Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam

Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan elemen-elemen kesediaan pelajar iaitu sikap, dorongan, penilaian dan persekitaran dengan pencapaian pelajar bagi mata pelajaran Ekonomi 944 dalam sistem modular Tingkatan 6. Kajian ini menggunakan reka bentuk korelasi. Pemboleh ubah kajian dipilih berdasa...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Wan Nurnabila Wan Muhamad Sabri
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6831
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6831
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Wan Nurnabila Wan Muhamad Sabri
Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam
description Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan elemen-elemen kesediaan pelajar iaitu sikap, dorongan, penilaian dan persekitaran dengan pencapaian pelajar bagi mata pelajaran Ekonomi 944 dalam sistem modular Tingkatan 6. Kajian ini menggunakan reka bentuk korelasi. Pemboleh ubah kajian dipilih berdasarkan model WIHIC (What Is Happening In This Class?) oleh Fraser, Mc Robbie dan Fisher yang terdiri daripada sikap, dorongan, penilaian dan persekitaran. Sikap dilihat daripada aspek koheren dan kerjasama manakala dorongan pula terdiri daripada aspek sokongan serta penglibatan. Penilaian pula terdiri daripada aspek kerja kursus, orientasi tugas dan ekuiti. Persekitaran pula merujuk kepada persekitaran kelas dan kemudahan asas di sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 282 orang pelajar yang telah dipilih secara rawak berstrata daripada 616 pelajar Tingkatan Enam di 10 buah daerah di negeri Pahang. Penentuan saiz sampel berdasarkan jadual saiz sampel Krejcie and Morgan. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal-selidik yang telah diadaptasi daripada WIHIC. Dapatan kajian daripada elemen sikap menunjukkan responden kerap (M = 3.97; SP = 0.54) mengamalkan sikap positif serta mendapat dorongan (M = 3.61; SP = 0.60) yang baik daripada guru dan rakan. Elemen penilaian pula menunjukkan pelajar kerap (M=3.78; SP = 0.52) berkerjasama untuk menyiapkan kerja kursus. Dalam konteks persekitaran dan kemudahan kelas, responden kurang kerap (M =3.03; SP = 0.58) memberi maklumbalas positif. Dapatan empirikal juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan tetapi lemah [r(282) = 0.126; p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Wan Nurnabila Wan Muhamad Sabri
author_facet Wan Nurnabila Wan Muhamad Sabri
author_sort Wan Nurnabila Wan Muhamad Sabri
title Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam
title_short Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam
title_full Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam
title_fullStr Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam
title_full_unstemmed Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam
title_sort hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular tingkatan enam
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6831
_version_ 1747833317541019648
spelling oai:ir.upsi.edu.my:68312022-02-28 Hubungan kesediaan pelajar dengan pencapaian Ekonomi 944 dalam pembelajaran sistem modular Tingkatan Enam 2020 Wan Nurnabila Wan Muhamad Sabri Kajian ini bertujuan mengenal pasti hubungan elemen-elemen kesediaan pelajar iaitu sikap, dorongan, penilaian dan persekitaran dengan pencapaian pelajar bagi mata pelajaran Ekonomi 944 dalam sistem modular Tingkatan 6. Kajian ini menggunakan reka bentuk korelasi. Pemboleh ubah kajian dipilih berdasarkan model WIHIC (What Is Happening In This Class?) oleh Fraser, Mc Robbie dan Fisher yang terdiri daripada sikap, dorongan, penilaian dan persekitaran. Sikap dilihat daripada aspek koheren dan kerjasama manakala dorongan pula terdiri daripada aspek sokongan serta penglibatan. Penilaian pula terdiri daripada aspek kerja kursus, orientasi tugas dan ekuiti. Persekitaran pula merujuk kepada persekitaran kelas dan kemudahan asas di sekolah. Sampel kajian terdiri daripada 282 orang pelajar yang telah dipilih secara rawak berstrata daripada 616 pelajar Tingkatan Enam di 10 buah daerah di negeri Pahang. Penentuan saiz sampel berdasarkan jadual saiz sampel Krejcie and Morgan. Instrumen kajian terdiri daripada satu set soal-selidik yang telah diadaptasi daripada WIHIC. Dapatan kajian daripada elemen sikap menunjukkan responden kerap (M = 3.97; SP = 0.54) mengamalkan sikap positif serta mendapat dorongan (M = 3.61; SP = 0.60) yang baik daripada guru dan rakan. Elemen penilaian pula menunjukkan pelajar kerap (M=3.78; SP = 0.52) berkerjasama untuk menyiapkan kerja kursus. Dalam konteks persekitaran dan kemudahan kelas, responden kurang kerap (M =3.03; SP = 0.58) memberi maklumbalas positif. Dapatan empirikal juga menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan tetapi lemah [r(282) = 0.126; p 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6831 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6831 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi A.Ananthan A/L C.Ayavoo (2016). Hubungan antara minat,sikap, motivasi dan media pengajaran terhadap pencapaian Ekonomi tingkatan enam di daerah Kluang. Tesis Sarjana Universiti Pendidikan Sultan Idris, UPSI (tidak diterbitkan ).Abdul Muqsith (2013). Faktor mempengaruhi perbezaan pencapaian akademik pelajar lepasan diploma Politeknik dan Matrikulasi terhadap subjek Kejuruteraan. Tesis Sarjana Universiti Tun Hussein Onn Malaysia,UTHM(tidak diterbitkan)Adnan Abdul Rashid (2014). Kepelbagaian Gaya Pembelajaran dan Hubungannya dengan Pencapaian Akademik. Tesis Sarjana. Universiti Malaysia Terengganu., 1171.Adridge. J. M. & Fraser B. J.,(2008). Outcomes -Focused Learning Environments. Rutterdam, The Netherlands : Sense Publisher.Ahmad bin Ishak (2007). Persekitaran Pembelajaran dalam bilik darjah serta pencapaian akademik pelajar jurusan perakaunan program matrikulasi. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan ).Ahmad, S.F., & Tamuri, A. H. (2010). Persepsi guru terhadap penggunaan bahan bantu mengajar berasaskan teknologi multimedia dalam pengajaran J-QAF. JIAE: Journal of Islamic and Arabic Education, 2(2), 53-64.Ainin Mardziyah (2002). Kaitan antara pencapaian dalam sains teras dengan faktor sikap dan minat,persekitaran keluarga serta jantina di kalangan pelajar orang asli tingkatan empat sekolah menengah daerah Batang Padang. Tesis Sarjana Muda UPSI (tidak diterbitkan).Anderman, Em. (2002). School Effect On Psychological Outcomes, Journal of Educational Psycology. (94)4.Arsaythamby Veloo & Shamsuddin Muhammad (2011). Hubungan sikap, kebimbangan dan tabiat pembelajaran dengan pencapaian Matematik Tambahan. Asia Pasific Journal of Educator and Education.Azizi Hj Yahaya & Shahrin Hashim (2010). Sumbangan sikap terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Matematik. Tesis Sarjana Universiti Teknologi Malaysia.Azizi Yahaya & Mohamad Hasan Omar (2010). Masalah rakan sebaya. Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, 1-4.Azizi Yahaya & Nurfaizah Abd Majid (2011). Hubungan Antara Budaya Formal Sekolah Dan Gaya Pembelajaran Pelajar dengan Pencapaian Akademik Pelajar Sekolah Menengah. Journal Pendidikan Dan Psikologi. Volume 2. 78-112.Azizi Yahaya (2005). Hubungan antara konsep kendiri, motivasi dan gaya keibubapaan dengan pencapaian pelajar. http://eprints.utm.my/2332/Azrul Azlan (1988). Satu tinjauan mengenalpasti faktor-faktor yang mempengaruhi mata pelajaran lukisan kejuruteraan di Sekolah Menengah Kebangsaan Mersing. Tesis Sarjana Muda, Fakulti Pendidikan. Univeriti Teknologi Malaysia.Azura Binti Ahmad (2013). Faktor-faktor pencapaian pelajar terhadap matapelajaran Perdagangan di daerah Hulu Selangor. Tesis Sarjana UPSI (tidak diterbitkan).Brok P.D, Telli s, Cakiroglu J, Taconis R & Tekkaya C (2010). Learning Environment Profiles of Turkish Secondary Biology Classrooms. Learning Environ Res, 13,187-204.doi:10.1007/s10984-010-9076-5.Che Nidzam et al. (2012). Pengaruh persekitaran fizikal bilik darjah terhadap tahap keselesaan pengajaran dan pembelajaran. Tesis Sarjana UPSI (tidak diterbitkan).Che Nidzam, C.A, Kamisah, O & Lilia, H. (2010). Predictive Relationship between Science Laboratory Learning Environment and Level of Students Satisfaction. Jurnal Pendidikan Malaysia, 35(2) 19-30.Chua, Y.P. (2011) Kaedah dan statistik penyelidikan: kaedah penyelidikan. Mcgraw- Hill Education, Shah Alam.Daniel Katz (1960) article in The functional approach to the study of attitudes. In: Public opinion quarterly.Deepika, K. C. (2011). The dropout story. The Hindu.Fatin Aliah Panga Mohd Salleh Abua, Mohammad Bilal Alia & Salmiza Salleh (2014). Faktor penyumbang Kepada Kemerosotan Penyertaan Pelajar dalam Aliran Sains : Satu Analisis. Sorotan Tesis UTM.Fraser, B. (2012). Classroom Environment. London : UK.Fraser, B. J., (1998). Classroom Environment Instrument: Development, Validity and Applications. Learning Environments Research, 1.7-33.Fraser,B. J., (2007). Classroom Learning Environments. In S. K. Abell & N. G. Lederman (Eds). Handbook of research on science education (pp103-124). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaurn.Fraser, B.J., Fisher, D.L,. & Mc Robbie, C.J. (1996). Development, Validation And Use Personeal And Class Form Of A New Classroom Environment Instrument. Paper Presented At the Annual Meeting Of The American Educational Research Association. New YorkFlorine, J. Karri, Possiter, N (2007). Fostering Entrepreneurial Drive in Bussiness Education: An attitudinal Approach, Journal Management Education. Vol 31 (1), 17-42.Grant Carl A. and Sleeter, Christine E. (2011). Doing Multicultural Education For Achievement And Equity. New York : Routledge.Habibah dan Noran Fauziah (2002). Konsep kendiri dan perubahan sikap. Kuala Lumpur : Utusan Professional & Publishing Sdn. Bhd.Hasmah binti Iberahim (2014). Pengaruh faktor persekitaran terhadap kecemerlangan akademik pelajar fakulti kejuruteraan mekanikal dan pembuatan serta pelajar fakulti kejuruteraan elektrik di UTHM. Johor: UTHM.Hoffman, D.M. (2009). Reflecting on social emotional learning: A critical perspective on trends in United States. Review of Educational Research, 79, 533-556.Hussein, A. (2014). CABARAN TRANSFORMASI PENDIDIKAN AWAM MALAYSIA. Jurnal Penyelidikan Pendidikan, 15, 1442.Jarina Peer, (2010), Gender Difference in Learning Environment and Students Attitude in Primary Science Classroom in Singapore. Asia Pacific Conference.Kamaruddin Husin (1997) . Psikologi dalam bilik darjah. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distribution.Kamaruddin Husin (1999). Psikologi bilik darjah: Asas Pedagogi. Kuala Lumpur: Utusan Publications and Distribution.Kara A. (2010). The development of the scale of attitudes towards learning. Electronic Journal of Social Sciences. Spring , 9, 32: pp042-062.Kementerian Pelajaran Malaysia (2008) .Pembangunan Pendidikan 2001-2010. KPM :Pusat Bandar Damansara, Kuala Lumpur.Kiamanesh, A.R. & Mohsenpour, M. (1-3 July 2010). Trends in Factors Affecting Iranian Eighth Grades Mathematics Achievement by Gender (TIMSS 1999, 2003 & 2007). 4th IEA International Research Conference. Gothenburg, Sweden.Kho Ai Peng, (2013). Pengaruh Persekitaran Bilik Darjah dan Sikap Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar Bagi Subjek Pengajian Perniagaan Di Bintulu, Sarawak. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Krejcie, R.V. and Morgan, D.W. (1970) Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.Latagan, M. (2015). Challenges of the Romanian Higher Education System in the Context of Globalization. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 180, 345351. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.127Lee Bih Ni (2013), ICT dan pengajaran pembelajaran sejarah di sekolah,Universiti Malaysia Sabah, Seminar Pendidikan Sejarah dan Geografi 2013.Lee, Y. H. & M. B. H. (2016). Kesediaan Pelajar Menggunakan Peta Pemikiran (i- Think) dalam Pembelajaran Ekonomi Asas Tingkatan Empat. In Seminar Antarabangsa Pendidikan Global IV (pp. 266277).Liew Yong Kin (2008). Hubungan konsep kendiri dan motivasi dengan pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Matematik PMR. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Lim Chong Hin (2007). Penyelidikan Pendidikan : Pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Kuala Lumpur: McGraw Hill EducationMartin, J.M. 2010 Stigma and student mental health in higher education. Higher Education Research & Development 29(3) : 259-274McPhail, R., R. Fisher and J. McConachie, 2009. : Becoming a Successful Final Year Undergraduate : When Expectations and Reality Collide. Paper presented at the 12th Pacific Rim First Year in Higher Education, Townsville, Australia.Mohd Faisal bin Rabani (2013) Hubungan sikap dan minat pelajar melayu terhadap pencapaian prestasi subjek Matematik: Satu tinjauan di beberapa buah sekolah menengah daerah Rembau. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Mohd Hazilye bin Sakimin@ Adat (2014). Hubungan Latar Belakang Sosial Keluarga dan Motivasi dengan Pencapaian Akademik Murid Sekolah Rendah di Pedalaman Pitas. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Mohd Noor Badlilshah (2016). Analisis sikap terhadap pembelajaran fizik dan hubungannya dengan pencapaian dalam kalangan pelajar prauniversiti di sebuah kolej matrikulasi. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Mohd Zuri Ghani: Aznan Che Ahmad & Nurul Husna Mat Husin (2013). Sikap rakan sebaya dalam kalangan pelajar pintar cerdas akademik. Tesis Sarjana Universiti Sains Malaysia.Mok Soon Sang (2003). Ilmu pendidikan untuk KPLI (Komponen 1 dan 2) Sekolah Rendah. Psikologi pendidikan dan pedagogi. Subang Jaya: Kumpulan Budiman Snd BhdMonazza Aslam & Geeta Kingdon (2007). What can teachers do to raise pupil achievement?Muijis Daniel and Reynolds David . (2007). Effective Teaching : London : SAGE Publication Ltd.Musliha binti Ismail (2015). Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian kursus bahasa Arab di Institut Pendidikan Guru Kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Myaizatul Akma Binti Mohammad (2012). Hubungan Persekitaran Bilik Darjah dan Sikap Pembelajaran Terhadap Prestasi Pelajar Di Institut Kemahiran Mara Lumur, Perak. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Nadia Ainuddin Dahlan, Nor Azian Md Noor, Sharifah Muzlia Syed Mustafa, Khadijah Said Hashim & Voviana Zulkifli (2010). Exploring the gender gap in Achievement in Malaysia: A case for learning styles. The international journal of learning. 17(4).15-27Nel, C., Troskie-de Bruin, C., & Bitzer, E. (2009). Students transition from school to university: Possibilities for a pre-university intervention. South African Journal of Higher Education, 23(5), 974991. https://doi.org/10.4314/sajhe.v23i5.48811Nihra Haruzuan bin Mohd Said dan Chandrathevy a/p Kuppusamy (2011). Hubungan sikap (komitmen, emosi, berwawasan ) dengan pencapaian akademik pelajar. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan ).Norawati binti Hashim. (2004). Hubungan Pencapaian Matematik Murid-murid Melayu Sekolah Rendah Luar Bandar Mengikut Minat Dan Jantina. Tesis Ijazah Sarjana Muda UPSI ( tidak diterbitkan ).Norhafizah Jalil (2014). Kecenderungan Pelajar Cemerlang Akademik terhadap pemilihan bidang pendidikan teknik dan vokasional (PTV). Tesis Sarjana Universiti Tun Hussein Onn.Norhasyimah binti Jamil (2007). Gaya pembelajaran dan sikap mempengaruhi pencapaian matapelajaran ekonomi STPM. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan ).Norshahida binti Abdul Mutalib (2010). Faktor-faktor pencapaian pelajar terhadap matapelajaran Prinsip Akaun. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Nur Anis binti Abdullah (2012). Hubungan minat, jantina,saiz kelas dan pengalaman guru dengan pencapaian akademik pelajar menengah rendah di Malaysia. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Nur Emilia Binti Azmi (2011). Faktor-faktor yang mempengaruhi pencapaian pelajar di Jabatan Perdagangan Politeknik Sultan Azlan Shah Tanjong Malim, Perak. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan ).Nurazimah Biden, & Yusri Kamin, . (2013). Implikasi Penjenamaan Semula Sekolah Menengah Vokasional (SMV) Kepada Kolej Vokasional (KV). 2nd International Seminar on Quality and Affordable Education (ISQAE 2013), (Isqae), 316323.Nurul Ain Hamsari dan Azizi Yahaya (2012). Peranan Motivasi Pembelajaran ,Gaya Keibubapaan dan Sikap dengan Pencapaian Akademik. Journal of Educational Psychology & Counselling. 5 Mac 2012. Pages 30-57.Nurul Huda binti Mohd Suhaimi (2014). Hubungan antara tugasan projek dengan pencapaian, kemahiran generik dan minat pelajar dalam mata pelajaran prinsip akaun. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan).Okurut, C.O (2010). Classroom Learning Environment And Motivation Towards Mathematics Among Secondary School Students In Uganda. Learning Environ Res, 13, 267-277.doi:10.1007/s10984-010-9074-7.Owen, L & Barnes, J. (1982). Relationship between cooperative, competitive and individualized learning preferences and students perceptions of classroom learning atmosphere. American Research Journal, 19, 182-200.Owen, A.L. (2010) Grades, Gender and Encouragement: A regression Discontinuity Analysis. The Journal of Economic Education 41(3) : 217-234Punithavathi Malaiappan (2015) . Hubungan antara iklim sekolah dan komitmen guru dengan prestasi akademik sekolah SJKT di daerah Kuala Selangor. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan ).Rabiatul Adawiah binti Mohd Dahlan (2017). Faktor Dalaman dan luaran yang mempengaruhi prestasi akademik murid bagi matapelajaran Bahasa Arab di Daerah Manjung, Perak. Tesis Sarjana UPSI.Ramlan Hamzah & Lily Mastura Harun (2006), Kemahiran Belajar. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman.Ramlee Ismail & Sashi Kala Krishnan (2012). Amalan pengajaran guru, sikap pelajar dan hubungannya dengan pencapaian ekonomi asas di Sekolah Menengah. Universiti Perguruan Sultan Idris.Ramlee Ismail, Jamal @Nordin Yunus dan Marinah Awang (2016) Analisis Data & Pelaporan menggunakan SPSS. Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Riffat-Un-Nisa Awan, Ghazala Noureen & Anjum Naz (2011). A study of relationshiop between Achievement Motivation, Self Concept and Achievement in English and Mathematics at Secondary Level. International Education Studies. 4 (3). 72-79Rohana bt Mohd Nor (2013). Hubungan persekitaran dan pengurusan sekolah terhadap pencapaian akademik pelajar di empat buah sekolah rendah di Sentul, Kuala Lumpur. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan ).Rohani Arba et al (2010) Hubungan guru- Pelajar dan kaitannya dengan komitmen belajar pelajar: Adakah guru berkualiti menghasilkan perbezaan pembelajaran antara jantian pelajar? Jurnal pendidikan Malaysia. Vol 35 (2), 61-69.Rosle Mohidin, Junainah Jaidi , Lim Thien Sang & Zaiton Osman (2009). Effective teaching methods and lecturer characteristics: A study on accounting students at Universiti Malaysia Sabah (UMS). European Journal of social sciences, Volume 8, No 1.Ruth McPhail (2015), Pre-university prepared students: a programme for facilitating the transition from secondary to tertiary education. Journal of Teaching in Higher Education 20:6, 652-665.Saifuddin Azwar. M.A (2011). Sikap Manusia teori dan pengukurannya. Universiti Gadjah Mada: Pustaka Pelajar.Salina Hamed, Peridah Bahari & Abdul Ghani Kanesan Abdullah (2008). Korelasi antara persekitaran pembelajaran Matematik, Sikap Pelajar terhadap Matematik dan Pencapaian Pelajar dalam Matematik: Satu Kajian Kes. ESTEEM, 4-91-103.Schaper Elizabeth, (2008). The impact of Middle School Students Perceptions of The Classroom Learning Environment on Achievement in Mathematics. Dissertation. Havard University.Stephen J. Wolf & Barry J. Fraser, (2007). Learning Environment, Attitudes and Achievement Among Middle Scholl Science Students Using Inquiry- Based Laboratory Activity. Res Science Education 38 : 321-341.Suzana Ayob et al. (2012). Budaya sekolah. UPSI.Tang Keow Ngang & Tham Yoke Mei (2014) Penjenamaan semula sistem pentadbiran tingkatan enam: satu kajian kes. Universiti Sains Malaysia. Jurnal Kepimpian Pendidikan: Julai 2014, Bil 1 Isu 2.Velayutham S & Aldridge J.M (2012). Influence of Phychososial Classroom Environment On Studentss Motivation And Self Regulation in Science Learning: A structural Equation Modeling Approach. Res Sci Educ, Advance Online Publication. doi:10.1007/s11165-011-9273-y.Wright, G. B. (2011). Student-Centered Learning in Higher Education. International Journal of Teaching and Learning in Higher Education, 23(3), 9297. https://doi.org/10.1080/03075079312331382498Xin Lian, (2010) Assessment use, self-efficacy and mathematics achievement: comparative analysis of PISA 2003 data of Finland, Canada and the USA. Evaluation & research in education. 23(3). 213-229.Yahaya, A.,& Hasyim, S. (2014). Bab 6: Sumbangan sikap terhadap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran Matematik.Zakiah Binti Soid (2010). Hubungan pelaksanaan pembelajaran berasaskan projek terhadap minat dan motivasi pelajar dalam matapelajaran prinsip akaun. Tesis Sarjana UPSI ( tidak diterbitkan ).Zamrah Yaacob. (1999). Satu kajian mengenal pasti faktor-faktor kelemahan pencapaian Matematik di kalangan pelajar tingkatan empat di tiga buah sekolah menengah di daerah Pasir Mas, Kelantan. Tesis Sarjana Muda Universiti Teknologi Malaysia.Zedan, R (2010). New Dimensions In The Classroom Climate. Learning Environ Res,13,75-88.doi: 10.1007/s10984-009-9068-5.Zulzana binti Zulkarnain, Mohamed bin Saim & Roslina Binti Abd Talib (2012). Hubungan antara minat, sikap dengan pencapaian pelajar dalam kursus CC301- QUANTITY MEASUREMENT. Politeknik Port Dickson.