajian ini untuk mengenalpasti amalanpengurusan perubahan dalam pelaksanaan penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam daripada sistemterminal kepada sistem modular. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan rekabentuk kajian kes. Berdasarkan teori Kurt Lewin, beberapa elemen kajian sepertipelaksanaan, penerimaan dan kesediaan, rintangan perubahan, strategi menangani perubahan, faktor kejayaan perubahan serta keberkesanan perubahan digunapakai. Pemilihan subjek kajian dijalankan secara teknik persampelan bertujuan melibatkansembilan orang guru Tingkatan Enam di sebuah sekolah Pusat Tingkatan Enam di daerah KualaKangsar, Perak. Tiga instrumen kajian telah digunakan bagi pengumpulan data iaituprotokol temu bual, borang semak pemerhatian dan analisis dokumen. Data kualitatif dianalisismengunakan analisis tematik yang diadaptasi daripada Braun & Clarke, analisis kandungandan perbandingan konstan. Dapatan kajian menunjukkan proses elemen- elemen perubahan yang dirancang oleh pihak KPM telah dilaksanakan secara berperingkat dan berterusan.Masalah atau cabaran yang dikenal pasti sepanjang fasa peralihan berdasarkan temubual ialahbebanan bidang tugas, perubahan kandungan pengajian, kesediaan dan sikap murid, konflik guruarus perdana, isu pelantikan dan perjawatan, kewangan dan prasarana serta konflik pihakpentadbir. Masalah telah diatasi melalui beberapa strategi menangani perubahan yangdimainkan oleh pihak berkepentingan iaitu KPM, MPM, JPN, PPD, pihak pentadbir, guru TingkatanEnam serta pihak luar seperti PIBG dan badan korporat. Berdasarkan dapatan kajian, faktor kejayaanperubahan dan penentu kepada keberkesanan perubahan adalah peranan guru Tingkatan Enam sertakewangan dan prasarana. Kesimpulannya, penjenamaan semula pendidikan Tingkatan Enam ini didapatiberjaya dilaksanakan dengan sokongan pihak berkepentingan secara berterusan dan telah memberi kesanyang positif kepada guru dan pelajar serta meningkatkan imej pendidikan Tingkatan Enamwalaupun pihak KPM mengalami masalah kewangan yang kritikal untuk menyediakan keperluan bagimemenuhi dasar baharu ini. Implikasi kajian ini menyumbang kepada idea sokongan pengawalan dan pemantauan, pengupayaan JPN dan PPD, pembangunan guru, peningkatan prasarana danpendokumentasian yang perlu diurus dengan terancang dan sistematik. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6777 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6777 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi Ab.Aziz Yusof (2007). Perubahan Dan Kepimpinan. Sintok: Penerbit Universiti Utara MalaysiaAbdul Shukor Abdullah. (1991). Pengurusan Organisasi: Perspektif Pemikiran dan Teori. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan PustakaAndrew J. Dubrin. (2012). Essentials of management. (9 edition). United Stated: South-Western, Cengage LearningAngelo Kinicki & Brian K.Williams (2013). Management: A Practikal Introduction Sixth Edition. New York: McGraw-Hill/IrwinAyob, J. (2005). Pengetua Sekolah Yang Efektif. Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. BhdAzman, A. (1998). Keberkesanan Pengurusan Perubahan Di Sekolah. Sintok: Universiti Utara MalaysiaBernard Burnes (2009). Managing Change (Fifth Edition). London: Pearson Education LimitedBlog Perkhidmatan Pelajaran (2012). Label Tingkatan Enam 2009-2012. Dipetik daripada http://perkhidmatanpelajaran.blogspot.com/search/label/Tingkatan%206Boyatzis & Richard E. (1998) Transforming Qualitative Information: Thematic Analysis and Code Development. Thousand oaks, CA: SageBurnes, B. (2004). Kurt Lewin And Complexity Theories: Back To The Future. Journal of Change Management, Vol, 4, No. 4, 309-325, DecemberBusher. H. (2006). Understanding Educational Leadership: People, Power And Culture. Open University Press. England: McGraw-Hill HouseBusiness Dictionary.Com (2015). Definition of Change. WebFinance, Inc. Dipetik daripada http://www.businessdictionary.com/definition/changes.htmlChe Mohd Zulkifli Che Omar (2013). Rebranding of University in Malaysia. Tanjung Malim: UPSI. International Journal of Business and Behavioral Sciences Vol. 3, No.9; September 2013Conner, D. (2013). Executing Change: Achieving Lasting Business Results. Unpublished paper presented at Conference Board Change Management Conference, New York, NYCreasey, T., & Hiatt, J. (2012). Best Practises in Change Management. Loveland, CO: ProsciCreswell, John W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative And Mixed Methods Apporoaches. Second Edition. Thousand Oaks: Sage PublicationsCrotty, M. (1998). The Foundations Of Social Reasearch: Meaning And Perspective In The Reseacrh Process. London: SageDeborah Smith (2003). Five Principles For Research Ethics: Cover Your Bases With These Ethical Strategies. January 2003, Vol 34, No. 1Print version: page 56. Washington: American Psychological Association. Dipetik dalam http://www.apa.org/monitor/jan03/principles.aspxDebra L. Nelson & James Campbell Quick (2013). Organizational Behavior: Science, The Real World, And You. (Eighth Edition). United States: South-Western, Cangage LearningDon Hellriegel (2008). Management Third Southern African Edition. Oxford University Press Southern African (Pty) Ltd. Cape TownFullan, M. (2001). Leading In A Cultural Of Change. San Francisco: Jossey- Bass A Wiley ImprintFullan, M. (2007). The New Meaning of Educational Change. New York:Teacher College PressGareth R.Jones & Jennifer M.George (2013). Essentials of Contemporary Management Fifth Edition. New York. McGraw-Hill/IrwinGray et al. 2003. Branding universities in Asian markets. The Journal of Product and Brand Management, vol. 12, ( 2/3), hal. 108-12Harrington, H. J., Conner, D. R. & Horney, N. L. (2000). Project Change Management: Applying Change Management To Improvenebt Projects. Mc Graw-HillHatch, T. (2009). Managing To Change: How Schools Can Survive (And Sometimes Thrive In Turbulent Times). Columbia University, New York : Teachers CollegeHerr, P. (2001). Higher Education Institutional Brand Value in Transition: Measurement and. Management Issues. United States: University of ColoradoHolman, P., Devane, T.,& Cady, S. (Eds.). (2007). The Change Handbook: The definitive resource on todays best methods for engaging whole systems. Second Edition. San Francisco, CA: Berrett-KoehlerHussein Hj. Ahmad (2013). Chapter 1, Transformation Of Malaysian Education: Strategic Approaches And Development. Editors; Muhammad Faizal A.Ghani, Norfariza Mohd Radzi, Mojgan Afshari & Alina Ranee. Education Management In Malaysia. Kuala Lumpur: University Of Malay PressJabatan Pendidikan Perlis (2015). Pengendalian Kurikulum Tingkatan Enam: Hala Tuju dan Cabaran. Perlis. JPN PerlisJean M.Phillips & Stanley M.Gully (2014). Organizational Behavior. Second Edition. United Satats: South-Western, Cengege LearningJohn Stewart And Kieron Walsh (1992). Change In The Management Of Public Services. Public Administration Vol, 70 Winter 1992 (499-518)Joy Coulbeck (2006). Change Management. Editrd by Iris Keating & Ray Moorcroft. London. NCL/Paul Chapman PublisingKementerian Pendidikan Malaysia (2009). Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) Pendidikan. Putrajaya: Unit Komunikasi Korporat, KPMKesatuan Perkhidmatan Perguruan Kebangsaan (2010). Portal NUTP: Berita Terkini - Isu dan Cabaran Tingkatan 6 . diakses dalam http://www.nutp.org/new/node/698Khalidah Khalid (2008). Business Management: A Malaysian Perspective. Oxford University Press. SelangorKotler, P. dan G. Armstrong. 2004. Principles of Marketing. New Jersey: Prentice Hall.Kementerian Pendidikan Malaysia (2014). Laporan Tahunan 2014: Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia. Putrajaya: Kementerian Pendidikan MalaysiaLesley Partridge (2007). Managing Change: Learning Made Simple. United States: Elsevier LtdLewin, K. (1951). Field Theory in Social Science. New York, NY: Harper & RowLouis E.Boone & David L. Kurtz (2011). Contemporary Business, Fourteenth Edition: International Student Version. John Wiley & Sons. United StateMajlis Peperiksaan Malaysia (2012). Taklimat Pengetua Penjenamaan Semula Tingkatan Enam. Serdang: MPMMajlis Peperiksaan Malaysia (2012). Taklimat Sistem Pentaksiran Baharu Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2012 Peringkat Kebangsaan. Serdang: MPMManie Bosman (2009). The Historical Evolution of Management Theory from 1900 to Present: The Changing Role of Leaders in Organizations. Sinoville Pretoria: Strategic Leadership InstituteMohd Izham Mohd Hamzah & Noriah Mohd Ishak. (2004). Implementasi Perubahan Terancang dalam Pendidikan: Cabaran Kelas Pendidikan Khas di Sekolah Bestari. dalam Prosiding Seminar Kebangsaan Pendidikan Khas, 1, ms.219-235.Oliver, A. (1977). Curiculum Improvement. (2nd Ed.). New York: Harper & Row PublishersOthman Lebar (2014). Penyelidikan Kualitatif: Pengenalan Kepada Teori Dan Metode. Tanjung Malim. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan IdrisPatrick Dawson & Constantine Andriopoulos (2014). Managing Change, Creativity And Innovation. London: Sage Publications LtdPatton, M. Q. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. (2nd ed.). Newbury Park, CA: Sage PublicationsPatton, M. Q. (2015). Qualitative Research & Evaluation Methods. (4th ed.). Los Angelas. Sage PublicationsPenang Free School (1996) Sejarah Sekolah Edisi 1996. Pulau Pinang: Penang Free School Historical SocietyPeter Freebody (2003). Qualitative Research In Education: Interacion And Practice. London. Sage PublicationsProsci (2015). The Background Of Our Change Management Definition. Fort Collins: Prosci Inc. Dipetik daripada https://www.prosci.com/change- management/thought-leadership-library/change-management-definitionPunch, Keith F. (2005). Introduction To Social Research: Quantitative and Qualitative Approaches. Second edition. London. Sage PublicationPusat Tingkatan Enam Mod 1 SMK Taman Mahsuri (2015). Transformasi Pengurusan Tingkatan Enam Kulim. Kulim: SMK Taman Mahsuri.Puvenesvary, M , Radziah Abdul Rahim, Sivabala Naidu, R, Mastura Badzis, Noor Fadhilah Mat Nayan & Noor Hashima Abd Aziz. Qualitative Research: Data Collection and Data Analysis Techniques. Sintok: Penerbit Universiti Utara MalaysiaRichard Newton (2007). Managing Change Step By Step: All You Need To Build A Plan And Make It Happen. Harlow: Pearson Education Limited. United StateRobbert Heller (1998). Managing Change. London: Dorling Kindersley LimitedRobert A. Paton & James Mc Calman (2000). Change Management: A Guide To Effective Implementation, Second Edition. London: Sage Publications LtdRobert E. Stake (2010). Qualitative Research: Studying How Things Work. New York: The Guilford PressRosmi Ismail (2015). Metodologi Penyelidikan: Teori Dan Praktis. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan MalaysiaRusly Musa (2014), dalam Taklimat Peranan Guru Tingkatan Enam Dalam Menjayakan PPPM (2013-2025). Pahang: Jabatan Pelajaran Negeri PahangScott, W.R. (1965). Field Methods in the Study of Organization: Handbook of Organization. March J.G. (Editor) Chicago: Rand McNally CorpStake, R. (1985). Case Study in Nisbet, J & S (ed.) World Year Book of Education - Research, Policy and Practice. London : Kogan PadeSufean Hussin. (2004). Pendidikan di Malaysia: Sejarah, Sistem dan Falsafah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & PustakaSupian Abdul Kadir (2009). Taklimat Pelaksanaan & Pengurusan Tingkatan Enam: Isu, Cabaran & Kesan. Sektor Pengurusan Sekolah, JPN PahangSurat Pekeliling KPM: KP(BPSH-SPSM) 303/01/(4). (20 Mei 2009). Bidang Tugas Guru Akademik, Guru Kokurikulum & Guru Amali Tingkatan 6.Surat Pekeliling KPM: KP(BS-MEN) 303/01/03(2). (10 April 2009). Garis Panduan Pengurusan Tingkatan Enam.Thomas S. Bateman & Scott A. Snell (2013). Management: Leading & Collaborating in A Competitive World. McGraw-Hill/Irwin. New YorkUtusan Malaysia (1999) Tingkatan Enam pendekatan baru wajar dilaksanakan. Dipetik daripada http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0416&pub= Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_01.htm pada16 April 1999Virginia Braun & Victoria Clarke (2006). Using Thematic Analysis in Psychology, Qualitative Research in Psychology. Auckland: Edward Arnold (Publishers) Ltd. Dipetik dalam https://www.researchgate.net/publication/283600359Wendy Bolhuis, Menno D.T. de Jong & Annette L.M. van den Bosch (2015). Corporate rebranding: effects of corporate visual identity changes on employees and consumers. Dipetik dalam ISSN: 1352-7266 (Print) 1466-4445 (Online) Journal homepage: http://www.tandfonline.com/loi/rjmc20William M. Pride, Robert J.Hughes & Jack R.Kapoor (2013). Foundations of Business Thirth Edition. OH. South-Western, Cengage LearningYin, R.K (2003). Case Study Research, Design and Methods. Third Edition. London: Sage PublicationsZhang, Y. & Wildemuth, B. M. (2009). Qualitative Analysis of Content: Social Research Methods to Question in Information and Library Science, 308-319. |