Adaptasi identiti budaya setempat dalam reka bentuk landskap sekolah melalui kolaborasi murid, guru dan komuniti
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan adaptasi identiti budaya setempatdalam proses membuat reka bentuk landskap sekolah melalui kolaborasi murid, guru dankomuniti. Landskap sekolah merupakan medium yang berupaya merangsang pembentukan muridbagi menyemai rasa cinta terhadap alam sem...
Saved in:
主要作者: | |
---|---|
格式: | thesis |
语言: | zsm |
出版: |
2021
|
主题: | |
在线阅读: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6865 |
标签: |
添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
|
总结: | Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan adaptasi identiti budaya setempatdalam proses membuat reka bentuk landskap sekolah melalui kolaborasi murid, guru dankomuniti. Landskap sekolah merupakan medium yang berupaya merangsang pembentukan muridbagi menyemai rasa cinta terhadap alam semula jadi serta menghargai persekitaran. Objektifkajianini adalah untuk membangunkan sebuah taman mini yang berkonsepkan identiti budaya dikawasansekolah. Kajian ini menggunakan kaedah kualitatif dengan reka bentuk kajian kes ke atas sebuahsekolah yang terletak di daerah Keningau Sabah. Peserta kajian terdiri daripada limaorang guru, sepuluh orang murid serta penglibatan lima orang mewakili komuniti setempat. Datadikumpul sewaktu kajian lapangan dijalankan dengan menggunakan kaedah pemerhatian dan temubual. Data dianalisis secara naratif melalui proses dokumentasi terhadap pembangunan rekabentuktaman mini pada ruang landskap sekolah. Perisian Microsoft Excel digunakan untuk pengkodan data seterusnya dikategorikan berdasarkan tema yang selari dengan objektifkajian. Kolaborasi di antara peserta kajian ini telah membangunkan reka bentuk sebuahreplika alat muzik kulundi, perisai, motif anyaman dan ukiran kayu sebagai perabot taman.Dapatan menunjukkan adaptasi elemen budaya dalam pembangunan taman mini ini berkesan untuk mewujudkan identiti kearifan tempatan sebagai inovasi baharu dalam merekabentuklandskap sekolah. Justeru, kajian ini mengemukakan satu konsep reka bentuk taman yang melestarikanidentiti setempat bagi menyemai semangat kecintaan dan bangga terhadap budaya tempatan.Selain itu, kajian ini boleh dijadikan rujukan kepada pihak berkuasa tempatan (PBT) agar dapatmengadaptasikan elemen budaya tempatan serta mengambilkira penglibatan komuniti setempat dalamproses membangunkan rekabentuk landskap sekolah pada masa akan datang. |
---|