Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik
Penyelidikan ini bertujuan untuk memberikan maklumat yang jelas secara teoritikal dalam disiplin seni catan tentang apresiasi seni ke atas karya berunsurkan tradisional Melayu menerusi pemikiran etnomatematik. Fokus utama kajian adalah mengkaji faktor yang menyokong perhubungan antara aspek formalis...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6921 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:6921 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
|
spellingShingle |
Rushana Sulaiman @ Abd Rahim Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik |
description |
Penyelidikan ini bertujuan untuk memberikan maklumat yang jelas secara teoritikal dalam disiplin seni catan tentang apresiasi seni ke atas karya berunsurkan tradisional Melayu menerusi pemikiran etnomatematik. Fokus utama kajian adalah mengkaji faktor yang menyokong perhubungan antara aspek formalistik seni bagi menghuraikan konsep simetri yang wujud melalui keindahan reka bentuk corak dalam karya catan yang menampilkan imej-imej tradisional Melayu. Kajian ini melibatkan analisis pengkaryaan ke atas karya seni catan bersiri iaitu Siri Dungun dan Siri Nurani melalui pendekatan kualitatif dengan pelaksanaan inter-disiplin secara deskriptif. Penjelasan kerangka teori berpandukan kepada konsep-konsep yang diadaptasi daripada konsep etnomatematik dan konsep formalistik seni. Kaedah pengumpulan data menerusi analisis dokumentasi, visual rakaman, pemerhatian dan kajian pustaka digunakan bagi mengklasifikasikan prinsip simetri yang wujud dalam subjek, reka bentuk dan makna karya catan yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan karya siri dungun dan siri nurani telah menerapkan elemen binaan tradisional Melayu yang menampilkan reka bentuk simetri. Pemetaan kerangka konsep yang digunakan dalam penyelidikan mendasari reka bentuk subjek dan makna estetika bagi mengklasifikasikan reka corak karya catan menggunakan proses transformasi simetri. Kesimpulannya, karya catan dilihat berjaya menyerlahkan penerapan elemen binaan tradisional Melayu menerusi bentuk formalistik dan aspek simetri. Analisis data dilakukan dengan model interaktif oleh Miles dan Huberman menerusi pengumpulan data daripada catatan lapangan bagi meningkatkan kefahaman penyelidik mengenai subjek kajian dan menyampaikan dapatan penyelidik melalui rajah dan jadual. Implikasi penyelidikan menunjukkan karya catan bukan sahaja boleh dilihat daripada sudut formalistik seni sahaja, malahan boleh diperlihatkan dari konteks etnomatematik menerusi penerapan ciri-ciri simetri dalam penghasilan karya. |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Rushana Sulaiman @ Abd Rahim |
author_facet |
Rushana Sulaiman @ Abd Rahim |
author_sort |
Rushana Sulaiman @ Abd Rahim |
title |
Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik |
title_short |
Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik |
title_full |
Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik |
title_fullStr |
Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik |
title_full_unstemmed |
Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik |
title_sort |
apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional melayu dalam konteks etnomatematik |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif |
publishDate |
2019 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6921 |
_version_ |
1747833331263733760 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:69212022-04-05 Apresiasi karya seni catan berunsurkan elemen seni tradisional Melayu dalam konteks etnomatematik 2019 Rushana Sulaiman @ Abd Rahim Penyelidikan ini bertujuan untuk memberikan maklumat yang jelas secara teoritikal dalam disiplin seni catan tentang apresiasi seni ke atas karya berunsurkan tradisional Melayu menerusi pemikiran etnomatematik. Fokus utama kajian adalah mengkaji faktor yang menyokong perhubungan antara aspek formalistik seni bagi menghuraikan konsep simetri yang wujud melalui keindahan reka bentuk corak dalam karya catan yang menampilkan imej-imej tradisional Melayu. Kajian ini melibatkan analisis pengkaryaan ke atas karya seni catan bersiri iaitu Siri Dungun dan Siri Nurani melalui pendekatan kualitatif dengan pelaksanaan inter-disiplin secara deskriptif. Penjelasan kerangka teori berpandukan kepada konsep-konsep yang diadaptasi daripada konsep etnomatematik dan konsep formalistik seni. Kaedah pengumpulan data menerusi analisis dokumentasi, visual rakaman, pemerhatian dan kajian pustaka digunakan bagi mengklasifikasikan prinsip simetri yang wujud dalam subjek, reka bentuk dan makna karya catan yang dikaji. Dapatan kajian menunjukkan karya siri dungun dan siri nurani telah menerapkan elemen binaan tradisional Melayu yang menampilkan reka bentuk simetri. Pemetaan kerangka konsep yang digunakan dalam penyelidikan mendasari reka bentuk subjek dan makna estetika bagi mengklasifikasikan reka corak karya catan menggunakan proses transformasi simetri. Kesimpulannya, karya catan dilihat berjaya menyerlahkan penerapan elemen binaan tradisional Melayu menerusi bentuk formalistik dan aspek simetri. Analisis data dilakukan dengan model interaktif oleh Miles dan Huberman menerusi pengumpulan data daripada catatan lapangan bagi meningkatkan kefahaman penyelidik mengenai subjek kajian dan menyampaikan dapatan penyelidik melalui rajah dan jadual. Implikasi penyelidikan menunjukkan karya catan bukan sahaja boleh dilihat daripada sudut formalistik seni sahaja, malahan boleh diperlihatkan dari konteks etnomatematik menerusi penerapan ciri-ciri simetri dalam penghasilan karya. 2019 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6921 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6921 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Seni, Komputeran dan Industri Kreatif Abd Aziz Shuib. (2011).Seni Ukiran Kayu Tradisional Kelantan: Manifestasi Nilai Pengukir. Kelantan: Penerbitan Universiti Malaysia Kelantan.Abdul Ghani Samsudin .(2001). Seni Dalam Islam. Cetakan Kedua. Petaling Jaya: Intel Media.Abdul Halim Nasir.(1986). Ukiran Kayu Melayu Tradisional. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Abdul Halim Hussain .(2014).Adaptasi Rupa Melayu Dalam Karya Seni Tampak Moden Malaysia. Seni Pendidikan Dan Kebudayaan. Universiti Pendidikan Sultan Idris: Penerbitan Malim Sarjana.Abdul Latif Samian .(1999). Falsafah Matematik. Kuala Lumpur: Dewan Budaya Dan Pustaka.Abdul Latif Samian .(1997). Falsafah Matematik Sekolah Rendah. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Abdul Latif Samian .(2007). Virtues In Al-Birunis Philosophy Of Science. A-Tymieniecka (Ed.).Timing And Temporality In Islamic Philosophy And Phenomenology Of Life. The Netherlands: Springer.Abdul Latif Samian .(2012). Memetakan Meta Matematik. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.Abdul Rahman Haji Abdullah. (2001).Falsafah Dan Kaedah Pemikiran Islam.Kuala Lumpur: Utusan Publications &Distributors Sdn Bhd..Abd Rasid Ismail.(2014). Alam Sebagai Motif Kraf Tangan Fabrik Melayu Tradisi Kesenian Dan Fabrik Melayu. Shah Alam: Penerbit Press Universiti Teknologi Mara.Abd Rasid Ismail .(2014).Kesenian Dan Fabrik Melayu: Alam Sebagai Motif Kraf Tangan Fabrik Melayu Tradisi. Shah Alam: Penerbit Universiti Teknolog Mara.Abdul Razak Salleh .(2009). Matematik Dalam Budaya Melayu. Bangi:Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.Achmad Sopandi Hassan .(2003). Lukisan Gua Di Malaysia. Kuala Lumpur: Balai Seni Visual Negara.Ahmad Rashidi Hassan .(2012).Contemporary Islamic Painting In Malaysian 1980 To 2000. Shah Alam: Penerbit Universiti Teknologi Mara.Ahmad Rashidi Hasan .(2006). Seni Lukis Dan Idea. Shah Alam: Universiti Teknologi Mara.Ahmad Rashidi Hassan .(2013). Challenges Of Islamic Art In The Malay World. Islamic Art in the Malay World. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.Aliza Anthony Abet. (2014). Apresiasi Seni: Proses Dan Peranan Dalam Masyarakat. Apresiasi Seni Warisan Bangsa.Universiti Sains Malaysia: Penerbit Institut Pendidikan Guru Kampus Rajang.Ahmad Suhaimi Mohd Noor .(2007). Sejarah Kesedaran Visual Di Malaya.Tanjung Malim:Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Amir Abdul Rahman. (1990).Pengantar Tamadun Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Anurendra Jegadeva .(2012).Di Sini Tanah Tumpah Darah Kita. Menanggap Identiti. Naratif Seni Rupa Malaysia. Kuala Lumpur: Rogue Art.Anwar Din. (2008).Asas Kebudayaan Dan Kesenian Melayu. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.Azian Tahir & Rosiah Md Noor. (2008).Bahan, Teknik Dan Idea: Kajian Penghasilan Karya Seni Halus. Universiti Teknologi Mara: Institut Penyelidikan, Pembangunan Dan Pengkomersilan.B. Grunbaum And G. C. Shephard .(1987).Tilings And Patterns. Cambridge Uk :Cambridge University Press.Badrul Azmi Holed, Effendi Suandi, Farizuan Rosli & Norshah Afizi Shuaib.(2014). Sejarah Dan Apresiasi Seni Lukis Dan Seni Reka. Perlis:Penerbit Universiti Malaysia.Bertrand Russell. (2009).Principles Of Mathematics .Routledge Classics.Bogdan, Robert E & Biklen, Sari K. (2003).Qualitative Research For Education: An Introduction to Theories And Methods. Boston,Ma:Pearson Education Group,Inc.Chandra Muzaffar .(2002).Rights, Religion And Reform: Enhancing Human Dignity Through Spiritual And Moral Transformation. Taylor & Francis.Charles Singer.(1993).Sejarah Ringkas Idea Saintifik Sehingga 1900. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Charles Wallschlaeger Dan Cynthia Busic Synder. (1992).Basic Visual Concepts And Principles: For Artist, Architects And Designers Paperback-Import.Boston.Chua Yan Piaw. (2006).Kaedah Dan Statistik Penyelidikan: Kaedah Penyelidikan Buku 1. Kuala Lumpur: Mcgraw Hill (Malaysia) Sdn Bhd.Cotton, F. A (1990). Chemical Applications Of Group Theory.3rd Ed. New York: A Wiley-Interscience Publication.Dan Green .(2015).Algebra & Geometri: Sesuatu Yang Belum Selesai. Kuala Lumpur: Penerbit Institut Terjemahan Dan Buku Malaysia.David Summer .(2007).Vision, Reflection And Desire In Western Painting. Chapel Hill: The University Of North Carolina Press.Dharsono Sony Kartika .(2007). Kritik Seni. Rekayasa Sains Bandung.Donald C. Benson .(2003). A Smoother Pebble Mathematical Exploration. New York: Oxford University Press.Donald W.C & Dorothy K.W. (1988). Symmetries Of Culture: Theory And Practice Of Plane Pattern Analysis. University Of Washington Press.Eizah Mat Hussin &Zalinawati Abdullah. (2015). Simbol Motif Kelarai Dalam Masyarakat Melayu Tradisional. Kearifan Tempatan: Dari Lisan Ke Aksara Dan Media.Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.Ezrin Arbi .(1996). Kosmologi Dalam Seni Bina Asli Di Kepulauan Melayu.Univesiti Malaya: Akademi Pengajian Melayu.Farish Noor & Eddin Khoo. (2003). Spirit Of Wood: The Art Of Malay Woodcarving : Works By Master Carvers From Kelantan, Terengganu Dan Pattani. Singapore: Periplus Editions (Hk) Ltd.Fatimah Ali .(1995).Corak Dan Motif Batik: Perubahan Dan Kesinambungan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Dan Pustaka.Gay,L.R,Mills,G.E.,Airasian,P.(2009).Educational Research, Competencies For Analysis & Applications.(Ninth Edition).New Yersey: Upper Saddle River.George E. Martin. (1982). Transformation Geometry.An Introduction To Symmetry. New York:Sringer-Verlag.Grunbaum, Branko & G.C. Shephard .(1987). Tilings And Patterns. New York: W.H. Freeman And Company.Gyorgy Darvas .(2007). Symmetry. Cultural-Historical And Ontological Aspects Of Science-Arts Relations; The Natural And Man- Made World In An Interdisciplinary Approach. Springer Science & Business Media.Halim Nasir.(1986).Traditional Malay Woodcarving. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Hamdzun Haron. (2013).Akal Rekaan Pandai Seni Warisan Melayu.Selangor: Institut Alam Dan Tamadun Melayu.Hamidah Abdul Hamid. (1995).Pengantar Estetik. . Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Haned Masjak. (2008). Lakar Purba. Prasejarah Dan Peribumi: Susur Masa. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Hashim Awang (1997).Kritikan Kesusasteraan: Teori Dan Penulisan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Hassan Shuhaimi, Zainon Ismail, Lokman Zen &Othman Yatim. (2000). Kesenian Melayu: Roh Islam Dalam Penciptaan. Dalam Mohd Taib Osman Dan A. Azizi Deraman. Tamadun Islam Di Malaysia.Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Dan Pustaka.Haziyah Hussin (2006).Motif Alam Dalam Batik Dan Songket Melayu. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.Haziyah Hussin.(2006). Motif Alam Dalam Batik Dan Songket Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Haziyah Hussin (2006). Motif Alam Dalam Batik Dan Songket Melayu.Kuala Lumpur. Dewan Bahasa Dan Pustaka. Henderson,D.W.&Taimina.D (2005).Experiencing Geometry: Euclidean And Non-Euclidean With History.3rd Edition. New Jersey:Pearsoneducation Inc.Holme ,A (2002). Geometry: Our Cultural Heritage. Berlin :Springer.Ismail Al Faruqi Dan Lois Lamya Al Faruqi (1986). The Cultural Atlas Of Islam. New York : Macmillan ; London : Collier Macmillan.Ismail Ibrahim. (2007).Warisan Motif Dan Corak Etnik Sabah. Sabah:Penerbit Universiti Malaysia Sabah.Ismail Said Dan Ahmad Saifuddin Abdullah (2005). Spesies-Spesies Kayu Dalam Seni Ukiran Melayu. Skudai:Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.Ismail R.Al Faruqi & Lois Lamya Al Faruqi .(1992). Atlas Budaya Islam. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa & Pustaka.Ismail Said & Ahmad Saifuddin .(2001).Spesis- Spesis Kayu Dalaman Ukiran Melayu. Skudai: Universiti Teknologi Malaysia.Jasman Ahmad & Siti Raziman Idris.(1996). Ukiran Melayu. Petaling Jaya.Joseph Gallian. (1998). Contemporary Abstract Algebra.Boston: Houghton Mifflin, 467.John H. Conway, Heidi Burgiel, Chaim Goodman-Strauss. (2008).The Symmetries Of Things. CRC Press. Taylor & Francais Group.Joseph Rosen. (2008). Symmetry Rules: How Science & Nature Are Founded On Symmetry. Springer Science & Business Media.Kelvin Chuah. (2012).Amalan Seni Lukis Cat Air Di Awal Kemunculan Seni Moden Di Malaya: Menanggap Identiti. Kuala Lumpur: Rogue Art.Kelvin Chuah. (2011). Daripada Pelukis Kembara Kepada Pelukis Cat Air Tempatan: Satu Pengenalan Ringkas. Figure Paint. Contemporary Watercolour. Kuala Lumpur: Galeri Petronas.Ku Zam Zam Idris (1984). Nilai Keindahan Dalam Seni Kraf Tangan Melayu. Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kuala Lumpur.Laura Fan .(2012).Membentuk Figura Manusia. Menanggap Identiti. Naratif Seni Rupa Malaysia. Kuala Lumpur: Rogue Art.Lois Fichner-Rathus .(2004).Understanding Art. Belmont.CA: Thomson Wadsworth.Lazzare, M & Schlesier, D. (2008). Exploring Art: A Global, Thematic Approach.USA: Thomas Learning, Inc.Lawrence Shinley.(2001).Ethno Mathematics As A Fundamental On Instructional Methodology. University Towson USA:Mathematics Department Towson.Lois Lamya Al-Faruqi. (1988).Prinsip Kesusasteraan Dan Seni Tampak Islam: Suatu Kajian Kes Di Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Mahyudin Al Mudra .(2004). Rumah Melayu: Memangku Adat Menjemput Zaman. Balai Kajian Dan Pengembangan Budaya Melayu. Penerbit Adicita Karya Nusa:Yogyakarta.Majid Konting. (2005).Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Dan Pustaka.Marzita Puteh .(2002).Matematik Permulaan Siri. Prentice Hall.Mat Rofa Ismail .(2004).Etnomatematik. Matematik Merentas Tamadun. Falsafah Pengajian Sejarah Matematik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Mat Rofa Ismail, Rohani Tarmizi, Habsah Ismail, Norbaizura Yusof & Wan Zah Wan Ali .(2012).Etnomatematik Dan Hubungannya Dengan Syariah: Rampaian Etnomatematik .Universiti Putra Malaysia.Mat Rofa Ismail,Rohani Tarmizi Dan Habsah Ismail .(2012).Etnomatematik: Pemikiran Dan Citra Budaya Rumpun Melayu. Rampaian Etnomatematik. Universiti Putra Malaysia: Institut Penyelidikan Matematik.Mat Rofa Ismail,Rohani Tarmizi,Fauzi Ayub,Norbaizura Yusof & Sharifah Kartini. (2012). Seni Warisan Melayu: Suatu Manifestasi Etnomatematik. Rampaian Etnomatematik. Universiti Putra Malaysia: Institut Penyelidikan Matematik.Mat Rofa Ismail.(2012).Etnomatematik: Menghubungkan Matematik Dengan Epistemologi, Didaktik Dan Teknologi:Rampaian Etnomatematik. Universiti Putra Malaysia: Institut Penyelidikan Matematik.Mat Rofa Ismail,Habsah Ismail,Rohani Ahmad Tarmizi, Sharifah & Kartini Said Husain. (2012). Seni Warisan Melayu: Suatu Manifestasi Etnomatematik. Rampaian Etnomatematik. Universiti Putra Malaysia: Institut Penyelidikan Matematik.Mat Rofa Ismail .(2015).Kerdipan Bintang Melayu Di Langit Turki. Jejak Sejarah Hubungan Alam Melayu Dan Kerajaan Uthmaniyyah Turki. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.Mat Rofa Ismail .(2013).Etnosains Dan Etnomatematik. Kuala Lumpur: Universiti Malaya .Mat Rofa Ismail .(2004). Matematik Tradisi. Matematik Merentas Tamadun. Falsafah Pengajian Sejarah Matematik. Perpustakaan Negara Malaysia. Kuala Lumpur.Mat Rofa Ismail, Habsah Ismail & Rohani Tarmizi.(2012).Etnomatematik: Pemikiran Dan Citra Budaya Rumpun Melayu. Institut Penyelidikan Matematik.Universiti Putera Malaysia.Merriam, S. B. (1998). Qualitative Research And Case Study Applications In Education. San Francisco: Jossey-Bass.Michael Hann. (2013). Structure And Form In Design: Critical Ideas For Creative Practice. Bloomsbury Publishing.Mohd Affendi Yahya. (1995).Simbolisme Dalam Seni Bina Melayu Kelantan. Kuala Lumpur :Dewan Bahasa Dan Pustaka.Mohd Affandi Hassan .(1992).Pendidikan Estetika Daripada Pendekatan Tauhid. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Dan Pustaka.Mohamad Kamal Abdullah. (1990). Kesenian Islam. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Mohamed Noor Othman .(2014).Isu Dan Pemikiran Dalam Seni Visual. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Mohamed Ali Abdul Rahman.(2000). Modern Malaysia Art: Manifestation Of Malay Form And Content. Shah Alam: Universiti Teknologi Mara.Mohd Johari Abd Hamid .(2006). Falsafah Dan Kritikan Seni. Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Johari Abd Hamid. (2004). Peranan Kritikan Seni Terhadap Perkembangan Seni Tampak Di Malaysia: Menanggapi Keberkesanan Dan Perubahan. Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Johari Abd Hamid .(2008). Apresiasi Dan Kritikan Seni Visual. Tanjung Malim:Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mohd Johari Ab.Hamid .(2013). Cahaya Seni Mula Bersinar. Perkembangan Penulisan Dan Kritikan Seni Visual. Tanjung Malim: Universiti Pendidikan Sultan Idris.Mokhtar Saidin. (2008). Hasil Sejarah Zaman Prasejarah Malaysia. Prasejarah Dan Peribumi: Susur Masa. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Malaysia.Muhammad Mat Salleh. (1990).Kumpulan Simetri Dan Penggunaannya: Suatu Pengenalan.Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Muliyadi Mahamood .(2008).Karya Ikonik 50 Tahun Seni Lukis Moden Malaysia: Susur Masa. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Muliyadi Mahmood .(2007).Seni Lukis Sezaman. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Muliyadi Mahamood .(2007).Modern Malaysian Art; From The Pioneering Era To The Pluralist Era (1930s-1990s).Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Muliyadi Mahamood .(2007).Rupa dan jiwa Johor: Seni Lukis Kontemporari Johor. Kuala Lumpur: Balai seni lukis negara.Muliyadi Mahamood .(2008). Karya ikonik 50 tahun seni lukis moden Malaysia: Susur masa. Kuala Lumpur: Balai seni Lukis negara.Muliyadi Mahamood (2012).Taman Nurani: nafas keislaman dalam seni kontemporari Malaysia. Kuala Lumpur: Galeri Petronas.Muliyadi Mahamood (2012).Apresiasi dan komplementasi karya:Taman nurani. Nafas keislaman dalam seni kontemporari.Kuala Lumpur:Galeri Petronas.Muliyadi Mahamo0d. Pendekatan sejarah dan kritikan seni visual. Shah Alam: Universiti Teknologi Mara.Muliyadi Mahamood .(2001).Seni Lukis Moden Malaysia, Era Perintis hingga Era Pluralis (1930-1990). Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd.Muliyadi Mahamood .(1993).Mendekati Seni Lukis dan Seni Reka. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.Muliyadi mahamood .(2012).Nafas keislaman dalam seni kontemporari Malaysia. Taman nurani. Kuala Lumpur: Galeri Petronas.Muliyadi Mahamood .(2007). Rupa Dan Jiwa Johor. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Muliyadi Mahamood .(2001).Seni Lukis Moden Malaysia. Era Perintis Hingga Era Pluralis (1930-1990). Kuala Lumpur: Utusan Publications & Distributors Sdn.Bhd.Muliyadi Mahmood.(1993).Kemekaran Jiwa Islam Dalam Seni Lukis Malaysia Sezaman. Katalog Pameran Manifestasi Jiwa Islam Dalam Seni RupaMalaysia Sezaman. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Muliyadi Mahamood.(2007). Seni Memanifestasikan Nilai Dan Wawasan. Seni Lukis Sezaman. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Muliyadi Mahamood. (2012).Taman Nurani: Nafas Keislaman Dalam Seni Kontemporari Malaysia. Kuala Lumpur:Galeri Petronas.Muliyadi Mahamood. (2012). Khat Transformasi Gaya Dalam Seni Kontemporari. Taman Nurani. Kuala Lumpur: Galeri Petronas.Muneyoshi Yanagi .(1989). The Unknown Craftsman A Japanese Insight Into Beauty. Kondansha International.Nasr,Sayyed Hossein .(2008). The Garden Of Truth: The Vision And Promise Of Sufism, Islams Mystical Tradition. Harper San Francisco.Noel Carroll .(1999).Philosophy Of Art: A Contemporary Introduction (Rout Ledge Contemporary Introductions To Philosophy).London: Taylor & Francis.Nor Azlin Hamidon .(2002) Artikel Seni Rupa Melayu Dalam Rahmah Bujang:Kesenian melayu. Kuala Lumpur: Akademik Pengajian Melayu. Universiti Malaya.Norazmah Rashid (2010). Karya Ikonik Dalam Himpunan Tetap Balai Seni Lukis Negara Susur Masa. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Nordin Selat. (1982). Sistem Sosial Adat Perpati.Kuala Lumpur: Utusan Publications.Norhaiza Nordin .( 2010). Pengaruh Reka Bentuk Corak Dan Motif Dalam Seni Ukir Melayu. Dalam Buku Zawiyah Baba Warisan Seni Ukir Kayu Melayu. Institut Alam Dan Tamadun Melayu. Universiti Kebangsaan Malaysia.Bangi.Nor Hafiza Ismail. (2013). Budaya Dan Tradisi Seni Anyaman Melayu. Universiti Malaysia Sabah:Institut Pemikiran Dan Kepimpinan Melayu.Norhaiza Noordin .(2010). Pengaruh Reka Bentuk Corak Dan Motif Dalam Seni Ukir Melayu. Warisan Seni Ukir Kayu Melayu. Bangi: ATMA Ukm.Norzehan Adli Muhammad.(2009).Seni Kraf Kayu: Motif Dan Teknik. Selangor: Kemajuan Kraf Tangan Malaysia.Nur Hanim Khairuddin,Beverly Yong & T.K Sabapathy .(2012).Menuntut Semula Jati Diri Kebangsaan Dalam Seni Rupa Malaysia. Menanggap Identiti. Naratif Seni Rupa Malaysia.Kuala Lumpur:Rogue Art.Nur Hanim Khairuddin,Beverly Yong & T.K Sabapathy.(2012).Menuntut Semula Jati Diri Kebangsaan Dalam Seni Rupa Malaysia. Menanggap Identiti. Naratif Seni Rupa Malaysia. Kuala Lumpur: Rogue Art.Ocvirk G.O., Robert R.S., Philip R.W., Robert O.B. & David L.C. (2002).Art Fundamental. Glencoe/Mcgraw-Hill. New York.Osman Bakar .(1995). Kesenian Islam Suatu Perspektif Malaysia. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Osman Bakar .(1995).Memahami Konsep Memanifestasikan Islam Dalam Kesenian Islam: Suatu Perspektif Malaysia. Balai Seni Lukis Negara. Kuala Lumpur.Osman Bakar .(1995).Memahami Konsep Memanifestasikan Islam Dalam Kesenian Islam: Suatu Perspektif Malaysia. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Othman Yatim .(2000).Mengukir Kegemilangan Lalu: Biografi Wan Su Othman. Penerima Anugerah Seni Negara 1997. Kuala Lumpur: Kementerian Kebudayaan, Kesenian Dan Pelancongan.Othman Mohd Yatim .(1989).Warisan Kesenian Dalam Tamadun Islam. Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kuala Lumpur.Otto Ocvirk, Robert Stinson, Philip Wigg, Robert Bone, David Cayton .(2012).Art Fundamentals: Theory And Practice: 12th Edition.Mcgraw-Hill Higher Education.Owen Jones. (1988).The Grammar Of Ornament. Smithmark Pub.Pater Garlans Sina .(2016).Penerbit Guepedia.Paolo Radaelli. (2011). Symmetry In Crystallography: Understanding The International Tables.Oxford Scholarship.Paul Hogarth, Stan Smith Dan Ten Holt .(1999).The Artist's Manual: Equipment, Materials, And Techniques. London:Quantum Books.Perbadanan Kemajuan Kraf Tangan Malaysia. (2009).Ukiran Kayu Warisan Melayu. Kuala Lumpur. Kuala Lumpur.Peter S. Stevens .(1984). Handbook Of Regular Patterns: An Introduction To Symmetry In Two Dimensions. UK:Mit Press Ltd London.Pooke,G & Whitham,G.(2010).Understand Art History.London: Hodder Education.Pooke Dan Newall .(2008). Art History. The Basic. London: Rout Ledge.Rafeah Legino & Syazalia Ruslan .(2016).Geometrical Identification Of Traditional Pucuk Rebung Characteristic Design In Malaysia.Shah Alam:Universiti Teknologi Mara. Shah Alam.Rahmah Bujang &Nor Azlin Hamidon. (2002).Kesenian Melayu. Kuala Lumpur: Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya.Raji Al-Faruqi .(1999).Seni Tauhid: Esensi Dan Ekspresi Estetika Islam.Yogyakarta. Yayasan Bentang Budaya.Rampaian Etnomatematik .(2012).Universiti Putera Malaysia: Institut Penyelidikan Matematik.Read, Herbert .(1959). The Meaning Of Art. Ringwood, Victoria: Penguin Books Inc.Redza Piyadasa .(2000).Rupa Malaysia-Meninjau Seni Lukis Moden Malaysia. Kuala Lumpur:Balai Seni Visual Negara.Redza Piyadasa .(1981).Pengolahan Landskap Tempatan Dalam Seni Moden Malaysia 1930-1981.Kuala Lumpur: Muzium Seni Negara.Redza Piyadasa .(2001).Penonjolan Aliran Modenisme. Rupa Malaysia: Meninjau Seni Lukis Moden Malaysia. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Redza Piyadasa .(2012). Pengolahan Landskap Tempatan Dalam Seni Moden Malaysia 1930-1981.Menanggap Identiti. Kuala Lumpur: Rogue Art.Redza Piyadasa .(1981).Seni Lukis Tanah Air- Ruzaika Omar Basaree Di Dalam Dewan Budaya. Kuala Lumpur :Dewan Bahasa Dan Pustaka.Renee Scott. Symmetry Groups And Pattern Types. Northwest Missouri State University.Roshdi Rashed. (1992). Matematik Islam: Tempat Bersilangnya Geometri Dan Algebra.Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.Ruzaika Omar Basaree .(2013).Aspek Kesenian Islam Dalam Kesenian Tradisional: Taman Nurani. Kuala Lumpur: Galeri Petronas.Ruzaika Omar Basaree .(1996).Kesenian Islam Suatu Perspektif Malaysia. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Ruzaika Omar Basaree .(2016).Simbiosis: Keharmonian Seni Tradisional Dan Seni Digital Kontemporari. Balai Seni Visual Negara. Kuala Lumpur.Sabitha Marican .(2006). Penyelidikan Sains Sosial: Pendekatan Pragmatik. Batu Caves: Edusystem Sdn. BhdSabri Ahmad, Zawawi Zainal & Aziz Omar .(2006).Isu-Isu Dalam Pendidikan Matematik. Kuala Lumpur: Perpustakaan Negara Malaysia.Safrizal Shahir .(2012).Islam Dan Seni Moden Di Malaysia. Wacana Pengantar. Menanggap Identiti. Naratif Seni Rupa Malaysia. Kuala Lumpur: Rogue Art.Safrizal Shahir .(2013).Dinamisme Dan Kecanggihan: Seni Moden Malaysia Dekad 1970 An. Reaksi-Strategi Kritikal Baru: Naratif Seni Rupa Malaysia. Kuala Lumpur:Rogue Art.Seneschal Marjorie. (1975).Point Group And Colour Symmetry. Z. Crystallography. 142.123.Crystalline Materials.Serena Abdullah .(2013).Artis-Artis Melayukan Situasi Pasca Moden. Reaksi-Strategi Kritikal Baru. Naratif Seni Rupa Melayu. Kuala Lumpur: Rogue Art.Shaharir Mohamad Zain. (1990).Kamus Matematik. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Shaharir Mohamad Zain & Abdullah Hassan .(2013).Etnomatematik Melayu. Ahli Matematik Melayu Membicarakan Sains Dan Matematik Dalam Acuan Bahasa Melayu Islam. Pts Academia.Shaharir Mohamad Zain .(2004). Sains Matematik Dalam Acuan Bahasa Melayu Dan Islam: Pemikiran Dr Shaharir, Seorang Ahli Matematik Melayu.Pts Publications & Distributors Sdn Bhd.Shireen Nazireen .(2005).The Development Of Malaysian Art: An Overview. Convergence. Kuala Lumpur: Galeri Petronas.Shireen Nazireen & Muliyadi Mahmood. (2005). Convergence. Kuala Lumpur:Galeri Petronas.Shireen Naziren .(2007). Antara merdeka. Kuala Lumpur: Balai Seni lukis negara.Sidi Gazalba .(1977) Pandangan Islam Tentang Kesenian. Kuala Lumpur: Penerbit. Pustaka Antara.Sinha, K.B .(2003).Geometry In Non-Communicative Language And Quantum Mechanics. Applicable In The Golden Ages.Siti Ermi Syahira .(2008). Perkembangan Seni Catan Moden Di Malaysia. Universiti Utara Malaysia.Siti Zainon Ismail .(1986).Reka Bentuk Kraf Tangan Melayu Tradisi. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Sulaiman Esa .(2012). Identiti Islam Dalam Seni Rupa Malaysia: Pencapaian Dan Cabaran. Menanggap Identiti. Kuala Lumpur: Rogue Art.Sulaiman Esa .(1992). Identiti Islam Dalam Seni Rupa Malaysia: Pencapaian Dan Cabaran: Katalog Pameran Identiti Islam Dalam Seni Rupa Malaysia: Pencapaian Dan Cabaran. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Sulaiman Esa .(2001).Asal Usul Islam Dalam Falsafah Keindahan Melayu. Lukisan Sulaiman Esa Dari 1980 Hingga 2000. Insyirah. Kuala Lumpur:Galeri Petronas.Sulaiman Esa .(2012). Pengolahan Landskap Tempatan Dalam Seni Moden Malaysia 1930-1981: Menanggap Identiti. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Sulaiman Esa .(2012). Identiti Islam Dalam Seni Rupa Malaysia: Pencapaian Dan Cabaran. Menanggap Identiti. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Sulaiman Esa .(1995). Art Spirituality. Balai Seni Lukis Negara. Kuala Lumpur.Sulaiman Shamsuri .(2004).Research Methods For The Social Sciences. Selangor :Dss Publishing Enterprise.Syed Ahmad Jamal .(2007).The Encyclopaedia Of Malaysia. Crafts And The Visual Arts. Singapura: Archipelago Press.Syed Ahmad Jamal .(2012). Seni Rupa Islam. Menanggap Identiti. Naratif Seni Rupa Malaysia. Kuala Lumpur:Rogue Art.Syed Ahmad Jamal .(1984). Seni Rupa Islam. Katalog Pameran Seni Lukis Dan Seni Khat Tamadun Islam. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Syed Ahmad Jamal .(1992).Rupa Dan Jiwa. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Syed Zulflida,S.M. Noor .(1993).Magical Moments With Motif In Malaysian Textile Design: Old And New. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Syed Ahmad Jamal .(2012). Seni Rupa Islam. Menanggap Identiti. Naratif Seni Rupa Malaysia. Kuala Lumpur: Rogue Art.Taon, Paul S.C. & Christopher Chippindale .(1998).Introduction: An Archaeology Of Rock-Art Through Informed Methods And Formal Methods. Christopher Chippindale Dan Paul S.C. Taon (Ed.).The Archaeology Of Rock Art. Cambridge: Cambridge University Press.Taylor Collins, Aaron Reaves, Tommy Naugle & Gerard Williams.(2010). A Classification Of Frieze Patterns. Louisiana State University Baton Rouge.LA More House College Atlanta.GA.T.K Sabapathy .(1994). Wawasan Dan Idea. Melihat Semula Seni Lukis Moden Malaysia. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Kayu Dan Semangat: Pameran Alam Ukiran Kayu Melayu, Tradisi Kelantan, Terengganu Dan Pattani .(2005). Galeri 2:Jabatan Muzium Dan Antikuiti.Ukiran Kayu Warisan Melayu .(2009).Kuala Lumpur: Penerbitan PerbadananKemajuan Kraf Tangan Malaysia.Wider, Raymond Louis,Shaharir Mohamad Zain .(2010).Matematik Suatu Budaya. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Wan Abdul Kadir ;(2000).Tradisi Dan Perubahan Norma Dan Nilai Di Kalangan Orang-Orang Melayu. Kuala Lumpur: Masfami Enterprise.Wan Hashim Wan Teh.(1996) Malay Handicraft Industries, Origins And Development. Dewan Bahasa Dan Pustaka. Kuala Lumpur.Wharton, Dolores D .(1971).Contemporary Artist Of Malaysia: A Biographic Survey. Union Cultural Organization SDN.BHD.Willard Miller. (1972).Symmetry Groups And Their Applications. Academic Press.Yaakub Idrus .(1996). Rumah Traditional Negeri Sembilan. Penerbit Fajar Bakti Sdn.Bhd.Zainon Ismail .(1986).Rekabentuk Kraftangan Melayu Tradisi.Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Dan Pustaka.Zakaria Ali .(1991). Kemalaysiaan Seni Lukis Malaysia: Soal Identiti. Kuala Lumpur: Balai Seni Lukis Negara.Zakaria Ali .(1989). Seni Dan Seniman : Esei-Esei Seni Halus. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa Dan Pustaka.Zulkifli Hanafi .(1996). Pembinaan Bangunan Tradisional Melayu. Amber-Salora Publication.Zulkifli Hanafi (2000).Pola-Pola Hiasan Dalam Bangunan Tradisional Melayu. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa Dan Pustaka.Zuraina Majid .(2003).Archaeology In Malaysia. Pusat Penyelidikan Arkeologi Malaysia. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Zwillinger, D.(1995). CRC Standard Mathematical Tables And Formulae. Boca Raton, FL: CRC Press.KERTAS KERJA,PERSIDANGAN,SEMINAR DAN BENGKEL.Abdul Halim Abdullah. (2015). Geometri Rangsang Minda, Lerai Permasalahan.Forum. Berita Harian, 26 Mac: 34.Abd Rasid Dan Ahmad Rashidi .(2012). Keindahan Dalam Reka Bentuk Motif SeniHiasan Fabrik Tradisional Melayu: Satu Analisis Formalistik.The 9th Regional Symposium Of The Malay Archipelago. Simposium Nusantara 9. Perak, Malaysia.P.11-12. Disember.P.1-7.Alicia, S. & Jessica, M .(2006). Friezes Pattern. Minnesota State UniversityMoorhead.P.3-5.Alina Abdullah .(2011). Simetri Dinamik: Mencari Keindahan Seni Rupa IslamSezaman Di Malaysia Dalam Gabungan Matematik Dan Estetik. Kertas Kerja Yang Dibentangkan Di Persidangan Meja Bulat Seni Islam Alam Melayu: Kesedaran, Pengisian Dan Transformasi.P.1-2.E. Fedorov .(1891).Symmetry In The Plane. Proceedings Of The Imperial St.Petersburg Mineralogical Society. Russian.Vol 2. P.245291.Evi Dwi Krisna, Putu Ari Wiratini & Allyta Adelya .(2012).Etnomatematika BatikDan Implementasi Nya Dalam Pembelajaran Matematik. Universiti Pendidikan Ganesha: Program Studi Pendidikan Matematik.Frithjof Schuon .(1984). The Transcendent Unity of Religions TheosophicalPublishing House.1 JanFaizal Sidik .(2013).Syed Ahmad Jamal: Bapa Seni Lukis Melayu Moden Malaysia.Dewan Budaya. Dewan Bahasa dan Pustaka.p.22-25.Hamdzun Haron .(2002).Motif Alam Semula Jadi Dalam Kraf Tradisional Melayu. SeniDan Alam Sekitar Oleh Pusat Pengajian Umum. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.Hayati Shafii .(2010).Kelestarian Alam Dalam Seni Budaya Melayu: Pantun SebagaiBayangan Falsafah Alam. Seminar Sebahtera. Universiti Malaya. Kuala LumpurHaron, Salina Manan, Rohaizat Wahab, Rosmahwati Zakaria, Helmi Mukhtar &Syafiq Ali .(2014).Reka Bentuk Manik Di Sabah Dan Sarawak. Prosiding Seminar Antarabangsa Ke-3 Arkeologi.Sejarah Dan Budaya Di Alam Melayu. Bilik Senat & Bilik Majlis. Universiti Kebangsaan. Bangi. 23 - 24 Disember.P.11-12.Kappraff, J.(2000).The Arithmetic Of Nicomachus Of Gerasa And Its Applications ToSystems of Proportion.Nexus. Network Journal (An Electronic Journal, Www.Nexusjournal.Com).Vol. 4.No. 3.Kurator Muzium Warisan Melayu.(2016).Rumah Tradisional Melayu: Ukiran BukanSekadar Hiasan. Setempat. Harian Metro.P.36.Liza Marziana .(2013). Manifestasi Pandangan Dunia Melayu Dalam Rupa Dan JiwaSeni Catan Wanita Melayu Tahun 1970-1990. Prosiding Kertas Kerja Yang Dibentangkan Di Seminar Penyelidikan Pemikiran Dan Kepimpinan Melayu. Universiti Teknologi Mara, P.98-106.Liza Marziana .(2013). Identifikasi Imej Seni Tradisi Melayu Dalam SeniCatan Wanita Melayu. Prosiding Kertas Kerja Yang Dibentangkan Di Seminar Antarabangsa Pengajian Melayu. Universiti Malaya: Akademi Pengajian Melayu. P.1.Lois Lamya Al-Faruqi.(1984). Islamic Literacy Principles And The Visual Art: ACase Study From Malaysia. Artikel Kertas Kerja Yang Dibentangkan Di Seminar Kesenian Islam. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa Dan Pustaka.Makmur Harun .(2013).Tesis. Ekspresi Seniman Dalam Melukis: Kajian PsikologiTingkah Laku Terhadap Penulis Dan Pelukis Khat Islami. Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tanjong Malim.Marina Mohamed, Fadhilah Dzulkifli, Nazirah Ramli .(2015). Elemen MatematikDalam Ukiran Seni Bina Rumah Melayu Tradisional Negeri Sembilan. International Conference On Malay Heritage And Civilisation.Mat Rofa Ismail .(2010). Isu Pendidikan Matematik: Persoalan Iq Atau Esq? MathDigest.Research Bulletin Of Institute For Mathematical Research. 4(1).P.1-14.Mat Rofa Ismail .(2013). Epistemologi, Falsafah Dan Etnomatematik: Ke ArahKesepaduan Kuantitatif Dan Kualitatif. Makalah Dibentangkan Di Seminar Etnonatematik Melayonesia Ii.Universitas Syiah Kuala.Banda Acheh .25 & 26 November.11.P.1-16.Mohammad Kamal .(2016).Tesis. Kritikan Seni Dari Perspektif Sosio Budaya DiMalaysia. Akademi Pengajian Melayu. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Mohamed Najib Dawa .(1995).Thesis. The Symbolism Of Batik From KelantanMalaysia. Its Origins And Transformation.Institute Of Advance Studies. Manchester Metropolitan University. United Kingdoms.Mohd Sabrizaaa Rashid. (2008). Pentafsiran Falsafah Ibu Dalam Awan Larat:Warisan Estetika Seni Ukiran Melayu. Jurnal Seminar Antarabangsa Pemandiran Budaya Tamadun Timur Laut, Pusat Penerbitan Upena. Shah Alam. Muhammad Faiz Norman .(2011). Indahnya Matematik: Discovering Mathematics,33(2). Universiti Putra Malaysia: Persatuan Sains Matematik Malaysia.P.49.Mohd Sabrizaa Abd Rashid .(2008).Penafsiran Falsafah Ibu Dalam Awan Larat Warisan Estetika Seni Ukiran Melayu. Seminar Antarabangsa Warisan Melayu : Pemandiran Budaya Tamadun Timur Laut. Dewan Kuliah Utama, Fakulti Seni Bina,Perancangan Dan Ukur. Universiti Teknologi Mara. Shah Alam, Malaysia. 25 Hingga 26 Ogos.Mohd Sabrizaa Abd Rashid. Evolusi Bentuk Dan Makna Pada Ragam Hias DalamSeni Bina Tradisional Melayu. Perak: Universiti Teknologi Mara.Muhammad Bukhari Lubis. (1996). Kosmologi Dan Seni Khat. Seminar AntarabangsaSeni Dan Kosmologi. Anjuran Balai Seni Lukis Negara Dan Akademi Pengajian Melayu. Universiti Malaya. Kuala Lumpur.1-2 Oktober.Nik Hassan Shuhaimi Nik Abd. Rahman Zuliskandar Ramli Mohd Samsudin MohdTarmizi Hasrah .(2013). Simbolisme Dalam Pembinaan Rumah Tradisi Melaka. Prosiding Seminar Antarabangsa Ke-2 Arkeologi. Sejarah Dan Budaya Di Alam Melayu. Bilik Senat & Bilik Majlis. Universiti Kebangsaan Malaysia.Noor Hafiza Ismail, Hamdzun Haron, Zuliskandar Ramli, Salina Abdul Manan &Azni Hanim Hamzah .(2014). Motif Ukiran Kayu Pada Mimbar Masjid Terengganu. Prosiding Kertas Kerja Ini Telah Dibentangkan Dalam Seminar Antarabangsa Ke-3 Arkeologi, Sejarah Dan Budaya.2014.Universiti Kebangsaan Malaysia.Bangi.P.10-20.Norhaiza Noordin .(2005).Mengekalkan Motif Ukiran Kayu Tradisi Masa Kini(Contemporary Application Of Traditional Woodcarving Motif). Proceedings Of The International Seminar Spirit And Form Of Malay Heritage. Department Of Museum And Antiquity And Department Of Applied Arts And Design. Kulliyyah Of Architecture And Environmental Design. International Islamic University. Malaysia.Norhaiza Nordin .(2010).Seminar. Pengaruh Reka Bentuk Dan Motif Seni UkirMelayu.Kayu Dan Semangat: Pameran Alam Ukiran Kayu Melayu, TradisiKelantan, Terengganu Dan Pattani. (2005). Galeri 2. Jabatan Muzium Dan Antikuiti.Norlelawaty Haron, Zuliskandar Ramli, Nik Hassan Shuhaimi & Nik AbdulRahman .(2015). Evolusi Perkembangan Blok Batik Di Negeri Kelantan. Prosiding Seminar Antarabangsa Ke-4. Arkeologi, Sejarah Dan Budaya Di Alam Melayu.Langkawi.25-26 November.P.203-220Norwani Md Nawawi & Rafeah Legino. (2015).Traditional Songket AndContemporary Designs Towards Commercial Product. Proceedings Of The 2nd International Colloquium Of Art And Design Education Research (I-CADER 2015) .P.71-80.Nur Zu Ira, Engku Nurul Hidayah & Amminuddin Ruskam .(2012). PencapaianMasyarakat Melayu Dalam Bidang Sains Dan Teknologi Sebelum Kedatangan Barat. Conference: Fiqh And Science Technology. Dewan Al-Marbawiy. Fakulti Tamadun Islam.Universiti Teknologi Malaysia.Othman Mohd Yatim & Mohammad Nazzri Bin Ahmad .(2013). Keindahan UkiranKayu Melayu. Seminar Nuansa Ukiran Kayu Melayu. Akademi Pengajian Melayu. Universiti Malaya. Kuala Lumpur.Poh Kim Muay & Helmer Asklasen .(2002). Symmetry Group In Art AndArchitecture Frieze Pattern On Ming Porcelain. NUROP Congress Paper Symmetry Group In Art And Architecture. Singapore.P.1-4.Qhairunnisa Aziz.(2015).Tesis. Ilustrasi Dalam Buku Teks Bahasa Malaysia TahunDua Sepanjang Tahun 1974-1984. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Rahmah Bujang &Nor Azlin Hamidon. (2008).Reka Bentuk Seni. JabatanPenerbitan, Akademi Pengajian Melayu.Universiti Malaya. KualaLumpur.P104.Rene Descartes. Rules For The Direction Of The Mind.In The Philosophy OfDescartes: In Extracts From His Writings. Selected And Trans. By Henry A. P. Torrey (New York: Henry Holt And Company, 1892).P.61-62.Rokiah Embong .(1998). Kajian Kes Tentang Pengajaran Matematik PensyarahInstitut Teknologi MARA (Jilid II).Kuala Lumpur:Universiti Malaya.Ruzaika Omar Basaree .(2003) Tesis: Art, Mathematic& Philosophy: A Study OfGeometrical And Cosmological Principles In Traditional Malay Art And Design. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.Ruzaika Omar Basaree & Sumardianshah Silah .(2013). Aesthetic And GeometricalPrinciples Of Malay Woodcarving .The International Of Arts, Culture And Heritage (Ijach). International Journals Of Arts, Culture & Heritage (Volume 1, Special Edition. Akademi Seni Budaya Dan Warisan Kebangsaan (ASWARA).P. 77-100.Sheppard, M .(1980). Mekarnya Seni Pertukangan Malaysia. Eastern Universiti PressSdn.Bhd. Kuala Lumpur.Tarmizi Anuwar (2013).Falsafah Etnomatematik. Makalah Dibentangkan Di SeminarEthnosains Akademi Sains Islam Malaysia (ASASI) Ke-2.Pusat Dialog Peradaban. Universiti Malaya. Petaling Jaya. Malaysia.7 Sept.P.1-4.Tjetjep Rohendi Rohidi .(2013).Seni Sebagai Sarana Pendidikan Kebudayaan: UpayaMenjadi Indonesia Baru. Sidang Komisi 5 Sesi 1, Kongres Kebudayaan Indonesia.Zakaria Osman .(1998).Tesis.Novel-Novel A.Samad Said: Menghayatinya Dari SudutEstetika.Akademi Pengajian Melayu. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.P.70.Mohd Sabrizaa Abd Rashid .(2009).Cadangan Kaedah Kod S Bagi Penamaan DanPenentuan Motif Bunga Ukiran Melayu Dalam Proses Inventori. Kertas Kerja Ini Telah Dibentangkan Di Persidangan Antarabangsa Kesenian 2009 - Seni Dekorasi : Pelestarian & Pembangunan, Anjuran Akademi Pengajian Melayu Universiti Malaya, Hotel Singgahsana, Petaling Jaya. 5 Dan 6 Ogos.P.1-13.Ruzaika Omar Basaree & Sumardianshah Silah .(2012). Aesthetics AndGeometrical Principles Of Malay Woodcarving.Kertas Kerja Yang Di Bentangkan Dalam The International Journal Of Art, Culture And Heritage.Vol 1. Akademi Seni Budaya Danwarisan Kebangsaan. Kuala Lumpur.P.77-99.JURNALAbdul Latif Samian .(2009).Newton's Perspective On Mathematical Problems.Cultural International Journal Of Philosophy Of Culture And Axiology 6 (1).P.34-45.Barta, J. & Shockey, T .(2006).The Mathematical Ways Of An Aboriginal People. TheNorthern Ute. The Journal Of Mathematical Culture, 1(1).P.79-89.Fairuzah Basri .(2002).Seni Bina Masjid Di Malaysia. Jurnal Tasawur Islam.Universiti Teknologi Mara.G. Polya. (1924).On The Analogy Of Crystal Symmetry In The Plane. Journal OfCrystallography-Crystalline Materials.Vol 60.P.278-282.Haziyah Hussin, Salmah Abu Mansor, Rahilah Omar, Hapsah Ismail &AminuddinHassan .(2009).Seni, Seni Hias, Seni Reka, Reka Bentuk Dan Estetika Daripada Persepsi Umum Dan Orang Melayu. Jurnal Pengajian Melayu. P.82-98Ismail Said .(2002).Visual Composition Of Malay Woodcarving In VernacularHouses In Peninsular Malaysia. Jurnal Teknologi Universiti Teknologi Malaysia.P.37:4352.Ismail Said Dan Ahmad Saifuddin .(2001).Spesis-Spesis Kayu Dalaman UkiranMelayu.Universiti Teknologi Malaysia. SkudaiKoharuddin Mohd Balwi .(2003). Ketamadunan Melayu Dan Sains: Satu AnalisisAwal Ke Atas Pencapaian Masyarakat Melayu Dalam Bidang Sains. Jurnal Teknologi: Pengurusan, Pendidikan Dan Sains Sosial.P.47-60.Kamarudin, Zumahiran dan Said, Ismail .(2008) .Visual Forms Of CarvedComponents In Traditional Timber Houses Of Kelantan And Terengganu. Jurnal Alam Bina.12 (3).P. 71-96.Liza Marziana, Hamdzun Haron &Jasni Dolah .(2015). Analisis Formalistik DalamMemaknai Simbol Budaya Melayu Abstrak. International Journal Of Creative Future And Heritage (Teniat).Universiti Malaysia Kelantan. Vol 3.No (2).P.49-72.Mat Desa Mat Rodzi .(2002). Pengajaran Pendidikan Seni Visual Sekolah Menengah:Kecenderungan Dan Kerelevanan Untuk Memenuhi Hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Wacana Seni Journal Of Arts Discourse. Universiti Sains Malaysia.Nila Inangda Manyam Keumala Daud, Ezrin Arbi & Mohammad Faisal (2012).Pengaplikasian Ukiran Kayu Melayu Dalam Seni Bina Di Malaysia. JournalNorwani Md. Nawawi,Norakmal Abdullah,Rafeah Legino,Mohd FirdausMd. Khalidnani Hartina Ahmad,Ruzaika Omar Basaree &Noor Hafiza Ismail. Classification Of Frieze Patterns In Malay Songket Textile.Of Design And Built Environment. Universiti Malaya. Kuala Lumpur.Othman Yatim, Zainal Borhan, Mohammad Nazzri & Anis Samad. (2006). EstetikaDan Keindahan Songket Melayu. Jurnal Pengajian Melayu. Jilid 17.Universiti Malaya. Kuala Lumpur.Poh Kim Muay &Helmer Asklasen .(2002). Symmetry Group In Art And ArchitectureFrieze Pattern On Ming Porcelain. Nurop Congress Paper Symmetry Group In Art And Architecture. Singapore.P.1-4.Ruzaika Omar Basaree .(2008). The Frieze Pattern In Malay Wood Carving. JurnalPerintis Pendidikan. Shah Alam: Universiti Teknologi,43-47.Sanim Ahmad .(2005). Lukisan Primitif Gua Batu Kapur Malaysia 1.Dalam JurnalArkeologi Malaysia, Bil. 18-2005, Kuala Lumpur: Ikatan Ahli Arkeologi Malaysia, Muzium Dan Antikuiti.P.97-117.Samiati Andriana & Dzul Haimi Md Zain .(2017). Challenges Of Islamic Art In TheMalay World. Islamic Art In The Malay World. International Journal Of Humanities Social Sciences And Education (Ijhsse). Volume 4.Issue 7.P.15-18.Shaharir Mohd Zain .(2009). Pembawaan Dan Penyerlahan Jiwa Kemanusiaan YangBerbeza Mengikut Penghayatan Bahasa Dalam Sains Matematik . Seminar Ulang Tahun Inspem. Universiti Putra Malaysia.12 Mei.P.1-16.Yanxi Liu,Robert T,Collin & Yanghai Tsin .(2004).A Computational Model ForRepeated Pattern Perception Using Frieze And Wallpaper Group. Journal Ieee Transactions On Pattern Analysis And Machine Intelligence.Vol.26.P354-371.AKHBAR,MAJALAHDzul Haimi Md. Zain .(2001). Ilham (Katalog Pameran). Galeri ShahAlam.Selangor.15 Mac-15 April.Eugene Johnson .(1987).Art. The Encyclopaedia Americana. Jilid Ii.Connecticut:Grolier Incorporated.P.38.Laupa Junus .(2010).Matematik Bidang Yang Semakin Penting. PengiraanMatematik.Estidotmy.2010.P.4-5.Muliyadi Mahamood .(2000).Bentuk Dan Makna: Cerminan Era Pluralis Seni LukisMalaysia. Pameran Bentuk dan Makna. Jabatan Seni Halus. FSSR. UiTM. Shah Alam. 21 Mac 12 April.Penulisan ini telah disiarkan di dalam majalah Dewan Budaya dengan tajuk 'SulaimanEsa: Pertemuan Timur-Barat dalam Karya, Dewan Bahasa dan Pustaka, Jun 2012, ms 21-24.)Sulaiman Nordin .(1990).Seni menurut perspektif Islam. Di dalam Al Islam. Bil II.Universiti Malaya. Kuala Lumpur.p.30.INTERNEThttp://www.nasgem.rpi.edu.http://www.math.okstate.edu/~wolfe/border/howclass.htm/http://www.maths.gla.ac.uk/~ajb/2q/frieze.PDFInternational Union of Crystallography. http://www.iucr.org.joe, R .(2008). Symmetry Rules. Search Primer.Http://Link.Springer.Com/Chapter/10.KAMUSMerriam-Webster's Collegiate Dictionary: Eleventh Edition. (2004).p.275.Charles Talbut Onions (1994) the oxford dictionary of English etymology. Oxford university press. |