Penilaian penggunaan peranti input tanpa sentuhan terhadap kemahiran Meta Kognitif dalam kalangan kanak-kanak
<p>Kajian ini bertujuan mengukur penggunaan peranti input tanpa sentuhan dalam meningkatkan</p><p>kemahiran meta kognitif dalam kalangan kanak-kanak. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk</p><p>kajian lapangan dilaksanakan dala...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2020
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7075 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan mengukur penggunaan peranti input tanpa sentuhan dalam meningkatkan</p><p>kemahiran meta kognitif dalam kalangan kanak-kanak. Pendekatan kualitatif dengan reka bentuk</p><p>kajian lapangan dilaksanakan dalam kajian ini. Data dari lapangan dikumpulkan menggunakan teknik</p><p>temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen. Proses triangulasi dilakukan bagi</p><p>mengesahkan data dari tiga teknik pengumpulan data yang dijalankan. Responden terdiri</p><p>daripada sepuluh orang kanak- kanak berumur di bawah empat tahun dari NCDRC, UPSI bersama empat</p><p>orang guru taska. Data dianalisa menggunakan kaedah tipologi dengan pengkelasan data mengikut</p><p>kategori bersistematik. Inventori Kesedaran Meta Kognitif diadaptasikan sebagai instrumen</p><p>kajian untuk menentukan tahap strategi kesedaran meta kognitif dalam kalangan kanak-kanak.</p><p>Hasil menunjukkan penggunaan peranti input tanpa sentuhan meningkatkan kemahiran skil motor </p><p>halus kanak-kanak dari segi pengawalan pergerakan tangan. Wujud perbezaan meta-tumpuan</p><p>mengikut umur dan terdapat peningkatan meta-pemahaman dari aspek penerimaan dan adaptasi</p><p>terhadap interaksi penggunaan peranti berkenaan. Hasil kajian menyatakan bahawa masih</p><p>terlalu awal untuk menilai hubungan pengalaman kanak-kanak dalam setiap fasa meta kognitif yang</p><p>dikaji (menilai, memantau dan regulasi). Hasil kajian ini turut menyokong teori Model Penerimaan</p><p>Teknologi dari aspek meningkatkan kemahiran meta kognitif (menilai, memantau dan</p><p>regulasi). Kesimpulannya, kajian ini telah mengenal pasti tiga tema utama iaitu</p><p>meta-tumpuan, meta-pemahaman dan refleksi dalam memberi kesan yang positif terhadap peningkatan</p><p>kemahiran kemahiran meta kognitif. Kajian ini memberi implikasi bahawa peranti input tanpa sentuhan</p><p>sesuai digunakan untuk meningka kan kemahiran meta kognitif dan kemahiran motor halus dalam kalangan kanak-kanak.</p><p></p> |
---|