Pengaruh penggunaan telefon pintar terhadap kemenjadian murid sekolah rendah daripada aspek akademik di Perlis

<p>Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan pengaruh penggunaan telefon pintar</p><p>terhadap kemenjadian murid sekolah rendah daripada aspek akademik di Perlis. Model</p><p>pembelajaran Abad Ke-21 telah digunakan sebagai asas te...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurhanani Ridzuan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6950
Tags: Add Tag
Description
Summary:<p>Tujuan kajian ini adalah untuk menentukan pengaruh penggunaan telefon pintar</p><p>terhadap kemenjadian murid sekolah rendah daripada aspek akademik di Perlis. Model</p><p>pembelajaran Abad Ke-21 telah digunakan sebagai asas teori di mana aspek kemenjadian murid</p><p>iaitu pengetahuan, perwatakan dan kompetensi telah digunakan sebagai pembolehubah utama.</p><p>Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan rentas sebagai reka bentuk kajian dan satu set borang soal</p><p>selidik telah digunakan sebagai instrumen kajian. Sampel kajian terdiri daripada 420</p><p>responden murid Tahun 6 yang dipilih secara persampelan rawak berstrata daripada 15 buah</p><p>sekolah rendah di Perlis. Data yang diperoleh dalam kajian ini dianalisis menggunakan</p><p>statistik deskriptif dan inferens iaitu peratusan, min, sisihan piawai, korelasi Pearson</p><p>dan regresi. Dapatan kajian menunjukkan responden bersetuju (Min=2.86, SP=0.45) bahawa</p><p>penggunaan telefon pintar untuk tujuan akademik adalah sederhana. Data juga menunjukkan</p><p>majoriti responden (54.2%) belum mencapai tahap prestasi yang memuaskan. Hasil ujian</p><p>korelasi Pearson pula menunjukkan terdapat hubungan negatif yang signifikan tetapi lemah</p><p>(r=-0.197; p<0.01) antara penggunaan telefon pintar dengan kemenjadian murid daripada aspek </p><p>akademik. Analisis regresi pula menunjukkan pengaruh penggunaan telefon pintar yang</p><p> lemah (=-0.197; p<0.01) dalam meramalkan kemenjadian murid sekolah rendah </p><p>daripada aspek akademik. Kesimpulannya, dapatan utama kajian menunjukkan penggunaan telefon</p><p>pintar mempunyai hubungan yang lemah dengan kemenjadian murid sekolah rendah daripada aspek</p><p>pencapaian akademik. Implikasi kajian mencadangkan agar aplikasi telefon pintar yang</p><p>baharu dibangunkan untuk memperkasa kemenjadian murid dengan meningkatkan</p><p>keberkesanan pembelajaran murid sekolah rendah berdasarkan Pembelajaran Abad</p><p>Ke-21.</p><p></p>