Pola pengajaran Tarannum Al-Quran di Sarawak

Dalam pengajaran tilawah al-Quran, antara kaedah yang sering digunakan ialahtalaqqi dan musyafahah di mana guru perlu memberikan contoh bacaan kepadamurid dan kemudian para murid mengikuti bacaan guru beramai-ramai. Dalammelahirkan guru yang berkualiti, guru seharusnya dapat menunjukkan contohbacaan...

全面介绍

Saved in:
书目详细资料
主要作者: Muhd Syahazizamir Sahmat
格式: thesis
语言:zsm
出版: 2021
主题:
在线阅读:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7001
标签: 添加标签
没有标签, 成为第一个标记此记录!
实物特征
总结:Dalam pengajaran tilawah al-Quran, antara kaedah yang sering digunakan ialahtalaqqi dan musyafahah di mana guru perlu memberikan contoh bacaan kepadamurid dan kemudian para murid mengikuti bacaan guru beramai-ramai. Dalammelahirkan guru yang berkualiti, guru seharusnya dapat menunjukkan contohbacaan yang paling cantik dan bermutu kepada murid. Bacaan yang baik ini dapatdinilai dengan bacaan yang menepati hukum tajwid, suara yang baik, lagu yangberlahjah arab serta bacaan yang tenang. Walau bagaimanapun, masih kurang gurutarannum yang berkemahiran dalam mengajar ilmu tarannum. Oleh itu, kajian inibertujuan untuk mengenalpasti pola pengajaran tarannum al-Quran di Sarawakdalam melihat dari aspek demografi guru, kaedah, teknik, aktiviti dan abm. Rekabentuk kajian adalah berbentuk kualitatif yang dilakukan secara temu bual separaberstruktur. Hasil dapatan menunjukkan setiap guru mempunyai pengalaman danberkemahiran yang tinggi dalam ilmu tarannum. Selain itu, hasil dapatanmenunjukkan guru menggunakan pelbagai kaedah, teknik dan aktiviti yangtersendiri sesuai dengan keadaan pelajar. Walau bagaimanapun, hasil dapatanmenunjukkan penggunaan ABM dalam pengajaran tarannum masih kurang diamalkan dan ianya perlu kepada penambahbaikan. Kesimpulannya,penambahbaikan perlu dilakukan dari setiap aspek bagi meningkatkan kualiti guru.Implikasinya, kajian ini dapat dijadikan sebagai rujukan sekaligus dapat membantumeningkatkan lagi kompetensi guru dalam mengajar tarannum al-Quran khususnyadi Sarawak.