Pengaruh literasi kewangan, agen sosialisasi kewangan dan lokus kawalan terhadap amalan pengurusan kewangan dan pencapaian akademik pelajar Institusi Pengajian Tinggi

Kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh literasi kewangan, agen sosialisasi kewangan danlokus kawalan terhadap amalan pengurusan kewangan dan pencapaian akademik pelajar InstitusiPengajian Tinggi (IPT). Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan instrumen soal selidik yangditadbirkan kepada 480 orang...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Norhaslinda Daud
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2019
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6788
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Kajian ini bertujuan mengkaji pengaruh literasi kewangan, agen sosialisasi kewangan danlokus kawalan terhadap amalan pengurusan kewangan dan pencapaian akademik pelajar InstitusiPengajian Tinggi (IPT). Kajian berbentuk tinjauan ini menggunakan instrumen soal selidik yangditadbirkan kepada 480 orang responden yang mengikuti program Ijazah Sarjana Muda di lapanIPT. Data kajian dianalisis dengan menggunakan statistik deskriptif dan inferensi sepertifrekuensi, peratus, min, sisihan piawai, ujian-t sampel tidak bersandar dan ujian linearregresi berganda. Dapatan kajian menunjukkan sumber utama kewangan responden terdiri daripadabiasiswa atau pinjaman yang diperoleh daripada badan kerajaan atau swasta. Majoriti respondenmengalami masalah kewangan kerana wujud ketidakseimbangan antara pendapatan dan perbelanjaan. Responden mempunyai tahap literasi kewangan (Min=3.29, SP=1.01), agensosialisasi kewangan (Min=2.48, SP=1.10), lokus kawalan (Min=3.30, SP=1.00), amalan pengurusan kewangan (Min=3.13, SP=0.99) dan pencapaian akademik (Min=2.74, SP=0.92) yangsederhana. Pengujian hipotesis mendapati pelajar lelaki mempunyai amalan pengurusan kewangan yanglebih baik t(478)=2.60, p