Pemikiran dalam cerpen kanak-kanak pilihan dari tahun 2012 hingga 2015
<p>Pemikiran dalam cerpen kanak-kanak bermaksud idea pokok atau gagasan yang diketengahkan</p><p>oleh pengarang menerusi koleksi cerita yang berlatarkan dunia kanak kanak sepenuhnya.</p><p>Berdasarkan penelitian, pengkaji mendapat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2018
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=6977 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Pemikiran dalam cerpen kanak-kanak bermaksud idea pokok atau gagasan yang diketengahkan</p><p>oleh pengarang menerusi koleksi cerita yang berlatarkan dunia kanak kanak sepenuhnya.</p><p>Berdasarkan penelitian, pengkaji mendapati cerpen kanak-kanak dari tahun 2012 sehingga 2015</p><p>mencetuskan rasa tidak puas hati beberapa panel penilai Hadiah Sastera Perdana Malaysia</p><p>(HSPM) kerana dikatakan kemerosotan mutu penghasilan iaitu dari aspek pemikiran. Tambahan</p><p>lagi, terdapat juga kritikan daripada para sarjana tempatan yang beranggapan bahawa cerpen</p><p>kanak-kanak ini ditulis mengikut kaca mata penulis dewasa dan tidak memenuhi konsep sastera</p><p>kanak kanak serta tidak memenuhi keperluan psikologi kanak-kanak. Oleh itu, objektif</p><p>kajian ini adalah untuk mengenal pasti pemikiran berdasarkan konsep 'pemikiran' tokoh </p><p>sarjana yang terdapat dalam cerpen kanak-kanak pilihan yang dikaji, menganalisis </p><p>pemikiran berdasarkan model keperluan kanak-kanak (janaan teori Maslow dan teori </p><p>Hashim Awang) dan merumuskan pemikiran yang dominan terdapat dalam cerpen </p><p>kanak-kanak pilihan dari tahun 2012 sehingga 2015. Metodologi yang digunakan ialah</p><p>pendekatan kualitatif dengan menggunakan kajian kepustakaan dan kajian analisis teks. Instrumen</p><p>yang digunakan ialah senarai semak analisis teks dan menggunakan model keperluan kanak-kanak</p><p>(gabunganjanaan teori Maslow dan teori Hashim Awang). Teori ini digunakan bagi menganalisis</p><p>keperluan dan kehendak kanak-kanak yang terdapat dalam karya. Sampel data yang digunakan ialah</p><p>sebanyak 130 buah teks cerpen kanak-kanak pilihan tempatan dari tahun 2012 sehingga 2015.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan terdapat lima pemikiran yang dikaji dalam cerpen kanak-kanak</p><p>pilihan dari tahun 2012 sehingga 2015 iaitu pemikiran keagamaan, pemikiran budaya, </p><p>pemikiran pendidikan, pemikiran politik dan pemikiran ekomoni. Pemikiran </p><p>keagamaan dan pemikiran pendidikan adalah pemikiran yang paling dominan diketengahkan</p><p> dalam cerpen kanak-kanak yang dikaji. Namun, kedua-dua pemikiran ini tidak menyeluruh</p><p>diketengahkan kerana dipaparkan menerusi unsur-unsur pengajaran, bersesuaian dengan pendekatan</p><p>moral, pendekatan dakwah dan pendekatan kemasyarakatan dalam teori Pengkaedahan Melayu (Hashim</p><p>Awang). Di samping itu, keperluan kasih sayang adalah peringkat keperluan kanak-kanak </p><p>yang paling dominan dipaparkan dalam kesemua cerpen kanak-kanak yang dikaji. Signifikan</p><p>kajian ialah satu penemuan pola pemikiran yang berstruktur, bervisi, bermutu, memenuhi </p><p>aspirasi nasional dan dapat memenuhi keperluan kanak-kanak terhasil menerusi kajian ini.</p><p>Malah, penemuan baharu terhasil apabila terbinanya satu model keperluan kanak-kanak hasil daripada</p><p>gabunganjanaan teori Hierarki Keperluan Manusia (Maslow) dengan teori Pengkaedahan Melayu</p><p>(Hashim Awang) yang dapat memberi input kepada para pengarang cerpen kanak kanak </p><p>untuk menghasilkan cerpen yang benar-benar bermutu dan lari dari kelompangan</p><p>'pemikiran' yang sedia ada.</p><p></p> |
---|