Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti profesionalisme guru Sekolah RendahAgama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran. Kajian ini memfokuskan kepada tiga aspek amalanpengajaran guru iaitu perancangan pengajaran, perlaksanaan pengajaran, dan penilaian pengajaranberdasarkan model Cooper, model Al-qa...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6795 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6795 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Nur Haiza Izhar Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti profesionalisme guru Sekolah RendahAgama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran. Kajian ini memfokuskan kepada tiga aspek amalanpengajaran guru iaitu perancangan pengajaran, perlaksanaan pengajaran, dan penilaian pengajaranberdasarkan model Cooper, model Al-qabisi dan model Standard Guru Malaysia. Reka bentukkajian ini menggunakan kaedah tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 274 responden yangtelah pilih secara rawak berstrata daripada 964 orang guru yang berkhidmat di SekolahRendah Agama di bawah kelolaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan cawangan Kuala Lumpur. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal selidik yang telah telah disahkanoleh tiga orang pakar bidang. Kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah tinggiberdasarkan pekali Alpha Cronbach = 0.89. Data dianalisis dengan menggunakan statistikdeskriptif dan inferens iaitu kekerapan, peratusan, min, sishan piawai, ujian-t dan ANOVA.Statistik deskriptif digunakan untuk mengukur persepsi responden mengenai aspek perancangan, perlaksanaan dan penilaian pengajaran. Statistik inferensi pula digunakanuntuk melihat perbezaan persepsi responden berdasarkan faktor-faktor demografi sepertijantina, jenis perlantikan, kelulusan ikhtisas, kelulusan akademik tertinggi dan pengalamanmengajar. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan guru sangat bersetuju (min=4.25, s.p=0.23) bahawa mereka mengamalkan profesionalisme perguruan. Dalamaspek perancangan pengajaran, responden percaya (min=4.40, s.p=0.32) bahawa mereka merancang pengajaran dengan baik. Dapatan kajian juga mendapati responden sangatbersetuju bahawa mereka melaksanakan pengajaran (min=4.20, s.p=0.26) serta menilai pengajaran (min=4.25, s.p=0.38) dengan berkesan. Walaubagaimanapun, dalam kontekspenggunaan ICT dalam pengajaran, majoriti responden tidak bersetuju (min=2.40, s.p=1.27)bahawa mereka mengintegrasi ICT ke dalam pengajaran mereka. Analisis inferens pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan mengenai profesionalisme guru SRA-JAWI berdasarkan faktor demografi. Kesimpulannya, dapatan utama kajian menunjukkan responden sangat bersetuju bahawa mereka mengamalkan professionalismperguruan di sekolah kecuali ICT. Implikasi kajian ini menunjukkan guru SRA-JAWI masihlemah dalam penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran yang perlu diberi perhatian oleh pihakberwajib khususnya pihak JAWI bagi meningkatkan profesionalisme perguruan dalam bidangICT. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nur Haiza Izhar |
author_facet |
Nur Haiza Izhar |
author_sort |
Nur Haiza Izhar |
title |
Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran |
title_short |
Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran |
title_full |
Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran |
title_fullStr |
Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran |
title_full_unstemmed |
Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran |
title_sort |
profesionalisme guru sekolah rendah agama (jawi) berdasarkan amalan pengajaran |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6795 |
_version_ |
1747833310959108096 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:67952022-02-21 Profesionalisme guru Sekolah Rendah Agama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran 2020 Nur Haiza Izhar Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti profesionalisme guru Sekolah RendahAgama (JAWI) berdasarkan amalan pengajaran. Kajian ini memfokuskan kepada tiga aspek amalanpengajaran guru iaitu perancangan pengajaran, perlaksanaan pengajaran, dan penilaian pengajaranberdasarkan model Cooper, model Al-qabisi dan model Standard Guru Malaysia. Reka bentukkajian ini menggunakan kaedah tinjauan. Sampel kajian terdiri daripada 274 responden yangtelah pilih secara rawak berstrata daripada 964 orang guru yang berkhidmat di SekolahRendah Agama di bawah kelolaan Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan cawangan Kuala Lumpur. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal selidik yang telah telah disahkanoleh tiga orang pakar bidang. Kebolehpercayaan instrumen soal selidik adalah tinggiberdasarkan pekali Alpha Cronbach = 0.89. Data dianalisis dengan menggunakan statistikdeskriptif dan inferens iaitu kekerapan, peratusan, min, sishan piawai, ujian-t dan ANOVA.Statistik deskriptif digunakan untuk mengukur persepsi responden mengenai aspek perancangan, perlaksanaan dan penilaian pengajaran. Statistik inferensi pula digunakanuntuk melihat perbezaan persepsi responden berdasarkan faktor-faktor demografi sepertijantina, jenis perlantikan, kelulusan ikhtisas, kelulusan akademik tertinggi dan pengalamanmengajar. Dapatan kajian secara keseluruhan menunjukkan guru sangat bersetuju (min=4.25, s.p=0.23) bahawa mereka mengamalkan profesionalisme perguruan. Dalamaspek perancangan pengajaran, responden percaya (min=4.40, s.p=0.32) bahawa mereka merancang pengajaran dengan baik. Dapatan kajian juga mendapati responden sangatbersetuju bahawa mereka melaksanakan pengajaran (min=4.20, s.p=0.26) serta menilai pengajaran (min=4.25, s.p=0.38) dengan berkesan. Walaubagaimanapun, dalam kontekspenggunaan ICT dalam pengajaran, majoriti responden tidak bersetuju (min=2.40, s.p=1.27)bahawa mereka mengintegrasi ICT ke dalam pengajaran mereka. Analisis inferens pula menunjukkan bahawa tidak terdapat perbezaan yang signifikan mengenai profesionalisme guru SRA-JAWI berdasarkan faktor demografi. Kesimpulannya, dapatan utama kajian menunjukkan responden sangat bersetuju bahawa mereka mengamalkan professionalismperguruan di sekolah kecuali ICT. Implikasi kajian ini menunjukkan guru SRA-JAWI masihlemah dalam penggunaan teknologi maklumat dalam pengajaran yang perlu diberi perhatian oleh pihakberwajib khususnya pihak JAWI bagi meningkatkan profesionalisme perguruan dalam bidangICT. 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6795 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6795 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Abd Aziz Mahayudin (2012). Keperluan Pengetahuan, Pengajaran dan PerancanganPengajaran Pendidikan Islam dalam kalangan Guru Pelatih dalam Perkhidmatan.Prosiding Konvensyen Kebangsaan Pendidikan Guru 2012 pada 15-17 Oktober 2012.Bukit GambangResort City, Kuantan: PahangAbdullah al-Amin al-Namiy; penterjemah Mohd Ramzi Omar (1994). Kaedah dan teknikpengajaran menurut ibn Khaldun dan al-Qabisi. Percetakan Dewan Bahasa dan Pustaka. SelangorAb. Halim Tamuri , Khadijah Abdul Razak Mohd Aderi Che Noh , Mohd Izham Hamzah (2016).Persepsi Murid-Murid Terhadap Amalan Guru Pendidikan Islam Di Malaysia. Jurnal Penyelidikandan Inovasi Edisi Khas Vol. 3, No.2-1 (Jun 2016).Ab. Halim Tamuri, Kamarulzaman Abdul Ghani, Rosli Mokhtar, Zetty Nurzuliana Rashed, MohdAsmadi Mustakim & Zetty Nurakmal Azura bt. Rashed (2013).Penilaian Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran Kurikulum Pendidikan Islam Bahagian Pendidikan Islam (Jais)Di Sekolah-sekolah Rendah Agama Negeri Selangor. Jurnal Penyelidikan Pendidikan danPengajian Islam. 1(1): 1-35A.b. Halim Tamuri, Muhammad Faiz Ismail & Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Komponen Asasuntuk Latihan Guru Pendidikan Islam. GJAT: Global Journal Al-Thaqafah. 2 (2): 53-63.Ab. Halim Tamuri, and Mohamad Khairul Azman Ajuhary, (2010) Amalan pengajaranguru Pendidikan Islam berkesan berteraskan konsep muallim. JIAE: Journal of Islamic andArabic Education, 2 (1)Abd Rahim Abd Rashid (2007). Profesionalisme Keguruan: Prospek dan Cabaran.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Ahmad Mohd. Salleh (1997). Pendidikan Islam: Falsafah, Pedagogi dan Metodologi.Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd. SelangorAhmad Yunus Kasim, and Ab. Halim Tamuri, (2010) Pengetahuan pedagogikal kandungan (PPK)pengajaran akidah: kajian kes guru cemerlang Pendidikan Islam. JIAE: Journal of Islamic and ArabicEducation, 2 (2). pp. 13-30.Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin, Muhammad Kushairi Jusoh (2012). AsasKepimpinan&Perkembangan Profesional Guru. Kuala Lumpur: Freemind Horizons Sdn. Bhd.Akhiar Pardi, Shamsina Shamsuddin (2014). Rancangan Pengajaran Harian (dalam pengajaran danpembelajaran) Edisi Kedua. Penerbitan Multimedia. SelangorDarul Ehsan.Al- Maraghiy, Ahmad Mustafa (2001) Tafsir Al-Maraghiy. Diterjemah olehMuhammad Thalib. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Al-Tarmidhi, Imam. 1994. Sunan al-Tirmidhi, Beirut:Dar al-Fikr. Jilid 1-5Al-Qabisi, Abi Hasan Ali Muhammad Khalaf (1955). Ar-Risalah al-Mufassolah li ahwalal-muallimin wa ahkam al- muallimin wal mutaalimin. Kaherah. Dar Ehya al-Kutub al-Arabiyyah.Amie Doris Dorin, Evelyn Banu, Lucy AK Tambi &Sim Pik Yun (2018). Kualiti Guru danProfesionalisma Keguruan: Isu-isu dalam Pendidikan. Fakulti Pendidikan: Universiti KebangsaanMalaysia. Selangor.Anuar Ahmad (2015). Pengaruh Kompetensi Kemahiran Guru Dalam Pengajaran TerhadapPencapaian Akademik Pelajar Dalam Mata Pelajaran Sejarah. JuKu: Jurnal Kurikulum & PengajaranAsia Pasifik - April 2015, Bil. 3 Isu 2.Awatif Abdul Rahman, Mohd Shafie Zulkifli, Muhammad Hashimee, Ainon Wazir, Muafah Sayed (2019).Tahap Kompetensi Guru Bahasa Arab Di Sabk Di Malaysia: Satu Dimensi. Journal of SocialScience and Humanities. Vol. 16, No.2 (1-13)Azmil Hashim, Ab Halim Tamuri, & Misnan Jemali (2013). Latar Belakang Guru Tahfiz danAmalan Kaedah Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Jurnal Of IslamicEducation, 1(1)Azizi Ahmad (2016). Pentaksiran Pembelajaran. Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.Azizi Yahaya, Shahrin Hashim, Jamaludin Ramli, Yusof Boon, Abdul Rahim Hamdan(2007). Penyelidikan Menguasai Dalam Pendidikan: Teori Analisis dan Interpretasi data. KualaLumpur. PTS Profesional Publishing.Azizi Yahaya, Peter Voo, Ismail Maakip & Mohd Dahlan A.Malek (2018). Kaedah Penyelidikan dalamPendidikan. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris. PerakCooper, J.M. (2006). The teacher as a reflective decision maker. Dalam Cooper, J.M.,Classroom Teaching Skills, hlm 1-19. Boston: Houghton Mifflin Company.Bahagian Pendidikan Guru. 2009. Standard Guru Malaysia. Putrajaya: Kementerian PelajaranMalaysiaBaharuddin Jabar, Adnan Jusoh & Hanifah Mahat (2017). Kompetensi Guru ISMP (Sejarah)Universiti Pendidikan Sultan Idris dalam Pendekatan Standard Guru Malaysia (SGM). Journal ofSocial Science, Vol. 3.Baharom Mohamad & Iliyas Hashim (2010). Gaya Pengajaran & Pembelajaran.Selangor : PTS PROFESIONAL.Bani Hidayat bin Mohd Shafie& Norhayati Fatmi Talib (2018). Amalan Pengajaran dan Pembelajarandan Tahap Profesionalisme Guru Kelas al-Quran dan Fardhu Ain (KAFA) JAKIM. JurnalPenyelidikan Pendidikan jilid 12/2018 (Bil. 1): ISSN 2180-2270Chua Yan Piaw (2006). Kaedah dan Statistik Penyelidikan: Kaedah Penyelidikan Buku 1. McGraw Hill Sdn Bhd: MalaysiaChua Yan Piaw (2011). Kaedah dan Statistik Penyelidikan: Kaedah Penyelidikan Buku 1 EdisiKedua. Mc Graw Hill Sdn Bhd: MalaysiaCaroline@Lorena David dan Abdul Said Ambotang (2014). Profesionalisme Guru Novis dalamPengurusan Pengetahuan, Kesediaan Mengajar dan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) TerhadapPelaksanaan Pengajaran di Sekolah. Conference Paper: Seminar Kebangsaan Integriti Keluarga 2014.Esah Sulaiman (2003). Amalan Profesionalisme Perguruan. Penerbit Universiti TeknologiMalaysia. Skudai JohorGamal Abdul Nasir Zakaria. Prinsip-Prinsip Pendidikan Islam. Pahang: PTSPublications & Distributors, 2003.Habibah @ Artini Ramlie (2017). Pembangunan Model Profesionalisme Guru PendidikanIslam Berasaskan Riadhah Ruhiyyah. Tesis Ijazah Dr Falsafah. Fakulti Pendidikan. UniversitiMalaya.Habibah @ Artini Ramlie, Zaharah Hussin, Saedah Siraj, Mohd Ridhuan Mohd Jamil, Ahmad ArifinSafar, Norshahrul Marzuki Mohd Nor (2016 ). Keperluan Profesionalisme Guru PendidikanIslam (Gpi) Dalam Aspek Pengajaran. e- Jurnal Penyelidikan dan Inovasi Vol. 3, No.3 (85-109)Hamdi Ishak et al (2012). Amalan Pengajaran Guru dalam Pengajaran dan PembelajaranPendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan Pendidikan Khas (Masalah Pendengaran). Journal ofIslamic and Arabic Education 4(2), 2012 11-24Idris Awang (2009). Penyelidikan Ilmiah: Amalan dalam Pengajian Islam. Kamil& Shakir Sdn Bhd.Shah Alam: SelangorJamil Abd Baser, Nurul Syahada Mohd Suhaimi, Hasyamuddin Othman, Azman Hasan, Mohd BekriRahi & Mohd Faizal Amin Nur Yunus (2017). Standard guru Malaysia dalam program persediaan gurureka bentuk dan teknologi. Online Journal for TVET Practitioners. Volume 2, No. 2.Jabatan Agama Wilayah Persekutuan, Buku Laporan Tahunan (Kuala Lumpur, 2015)Kamarul Azmi Jasmi, Siti Hanim Naim, Muhamad Hilman (2012) Kaedah penilaianpengajaran dan pembelajaran pendidikan Islam (Assessment of teaching and learning in Islamiceducation). In: Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012] (International Seminar on Teacher and Islamic Education [SEAPPI2012]), 8-9 March2012, Le Grandeur Palm Resort, Senai, Johor Bahru.Kamarul Azmi Jasmi,Noratikah Ibrahim, Mohd Faeez Ilias (2012). Gaya Pengajaran Guru DalamPengajaran Danpembelajaran Pendidikan Islam, Conference: Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012]. Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam Grandeur Palm Resort, Senai: Johor BahruKamarul Azmi Jasmi, and Mohd Faeez Ilias, and Ab. Halim Tamuri, and Mohd Izham Mohd Hamzah,(2011) Amalan penggunaan bahan bantu mengajar dalam kalangan guru cemerlang Pendidikan IslamSekolah Menengah di Malaysia. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 3 (1)Kamarul Azmi Jasmi. (2010). Guru Cemerlang Pendidikan Islam sekolah menengah di Malaysia: SatuKajian Kes. Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi.Kamarul Azmi Jasmi Pendidikan Islam: Cabaran Alaf Baru. Seminar Pendidikan Islam al-Madrasah 30Oktober 2011. Kuala Lumpur: Akedemi Pengajian Islam, Universiti Malaya.Kamarul Azmi Jasmi & Ab Halim Tamuri (2007). Pendidikan Islam: Kaedah Pengajaran &Pembelajaran. Penerbit Universiti Teknologi Mara. Johor Darul TakzimKementerian Pendidikan Malaysia (2015). Panduan Pengurusan Mata Pelajaran Pendidikan IslamSekolah Rendah Sekolah Menengah. Jemaah Nazir dan Jaminan Kualiti. PutrajayaKrejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size for Research Activities.Educational and Psychological Measurement. 30(3):607-610.Low Suet Fin, Amiruddin Zainuddin & Rafidah Ruhani (2014). Standard Guru Malaysia: TahapPengetahuan Guru Pelatih Pismp Ipg Kampus Ilmu Khas. Jurnal Penyelidikan TEMPAWAN Volume31.Mariam binti Abd. Majid. Sahlawati Abu Bakar, Zetty Norzuliana Mohd Rashed, SurianiSudi, Wan Ramizah Hasan. Muhammad Yusuf Marlon Abdullah. (2015). Kaedah Pengajaran GuruTilawah al-Quran: Kajian Kes di Maahad Integrasi Tahfiz Sains dan Teknologi Negeri Selangor.E-Jurnal Pendidikan. 2(1): 53-61.Maziahtusima Ishak , Norhasni Zainal Abiddin , Fathiyah Mohd Fakhruddin (2017). Eksplorasi Peranan Guru Pendidikan Islam Sebagai Agen Perubahan Masyarakat Dari PerspektifPendidikan Pengembangan. International Journalof Education, Psychology and Counseling. volume: 2 Issues: 6Misnan Jemali, Ab. Halim Tamuri & Azmil Hashim. (2014). Kaedah Pengajaran al-Quran Sekolah Menengah Kebangsaan di Negeri Perak. International Journal of Islamic Studies andArabic Language Education. 1(1): 35-44.Mohd Faeez Ilias , Murihah Abdullah, Kalthom Husain, Kamarul Azmi Jasmi, Abdul Hafiz Abdullah , Arieff Salleh Rosman (2016). Jenis-Jenis Sumber Pengetahuan Guru Pendidikan Islam dalamPenggunaan Bantu Mengajar di Sekolah Bestari. e-Jurnal Penyelidikan dan Inovasi. Edisi Khas. Vol.3,No. 2-1 (Jun 2016). Hlmn. 41-55.Mohd Salihin Hafizi Mohd Fauzi et al. (2017). Tahap Kelayakan Akademik Dan Pengalaman Guru Bukan Opsyen Terhadap Pengajaran Bahasa Arab. Conference: Seminar Islamic Creative Art Therapy (I-Cat) Peringkat Kebangsaan.Mohd Musnizam Jaafar @ Mustapha Ab. Halim Tamuri Rohizan Ya (2012). Konsep Berilmu di KalanganGuru Pendidikan Islam Satu Keperluan dalam Membangunkan Modal Insan. Seminar Antarabangsa Perguruan dan Pendidikan Islam [SEAPPI2012] 8-9 March 2012.Le Grandeur PalmResort, Senai: Johor Bahru.Mohamad Maliki Ali, Maimun Aqsha Lubis dan Mohd Aderi Che Noh (2015). Pembentukan AkhlakPelajar Melalui Kemahiran Berfikir Dalam Pendidikan Islam. Penerbit Persatuan Intelektual MuslimMalaysia.Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim (2017). Pelaksanaan Amalan Pengajaran GuruPendidikan Islam Sekolah Menerusi Kaedah Penyoalan Berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Tinta Artikulasi Membina Ummah 3(1), 2017 42-53Mohd Syaubari Othman (2016). Amalan penggunaan bahan bantu mengajar (BBM) Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah Berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). JurnalPenyelidikan Pendidikan Jilid ke -17. Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan Kementerian Pendidikan Malaysia.Mohd Syaubari Othman & Ahmad Yunus Kassim (2016). Keberkesanan Permulaan Pengajaran MenerusiAmalan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (Kbat) Di Dalam Mata Pelajaran Pendidikan IslamSekolah Rendah Negeri Perak. Conference: Wacana Pendidikan Islam, At Institut LatihanIslam Malaysia, Bangi, Selangor, Volume: Siri ke 11Mohd Yusof Abdullah et al (2009). Pengetahuan Pedagogi Guru. Penerbit Universiti Malaysia Sabah.SabahMok Soon Sang (1996). Pendidikan Di Malaysia: Untuk Diploma Perguruan.Subang Jaya: Kumpulan BudimanMok Soon Sang (2002). Psikologi pendidikan: Untuk Kursus Diploma PerguruanSemester 2. Subang Jaya: Kumpulan BudimanMok Soon Sang (2010). Falsafah dan Pendidikan di Malaysia. Puchong: PenerbitanMultimedia Sdn. Bhd.Mohd Suhaimi, Nurul Syahada (2017). Standard guru Malaysia dalam program persediaan gurureka bentuk dan teknologi.Masters thesis, Universiti Tun Hussein Onn MalaysiaMohamad Khairi Othman&Asmawati Suhid (2010). Peranan sekolah dan GUN dalam pembangunannilai pelajar menerusi penerapan nilai murni: satu sorotan. MALIM: Jurnal Pengajian UmumAsia Tenggara.11 . pp. 117-130.Mohd Khairuddin Abdullah (2014). Komunikasi guru dalam bilik darjah dan tingkah laku delinkuenmurid sekolah menengah. Jurnal Pemikir Pendidikan (Journal for Educational Thinkers). Vol. 5, pp.59-77, ISSN 1985-3637.Muhammad Salih Samak (1980). Fan al-Tadris lil Tarbiyah al-Diniyah wa Irtibatiha al-Nafsiyah. Terjemahannya disunting oleh Mohd Marzuji Shafie dan Mohamed Abdul Kadir. Maktabah al-Anglo alMasriyah. Cairo.Muhamad Zahiri Awang Mat et. al (2012). Kajian Tahap Profesionalisme Guru Agama DiSekolah Rendah Agama Kelolaan Jabatan Agama Islam Selangor. Jurnal Penyelidikan Pendidikan danPengajian Islam. Bil 1(36-73).Muhamad Suhaimi Taat & Mohd Yusof Abdullah (2014). Impak Pengajaran Dan Bimbingan GuruPendidikan Islam Terhadap Motivasi Dan Pembelajaran Terarah Kendiri Pelajar. Jurnal PemikirPendidikan. Vol. 5, pp. 1-17.Nor Asniza Binti Ishak (2017). Perancangan Pengajaran Guru Prauniversiti TingkatanEnam Dalam Meningkatkan Kualiti Intelektual Pelajar. Jurnal Penyelidikan Dedikasi Jilid 12.IPG Kampus Ipoh.Norshafinaz Abdul Sani & Faridah Yunus (2018). Amalan Perancangan, Pelaksanaan dan Pentaksirandalam Proses Pengajaran dan Pembelajaran Pranumerasi di Tadika Swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia43(2)(2018): 101- 110Nur Hafizoh Idris dan Rohana Hamzah (2013). Nilai Profesionalisme Bakal Guru BerteraskanIndikator Standard Guru Malaysia (SGM). Junal Teknologi. Vol 60, No 1Noor Azlan Ahmad Zanzali and Noraziah Kassim (2010) Penggunaan Ict Dalam Pengajaran DanPembelajaran Matematik Di Kalangan Guru-Guru Pelatih UTM. pp. 1-9. (Unpublished)Noornajihan Jaafar (2016). Pembangunan Profesionalisme Guru Pendidikan Islam.PENERBIT KUIS. Kajang. Selangor.Noor Shamshinar Zakaria et al (2017). Kompetensi Guru Pelatih Dalam Penulisan Rancangan Pengajaran Harian Bahasa Arab. Persidangan AntarabangsaSains Sosial dan Kemanusiaan, Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor.Razila Kasmin, Mohd Faiz Baharan , Noraizan Mohsin, Norliza Kila , dan MashitaAbu Hassan (2019). Amalan Kualiti Guru Dalam Kalangan Guru Pendidikan Islam di Sekolah Kebangsaan. Journal of Management and Operation Research 2019, 1 (4)Rusinah bt Joned (2010). Modul Pembelajaran : DCE 3002 Metodologi Penyelidikan. UPM Holdings SDN. BHD.Mohd Sahandri Gani Hamzah, Roselan Baki, Saifuddin Kumar Abdullah (2012). Amalan PenilaianGuru. Utusan Publications & Distributors SDN BHD. Kuala Lumpur.Siti Fatimah Ahmad, and Ab. Halim Tamuri, (2010) Persepsi guru terhadappenggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran j-QAF.JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2 (2)Syed Ismail Syed Mustapa& Ahmad Subki Miskon (2010). Asas Kepimpinan & PerkembanganProfesional. Penerbit Multimedia. Puchong . Selangor.Syed Ismail Syed Mustapa& Ahmad Subki Miskon (2014). Pengantar Pengajian Profesionalisme.Penerbit Multimedia. Puchong . Selangor.Syafiqah Solehah Ahmad & Tengku Sarina Aini Tengku Kasim(2017) Permasalahan Dan Cabaran GuruPendidikan Islam (Gpi) Dalam Membentuk Personaliti Dan Akhlak Pelajar: Satu Analisis Secara Kritis. Proceedings of the International Conference on Islam:Development and Social Harmony in Southeast Asia 2017 . Universiti Kebangsaan Malaysia. Bangi:Selangor.Shamsina Shamsuddin, Akhiar Pardi (2015). SIRI WACANA AKADEMIA PELANGI: Pedagogi Pendidikan Islam.Pelangi ePublishing Sdn. Bhd.Stufflebeam, D Let al (1971). Educational Evaluation and Decision Making. Itasca, Ill.: PeacockPublishersTemu bual. Kherul Anuar. 10 Febuari 2019. Bahagian Pelajaran Jabatan Agama Islam WilayahPersekutuan. Kuala Lumpur.Yahya Don, Azizah Sarkowi & Yaakob Daud (2014). Pembentukan dan Peningkatan Kualiti Guru diMalaysia. Kedah: UUM PressZetty Nurzuliana Rashed et al (2015). Amalan Pengajaran Guru Tilawah al-Quran: Kajian Kes Di Maahad Tahfiz Sains Negeri Selangor. Tinta ArtikulasiMembina Ummah 1(1) 2015 77-86, e-ISSN: 2289-960X |