Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21

Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru Pendidikan Islam sekolahrendah di Daerah Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaranabad ke-21 serta hubungan di antara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dan kesediaan dalam pelaksanaan pengajaran abad k...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Siti Hazlini Haris
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6852
Tags: Add Tag
id oai:ir.upsi.edu.my:6852
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
spellingShingle BP Islam
Bahaism
Theosophy, etc
Siti Hazlini Haris
Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21
description Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru Pendidikan Islam sekolahrendah di Daerah Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaranabad ke-21 serta hubungan di antara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dan kesediaan dalam pelaksanaan pengajaran abad ke-21. Pendekatan kuantitatif dengankaedah tinjauan telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel secara rawak mudahmelibatkan 140 orang responden di sekolah rendah Daerah Kuala Kangsar. Data dikumpulmelalui soal selidik dan dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi.Statistik deskriptif melibatkan skor min, sisihan piawai, frekuensi dan peratus manakalastatistik inferensi pula melibatkan ujian korelasi Pearson yang menerangkan hubungan diantara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dengan kesediaan dalampelaksanaan pengajaran abad ke-21. Data yang dikumpul dianalisis mengikut tiga konstrukiaitu konsep pengajaran abad 21, ciri-ciri pengajaran abad ke-21 dan peranan guru dalam pengajaranabad 21. Hasil dapatan keseluruhan menunjukkan persepsi guru Pendidikan Islamterhadap kefahaman pelaksanaan pengajaran abad 21 berada pada tahap tinggi dengan nilai(min=3.7). Data yang dikumpul bagi pemboleh ubah persepsi guru Pendidikan Islam terhadapkesediaan pelaksanaan pengajaran abad 21 juga dianalisis mengikut tiga konstruk iaitu menguasai kandungan kurikulum, kemahiran pedagogi abad 21 dan sikap guru terhadap perubahan. Dapatan keseluruhan menunjukkan persepsi guru Pendidikan Islam terhadapkesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21 juga berada pada tahap yang tinggi dengan nilai(min=3.8). Analisis inferensi pula menunjukkan terdapat hubungan signifikan yang kuat diantara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dengan persepsi terhadapkesediaan dalam pelaksanaan pengajaran abad 21 dengan nilai, (r=0.794, p=0.000). Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan guru Pendidikan Islam sekolah rendah di KualaKangsar bersetuju bahawa mereka faham dan bersedia untuk melaksanakan pengajaran abad ke-21 sebagai pendekatan terkini dalam sistem pendidikan. Implikasi kajian ini menunjukkanbahawa pihak berwajib khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia perlu prihatin terhadapdapatan yang dihasilkan agar guru Pendidikan Islam turut dapat memberi sumbangan kepadapendidikannegara.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Siti Hazlini Haris
author_facet Siti Hazlini Haris
author_sort Siti Hazlini Haris
title Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21
title_short Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21
title_full Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21
title_fullStr Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21
title_full_unstemmed Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21
title_sort persepsi guru pendidikan islam sekolah rendah di kuala kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Sains Kemanusiaan
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6852
_version_ 1747833320981397504
spelling oai:ir.upsi.edu.my:68522022-03-07 Persepsi guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah di Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21 2021 Siti Hazlini Haris BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti persepsi guru Pendidikan Islam sekolahrendah di Daerah Kuala Kangsar terhadap kefahaman dan kesediaan pelaksanaan pengajaranabad ke-21 serta hubungan di antara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dan kesediaan dalam pelaksanaan pengajaran abad ke-21. Pendekatan kuantitatif dengankaedah tinjauan telah digunakan dalam kajian ini. Pemilihan sampel secara rawak mudahmelibatkan 140 orang responden di sekolah rendah Daerah Kuala Kangsar. Data dikumpulmelalui soal selidik dan dianalisis dengan menggunakan analisis deskriptif dan inferensi.Statistik deskriptif melibatkan skor min, sisihan piawai, frekuensi dan peratus manakalastatistik inferensi pula melibatkan ujian korelasi Pearson yang menerangkan hubungan diantara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dengan kesediaan dalampelaksanaan pengajaran abad ke-21. Data yang dikumpul dianalisis mengikut tiga konstrukiaitu konsep pengajaran abad 21, ciri-ciri pengajaran abad ke-21 dan peranan guru dalam pengajaranabad 21. Hasil dapatan keseluruhan menunjukkan persepsi guru Pendidikan Islamterhadap kefahaman pelaksanaan pengajaran abad 21 berada pada tahap tinggi dengan nilai(min=3.7). Data yang dikumpul bagi pemboleh ubah persepsi guru Pendidikan Islam terhadapkesediaan pelaksanaan pengajaran abad 21 juga dianalisis mengikut tiga konstruk iaitu menguasai kandungan kurikulum, kemahiran pedagogi abad 21 dan sikap guru terhadap perubahan. Dapatan keseluruhan menunjukkan persepsi guru Pendidikan Islam terhadapkesediaan pelaksanaan pengajaran abad ke-21 juga berada pada tahap yang tinggi dengan nilai(min=3.8). Analisis inferensi pula menunjukkan terdapat hubungan signifikan yang kuat diantara persepsi guru Pendidikan Islam terhadap kefahaman dengan persepsi terhadapkesediaan dalam pelaksanaan pengajaran abad 21 dengan nilai, (r=0.794, p=0.000). Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan guru Pendidikan Islam sekolah rendah di KualaKangsar bersetuju bahawa mereka faham dan bersedia untuk melaksanakan pengajaran abad ke-21 sebagai pendekatan terkini dalam sistem pendidikan. Implikasi kajian ini menunjukkanbahawa pihak berwajib khususnya Kementerian Pendidikan Malaysia perlu prihatin terhadapdapatan yang dihasilkan agar guru Pendidikan Islam turut dapat memberi sumbangan kepadapendidikannegara. 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6852 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6852 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan A. Azarudin, I. Norlaila, H. J. N. F. Hiryati, M. S. N. Raihana, & W. C. W. A.Khusairi (2018), Active Learning In Islamic Education Among Children, Universiti TeknologiMara, Terengganu, Malaysia, Journal Of Fundamental And Applied Sciences, 10(4s), 725-733.Ab. Halim Tamuri & Mohd Khairul Azman (2010), Amalan Pengajaran Guru Pendidikan IslamBerkesan Berteraskan Konsep Muallim, Journal Of Islamic And Arabic Education 2(1) 43-56.Ab. Halim Tamuri & Nur Hanani Hussin (2017). Pembelajaran Abad ke-21 Dalam Kepelbagaian Budaya: Harapan Dan Cabaran, Seminar Pedagogi Antarabangsa Selangor.Ab. Halim Tamuri, Nur Hanani Hussin, Mohd Aderi Che Noh (2013), Elemen Mengenali Muriddalam Pengajaran Guru Cemerlang Pendidikan Islam, The Online Journal of Islamic Education.Abd Munir Bin Mohamed Noh (2010), Falsafah Pendidikan Menurut Ibn Khaldun Dan JohnDewey:Kajian Perbandingan. Tesis Sarjana Usuluddin Akademi Pengajian Islam Universiti Malaya.Abd. Rahim Abd. Rashid (1999). Profesionalisme Motivasi Pengurusan Bilik Darjah, Utusan Publication& Distributors Sdn Bhd, Kuala Lumpur.Abd. Rashid Moten (1998). A Guide To Research Proposal and Report Writing.International Islamic University Malaysia.Abdul Aziz Zainal,(2008). Marksman Abad ke-21. Kuala Lumpur. InstitutTerjemahan Negara Malaysia.Abdul Ghafar Md Din (2003). Prinsip Dan Amalan Pengajaran, Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd.Abdul Halim Abdullah (2017), Kesediaan Guru Matematik Sekolah Menengah Dalam Melaksanakan ProsesPembelajaran dan Pengajaran Abad ke-21,Isu-isu Pendidikan Kontemporari, FakultiPendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.Abu Bakar Nordin (2013). Kurikulum Ke Arah Penghasilan Kemahiran BerfikiranKritis, Kreatif dan Inovatif, Fakulti Pendidikan, Universiti Malaya.Ahmad b. Mohd Salleh (2003). Pendidikan Islam (Dinamika Guru), Fajar Bakti Sdn.Bhd, Shah Alam.Ahmad Sukari Mohamad & Mohd Nizam Sahad (2014), Teori Kepimpinan Guru Dalam PendidikanBerasaskan Pemikiran Al-Ghazali: Satu Perbandingan Dengan Teori Kepimpinan Pendidikan Barat, Pusat Pengajian Ilmu Kemanusiaan, Universiti Sains Malaysia.Ahmad Sunawari Long (2015), Falsafah Ibnu khaldun, Institut Terjemahan & Buku Malaysia Berhad.Aimi Hafizah Binti Fadzilah, (2017). Pelaksanaan Pengajaran Dan Pembelajaran KoperatifBerasaskan Abad Ke-21: Satu Tinjauan Di Sekolah Menengah Kebangsaan Pekan Nenas, FakultiPendidikan Teknikal Dan Vokasional Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Ainon Mohd & Abdullah Hassan (2002), Guru Sebagai pendorong Dalam Darjah, PtsPublications & Distributor Sdn. Bhd.Ainun Rahmah, Zambri Mahmod & Wan Muna (2017), Pembelajaran Abad Ke-21 dan PengaruhnyaTerhadap Sikap, Motivasi, dan Pencapaian Pelajar Dalam Pembelajaran Bahasa Melayu, JurnalPendidikan Bahasa Melayu 7 (2), 77-88.Azalida Tajudin & Norazilawati Abdullah (2018), Kesediaan Guru Sains Sekolah Rendah Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21, Fakulti Pembangunan Manusia,Universiti Pendidikan Sultan Idris.Azhar Bin Muhammad, Abdul Hafiz Bin Abdullah, Azmi Shah Bin Suratman, (2007), Tahap ProfesionalismeGuru-Guru Pelatih Pendidikan Islam Dalam Latihan Praktikum, Pusat Pengajian Islam Dan Pembangunan Sosial Universiti Teknologi Malaysia.Azizi Ahmad (2010). Pentaksiran Pembelajaran. Kuala Lumpur. Dewan Bahasa dan Pustaka.Aznita Johan (2014). Kesediaan Guru Matematik dalam Mengimplemantasi Kurikulum Matematik Standard Sekolah Rendah di Daerah Johor Bahru.Universiti TeknologiMalaysia,Skudai.Badrol Hisham B Alang Osman, & Nasrudin Basar (2016), Amalan Pengajaran dan Pembelajaran Abadke-21 dalam kalangan pensyarah Institut Pendidikan Guru Kampus Ipoh, Institut PendidikanGuru Kampus Ipoh, Hulu Kinta, Perak.Bahagian Pendidikan Guru. (2016). Kajian Antarabangsa Pengajaran dan (TALIS)2013. Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia.Borg, W.R &Gall, M.D (2007). Educational Research: An introduction (ed. Ke-8)Newyork: Longman.Buletin Anjakan Transformasi Pendidikan Malaysia bil 4/2015 (2015), Ciri-ciri PembelajaranAbad ke- 21, Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.Buletin Anjakan Transformasi Pendidikan Malaysia bil 5/2015(2015), Ciri-ciri Guru Abad ke-21,Pelan Pembangunan Malaysia.Creswell, J.W. (2014). Research Design:Qualitative, Quantitative and Mixed MethodsApproaches. SAGE Publications.Gay L.R, Peter W Airasian. (2003). Educational Research: Competencies for Analysis and Aplications.(7?? ed.). Upper Saddle River, NJ: Pearson.Ghazali Darusalam & Sufean Husin (2018), Metodologi Penyelidikan Dalam Pendidikan:Amalan Dan Analisis Kajian, Penerbit Universiti Malaya, Kuala Lumpur.Habib Mat Som (2005). Profil Kesediaan Guru Sekolah Menengah Terhadap PelaksanaanPerubahan Kurikulum. Tesis PhD, Universiti Malaya, Kuala Lumpur.Hanafi Atan (2012). Siri Syarahan Umum Perlantikan Professor, Universiti Sains Malaysia,Perpustakaan Negara Malaysia.Husni Abdullah, Abd Razif Zaini, Khairatul Akmar Ab latif, Hasanah Ihsan, Ku FatahiyahKu Azizan, Wan Sakiah Wan Ngah & Naqibah Mansor (2018) Pendidikan Abad ke-21 Dalam Pengajaran Bahasa Arab Di Sekolah Menengah di Malysia: Amalan Dan Cabaran, International Research Management &Innovation Conference, Palm Garden Hotel, Putrajaya.Imam al-Ghazali (1990) Ihya Ulumuddin Jilid 1 (Terjemahan oleh Drs. H Moh Zuhri), CV.Asy Syifa?, Semarang.Institut Pendidikan Guru Malaysia. (2012). Laporan lengkap penilaian program IPG 2011.Cyberjaya,Selangor.Ismail Zain (2002) Aplikasi Multimedia Dalam Pengajaran, Utusan Publications & DistributorsSdn. Bhd.Jahidih Saili (2015), Pengetahuan Pedagogikal Kandungan Pengajaran Tajwid Al- Quran DalamKalangan guru KKQ di Lembah Klang, Tesis Sarjana FakultiSains Kemanusiaan Universiti Pendidikan Sultan Idris.James Ang Jit Eng (2017), Pasukan Pemikir Abad 21, Panduan Pelaksanaan PAK 21,Institut Aminuddin Baki.Jaggil Appak & Muhamad Suhaimi Taat (2018), Hubungan Tingkahlaku Pemupukan Kreativiti Guru DenganPengurusan Bilik darjah Abad 21, Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities, Volume 3,Issue 3, (page 64 -79).Johari Bin Hassan & Aslinda Binti Mohd Aris (2009), Tahap Penguasaan Kemahiran Pedagogi DiKalangan Pelajar Tahun Akhir Di Fakulti Pendidikan UTM, Skudai Johor, Fakulti Pendidikan,Universiti Teknologi Malaysia.Kamarul Azmi Jasmi, Noor Fadhlina Nawawi,(2012) Model Guru Berkualiti dari Perspektif Tokoh Pendidikan Islam dan Barat, Prosiding Seminar Antarabangsa Perguruan danPendidikan Islam (SEAPPI2012).Kamarul Azmi Jasmi, Osmawadi Talip & Mohd Faeez Ilia (2012), StrategiPengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Islam Berpusatkan Pelajar, Al- Irsyad: Journal OfIslamic And Contemporary Issues Published By Faculty Of Islamic Civilization Studies, KUIS.Kamus Dewan Edisi ke-Empat (2007). Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kuala Lumpur. Kementerian Pendidikan Malaysia, (2017). Buku Dasar Pendidikan Kebangsaan Edisi Keempat,Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan, Firdaus Press Sdn. Bhd, Sri Kembangan,Selangor.Kementerian Pendidikan Malaysia (2012) Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, Putrajaya, Kementerian Pendidikan Malaysia.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Laporan Tahunan 2013 PelanPembangunan Pendidikan Malaysia, Jun.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Pelan Pembangunan Profesionalisme Berterusan (Gurudan Pemimpin Sekolah). Putrajaya: Bahagian Pendidikan Guru.Kementerian Pendidikan Malaysia (2016), Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2025, Putrajaya,Kementerian Pendidikan Malaysia.Khairul Azam Bahari, (2006), Amalan Komunikasi Guru-Murid di Dalam Bilik Darjah: Satu Kajian Kes, Tanjong Malim: Fakulti Bahasa, Universiti Pendidikan Sultan Idris.Krejcie, R.V. & Morgan, D.W. (1970). Determining Sample Size For ResearchActivities. Educational And Psychological Measurement, 30: 608.Landell. K (1997). Management by Menu.London. Wiley and Son Inc.Lim Chong Hin (2007). Penyelidikan Pendidikan: Pendekatan Kuantitatif Dan Kualitatif.Selangor: McGraw-Hill (Malaysia).Louis Cohen, Lawrence Manion & Keith Morrison (2018), Research Methods In Education (8??Edition), Taylor & Francis Group, Routledge.Maimun Aqsha Lubis, Wan Nurul Syuhada? Wan Hassan & Mohd Isa Hamzah (2017). TahapPengetahuan Dan Kesediaan Guru-Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah di Selangor TerhadapPenggunaan Multimedia Dalam Pengajaran Pendidikan Islam, ASEAN Comparative EducationResearch Journal on Islam and Civilization (ACER-J) 1 Volume 1(1) January 2017, 1-13.Masyuniza Yunos (2015). Hubungan Sikap Dan Persepsi Murid Terhadap Pembelajaran Bahasa Melayu Dengan Kemahiran Abad ke-21. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 5(2)Nov:22-30.Maszuria A. Ghani, Salina Omar, Marina Hj Abdul Majid, Hjh Rosnah A. Rajak (2015), Guru& Cabaran Semasa, Pelangi Professional Publishing Sdn Bhd.Mel Silberman (terjemahan oleh Zainab Ahmad), (2010), Pembelajaran Aktif, Institut TerjemahanNegara Malaysia, Kuala Lumpur.Mohd Aderi Che Noh, Mohd Talhah & Engku Zarihan Engku Abdul Rahman (2017). Teachers Practice ofHigher Order Thinking Skills in the Lesson of Islamic Education, Tinta Artikulasi Membina Ummah3(2).Mohammad Aziz Shah Bin Mohamed Arip, Fauziah Binti Mohd Sa?ad, Norhidayah Binti Jaapar, KhairiyahBinti Mohd Ali, Najwa Hananie Binti Athdzar & Wan Norhasniah Binti Wan Abd Rashid (2014),Faktor, Kesan Dan Strategi Menangani Permasalahan Kurang Tumpuan Pelajar Sekolah MenengahDi Dalam Kelas: Suatu Kajian Kualitatif, Fakulti Pendidikan dan Pembangunan Manusia, UniversitiPendidikan Sultan Idris.Mohd Aizat Abu Hassan, Mohd Faizal Rabani, Mohamad Ekhwan Mohamad Shukor, & Mohd Mastifino AbdulMajid (2018) Sikap Guru Terhadap Perubahan Dalam Sekolah Di Malaysia,Universiti PendidikanSultan Idris.Mohd Azmir Mohd Nizah, Amirah Zainun, Prof Datuk Dr Hajjah Mizan Adiliah Ahmad Ibrahim,Pemikiran Kritis& Kreatif (2012), Bahagian Pendidikannak-Kanak Jabatan Perdana Menteri.Mohd Fahmi B Mohd yusof, (2016), Kesediaan Guru Sekolah MenengahMengamalkan Pengajaran Abad ke-21. Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional, UniversitiTun Hussein Onn Malaysia.Mohd Izham dan Noraini Attan (2007), Tahap Kesediaan Guru Sains DalamPenggunaan Teknologi Maklumat Berasaskan Komputer Dalam Proses Pengajaran DanPembelajaran, Jurnal Teknologi.Mohd Majid Konting (1990). Kaedah Penyelidikan Pendidikan., Kuala Lumpur.Dewan Bahasa dan Pustaka.Mohd Najib Abd Ghaffar (2003). Rekabentuk Tinjauan Soal Selidik Pendidikan.Universiti Teknologi Malaysia.Mohd Syaubari Othman dan Ahmad Yunus Kassim (2017), Amalan Penggunaan Bahan Bantu Mengajar (BBM) Menerusi Pengintegrasian Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) DalamKalangan Guru Pendidikan Islam Sekolah Rendah Negeri Perak.Mohd Syaubari Bin Othman, Ahmad Amir Khan Shah bin Ahmad @ Mohammed, & Ahmad Yunus Bin Kassim(2017). Konsep Malakah Ibnu Khaldun Dalam Konteks Pengajaran Yang Menerapkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT).Mohd Yusoff B Dagang, (2016), Amalan Kreativiti Pengajaran Guru Pendidikan Islam DiSekolah-Sekolah Negeri Johor, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional Universiti TunHussein Onn Malaysia.Mohd Zahirwan Halim Zainal Abidin, Pisol Maidin, Muhammad Yusri Yusof, Paiz Hassan, Hamdi RahmanMohd Yaacob, Abd Munir Mohd Noh & Muhammad Imran Abd Razak (2017). Pandangan Ibnu Khaldun Berkaitan Kaedah Pendidikan Dalam Kitab Al-Muqaddimah, Akademi Pengajian Islam Kontemporari (ACIS), UITM Perak.Mohd Zailani Ismail & Mohd Khairi Hj. Othman ( 2017). Amalan Pedagogi Abad ke- 21 dalam kalanganguru pelatih Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan (PISMP) Pendidikan Islam di InstitutPendidikan Guru Malaysia, Universiti Utara Malaysia.Mok Soon Sang (2003), Psikologi Pendidikan, Selangor, Kumpulan Budiman Sdn.Bhd.Muqaddimah Ibnu Khaldun (1993), Terjemahan Dewan Bahasa & Pustaka,Perpustakaan Negara Malaysia.Naquiah Nahar & Jimaain Safar (2017). Penguasaan Pengetahuan Kandungan(Content Knowledge): Pemangkin Keterampilan Pedagogi Jawi Berkesan Abad Ke-21, FakultiTamadun Islam, Universiti Teknologi Malaysia.Nooraini Abdul Rahim & Abdul Halim b Abdullah (2017), Kesediaan Guru MatematikSekolah Menengah Dalam Melaksanakan Proses Pembelajaran Dan Pengajaran Abad 21, FakultiPendidikan, Universiti Teknologi Malaysia, Skudai, Johor.Noornajihan Jaafar & Ab. Halim Tamuri (2013). Hubungan Antara Efikasi Kendiri Dengan Kualiti Guru Pendidikan Islam Sekolah Menengah Kebangsaan Malaysia, Journal Of IslamicAnd Arabic Education 5(1)2013 41-60.Noor Sairah Syarifuddin & Lilia Halim (2017), Amalan Pengetahuan Pedagogi Isi Kandungan Guru Baharu, Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Norhailmi b Abdul Mutalib (2017), Pembelajaran Abad 21: Bukan Sekadar Susun Kerusi DanMeja, Percetakan Perlis Sdn. Bhd.Nor Amalina Binti Ab Hakim(2018) Pengetahuan, Kemahiran pelaksanaan Dan Sikap Guru Terhadap Pembelajaran Berasaskan Masalah Dalam Matapelajaran Sains, SeminarAntarabangsa Isu-Isu Pendidikan (ISPEN2018) 5 Julai2018, AuditoriumUtama, Fakulti Pendidikan,Universiti Malaya.Norazilawati Abdullah (2020), Trend Dan Isu Pendidikan Abad ke-2, Universiti PendidikanSultan Idris, Nur Niaga Sdn. Bhd.Nor Hayati Binti Ismail, Shamsiah Binti Sidek & Umi Kaltom Mahbib, (2015), FaktorKeberkesanan Pengajaran Dan Pembelajaran Kemahiran Berfikir Aras Tinggi Abad Ke 21 BagiPelajar Sains, Seminar Kebangsaan Majlis Dekan-Dekan Pendidikan Universiti Awam 2015 14 15September 2015.Noriah Mohd Ishak dan NorSakinah Mohamad. (2003). Kesan Interaksi antara Gaya Pertautan danKomitmen. Jurnal Pendidikan, 28, 91103.Norlaila Binti Bulat (2006), Tahap Kesediaan Kemahiran Dan Pengetahuan PedagogiGuru-Guru Pkpg Kh Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran, Fakulti PendidikanUniversiti Teknologi Malaysia.Norliza Binti Mat Ali (2016), Tahap Kesediaan Guru Bahasa Melayu Terhadap Pelaksanaan Pendekatan Pembelajaran Berasaskan Masalah Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran Di Selangor. Universiti Putra Malaysia,Malaysia.Norlidah Alias (2010), Pembangunan Modul Pedagogi Berasaskan Teknologi Dan GayaPembelajaran Felder-Silverman Kurikulum Fizik Sekolah Menengah PhD thesis, University ofMalaya.Norwati (2012), Tahap Kesediaan Kognitif Dan Afektif Guru Terhadap Pelaksanaan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) di Sekolah. Tesis Sarjana, Fakulti Pendidikan, UniversitiTeknologi Malaysia.Nurazizah Maarup &Harun Baharudin (2017) Pengajaran Dan Pembelajaran Koperatif AbadKe-21 Isim Al-Adad Wa Al-Madud Di Sekolah Menengah. Fakulti Pendidikan, UniversitiKebangsaan Malaysia.Nursafra, Mohd Isa Hamzah, Khadijah Abd Razak, Wan Ali Akbar Wan Abdullah (2016), KeArah Guru Pendidikan Islam Sebagai Pemikir Kritis, Universiti Kebangsaan Malaysia.Nurzarina Amran & Roslinda Rosli (2016), Kefahaman Guru Tentang Kemahiran Abad Ke-21,Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Omardin Ashaari (1999), Pengajaran Kreatif Untuk Pembelajaran Aktif, Dewan Bahasa DanPustaka, Kuala Lumpur.Ragbir Kaur a/p Joginder Singh (2009), Ilmu Pendidikan Untuk KPLI Sekolah Rendah dan Menengah,Kumpulan Budiman Sdn Bhd.Rahil Mahyuddin, Habibah Elias, & Kamariah Abu Bakar. (1997). Pedagogi 2: PelaksanaanPengajaran. Petaling Jaya: Longman Malaysia Sdn. Bhd.Raja Abdullah Raja Ismail & Daud Ismail (2018), Aplikasi Konsep 4cPembelajaran Abad Ke-21 Dalam Kalangan Guru Pelatih Pengajian Agama Institut Pendidikan GuruKampus Dato Razali Ismail, Jabatan Pendidikan Islam dan Moral, Institut Pendidikan GuruKampus Dato? Razali Ismail, Malaysia.Razali Saaran (2010) Hebatnya cara Rasulullah mendidik, Mustread Sdn. Bhd.Rohaiza Akma Zahary (2014), Hubungan Motivasi Dengan Pencapaian Pelajar Dalam MataPelajaran Bahasa Melayu, Tesis Sarjana Universiti Teknologi Malaysia.Rohaida Mazlan (2017), Tahap Pengetahuan, Pemahaman dan Kesediaan Guru Bahasa Melayu DalamMelaksanakan Kajian Pengajaran. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay Language Education (MyLEJ),7 (2). pp. 30-40. ISSN80-4842.Rohani Arbaa, Hazri Jamil, Mohammad Zohir Ahmad (2017). Model bersepaduPenerapan Kemahiran Abad ke-21 Dalam Pengajaran dan Pembelajaran.Jurnal Pendidikan Malaysia 42(1) (2017):1-11.Rosnah Binti Ishak, Muhammad Faizal Bin A. Ghani & Saedah Siraj (2013). Amalan Pembelajaran DalamKalangan Guru Sekolah Berprestasi Tinggi. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik.Rosnani Hashim (2014), Memenuhi Aspirasi Kemahiran Berfikir Dalam Pelan PembangunanPendidikan Malaysia 2013-2025 Menerusi Inkuiri Pedagogi Filosofiyyah Dalam Kalangan Guru,Institut Pendidikan, IIUM.Sabila Nawi (2018), Tahap Pemahaman Guru Pendidikan Islam Di Terengganu Dalam PAK 21,Tesis Sarjana, Universiti Malaysia Terengganu.Salehudin Sabar, & Mohd Ismail Mustari. (2012). Pendidikan Islam mendepani cabaran abadke21: Aplikasi pendidikan bil-hikmah. Persidangan Kebangsaan Pendidikan Islam 2012 di The RoyaleResort & Spa, Seremban.Salmezi B Mohamed (2013) Integriti Guru Dalam Penilaian Murid Berasaskan KurikulumStandard Sekolah Rendah (KSSR) Di Taman Universiti, Skudai, Johor Bahru, Tesis Sarjana Fakulti Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia.Shahabuddin Hashim & Dr Rohizani Yaakub (2003). Psikologi Pembelajaran dan Personaliti,Pts Publications & Distributors Sdn. Bhd.Shahril @ Charil Marzuki & Habib Mat Som (2004) Isu Pendidikan di Malaysia, Sorotandan Cabaran, Utusan Publications & Distributors Sdn. Bhd, Seri Kembangan.Sharifah Nor Puteh & Kamarul Azman Abd Salam(2011), Tahap Kesediaan PenggunaanICT dalam Pengajaran dan Kesannya Terhadap Hasil Kerja dan Tingkah Laku Murid Prasekolah,Jurnal Pendiddikan Malaysia 36(1)(2011): 25-34.Siti Salwa Binti Ab. Manap (2014), Pengajaran Guru Opsyen Dan Bukan Opsyen Kemahiran Hidup Bersepadu Sekolah Rendah Di Batu Pahat, Fakulti Pendidikan Teknikal DanVokasional Universiti Tun Hussien Onn Malaysia.Siti Zabidah Mohamed (2006), Kesan-Kesan Pendekatan Penyebatian Kemahiran Berfikir Kreatif Dalam Pengajaran Karangan Deskriptif Dan Karangan Imaginatif Dalam Kalangan PelajarTingkatan IV, Universiti Sains Malaysia.Syahrul Riza (2008) Konsep Pendidikan Islam Menurut Pemikiran Ibn Khaldun: Suatu KajianTerhadap Elemen-Elemen Kemasyarakatan Islam, Tesis Sarjana,Universiti Sains Malaysia.Syarifah Alwiah Alsagoff (1986), Psikologi Pendidikan II- Psikologi Pembelajarandan Kognitif, Bimbingan dan Kaunseling, Heinemann (Malaysia) Sdn Bhd, Kuala Lumpur.Syed Ismail Syed Mustafa, Prof Datuk Dr. Subahan Mohd Meerah, (2017) Pedagogi Abad ke- 21, SasbadiSdn. Bhd.Sufean Hussin (2004), Pendidikan di Malaysia: Sejarah, Sistem dan Falsafah, Dewan BahasaDan Pustaka, Kementerian Pendidikan Malaysia.Suhaimi Taat (2011). Faktor Gaya Pertautan Dan Motivasi Pelajar, Serta Proses PengajaranDan Bimbingan Guru Pendidikan Islam Terhadap Pembelajaran Terarah Kendiri (PTK) Pelajar. TesisPhd.Universiti Malaysia Sabah.Sukreni Ismail & Mohd Isha Awang (2004), Penilaian Terhadap Pelaksanaan PembelajaranKolaboratif Dalam Pengajaran Pendidikan Islam: Seminar Antarabangsa Nilai dalam Komuniti PascaModenisme (SIVIC), 4-6.Suzlina Hilwani Binti Bahrudin, (2016) Tahap Pengetahuan, Kemahiran Dan Sikap Guru TerhadapPenggunaan Web 2.0, Dalam Pengajaran Bahasa Melayu, Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, Bil.2Nov 2016.T. Saiful akbar (2015). Manusia dan Pendidikan Menurut Pemikiran Ibnu Khaldun dan JohnDewey. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 15(2), 222-243.Tarzimah Tambychik & Subahan Mohd Meerah (2010), Students Difficulties in MathematicsProblem-Solving: What do they Say? Universiti Kebangsaan Malaysia Kementerian Pelajaran Malaysia International Conference on Mathematics Education Research 2010 (ICMER 2010).Tengku Sarina Aini Tengku Kasim, Fatimah Sahida Abdurajak, Yusmini Md Yusoff & Madiha Baharuddi,(2017), Pendekatan Konstruktivisme Di Malaysia Dan Brunei Darussalam: Satu Tinjauan Awal Terhadap Pengalaman Guru Pendidikan Islam, Journal of Islamic Educational Research(JIER), e-ISSN: 0128-2069, Volume 2, Issue 1, June 2017.Tengku Zawawi Tengku Zainal (2012). Isu Pengajaran Matematik: Kepercayaan Dan Pengetahuan Pedagogikal Kandungan Guru. Jurnal Akademik MPKT,13,1-28.Wan Amirah Ismail, Mohd Isa Hamzah & Maimun Aqsha Lubis (2017). Kesediaan Guru Pendidikan IslamSekolah Rendah di Selangor Terhadap Penerapan KBAT Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran,Fakulti Pendidikan, UniversitiKebangsaan Malaysia.Zamri Mahamod (2015). Strategi Pembelajaran. Inventori Cara Belajar BahasaMelayu. Kuala lumpur, Dewan Bahasa & Pustaka.Zamri & Jamaluddin (2002), Penyebatian Kemahiran Berfikir Dalam Pengajaran Guru Bahasa Melayu. Proceeding of The International Conference on Teaching and Learning. FakultiPendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Zarina Abdul Rashid (2016). Tahap Kesediaan Guru Dalam Aspek Pengetahuan Dan Keperluan LatihanBerfokuskan Aplikasi Kbat, Fakulti Pendidikan Teknikaldan Vokasional ,Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.