Pembinaan model perkhidmatan sokongan jurulatih bola sepak dalam kalangan guru di sekolah Kuala Lumpur

Penyelidikan ini bertujuan untuk mengenal pasti perkhidmatan sokongan yangdiperlukan oleh jurulatih dalam kalangan guru. Kaedah kajian yang digunakan dalam penyelidikan iniadalah kajian kualitatif berdasarkan pendekatan Grounded Theory seperti yang dicadangkan olehStrauss & Corbin. Temu bual sem...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Abdul Halim Ismail
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6851
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:Penyelidikan ini bertujuan untuk mengenal pasti perkhidmatan sokongan yangdiperlukan oleh jurulatih dalam kalangan guru. Kaedah kajian yang digunakan dalam penyelidikan iniadalah kajian kualitatif berdasarkan pendekatan Grounded Theory seperti yang dicadangkan olehStrauss & Corbin. Temu bual semi berstruktur terhadap10 orang peserta kajian digunakan dalam penyelidikan ini bagi mendapatkanmaklumat atau data premier yang mencapai kepada objektif kajian ini. Selain itu, data daripadapemerhatian dan analisis dokumen berkaitan dengan kejurulatihan juga dianalisis untukmenyokong data premier. Pemerolehan daripada semua data tersebut telah dianalisis menggunakan kaedah Thematic Analysis seperti yang telah dicadangkan oleh Patton. Setiap dataperlu melalui proses pengekodan iaitu pengekodan terbuka, pengekodan paksi danpengekodan pilihan yang membentuk tema berkaitan dengan perkhidmatan sokongan yang diperlukanoleh jurulatih dalam kalangan guru. Tema-tema yang terbentuk adalah pendidikan kejurulatihan, profesionalisme, laluan kerjaya, kemudahan latihan dan kurikulum bola sepak terkini.Melalui tema-tema tersebut maka penyelidikan ini berjaya mencadangkan sebuah Model Perkhidmatan Sokongan Jurulatih Bola Sepak dalam Kalangan Guru di Sekolah Kuala Lumpur yangdapat membantu jurulatih menjadi lebih kompeten dan berkesan dalam melahirkan pemain bolasepak yang berkualiti di peringkat remaja khasnya di Kuala Lumpur. Diharapkan pihak-pihakterlibat di peringkat sekolah dapat membentuk pusat sumber dan pengurusan yang menggunakanmodel ini sebagai panduan dalam program pembangunan bola sepak khasnya untuk jurulatihdalamkalangan guru.