Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai-nilai murni di negeriSelangor. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 KSSM dikaji sama adatajuk tersebut boleh menjan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Shirley Anne Soosainathan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6951
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:6951
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic
spellingShingle
Shirley Anne Soosainathan
Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai-nilai murni di negeriSelangor. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 KSSM dikaji sama adatajuk tersebut boleh menjana kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), memupuk nilai-nilai murni dannilai-nilai patriotisme serta semangat perpaduan dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan murid Tingkatan 2. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran ini dinilai berdasarkanpersepsi guru mengikut pengalaman mengajar. Reka bentuk kajian kes telah digunakan dalamkajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 150 responden yang telah dipilih secara rawak daripada250 guru yang mengajar mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 di sekolah menengah Daerah PetalingUtama, Petaling Jaya, Selangor. Satu set borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumenkajian untuk tujuan pengumpulan data empirikal. Data dianalisis dengan menggunakan statistikdeskriptif dan inferens iaitu kekerapan, peratusan, min, sisihan piawai, dan ANOVA sehala. Dapatankajian menunjukkan bahawa majoriti responden bersetuju bahawa tajuk-tajuk dalam mata pelajaranSejarah Tingkatan 2 dapat meningkatkan KBAT (85.3%), menanam nilai-nilai murni (96.7%), memupuk nilai-nilai patriotisme (96.7%), meningkatkan semangat perpaduan (91.3%)dan kemahiran abad ke-21 (88.7%) murid. Hasil ujian ANOVA sehala pula menunjukkan bahawa terdapatperbezaan yang signifikan skor min persepsi guru terhadap kesesuaian mata pelajaran sejarah dalampenerapan KBAT [F(2,147) = 4.61; p
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Shirley Anne Soosainathan
author_facet Shirley Anne Soosainathan
author_sort Shirley Anne Soosainathan
title Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor
title_short Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor
title_full Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor
title_fullStr Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor
title_full_unstemmed Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor
title_sort kesesuaian mata pelajaran sejarah tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri selangor
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2020
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6951
_version_ 1747833335874322432
spelling oai:ir.upsi.edu.my:69512022-04-11 Kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai nilai murni di negeri Selangor 2020 Shirley Anne Soosainathan Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti kesesuaian mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2dalam penerapan kemahiran berfikir aras tinggi dan pemupukan nilai-nilai murni di negeriSelangor. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 KSSM dikaji sama adatajuk tersebut boleh menjana kemahiran berfikir aras tinggi (KBAT), memupuk nilai-nilai murni dannilai-nilai patriotisme serta semangat perpaduan dan kemahiran abad ke-21 dalam kalangan murid Tingkatan 2. Kesesuaian tajuk-tajuk dalam mata pelajaran ini dinilai berdasarkanpersepsi guru mengikut pengalaman mengajar. Reka bentuk kajian kes telah digunakan dalamkajian ini. Sampel kajian terdiri daripada 150 responden yang telah dipilih secara rawak daripada250 guru yang mengajar mata pelajaran Sejarah Tingkatan 2 di sekolah menengah Daerah PetalingUtama, Petaling Jaya, Selangor. Satu set borang soal selidik telah digunakan sebagai instrumenkajian untuk tujuan pengumpulan data empirikal. Data dianalisis dengan menggunakan statistikdeskriptif dan inferens iaitu kekerapan, peratusan, min, sisihan piawai, dan ANOVA sehala. Dapatankajian menunjukkan bahawa majoriti responden bersetuju bahawa tajuk-tajuk dalam mata pelajaranSejarah Tingkatan 2 dapat meningkatkan KBAT (85.3%), menanam nilai-nilai murni (96.7%), memupuk nilai-nilai patriotisme (96.7%), meningkatkan semangat perpaduan (91.3%)dan kemahiran abad ke-21 (88.7%) murid. Hasil ujian ANOVA sehala pula menunjukkan bahawa terdapatperbezaan yang signifikan skor min persepsi guru terhadap kesesuaian mata pelajaran sejarah dalampenerapan KBAT [F(2,147) = 4.61; p 2020 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6951 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6951 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia Aminuddin Mansor. (2011). Pendidikan Sejarah Pengukuh Patriotisme, diambil pada Ogos5, 2018 dari https://www.hmetro.com.my/node/857.Anuar Ahmad, Siti Haishah Abd Rahman dan Nur Atiqah T. Abdullah. (2009). TahapKeupayaan Pengajaran Guru Sejarah dan Hubungannya dengan Pencapaian Murid di Sekolah BerprestasiRendah. Jurnal Pendidikan Malaysia 34(1), 53-66.Anuar Ahmad, Peter Ling Huo Hang dan Nur Atiqah Tang Abdullah. (2015). Pengetahuan NilaiPatriotisme Pelajar Berdasarkan Pembelalajaran Subjek Sejarah. Institut PenyelidikanPembangunan Belia Malaysia, 95-116, diambil pada Julai 13, 2018 darihttps://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjdqv6Zm6bfAhVLinAKHRkzAWQQFjAAegQIChAC&url=http%3A%2F%2Fwww.mycite.my%2Fen%2Ffiles%2Farticle%2F92879 &usg=AOvVaw2dF_EhXUidpmT-T-dfNKjsAzizan Bahari, Abdul Rahman Aziz & Azimi Hamzah. (2004). Generasi Muda Menangani Cabaran. AlorStar: Yayasan Dr. Rodzi.Aziz Ujang, Jamaluddin Md Jani, Kadir Ariffin & Kadaruddin Aiyub. (2014). Kesedaran Generasi MudaTerhadap Patriotisme dan Perpaduan Nasional di Malaysia. International Journal of the MalayWorld and Civilisation. Vol 2(2):31-39.Azra. (2005). Sekolah Satu Aliran Pupuk Perpaduan. Perak: Portal Komuniti WargaPendidikan Daerah Kerian.Cronbach, L. J. (1946). Response sets and test validity. Educational and Psychological Measurement6:672-683.Doob, L. (1964). Patriotism and Nationalism: Their Psychological Foundations. New Haven:Yale University Press.Fraenkel, Jack R. dan Norman E. Wallen. (1993). How To Design And Evaluate Research in Education.New York: Mc Graw-Hill Inc.Hazri Jamil. (2003). Teknik Mengajar Sejarah. Kuala Lumpur: PTS Pub. & Dist. Sdn. Bhd.Kementerian Komunikasi dan Multimedia Malaysia. (2015). Membudayakan Rukun NegaraMerealisasikan Perpaduan Bangsa. Kuala Lumpur. Bahagian PenerbitanDasar Negara (BPDN).Kementerian Pendidikan Malaysia. (1994). Buku Panduan Program Pengukuhan PemupukanPatriotisme Sekolah Rendah. Kuala Lumpur. Bahagian Pembangunan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2000). Sukatan Pelajaran Kurikulum Bersepadu SekolahMenengah Sejarah. Kuala Lumpur. Pusat Perkembangan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2001). Sukatan Pelajaran Sejarah KBSM. Kuala Lumpur.Dewan Bahasa dan Pustaka.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2002). Huraian Sukatan Pelajaran KBSM (semakan) Sejarah Tingkatan4. Kuala Lumpur. Pusat Perkembangan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2014). Elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dalamPedagogi. Kuala Lumpur. Bahagian Pembangunan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Pelan Pembangunan Malaysia 2013-2025.Pendidikan Prasekolah hingga Lepas Menengah.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Inisiatif Kemahiran Berfikir Aras Tinggi diSekolah. Kuala Lumpur. Bahagian Pembangunan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2015). Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM). KualaLumpur. Bahagian Pembangunan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Buku Penerangan Kurikulum Standard Sekolah Menengah(KSSM). Kuala Lumpur. Bahagian Pembangunan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran Sejarah KSSM.Kuala Lumpur. Bahagian Pembangunan Kurikulum.Kementerian Pendidikan Malaysia. (2016). Pembelajaran Abad ke-21. Kuala Lumpur.Bahagian Pembangunan Kurikulum.Lejah Kiamsin & Rosy Talin. (2018). Kaedah Pengajaran Sejarah yang Diminati Pelajar DanJustifikasinya. Jurnal Sains Sosial Dan Kemanusiaan, 3(2): 137-145.Mohamad Johdi Salleh. (2003). Kurikulum Sejarah Sekolah Menengah: Perspektif Pelajar- Pelajar.Kertas Kerja Pusat Pendidikan dan Pembangunan Insan: Universiti Islam Antarabangsa.Mohamad Johdi Salleh dan Ariegusrini Agus. (2009a). Kaedah Lawatan ke Tempat Sejarah:Kepentingan dan Strategi. (dalam) Abdul Razaq Ahmad dan Isjoni (2009). Strategi dan ModelPembelajaran Sejarah. Penerbitan Bersama: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia,Bangi; dan, FKIP, Universitas Riau, Pekan Baru Indonesia. hlm. 127 - 138.Muhammad Faizal A. Ghani, Norfariza Mohd Radzi, Simin Ghavifekr & Husaina Banu Kenayatullah.(2014). Pengurusan Disiplin Murid Di Sekolah Kawasan Bandar Dan Luar Bandar: PerspektifPemimpin Sekolah. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 1(1): 7-40.Mohamad Johdi Salleh dan Ariegusrini Agus. (2009b). Transformasi Pengajaran Sejarah BerasaskanMultimedia. (dalam) Abdul Razaq dan Isjoni. 2009. Transformasi Pengajaran dan PembelajaranSejarah. Penerbitan Bersama: Falkulti Pendidikan Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi danFKIP, Universitas Riau, Pekan Baru Indonesia. hlmn. 113 - 126.Mohamad Khairi Hj Othman (2015). Penghayatan Nilai Murni dalam Kalangan Pelajar Sekolah MenengahMasa Kini. Jurnal Pembangunan Sosial Jilid 18(Jun), 1 20.Mohamad Najib Abdul Ghafar. (1999). Penyelidikan Pendidikan. Edisi Keempat. Johor: UniversitiTeknologi Malaysia.Mohd Mahzan Awang, Abdul Razaq Ahmad & Mohd Suhaimi Abdul Rahman. (2014). Penggunaan Peta MindaOleh Pelajar Cerdas Dalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidikan Malaysia, 39(2): 95-100.Mohd Majid Konting. (1993). Kaedah Penyelidikan Pendidikan. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa & Pustaka.Mohd Samsudin & Shahizan Shaharuddin. (2012). Pendidikan dan Pengajaran Mata PelajaranSejarah Di Sekolah di Malaysia. Jurnal Jebat, 39, 116-141.Mok Soon Sang. (1998). Pengajaran dan Pembelajaran Matematik Untuk Peringkat SekolahRendah. Petaling Jaya: Longman Malaysia.Norazri bin Mohd Zaidin. (2015). Penerapan Nilai-nilai Murni dalam Proses Pengajaran danPembelajaran Ke Arah Pembentukan Sahsiah Pelajar di Kolej Kemahiran Tinggi MARA. IjazahSarjana Pendidikan Teknik dan Vokasional. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.Norusis, M. J. (1977). SPSS Professional Statistic 7.5. North Michigan Avenue, Chicago.Nur Syazwani Abd Talib, Kamarulzaman Abdul Ghani dan Nur Azuki Yusuff. (2016). Tahap Pengetahuandan Sikap Graduan Serta Hubungannya Dengan Minat Terhadap Sejarah: Usaha Awal MemupukSemangat Cinta Negara. Jurnal Pemikir Pendidikan. 7: 57-72.Sabitha Marican. (2006). Penyelidikan Sains Sosial Pendekatan Pragmatik. Batu Caves: PenerbitEdusystem Sdn. Bhd.Sekaran, U. (1992). Research Methods for Bussiness: A Skill-building Approach. New York:John Wiley & Sons, Inc.Siti Haishah Abdul Rahman. (2011). Pencapaian Akademik Dan Etnisiti: Satu Kajian Bagi MataPelajaran Sejarah di Malaysia. Dlm. Abdul Razaq Ahmad & Anuar Ahmad (pnyt.). Pendidikan & HubunganEtnik, hlm. 271-306. Bangi: Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.Soo, Hoo Soon teng. (2002). Keberkesanan Pengajaran Guru Sejarah dan Hubungkaitnya dengan PrestasiPencapaian Murid. Tesis Sarjana. Pulau Pinang: Universiti Sains Malaysia.Siti Hajar dan Heah Chew Tee. (2008). Meningkatkan Penguasaan Fakta Sejarah dengan MenggunakanTema. Perak. Kajian Tindakan Sejarah.Subadrah Nair dan Malar a/p Muthiah. (2005). Penggunaan Model Konstuktivisme Lima Fasa Needhamdalam Pembelajaran Sejarah. Jurnal Pendidik dan Pendidikan, 20; 21-41.Sulaiman Md. Yassin, Mohd. Salleh Lebar & Azlina Abu Bakar. (2004). Komunikasi Dalam Pengajaran dan Kepemimpinan Pendidikan. Shah Alam: Karisma Publication.Suresh Kumar N Vellymalay. (2016). Keberkesanan Hubungan Guru Kelas-Murid dalam MerangsangKesedaran Terhadap Integrasi Etnik dalam Kalangan Murid di Bilik Darjah. Jurnal Ilmu Jilid 6, 69 -88.Tan Choon Keong & Carol Abu. (2013). Pengaplikasian Video YouTube: Bahan Bantu Mengajar (BBM) dalamProses Pengajaran Dan Pembelajaran Mata Pelajaran Sains Sosial. Universiti Malaysia Sabah.Tang Geok Ling. (2005). Meningkatkan Keupayaan Pelajar Mengingat Fakta Sejarah dengan Menggunakan Kaedah Mneumonik. Sri Aman: Prosiding Seminar Penyelidikan Tindakan.Tajul Ariffin Noordin. (1985). Kedudukan Pengajaran dan Pembelajaran Masa Kini dalamKonteks Pendidikan Kewarganegaraan (dalam) Adnan Haji Nawang. Pendidikan dan Kewarganegaraan diMalaysia. Kuala Lumpur: Gabungan Pelajar-Pelajar Melayu Semenanjung.Tengku Sarina Aini Tengku Kasim dan Fatimah Sahida Abdurajak. (2018). Pengalaman Pengajaran GuruNovis Pendidikan Islam: Implikasi terhadap Reka Bentuk Kurikulum Latihan Pendidikan Guru.Jurnal Pendidikan Malaysia 43(1), 59-66.Teo Anak Juin. (2006). Keberkesanan Kaedah Pengajaran Perbandingan Konsep dalam PembelajaranKonsep Sejarah bagi Pelajar Aliran Sains dan Aliran Sastera. Ijazah Sarjana Sains Kognitif.Universiti Malaya Sarawak.Totten B. (1998). Patriotisme of Post War Japanese (Part 2), diambil pada Ogos 5, 2018 darihttp://www.billtotten.com.Voss. (1997). (dalam) Chua Kheng Hoe. (2007). Pembangunan Patriotisme dalam Pengajaran dan Pembelajaran Mata Pelajaran Sejarah Tingkatan Dua: Perbandingan Antara EmpatJenis Sekolah. Ijazah Sarjana Pendidikan. Universiti Teknologi Malaysia.Wan Mohd. Zahid Mohd. Noordin. (1988). Ke Arah Pelaksanaan Nilai-nilai Murni di dalamKBSM: Falsafah Pendidikan Negara. Kertas Kerja yang Dibentangkan dalam Seminar Nilai-nilaiMurni Merentas Kurikulum Dalam KBSM di Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Malaysia.Wan Zahid Wan Nordin. (1993). Wawasan Pendidikan: Agenda Pengisian. Kuala Lumpur: Nurin Enterprise.Yusof Abd Sukor. (2003). Pemupukan Semangat Patriotisme Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah Menerusi Pengajaran dan Pembelajaran Sejarah. Ijazah Sarjana Pendidikan. UniversitiPendidikan Sultan Idris.Zarina Binti Abdul Rashid. (2016). Tahap Kesediaan Guru dalam Aspek Pengetahuan dan Keperluan Latihan Berfokuskan Aplikasi KBAT. Ijazah Sarjana PendidikanTeknikal. Universiti Tun Hussein Onn Malaysia.