Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Kaedah Gabung BunyiKata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca dan minat membaca murid Pemulihan Khasdi sekolah rendah. KGBK diilhamkan oleh Profesor Emeritus Dato Dr. Isahak Haron padatahun 1979. KGBK digunakan dalam kajian ini...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6918 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6918 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Nor Adzleena Wahap Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas |
description |
Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Kaedah Gabung BunyiKata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca dan minat membaca murid Pemulihan Khasdi sekolah rendah. KGBK diilhamkan oleh Profesor Emeritus Dato Dr. Isahak Haron padatahun 1979. KGBK digunakan dalam kajian ini dengan pengubahsuaian dari aspek pemilihan danpenambahan huruf mengikut kebolehan belajar sampel kajian. Kajian dijalankan di dua buah sekolahrendah dalam daerah Tanah Merah, Kelantan. Seramai 30 murid Pemulihan Khas terlibat dalamkajian iaitu 15 orang daripada kumpulan eksperimen yang belajar menggunakan KGBK manakala15 murid lagi adalah kumpulan kawalan yang belajar menggunakan kaedah konvensional. Kedua- duakumpulan sampel kajian tidak menguasai kemahiran membaca suku kata terbuka. Kajian inimenggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang menggunakan instrumen Membaca Saringan 1 dan 2(LINUS) sebagai ujian pra dan pos. Soalan Kaji Selidik juga digunakan untuk mengetahui minatmembaca murid selepas belajar menggunakan KGBK. Hasil analisis statistik inferensiujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan {t (30) = 3.567, p >0.05} antarakumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam pencapaian kemahiran membaca. Hasil analisisujian-t terhadap minat membaca juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan {t(15) =-17.833, p = 0.002 <0.05). Hasil dapatan kajian menunjukkan penggunaan KGBK boleh meningkatkan pencapaian kemahiran membaca murid Pemulihan Khas serta berjayamenarik minat murid membaca. Kesimpulannya, KGBK merupakan kaedah yang berkesan dansesuai digunakan untuk mengajar kemahiran membaca kepada murid Pemulihan Khas. Kaedah ini berjayamenarik minat murid membaca dan menguasai kemahiran membaca lebih cepat berbanding kaedahkonvensional. Penggunaan KGBK boleh diperluaskan kepada program Pemulihan Khas, Pra Sekolah,Tadika dan kelas Pendidikan Khas dalam usaha membantu murid menguasai dan meningkat penguasaanmembaca dalam Bahasa Melayu. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nor Adzleena Wahap |
author_facet |
Nor Adzleena Wahap |
author_sort |
Nor Adzleena Wahap |
title |
Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas |
title_short |
Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas |
title_full |
Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas |
title_fullStr |
Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas |
title_full_unstemmed |
Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas |
title_sort |
keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (kgbk) terhadap pencapaian kemahiran membaca bahasa melayu dalam kalangan murid pemulihan khas |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6918 |
_version_ |
1747833330432212992 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:69182022-04-05 Keberkesanan kaedah gabung bunyi kata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca Bahasa Melayu dalam kalangan murid pemulihan khas 2021 Nor Adzleena Wahap LB Theory and practice of education Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti keberkesanan penggunaan Kaedah Gabung BunyiKata (KGBK) terhadap pencapaian kemahiran membaca dan minat membaca murid Pemulihan Khasdi sekolah rendah. KGBK diilhamkan oleh Profesor Emeritus Dato Dr. Isahak Haron padatahun 1979. KGBK digunakan dalam kajian ini dengan pengubahsuaian dari aspek pemilihan danpenambahan huruf mengikut kebolehan belajar sampel kajian. Kajian dijalankan di dua buah sekolahrendah dalam daerah Tanah Merah, Kelantan. Seramai 30 murid Pemulihan Khas terlibat dalamkajian iaitu 15 orang daripada kumpulan eksperimen yang belajar menggunakan KGBK manakala15 murid lagi adalah kumpulan kawalan yang belajar menggunakan kaedah konvensional. Kedua- duakumpulan sampel kajian tidak menguasai kemahiran membaca suku kata terbuka. Kajian inimenggunakan reka bentuk kuasi eksperimen yang menggunakan instrumen Membaca Saringan 1 dan 2(LINUS) sebagai ujian pra dan pos. Soalan Kaji Selidik juga digunakan untuk mengetahui minatmembaca murid selepas belajar menggunakan KGBK. Hasil analisis statistik inferensiujian-t menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan {t (30) = 3.567, p >0.05} antarakumpulan eksperimen dan kumpulan kawalan dalam pencapaian kemahiran membaca. Hasil analisisujian-t terhadap minat membaca juga menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan {t(15) =-17.833, p = 0.002 <0.05). Hasil dapatan kajian menunjukkan penggunaan KGBK boleh meningkatkan pencapaian kemahiran membaca murid Pemulihan Khas serta berjayamenarik minat murid membaca. Kesimpulannya, KGBK merupakan kaedah yang berkesan dansesuai digunakan untuk mengajar kemahiran membaca kepada murid Pemulihan Khas. Kaedah ini berjayamenarik minat murid membaca dan menguasai kemahiran membaca lebih cepat berbanding kaedahkonvensional. Penggunaan KGBK boleh diperluaskan kepada program Pemulihan Khas, Pra Sekolah,Tadika dan kelas Pendidikan Khas dalam usaha membantu murid menguasai dan meningkat penguasaanmembaca dalam Bahasa Melayu. 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6918 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6918 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Abdul Aziz Abd. Talib. (2000). Pedagogi Bahasa Melayu: Prinsip, Kaedah dan Teknik.Kuala Lumpur: Utusan Publications.Abdul Jalil Othman, Norzan Normarini, Ghazali Darusalam & Saedah Siraj. (2011). Cabaran GuruProgram LINUS Dalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa. Masalah Pendidikan, 34, 37-51.Adenan Ayob & Khairuddin Mohamad. (2012). Kaedah pengajaran Bahasa Melayu.Shah Alam: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Abdul Rasid Jamian. (2011). Permasalahan kemahiran membaca dan menulis Bahasa Melayu murid-muridsekolah rendah di luar bandar. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 1(1), 1-12.Abdul Rasid Jamian & Hasmah Ismail. (2016). Pelaksanaan Pembelajaran Menyeronokkandalam Pengajaran dan Pembelajaran Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu 3(2), 49-63.Abdul Rasid Jamian & Zulkafli Abu Zarin. (2008). Keupayaan Kemahiran Membaca dan Menulis BahasaMelayu Murid Sekolah Rendah Kebangsaan Luar Bandar. Kertas kerja di Konvensyen Pendidikan Nasional2008. Universiti Pendidikan Sultan Idris. 2 4 Jun 2008.Ahmad Hashim. (2015) Pengujian Pengukuran Dan Penilaian Pendidikan Jasmani:Selangor: Dobook Press Sdn BhdAliza Ali & Zamri Mahmod. (2015). Pembangunan Modul Pendekatan Bermain Bagi Pengajaran danPembelajaran Kemahiran Bahasa Kanak-kanak Prasekolah. Jurnal Kurikulum & Pengajaran AsiaPasifik, 3(1), 1-8.Arniza Mokhtar & Zamri Mahamod. (2018). Kemahiran bernilai tambah: Teori dan Amali. Bangi: PenerbitUniversiti Kebangsaan Malaysia.Azah Hazwa & Suziyani Mohamed. (2019). Pelaksanaan Pendekatan Belajar Melalui Bermain terhadap Pencapaian Kemahiran Asas Membaca Murid-Murid Prasekolah. e-Prosiding Persidangan Antarabangsa Sains Sosial dan Kemanusiaan 2019, 24-25 April 2019 Kolej UniversitiIslam AntarabangsaSelangor. eISBN: 978-967-2122-71-5Azhar Ahmad. (2006). Strategi Pembelajaran dan Pengaturan Kendiri Pendidikan Islam DanPenghayatan Akhlak Pelajar Sekolah Menengah. Tesis PhD. Universiti Kebangsaan Malaysia.Bengkel Pedagogi untuk Guru-guru Pemulihan Khas Daerah Tanah Merah: Kaedah Gabung BunyiKata (KGBK). (2018). Pejabat Pendidikan Daerah Tanah Merah:26 hingga 27 OGOS 2018.Bolling, C. J. (2008). 'Reading success in the intervention classroom'. NY: McGraw.Boily, . Ouellet, C., & Turcotte, C. (2015). Effects of an Assisted Repeated Reading Program onStudent Fluency in a Large Class in Burkina Faso. Procedia - Social and BehavioralSciences, 174, 244250.Charlie Anak Ungang. (2008). Penggunaan Bahan Bantu Mengajar dalam Kemahiran Asas Membaca di KelasPemulihan: Kajian Kes di Lima Buah Sekolah Daerah Serian. Jurnal Penyelidikan IPBL, 8, 80-96.Chee Sook Ching, Mahzan Arshad & Adenan Ayob. (2018). Penilaian Semula Pengajaran DanPembelajaran Dalam Pembacaan Awal. International Journal of Education, Psychology and Counseling,3(10), 1-8.Chew, F. P. (2015). Pelaksanaan program literasi dan numerasi (LINUS) di Sekolah Rendah. JurnalPendidikan Bahasa Melayu; Malay Language Education MyLEJ), 5(2), 1-11. ISSN 2180-4842.Chua, Y. P. (2011). Kaedah dan statistik penyelidikan: Kaedah penyelidikan buku 1(Edisi kedua). Selangor: McGraw- Hill (Malaysia)Creswell, J. W. (2012). Reka Bentuk Kajian Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif dan Mixed(Cetakan ke-2). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.Dayang Norhafizah Abang Shamat. (2012). Latih Tubi Bacaan Dalam membantu Murid Pemulihan Menguasai Kemahiran Huruf Vokal Awalan. Koleksi Artikel Penyelidikan Tindakan PISMP Pemulihan amb. Januari 2009, Seminar Penyelidikan Tindakan IPG KBL Tahun 2012, ms.153-167Farhana Abdullah Asuhaimi, Amalia Ahmad, Helyawati Baharuddin & Shakirah Mohd Sofi. (2018). Kajian Awal Penggunaan Teknik Fonik Fonik Dalam Pembangunan Aplikasi Mobil Fonik: Bacalah Sayang. 5?? International Research Management & Innovation Conference (5thIRMIC 2018), Palm Garden Hotel, Putrajaya 7 August 2018.Feagens, L. V., Kainz, K., Amendum, S., Ginsberg, M., Wood, T., & Bock, M. (2012). Targeted ReadingIntervention: A coaching model to help classroom teacher with struggling readers. LearningDisability Quartley, 35(2), 102-114.Fuziati Misbah. (2012). Kajian Tindakan Meningkatkan Penguasaan Membaca Murid Tahun Satu (LINUS)Menggunakan Kaedah Gabungan Bunyi Kata dengan Teknik Latih Tubi. SK Sri Suria 2, Tanah Merah,Kelantan.Ghazali Darusalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi Penyelidikan dalamPendidikan. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti MalayaGreany, K., & Arrow, A. (2012). Phonological Based Assessment and Teaching Within a First YearReading Program in New Zealand. Australian Journal of LanguageLiteracy, 35(1), 9-32.Gupta, R. (2013). More than ABC: Instructional Practices and ChildrensUnderstanding of Literacy Through English. Contemporary Education Dialogue, 10(1),37-65. Doi: 0.1177/0973184912465160.Hasnalee Tubah. (2012). Tahap Keberkesanan Kaedah Pengajaran Guru Bahasa Melayu TerhadapKemahiran Membaca dan Memahami Dari Perspektif Teori Psikososial Vygotsky (1935). Kertas kerja dibentangkan di Seminar Kebangsaan Pemantapan Amalan Pengajaran danPembelajaran Berkesan Bahasa Melayu, 16-20 September, Kuching, Sawarak.Hoffman, J. L. (2010). Looking back and looking forward: Lessons learned from early reading first.Childhood Education, 87(1), 8-16.Isahak Haron. (2012). Literasi 2M. Membaca dan Menulis Bahasa Melayu KSSR (Program Linus)Tahap 1. Petaling Jaya: Penerbitan Ilmu Bakti Sdn. Bhd.Isahak Haron. (2004). Beberapa Kaedah Mengajar Murid-murid Membaca Bahasa Malaysia diPeringkat Awal. Kertas kerja dibentangkan di KOMPEN IV, Persatuan Suluh Budiman,Kuantan.Jabatan Pendidikan Khas.Isahak Haron. (2004). Laporan Kajian Awal Membaca Bahasa Melayu. Tanjung Malim: UPSIGaris panduan pelaksanaan Program Pemulihan Khas. (2012). Diperoleh daripadawww.moe.gov.my/cms/ upload_files/.../ circularfile_file_000074.pdf.Jabatan Pendidikan Khas.(2012).Garis panduan pelaksanaan Program Pemulihan Khas (2012). Diperoleh daripadawww.moe.gov.my/cms/ upload_files/.../ circularfile_file_000074.pdfJamaluddin Abdul Rahman. (2013). Pengajaran Bacaan Awal Bahasa Melayu MenggunakanKaedah Gabungan Bunyi Kata Kepada Pelajar Pemulihan KhasSekolah Menengah. Diperoleh daripada https://prodtas.blogspot.com/2013/01/pengajaran-bacaan-awal-bahasa melayu.html.Kamisah Buang. (2013). Pembangunan dan pengujian modul intervensi membaca Bahasa Melayuprasekolah berbantukan multimedia. Tesis Dr. Falsafah Fakulti Pendidikan, Universiti KebangsaanMalaysia.Kamus Pelajar Bahasa Malaysia Edisi Kedua. (2016). Dewan Bahasa dan Pustaka: KualaLmupur.Kamus Dewan Edisi Keempat. (2015). Dewan Bahasa dan Pustaka: Kuala Lumpur.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Malaysia Education Blueprint 2013-2025 (Malaysia EducationBlueprint 2012-2025).Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018). Laporan Tahunan 2018: Data MuridPemulihan Khas, Jun 2018. Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan (JPNK), KPM.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017). Laporan Tahunan 2017: Pelan PendidikanPembangunan Malaysia (PPPM) 2013-2025.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Laporan Tahunan 2015: Data Murid Pemulihan Khas,Jun 2015. Jabatan Pendidikan Negeri Kelantan (JPNK), KPM.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Laporan Tahunan 2015: Pelan Pendidikan PembangunanMalaysia (PPPM) 2013-2025.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2012-2015). Laporan Awal Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Laporan Kajian Pelaksanaan Pemulihan Khas di SekolahRendah. Putrajaya: Bahagian Perancangan dan Penyelidikan Dasar Pendidikan (EPRD).Kementerian Pelajaran Malaysia. (2012). Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013-2020. KualaLumpur: KPM.Khadijah & Zalizan Mohd Jelas. (2010). Satu Tinjauan Prevalence Kanak-kanak BermasalahPembelajaran pada Tahap 1 Sekolah Rendah Mengikut Persepsi Guru.Layang Ugek & Jamaludin Badusah. (2018). Amalan Dan Masalah Pengajaran Literasi Bahasa GuruBahasa Melayu Ketika Mengajar Murid Penan (Practice and Problems for Malay LanguageTeachers in Literacy Teaching during Teaching Penan Students). Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu,8(3), 25-38.Mahzan Arshad. (2013). Pendidikan Literasi Awal Kanak-kanak: Teori dan Amali.Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Manisah Mohd Ali & Muhammad Nazeri Saiden. (2015). The Use of Reading Materials for Children withReading Difficulties. Procedia Social and Behavioural Sciences 191, 2631-2633Mohd Isa Abd Razak. (2009). Kaedah Pengajaran Bacaan Asas: Kaedah abjad. blogspot.comMohd. Majid Konting. (2009). Instructional Efficiency of the Integration of Graphing CalculatorsInteaching and learning Mathematics. International Journal of Instruction, 2(2).Mohd. Majid Konting. (2005). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa danPustaka.Muhammad Saiful Haq Hussin, Nik Hafizah Ab. Rahman & Agus Syahrani. (2012). Pengajaran DanPembelajaran Membaca Bahasa Melayu Dalam Kalangan Pelajar Tamil: Kaedah Gabung Bunyi Kata.Jurnal Pendidikan Bahasa danSastra, 12(1).Nani Menon. (2000). Keberkesanan kaedah gabung Bunyi Kata dalam Kebolehan Awal Bacaan di kalangankanak-kanak pra sekolah. Universiti Putra MalaysiaNazariyah Sani. (2014). Pelaksanaan program Literasi dan Numerasi (LINUS): Satu analisis. TesisDoktor Falsafah. Universiti Malaya.Nickel, J. (2011). Early Childhood Education Students Emergent Skills in Literacy Scaffolding.Canadian Children, 36(1), 13-19.Noratiqah Satari, Hasnah Toran & Suziyani Mohamed. (2017). Aplikasi Modul Membaca FonikKhas Dalam Kalangan Murid Yang Mengalami Autisme. Selangor: UKM.Noratiqah Satari, Hasnah Toran & Suziyani Mohamed. (2017). Aplikasi modul membaca fonikkhas bagi meningkatkan kemahiran asas membaca murid-murid autism. Simposium Pendidikan diPeribadikan: Perspektif Risale-I Nur (SPRiN2017).Norfairos Hadzir, Ani Munirah Alias, Aimi Liyana Kamaruzaman & HM. Mohd Yusof. (2016). Teachersperception on literacy, numeracy and screening (LINUS2. 0) assessment features based on year 1students performance. Research Journal of English Language and Literature (RJELAL), 4(1),2321-3108.Noriati A. Rashid, Boon Pong Ying & Sharifah Fakhriah Syed Ahmad. (2009). Murid Dan Alam Belajar,Siri Pendidikan Guru. Kuala Lumpur: Oxford Fajar Sdn. Bhd.Norlaila Kuslan. (2014). Aktiviti Pemulihan Bacaan di Sebuah Sekolah Rendah: Satu Kajian Kes. TesisPhD. Universiti Malaya.Nur Shakirah Azizan & Muhammad Saiful Haq Hussin. (2017). Penguasaan Asas Membaca BahasaMelayu Melalui Program LINUS di Utara Semenanjung Malaysia. Jurnal Pengajian Melayu 28,135-163Nurul Haniza Samsudin. (2017). Pengaplikasian Model Awal Kit Asas Membaca DalamPembelajaran Bahasa Melayu Kanak-Kanak Pemulihan Khas. Jabatan Bahasa dan Lingusitik Melayu,Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.Nurul Haniza Samsudin, Puteri Roslina Abdul Wahid & Nur Azimah Mohd Bukhari. (2018). PembelajaranBahasa Kanak-kanak Pemulihan Khas. Kuala Lumpur: ITBN.Nurul Haniza Samsudin, Puteri Roslina Abdul Wahid & Salmah Jaafar. (2017). PembelajaranBahasa Melayu Kanak-kanak Pemulihan Khas: Pembinaan Bahan Bantu Mengajar. Akademi Pengajian Melayu,Universiti Malaya. Jurnal bahasaMelayu, 28.O'Connor, R. E., White, A., & Swanson, H. L. (2008). Repeated reading versus continuousreading: Influences on reading fluency. Teaching Exceptional Children, 40(3), 76-84.Othman Talib. (2013). Asas Penulisan Tesis Penyelidikan dan Statistik. Penerbit UniversitiPutera Malaysia, Serdang.Pavlov, I. P. (1957). Experimental psychology and other essays. New York, NY:Philosophical Library.Peng, C. (2015). Pelaksanaan Program Literasi dan Numerasi (LINUS) di Sekolah Rendah.Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 5(2), 1-11. ISSN: 2180-4842Piaget, J. (1936). Origins of intelligence in the child. London: Routledge.Podhajski, B., Mather, N., Nathan, J., & Sammons, J. (2015). ProfessionalDevelopment in Scientifically Based Reading Instruction: Teacher Knowledge and Reading Outcomes.Journal of learning disabilities, 42(5), 403417.Puteri Roslina Abdul Wahid, Nur Azimah Bukhari & Nurul Haniza Samsudin. (2017). Pembelajaran Bahasa Kanak-kanak Bermasalah Pembelajaran (Lambat Belajar). Institut Terjemahan dan BukuMalaysia: Kuala Lumpur.Ragbir, K. J. S. (2012). Panduan Ilmu Pendidikan Untuk DPLI Psikologi. Kuala Lumpur:Kumpulan Budiman Sdn Bhd.Ragbir, K. J. S. (2012). Konsep dan Teori-teori Motivasi Berkaitan Pengajaran dan PembelajaranBilik Darjah. Kuala Lumpur: Kumpulan Budiman Sdn Bhd.Ramlah Jantan. (2013). Faedah bermain dalam kalangan kanak-kanak (4-6 tahun): Trend dan IsuPengajaran dan Pembelajaran (Volume 1. No. 2, ms 59-69). Tg. Malim. Penerbit UPSI.Ramlah Jantan, Nor Afni Resad & Siti Fathimah Az-Zahra Mohd. Fauzi. (2016). AktivitiDidik Hibur Dalam Kalangan Guru Pra Sekolah di Daerah Gombak. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak,5, 19-29.Ratna Mohd Razali & Adenan Ayob. (2018). Keberkesanan Penggunaan Modul InteraktifTerhadap Pencapaian Membaca Murid Pemulihan. International Journal of Education, Psychologyand Counseling, 3(19), 34-56Ruhaiza Rusmin. (2014). Perlu pengalaman dan kaedah mantap. Harian Metro, 20 Januari: V4.Roslan Chin & Nurahimah Yusoff. (2017). Penggunaan Strategi Pembelajaran Bahasa untuk MenguasaiKemahiran Membaca dalam Kalangan Murid Pemulihan Khas. Institut Pendidikan Guru KampusPerlis, Malaysia Universiti UtaraMalaysia.Saadon Awang. (2010). Sistem Pendidikan Baru Malaysia: Suatu Pendekatan Holistik- Komprehensif. College of Law, Government and International Studies, Universiti Utara Malaysia JGD Journal of Governance and Development 69(6), 69-82.Sekaran, U. (1992). Research methods for bussiness: a skill-building approach. New York: John Wiley& Sons, Inc.Sharipah Amalhayaty. (2015). Penggunaan Kaedah Fonik Dalam Pengajaran KemahiranBacaan Awal Kanak-Kanak Prasekolah. Selangor: UPSISiti Dahlia Said. (2017). Perbandingan Kaedah Pengajaran Berasaskan Tema Dengan KaedahKonvensional Dalam Pembelajaran Kefahaman Membaca Bahasa Inggeris. UTM.Siti Fadzilah. (2016). Permainan Ting-Ting Minda meningkatkan Kemahiran MembacaGabungan Suku Kata Jawi Dan Minat Murid Terhadap Pelajaran Jawi Tahun 2. Universiti Sains IslamMalaysia.Siti Rahayah Ariffin. (2003). Teori, Konsep & Amalan dalam Pengukuran dan Penilaian.Bangi: Pusat Pembangunan Akademik UKM.Sprague, C. (2015). Phonics. Research Starters Education, 1 7.Suraya Tarasat. (2014). Kesan Penggunaan Perisian Asas Membaca Terhadap PencapaianMembaca Murid Peringkat Pra Sekolah. Tesis Sarjana.Universiti Brunei.Suryani Talib. (2015). Hubungan Antara Gaya Kogntif dengan Kemahiran Membaca Bahasa Melayu Murid Sekolah Rendah Luar Bandar. Disertasi M.Ed. (Psikologi Pendidikan). Tg. Malim:UPSI.Tamam Timbang, Zamri Mahamod & Afendi Hamat. (2011). Faktor dan Kesan Masalah Membacadalam Kalangan Murid Sekolah Rendah Kerajaan di Brunei Darussalam. Jurnal Pendidikan BahasaMelayu, 1(1), 89-107. ISSN: 2180-4842.Tiong Leh Ling & Zaidatun Nasir. (2008). Pendekatan pembelajaran kemahiran membacamenerusi lagu dan muzik berasaskan komputer bagi murid Tahun Satu. Jurnal PenyelidikanIPBL, 8, 65-72.Tuzana Mohamad. (2014). Keberkesanan Modul Bacaan Bergred Bagi Membantu Murid Linus TegarDalam kemahiran Membaca KVKV. Universiti Sains Malaysia.Vikneswari, M. (2014). Masalah Membaca Dalam Kalangan Murid Tahun Satu dan Penglibatan Program LINUS Dalam Masalah Membaca. Tesis Master.Universiti Malaya, Kuala Lumpur.Vygotsky L. S. (1935). Mind in Society. The Development of Higher PsychologicalProcesses. Cambridge: Harvard University Press.Wan Nurzuliana Wan Ahmad & Zamri Mahamod. (2016). Amalan guru dalam Pelaksanan KemahiranLiterasi Bahasa Melayu bagi Program LINUS di Sekolah Rendah. Prosiding Seminar Pascasiswazah Pendidikan Bahasa Melayu dan Pendidikan Kesusasteraan Melayu Kali Ke-5,315-330. Bangi: Penerbitan Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia. ISBN: 978-983-2267-49-2.Yahya Othman, Aisah Md Daud, Azmey Othman, Dk. Siti Ardiah Pg. Mohiddin & Maszuraimah MuizzSulaiman. (2012). Pelaksanaan Pengajaran Membaca Menggunakan Kaedah Fonik PeringkatPrasekolah di Brunei Darussalam. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu, 2(1), 93-109.Yahya Othman, Roselan Baki & Naffi Mat. (2009). Pemerkasaan Pendidikan Bahasa Melayu: Teori kePraktik. Kuala Lumpur: Utusan Publication & Distributors.Zahanim Ahmad. (2016). Perlaksanaan Literasi dan Numerasi di Sekolah Rendah.Zainiah Mohd Isa. (2013). Keberkesanan Kaedah Pembacaan Buku Cerita Terhadap Kemahiran KemunculanLiterasi Kanak-kanak Pra Sekolah. Tesis PhD. UPSIZalizan Mohd Jelas. (2010). Pendidikan Kanak-Kanak Berkeperluan Khas: Konsep dan Amalan. Bangi:Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Zamri ahamod. (2014). Inovasi P & P dalam Pendidikan Bahasa Melayu. CetakanKetiga. Tanjong Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris. |