Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas di negeri Perak.Pengkaji memilih reka bentuk kajian kes dengan menggunakan model Ibnu Khaldun sebagaiteori asas mengenai pengajaran al-Quran yan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6813 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6813 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Nura'tikah Mohd Razali Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas di negeri Perak.Pengkaji memilih reka bentuk kajian kes dengan menggunakan model Ibnu Khaldun sebagaiteori asas mengenai pengajaran al-Quran yang menekankan tentang pengetahuan, kaedah pengajaran dankemampuan pelajar. Seramai tiga guru pendidikan khas yang mengajar al-Quran kepada pelajardisleksia serta tiga pelajar disleksia dipilih sebagai peserta kajian daripada dua buahsekolah di negeri Perak. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen ujian dan temu bual. Datatemu bual telah dianalisis menggunakan analisis tematik. Hasil ujian menunjukkan penguasaan bacaanal-Quran dalam kalangan pelajar disleksia berada pada tahap sederhana lemah. Temu bualterhadap murid mendapati murid lebih cenderung meminati subjek yang mudah. Kaedahpengajaran guru yang disukai oleh pelajar disleksia tersebut adalah pengajaran yang menggunakanBahan Bantu Mengajar yang menarik, penulisan yang besar, dan pengajaran yang menyeronokkan. Temayang muncul daripada temu bual pelajar adalah pengajaran yang mudah dan menyeronokkan. Dapatankualitatif daripada temu bual guru pula menunjukkan beberapa tema yang muncul seperti pengetahuantentang cara pembelajaran pelajar disleksia, penguasaan kaedah pengajaran al-Quran yang menggunakan teknik multi-sensori, serta teknik pengulangan yang perlu diamalkan olehpelajar untuk meningkatkan penguasaan al-Quran. Dapatan ini menyokong model Ibnu Khaldun yangmenekankan kepada pengetahuan dan kaedah pengajaran yang sesuai. Faktor lain yangmengekang penguasaan al-Quran dalam kalangan pelajar disleksia adalah faktor masa yangterhad untuk pelajar mempelajari al-Quran serta kekurangan sokongan ibu bapa di rumah.Kesimpulannya, dapatan utama kajian ini menunjukkan bahawa pengetahuan tentang disleksia,cara pengajaran menggunakan teknik multi-sensori, penggunaan bahan bantu mengajar yang menarik serta pengulangan adalah penting untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran al-Quran dalam kalangan pelajar disleksia. Implikasinya, guru pendidikan khas perlu didedahkan dengan cara pengajaran al-Quran yang menggunakan multi-sensori dan pembinaan bahan bantu mengajar yang menariksupaya pelajar disleksia dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalammendalami al-Quran supaya kadar bilangan buta huruf al-Quran dalam kalanganpelajar disleksia dapat dikurangkan. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nura'tikah Mohd Razali |
author_facet |
Nura'tikah Mohd Razali |
author_sort |
Nura'tikah Mohd Razali |
title |
Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak |
title_short |
Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak |
title_full |
Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak |
title_fullStr |
Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak |
title_full_unstemmed |
Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak |
title_sort |
faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri perak |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2020 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6813 |
_version_ |
1747833314896510976 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:68132022-02-23 Faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas kajian kes di negeri Perak 2020 Nura'tikah Mohd Razali Kajian ini bertujuan untuk mengkaji faktor-faktor yang mempengaruhi pengajaran al-Quran terhadap pelajar disleksia daripada perspektif guru pendidikan khas di negeri Perak.Pengkaji memilih reka bentuk kajian kes dengan menggunakan model Ibnu Khaldun sebagaiteori asas mengenai pengajaran al-Quran yang menekankan tentang pengetahuan, kaedah pengajaran dankemampuan pelajar. Seramai tiga guru pendidikan khas yang mengajar al-Quran kepada pelajardisleksia serta tiga pelajar disleksia dipilih sebagai peserta kajian daripada dua buahsekolah di negeri Perak. Data dikumpul dengan menggunakan instrumen ujian dan temu bual. Datatemu bual telah dianalisis menggunakan analisis tematik. Hasil ujian menunjukkan penguasaan bacaanal-Quran dalam kalangan pelajar disleksia berada pada tahap sederhana lemah. Temu bualterhadap murid mendapati murid lebih cenderung meminati subjek yang mudah. Kaedahpengajaran guru yang disukai oleh pelajar disleksia tersebut adalah pengajaran yang menggunakanBahan Bantu Mengajar yang menarik, penulisan yang besar, dan pengajaran yang menyeronokkan. Temayang muncul daripada temu bual pelajar adalah pengajaran yang mudah dan menyeronokkan. Dapatankualitatif daripada temu bual guru pula menunjukkan beberapa tema yang muncul seperti pengetahuantentang cara pembelajaran pelajar disleksia, penguasaan kaedah pengajaran al-Quran yang menggunakan teknik multi-sensori, serta teknik pengulangan yang perlu diamalkan olehpelajar untuk meningkatkan penguasaan al-Quran. Dapatan ini menyokong model Ibnu Khaldun yangmenekankan kepada pengetahuan dan kaedah pengajaran yang sesuai. Faktor lain yangmengekang penguasaan al-Quran dalam kalangan pelajar disleksia adalah faktor masa yangterhad untuk pelajar mempelajari al-Quran serta kekurangan sokongan ibu bapa di rumah.Kesimpulannya, dapatan utama kajian ini menunjukkan bahawa pengetahuan tentang disleksia,cara pengajaran menggunakan teknik multi-sensori, penggunaan bahan bantu mengajar yang menarik serta pengulangan adalah penting untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran al-Quran dalam kalangan pelajar disleksia. Implikasinya, guru pendidikan khas perlu didedahkan dengan cara pengajaran al-Quran yang menggunakan multi-sensori dan pembinaan bahan bantu mengajar yang menariksupaya pelajar disleksia dapat meningkatkan pengetahuan dan kemahiran mereka dalammendalami al-Quran supaya kadar bilangan buta huruf al-Quran dalam kalanganpelajar disleksia dapat dikurangkan. 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6813 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6813 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan Abdul Hafiz Haji Abdullah, Husin Salamon, Azmi Shah Suratman, Sulaiman ShakibMoh Noor, Kamarul Azmi Jasmi, Abdul Basit Samat@Darawi. (2005). SISTEM PEMBELAJARANDAN Kaedah Hafazan AlQuran Yang Efektif : Satu Kajian Di Kuala Lumpur dan Terengganu. KualaLumpur: Universiti Teknologi Malaysia .Akhiar Pardi & Shamsina Shamsuddin. (2011). Pengantar Penyelidikan Tindakan dalamPenyelidikan Pendidikan . Selangor: Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.Anggun Nofitasari, Nur Ernawati & Warsiyanti. (n.d.). Teori dan Metode Pengajaran Pada AnakDyslexia. Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar Ketika Murid Anda Seorang Disleksia (p. 175).Indonesia : Universitas PGRI Yogyakarta.Azizi Jaafar, Abd. Razak Abdul Kadir & Awang Abdullah. (2015). Falsafah & PendidikanMalaysia. Selangor: Pelangi Professional Publishing.Azizi Yahaya, Peter Voo, Ismail Maakip & Mohd Dahlan A. Malek. (2018). Kaedah Penyelidikan DalamPendidikan . Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Darusalam, G. (2001). Pedagogi Pendidikan Islam. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors.Dewi, K. (n.d.). Disleksia . Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar ketika Murid Anda SeorangDisleksia, (p. 10). Indonesia.Dr. Afaf Abdul Ghafoor Hameed, Dr. Adel M.Abdulaziz, Dr. Mohamed Abdullahi Nur & Muhammad MustaqimMohd Zarif. (2005). Isu Semasa Pengajian Al-Quran dan Sunnah. In K. A. Syed Ahmad Tarmizi bin SyedOmar, Tahfiz Al-Quran : Sejarah Dan Perkembangannya (p. 47). Kuala Lumpur: FakultiPengajian Quran dan Sunnah.Dr.Afaf Abdul Ghafor Hameed, Dr. Adel M.Abdulaziz, Dr. Mohamed Abdullahi Nur, Muhammad MustaqimMohd Zarif. (2005). Isu Semasa Pengajian Al-Quran Dan Sunnah. In Z. R. Razak, PerananBahasa Arab Dalam Pengajaran Al- Quran (p. 75). Kuala Lumpur: MES ENTERPRISE SDN. BHD.Esa, A. P. (2007). Kerjasam Ibu Bapa Dengan Sekolah Dalam Pembelajaran Pelajar.Pendidikan Khas , 71.Faizah, J. (2017). Bahan Bantu Mengajar (BBM) Dalam Pengajaran dan Pembelajaran (P&P) Di SekolahMenengah Kebangsaan (SMK) Daerah Pontian. Johor: Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Hakim, R. (2011). Adab kepada Al-Quran : Belajar-Mengajar-Membaca danMenghafaznya. Selangor: Jasmin Publication.Halimatussaadiah Salleh, Badrul Hisham Ismail, Ahmed Nasir Abdul Muthalif & Izzah Abu Bakar.(2015). Murid & Alam Belajar. Selangor: Pelangi Professional Publishing sdn. Bhd.Haniza, S. N. (2017). Penggunaan Kit Asas Membaca Bahasa Melayu Untuk Kanak- kanak Pemulihan Khas.Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Hazis, I. B. (2009). Impak Beban Tugas dan Hubungannya Dengan Kepuasan /kerja Guru-Guru PendidikanKhas Bermasalah Pembelajaran Di Kawasan Kinta Utara, Perak : Satu Kajian Kes. PendidikanKhas, 19.Husniza Husni & Zulikha Jamaludin. (2015). Masalah Pembacaan Kanak-Kanak DisleksiaBagaimana Teknologi Boleh Membantu? Kuala Lumpur: Institut Terjemahan & Buku Malaysia.Idris, H. (2009). Impak Beban Tugas Dan Hubungannya Dengan Kepuasan Kerja Guru- Guru PendididkanKhas Bermasalah Pembelajaran Di Kawasan Kinta Utara, Perak : Satu Kajian Kes. Tanjung Malim:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Ishak H, Majid LA, Zulkafli NS, Mohd Saad M.F, Zainal SK & Mohd Aderi Che Noh. (2020).Investigating Teacher's Readiness for Teaching the Quran Special Children. TEST :Engineering & Management, 14679.Ishak H, Mohd Saad, M.F, Mohamad, S, Mohd Aderi Che Noh. (2020). Challenges In Implementation OfIslamic Education For Students With Special Needs. International Journal of Advanced Scienceand Technology, 3544Kamarul Azmi Jasmi, Mohd Faeez Ilias, Ab. Halim Tamuri & Mohd Izham Mohd Hamzah.(2011). Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar Dalam Kalangan Guru Cemerlang Pendidikan IslamSekolah Menengah Di Malaysia. Journal of Islamic and Arabic Education, 69.Kamus Dewan Edisi keempat . (2007). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Kamus Dewan Edisi Ketiga. (1996). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka. Khairuddin, H. B. (2009). Keberkesanan Penaksiran Instrumen Senarai SemakDisleksia Di Program Rintis Disleksia. Tanjung Malim: Universiti PendidikanSultan Idris .Kristiantini, D. (n.d.). Disleksia. Strategi Mengatasi Kesulitan Belajar ketika Murid Andaseorang Disleksia, (p. 10). Indonesia.Liyana Ahmad Afip, Nurul Fatihah Hanapi & Khuzaiton Zakaria. (n.d.). Persepsi dan Pengalaman GuruPendidikan Khas dalam Menghadapi Permasalahan Disleksia dalam Kemahiran Literasi. (p. 2).Kelantan: Pusat Pengajian Bahasa dan Pembangunan Insaniah.Mega Aisyah Nirmala & Muhamad Risqi Utama Saputra. (2015). LEXIPAL, APLIKASIBELAJAR MEMBACA PERMULAAN UNTUK ANAK-ANAKDISLEKSIA. Seminar Nasional PGSD UPY (p. 22). Indonesia: ResearchGate.Misnan Jemali, Ab. Halim Tamuri & Azmil Hashim. (2014). Kaedah Pengajaran Al- Quran SekolahMenengah Kebangsaan di Negeri Perak. International Journal of Islamic studies and Arabic LanguageEducation, 35-44.Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin, Pisol Maidin, Muhammad Yusri Yusof, Paiz Hassan, HamdiRahman Mohd Yaacob, Abd Munir Mohd Noh & Muhammad Imran Abd Razak. (2017). Pandangan IbnuKhaldun Berkaitan Kaedah Pendidikan Dalam Kitab Al-Muqaddimah. Pendidikan, 26-35Mohd Zuri Ghani & Aznan Che Ahmad. (2011). Pengantar Pendidikan Khas. Pulau Pinang: UniversitiSains Malaysia.Mohd, M. (2010 ). Hubungan Di Antara Tahap Kemahiran Belajar Al-Quran Menggunakan KaedahIqra' Dengan Kemahiran Membaca Al-Quran : Satu Kajian Murid Tahun Dua Di Tiga Buah SekolahRendah Agama Daerah Hulu Selangor. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris .Munirah abd Razak, Liyana Nadzirah Md Saril, Nor Hizwani Ahmad Thohir, Nik Mohd Zaim Ab Rahim.(2014). Strategi Pengajaran dan Pembelajaran Al-Quran Melalui Program Televisyen : Kajiandi Tv Al-Hijrah. The 4th Annual International Qur'anic Conference 2014 (p. 13). UniversitiMalaya: Centre of Quranic Research.Murni, M. (2010). Hubungan Di Antara Tahap Kemahiran Belajar Al-Quran MenggunakanKaedah Iqra' Dengan Kemahiran Membaca Al-Quran : Sebagai Satu kajian Murid Tahun Dua Di Tiga BuahSekolah Rendah Agama Daerah Hulu Selangor . Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Nata, A. (1993). Al-Quran dan Hadits. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.Noor Aina Dani & Vijayaletchumy Subramaniam . (2004). Disleksia Dalam Aspek Bahasa Melayu.Jurnal Bahasa, 685.Nurulaini, M. &. (2017). Keberkesanan Teori Malakah Dan Tadrij Dalam Amalan Pengajaran Guru Pendidikan Islam Di Sekolah Pedalaman. Seminar Kebangsaan Isu-Isu PendidikanIslam Di Sekolah Pedalaman (p. 31). Selangor: Kolej Islam Antarabangsa Selangor (KUIS).Nurul Farhanah Bakar & Mohd Jasmy Abd Rahman . (2018). Prevalence Murid Berisiko Disleksia Dalam Kalangan Kanak-Kanak Prasekolah. Prosiding Seminar Kebangsaan MajlisDekan Pendidikan Universiti Awam (p. 1248). Terengganu: Universiti Sultan Zainal Abidin.Patton, M. (1990). Qualitative Evaluation and Research Methods. London: Sage Publications.Ramasamy, R. (2008). Masalah Disleksia Dalam Kalangan Murid-Murid Pemulihan Di Sekolah Rendah,Pulau Pinang. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia .Rohaty Mohd Majzub & Shafie Mohd Nor. (2005). Simptom Disleksia Kanak-kanak Prasekolah. JurnalPendidikan , 15.Ronaldi Saleh Bin Umar, Fadilahwati Abdul Rahman, Fattawi Mokhtar & Nor AziahAlias. (2011). Menggunakan Animasi di dalam Instruksi Khas Untuk Kanak- Kanak Disleksia. JurnalTeknologi Pendidikan Malaysia , 27.Samsudin, N. H. (2017). PENGGUNAAN KIT ASAS MEMBACA BAHASA MELAYUUNTUK KANAK-KANAK PEMULIHAN KHAS. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Sapura, A. (2010). Masalah Disleksia D Kalangan Murid-Murid Sekolah Rendah Satu Tinjauan TentangPengetahuan Guru-Guru Pemulihan Di Daerah Hulu Selangor. Pendidikan Khas, 12.Shamsina, A. d. (2011). Pengantar Penyelidikan Tindakan. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd.Sheila Devaraj & Samsilah Roslan . (2006). Apa Itu Disleksia. Selangor: PTS ProfessionalPublishing.Siti Suriyani, S. (2018). Kaedah Hafazan : Suatu Tinjauan Ringkas. E-Journal of IslamicThought and Understanding, 56.Tg. Iffah & See Soo Yin. (2015). Pemahaman Ibu Bapa Terhadap Masalah Disleksia : Jeli, Kelantan.Seminar Antarabangsa Pendidikan Dan Keusahawanan Sosial Islam (p. 5). Kelantan: Universiti MalaysiaKelantan.Viyayaletchumy, S. (2003). Disleksia Dalam Aspek Bacaan Bahasa Melayu. Selangor: Universiti PutraMalaysia.Yusof, M. (2010). Hubungan Di Antara Tahap Kemahiran Belajar aL-Quran. Tanjung Malim: UniversitiPendididkan Sultan Idris.Zainal Kassan & Suhaila Abdullah . (2015). Pendidikan Disleksia. Selangor: Sasbadi. Zakaria, D. G.(2003). Prinsip-prinsip Pendidikan Islam. Pahang: PTS Publications &Distributor Sdn. Bhd.Zaliza Zubir, Mahfuzah Md Daud & Ahmad Hifzurrahman Ridzuan. (n.d.). Disleksia Dalam Aspek EjaanBacaan Bahasa Melayu. Pendidikan, 2.Zharulnizam Shah, Z. (2010). Kepimpinan dan Pengurusan Pendidikan Khas. Kuala Lumpur: UtusanPublications & Distributors.Zuhri, D. H. (1990). Ihya' Ulumuddin (Jilid 1). Semarang: ASY SYIFA' SEMARAK.Zuraini, L. (2011). Tahap Penguasaan Ilmu Tajwid Al-Quran Dalam Kalangan PelajarTingkatan Dua Daerah Kuala Kangsar. Pendidikan, 3. |