Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara
<p>MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan</p><p>hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih</p><p>rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:7080 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc |
spellingShingle |
BP Islam Bahaism Theosophy, etc Siti Suriyani Sulaiman Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara |
description |
<p>MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan</p><p>hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih</p><p>rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan penambahbaikan</p><p>untuk meningkatkan prestasi hafazan pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji</p><p>perlaksanaan kaedah hafazan alternatif dalam program Ulul Albab di Maktab Rendah</p><p>Sains MARA. Kajian ini bertujuan untuk meneliti peruntukan masa, persediaan pelajar,</p><p>kaedah hafazan dan bentuk pentaksiran yang digunakan dalam pencapaian lisan serta</p><p>bertulis. Kajian ini dilaksanakan secara kaedah campuran dengan data yang diperolehi</p><p>secara kualitatif disokong oleh data kuantitatif. Kaedah hafazan alternatif (Kaedah Nadi</p><p>dan Jibril) telah dilaksanakan terhadap dua kumpulan kajian yang melibatkan pelajar di</p><p>MRSM Gemencheh. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik, ujian</p><p>Syafawi (Lisan), ujian Tahriri (Bertulis), catatan pemerhatian, rakaman video dan</p><p>temubual. Kebolehpercayaan instrumen yang digunakan berada pada tahap yang tinggi</p><p>dengan nilai Alpha Cronbach di antara 0.686 hingga 0.884 dan layak digunakan dalam</p><p>kajian sebenar. Data yang telah dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik</p><p>dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 23.0 yang merujuk kepada analisis</p><p>statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan inferensi (ANOVA Dua Hala).</p><p>Manakala bagi data kualitatif dianalisis dengan menggunakan perisian Nvivo. Implikasi</p><p>daripada ujian pra pasca yang dilaksanakan terhadap dua kumpulan rawatan dalam</p><p>kajian, membolehkan penambah baikan kepada perlaksanaan kaedah hafazan di MRSM</p><p>Ulul Albab. Modul yang dicadangkan melalui kaedah hafazan alternatif antara rumusan</p><p>yang boleh dijadikan rujukan dan panduan kepada semua pihak yang ingin menghafaz</p><p>ayat-ayat suci al-Quran khususnya kepada MRSM Ulul Albab dan institusi tahfiz yang</p><p>lain.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Doctorate |
author |
Siti Suriyani Sulaiman |
author_facet |
Siti Suriyani Sulaiman |
author_sort |
Siti Suriyani Sulaiman |
title |
Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara |
title_short |
Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara |
title_full |
Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara |
title_fullStr |
Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara |
title_full_unstemmed |
Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara |
title_sort |
kaedah hafazan alternatif program ulul albab di maktab rendah sains mara |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080 |
_version_ |
1747833352176533504 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:70802022-05-19 Kaedah hafazan alternatif program Ulul Albab di Maktab Rendah Sains Mara 2021 Siti Suriyani Sulaiman BP Islam. Bahaism. Theosophy, etc <p>MRSM Ulul Albab antara institusi pendidikan yang menawarkan intergrasi sains dan</p><p>hafazan al-Quran. Sasaran menamatkan hafazan dalam tempoh tiga tahun masih</p><p>rendah. Kaedah hafazan yang digunakan juga masih memerlukan penambahbaikan</p><p>untuk meningkatkan prestasi hafazan pelajar. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji</p><p>perlaksanaan kaedah hafazan alternatif dalam program Ulul Albab di Maktab Rendah</p><p>Sains MARA. Kajian ini bertujuan untuk meneliti peruntukan masa, persediaan pelajar,</p><p>kaedah hafazan dan bentuk pentaksiran yang digunakan dalam pencapaian lisan serta</p><p>bertulis. Kajian ini dilaksanakan secara kaedah campuran dengan data yang diperolehi</p><p>secara kualitatif disokong oleh data kuantitatif. Kaedah hafazan alternatif (Kaedah Nadi</p><p>dan Jibril) telah dilaksanakan terhadap dua kumpulan kajian yang melibatkan pelajar di</p><p>MRSM Gemencheh. Instrumen kajian yang digunakan adalah soal selidik, ujian</p><p>Syafawi (Lisan), ujian Tahriri (Bertulis), catatan pemerhatian, rakaman video dan</p><p>temubual. Kebolehpercayaan instrumen yang digunakan berada pada tahap yang tinggi</p><p>dengan nilai Alpha Cronbach di antara 0.686 hingga 0.884 dan layak digunakan dalam</p><p>kajian sebenar. Data yang telah dikumpulkan dengan menggunakan soal selidik</p><p>dianalisis dengan menggunakan perisian SPSS 23.0 yang merujuk kepada analisis</p><p>statistik deskriptif (min dan sisihan piawai) dan inferensi (ANOVA Dua Hala).</p><p>Manakala bagi data kualitatif dianalisis dengan menggunakan perisian Nvivo. Implikasi</p><p>daripada ujian pra pasca yang dilaksanakan terhadap dua kumpulan rawatan dalam</p><p>kajian, membolehkan penambah baikan kepada perlaksanaan kaedah hafazan di MRSM</p><p>Ulul Albab. Modul yang dicadangkan melalui kaedah hafazan alternatif antara rumusan</p><p>yang boleh dijadikan rujukan dan panduan kepada semua pihak yang ingin menghafaz</p><p>ayat-ayat suci al-Quran khususnya kepada MRSM Ulul Albab dan institusi tahfiz yang</p><p>lain.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7080 text zsm closedAccess Doctoral Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Ab. Halim bin Surip (2015). Generasi Ulul Albab Penyelamat Ummah. Simposium</p><p>MRSM Ulul Albab.</p><p></p><p>Abd. Rahman, N. A. (2010). Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan al-Quran :</p><p>Satu Kajian di Seremban dan Banting. (Tesis Sarjana yang belum diterbit).</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia, Bangi, Selangor</p><p></p><p>Abdul Fatah Abdul Malik dan Mohd. Majid Konting (1993) Memahami Penyelidikan</p><p>Pendidikan : Satu Pengenalan. Kuala Lumpur : Universiti Putra Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah et.al (2005) Sistem Pembelajaran Dan Kaedah</p><p>Hafazan Al-Quran Yang Efektif: Satu Kajian Di Kuala Lumpur Dan</p><p>Terengganu. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar</p><p>Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Kaedah Hafazan Al-Quran</p><p>Sistem Turki Di Maahad Tahfiz Darul Tuba Di Tangkak. Skudai : Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail Bin Mustari, Azhar</p><p>Bin Muhammad dan Idris Bin Ismail (2003) Keberkesanan Kaedah Hafazan</p><p>Dilakukan Di Maahad Tahfiz Jugra Di Banting, Institut Tahfiz Al-Quran</p><p>Negeri Sembilan Dan Maahad Tahfiz Pulai Chondong Di Kelanta. Skudai :</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Hussin bin Salamon, Azmi Shah biin Suratman,</p><p>Sulaiman Shakib bin Mohd Noor, Kamarul Azmi bin Jasmi dan Abdul Basir</p><p>Samat @ Darawi (2005) Sistem Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-Quran</p><p>yang Efektif : Satu Kajian Di Kuala Lumpur dan Terengganu. Skudai :</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Abdul Hafiz, A., & Norhanan, A. R. (2010). Kaedah Hafazan Al-Quran Sistem Turki:</p><p>Kajian Di Tahfiz Al- Quran Darul Tuba. Jurnal Teknologi 2.</p><p></p><p>Abdul Rahim, M. M. (2008) Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan al-Quran : Suatu</p><p>Kajian Maahad Tahfiz Al-Quran Zon Tengah (Projek Sarjana) Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris, Tanjung Malim, Perak</p><p></p><p>Abdul Rahman Abd Ghani, Abdul Munir Ismail & Wahibah Twahir@Tahir (2014).</p><p>Amalan Kaedah Hafazan al-Quran di Darul Quran.Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris. Tanjung Malim Perak.</p><p></p><p>Abdullah U. A. H. B. H., Salamon, P. M. D. H. , Suratman, U. A. S., Noor, U. S. S.</p><p>B. M., Jasmi, U. K. A., & Darawi, U. A. B. B. S. @. (2005). Sistem</p><p>Pembelajaran dan Kaedah Hafazan Al-QuranYang Efektif : Satu Kajian di</p><p>Kuala Lumpur dan Terengganu</p><p></p><p>Abdullah, A. H., Safar, A., Mustari, M.I., Muhammad, A., & Ismail, I. (2003).</p><p>Keberkesanan Kaedah Hafazan di Pusat Tahfiz. Retrieved from</p><p>http://eprints.utm.my/2836/1/71871/pdf</p><p></p><p>Abu Abdillah Muhammad bin Ismail Al-Bukhari (2006). Sahih al-Bukhari. (Syed</p><p>Ahmad Semait penterjemah). Singapura : Pustaka Nasional.</p><p></p><p>Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Quran. Kuala Lumpur : Darul</p><p>Nu'man</p><p></p><p>Abu Mazaaya al-Hafiz (1996) Panduan menghafal al-Quran. Kuala Lumpur : Darul</p><p>Nu'man</p><p></p><p>Abu Mazaaya al-Hafiz (2012) Kaedah Mudah dan Cepat menghafal al-Quran.</p><p>Selangor : Al-Hidayah Publication.</p><p></p><p>Abu Najihat al-Hafiz (2002) Panduan Bagi Hafiz-Hafizah & Qari-Qari'ah. Selangor</p><p>: Darul Iman Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Ahmad al-'Ayyid & Dawud 'Abduh. Dr. (1989) al-Mu'jam al-'Arabi al-Asasi. al-</p><p>Munazimah al-'Arabiyya</p><p></p><p>Ahmad Fuad Al-Ahwani (1955). At-tarbiah fil Islam aw attaclim fi rayil al-Qabisi.</p><p>Kaherah : Dar Ihya al-Kutub al-Arabiyyah</p><p></p><p>Ahmad, M. Y. (2004) Sejarah dan Kaedah Pendidikan al-Quran. Kuala Lumpur,</p><p>Universitit Malaya</p><p></p><p>Al- Azami, M. M. (2003). The History of the Quranic Text from Revelation to</p><p>Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments.</p><p>Leicester: UK Islamic Academy.</p><p></p><p>Al- Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari-Qariah : Petunjuk</p><p>untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta</p><p>menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul</p><p>Iman.</p><p></p><p>Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah:</p><p>Dar al-Fikri.</p><p></p><p>Al-Abrashi, M. A. (1976). Al-Tarbiyah al-Islamiyah wa Falasafatuha. Al-Qahirah:</p><p>Dar al-Fikri.</p><p></p><p>Al-Attas. (2011). Teknik pengajaran kemahiran bertutur bahasa Arab di SMKA di</p><p>Malaysia. GEMA Online Journal of Language Studies , 67-82.</p><p></p><p>Al-Azami, M. M. (2003). The History of the Quranic Text from Revelation to</p><p>Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments.</p><p>Leicester: UK Islamic Academy.</p><p></p><p>Al-Hafiz, A. N. (2002). Panduan bagi Hafiz-Hafizah dan Qari-Qariah : Petunjuk</p><p>untuk menghafal al-Quran atau ayat-ayat dan surah-surah tertentu serta</p><p>menjaga dan mengekalkan hafazan. Batu Caves, Selangor : Penerbitan Darul</p><p>Iman.</p><p></p><p>Allan C. Ornstein & Francis P. Hunkins (1993), Curriculum; Foundations, principles</p><p>& Issues. London: Allyn Bacon.</p><p></p><p>Aminudeen Mohammad. (2012). Program Ulul Albab. (atas talian)</p><p>http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses</p><p>pada 12 Oktober 2014</p><p></p><p>Amjad Qasim (2014) Hafalan Al-Quran Dalam Sebulan. Kuala Lumpur : Jundi</p><p>Resources</p><p></p><p>Ariffin, S. (2012) Kaedah menghafal al-Quran di institusi tahfiz al-Quran di</p><p>Malaysia : Kajian perbandingan di antara kaedah Darul Quran, JAKIM</p><p>dengan kaedah al-Huffaz. Universiti Malaya, Wilayah Persekutuan Kuala</p><p>Lumpur.</p><p></p><p>Asraie (2012). Program Ulul Albab. (atas talian)</p><p>http://unitpimrsm.net/index.php/berita-fokus/296-program-ulul-albab. Akses</p><p>pada 12 Oktober 2014.</p><p></p><p>Azmil Hashim. (2010). Penilaian Pelaksanaan Kurikulum Tahfiz Al-Quran Di</p><p>Darul Quran JAKIM Dan Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri. Bangi : Universiti</p><p>Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Azmil Hashim & Ab. Halim Tamuri (2012). Perspektif Pelajar Terhadap Kaedah</p><p>Pembelajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. Journal of Islamic dan Arabic</p><p>Education, 4(2), 1-10.</p><p></p><p>Azmil Hashim & Misnan Jemali (2013). Hubungan Antara Gaya Pembelajaran</p><p>Tahfiz Dengan Pencapaian Hafazan al-Quran : Kajian di Zon Tengah.</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris. Tanjung Malim, Perak.</p><p></p><p>Azmil Hashim, (2010). Latar Belakang Guru Tahfiz dan Amalan Kaedah</p><p>Pengajaran Tahfiz al-Quran di Malaysia. The Online Journal of Islamic</p><p>Education, Januari 2013,Vol. 1 issue 1. retrieved form</p><p>http://umrefjournal.um.edu.my/filebank/published_article/4455/Article%203</p><p>%20Vol .%201,%20Issue%201.pdf on 6 September 2015</p><p></p><p>Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2013).</p><p>Hubungan Antara Strategi Dalam Gaya Pembelajaran Tahfiz Dan</p><p>Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar. Tanjong Malim : Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Azmil Hashim, Ab. Halim Tamuri, Misnan Jemali & Mohd Aderi Che Noh. (2014).</p><p>Kaedah Pembelajaran Tahfiz Dan Hubungannya Dengan Pencapaian Pelajar.</p><p>Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (2003). Qualitative Research of Education: An</p><p>Introductive to Theories and Methods (4th ed.). Boston: Allyn and Bacon.</p><p></p><p>Borg W.R dan Gall M.D (1979) Educational Research : An Introduction (Third</p><p>Edition) London : Longman</p><p></p><p>Creswell, J. W. (2008) Educational Research ; Planning, Comducting and</p><p>Evaluating Quantitative Research (3rd. ed) New Jersey ; Pearson Education</p><p>Inc.</p><p></p><p>Creswell, J.W. and Plano Clark, V.L. (2011) Designing and Conducting Mixed</p><p>Methods Research. 2nd Edition, Sage Publications, Los Angeles</p><p></p><p>Cua Yan Piaw (2014) Kaedah dan Statistik Penyelidikan (Buku 4). Selangor :</p><p>McGraw Hill Education Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Danial Zainal Abidin, (2015). Quran Saintifik ; Meneroka Kecemerlangan Quran</p><p>daripada Teropong Sains. PTS Publication</p><p></p><p>David Pratt (1980) Curriculum Design and Development. International Edition.</p><p>USA: Halcourt Brace Jovonarich</p><p></p><p>Ee, Ah Meng (1987) Pedagogi Untuk Bakal Guru. Petaling Jaya : Fajar Bakti.</p><p></p><p>Fraenkel, Jack R. And Norman E. Wallen. (2009). How to Design and Evaluate</p><p>Research in Education. New York. McGraw-Hill Companies.</p><p></p><p>Gorard, S. dan Taylor, C. (2004) Combining Methods in Educational and Social</p><p>Research. London : Continuum.</p><p></p><p>Hair, J.F. Jr., Black, W.C., Babin, B.J., Anderson, R.E. & Tatham, R.L. (2006).</p><p>Multivariate Data Analysis, 6th Ed. New Jersey: Pearson Prentice Hall.</p><p></p><p>Ibnu Sahnun. (1995). Pendidikan Islam dan Pengaruhnya di Malaysia. Kuala</p><p>Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Jalaluddin al-Mahalli dan Jalaluddin As Suyuti (2005) Tafsir Jalalain. Bandung</p><p>:Sinar Baru</p><p></p><p>Jalaluddin bin Haji Hassanuddin al-Baghdadi (2014) Modul 1 Nadi Al-Baghdadi,</p><p>Batu Caves, Selangor</p><p></p><p>Jamil Ahmad. (2002). Pemupukan budaya kerja di kalangan guru di sekolah: satu</p><p>penilaian. Tesis Ph.D. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Janice M. Morse (2011) Verification Strategies for Establishing Reliability and</p><p>Validity in Qualitative Research. University of Alberta, Edmonton, Alberta,</p><p>Canada</p><p></p><p>Karim Amrullah, A.M. (1984). Islam dan Adat Minangkabau. Jakarta-Indonesia:</p><p>Pustaka Panjimas.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Malaysia Education Blueprint 2013-</p><p>2025 (Preschool To Postsecondary Education). Putrajaya: Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Kenneth S. Bordens Bruce B. Abbott (2011) Research Design and Methods A</p><p>Process Approach (Eight Edition) McGraw-Hill, New York</p><p></p><p>Kenneth S.Bordens dan Bruce B.Abbott (2011) Research Design and Method A</p><p>Process Approach. (Eight Edition) New York:McGraw-Hill.</p><p></p><p>Khairul Anuar Mohamad (2016) Sistem Kawalan Kualiti Huffaz. Memperkasa</p><p>Generasi Penghafaz al-Quran. Simposium Pendidikan Tahfiz Peringkat</p><p>Antarabangsa 2016. 22-24 November 2016. Institut Latihan Islam Malaysia,</p><p>Bangi Selangor.</p><p></p><p>Kirk, R.E. (1984). Elementary statistics. 2nd ed. Monterey, California: Brooks / Cole</p><p>Publisishing Company.</p><p></p><p>Lawrence Manion & Keith Morrison (2008) Research Methods in Education, 6th</p><p>(sixth edition) University of Durham, United Kingdom</p><p></p><p>LeCompte, M., dan Priessle, J. (1993) Ethnography and Qualitative Design in</p><p>Educational Research. (Second Edition). London:Academic Press</p><p></p><p>Louis Cohen, Lawrence Manion dan Keith Morrison (2008) Research Method in</p><p>Education. (Sixth Edition). New York: Routledge</p><p></p><p>Maktab Rendah Sains Gemencheh. (2016). Diari Perancangan 2016. Gemencheh :</p><p>Maktab Rendah Sains Mara Gemencheh.</p><p></p><p>Maktab Rendah Sains Kepala Batas. (2016). Diari Perancangan 2016. Kepala Batas</p><p>: Maktab Rendah Sains Mara Kepala Batas.</p><p></p><p>Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra. (2016). Diari Perancangan 2016. Kota Putra</p><p>: Maktab Rendah Sains Mara Kota Putra.</p><p></p><p>Mardhiah Yahaya (2017). Penilaian Program Tahfiz Ullul Albab Di Maktab Rendah</p><p>Sains MARA (Tesis Sarjana Pendidikan). Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Marzita Puteh dan Sadiah Baharom (2011) Penulisan Tugasan dan Tesis ;</p><p>Terjemahan Assignment and Thesis Writing by Jonathan Anderson and</p><p>Milicent Poole. Kuala Lumpur :UPSI dan ITNM</p><p></p><p>Meredith D.Gall, Joyce P.Gall dan Walter R.Borg (2007) Educational Research An</p><p>Introduction. (Eight Edition) Boston:Tom Convill.</p><p></p><p>Misnan Jemali dan Ahmad Sadadi (2003). Hubungan Antara Kaedah Menghafaz Al-</p><p>Quran Dengan Pencapaian Kursus Tahfiz Wa Al-Qiraat Pelajar Semester</p><p>Empat Dan Lima Di Maahad Tahfiz Wal Qiraat Di Perak. Seminar Kaedah</p><p>Pengajaran Tahfiz al-Quran Peringkat Kebangsaan. Kolej Universiti Islam</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Modul Quranik. (2011). Bahagian Pendidikan Menengah. MARA.</p><p></p><p>Mohamad Marzuqi Abd Rahim (2008). Pengajaran Mata Pelajaran Hafazan</p><p>alQuran : Suatu Kajian Maahad Tahfiz al-Quran Zon Tengah. Tesis Ijazah</p><p>Sarjana Pendidikan (Pengurusan dan Perkembangan Kurikulum). Tanjung</p><p>Malim. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mohamad Naim Mat Salleh. 2003. Pencapaian Tilawah al-Quran Melalui</p><p>Penggunaan Kaedah Iqra di Sekolah-Sekolah Rendah Kebangsaan Daerah</p><p>Setiu, Terengganu. UKM: Bangi.</p><p></p><p>Mohamad Suhaily dan Yusri Che Ngah (2013) Penilaian Outcome Sebagai Satu</p><p>Pendekatan Penyelidikan Untuk Mengukur Pencapaian Pelaksanaan Sesuatu</p><p>Program Atau Projek Pembangunan Kerajaan, Prosiding Seminar Sehari</p><p>Penyelidikan Fakulti Sains Kemanusiaan UPSI Tanjong Malim, Perak.</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan Praktikal</p><p>Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril Teknik Mudah dan</p><p>Praktikal Menghafaz al-Quran. Selangor : PTS Darul Furqan</p><p></p><p>Mohammad Asraff Ayob al-Hafiz (2013) Kaedah Jibril. Kuala Lumpur : PTS Darul</p><p>Furqan Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Mohd Ali Ash Shabuni (1985) Al-Tibyan fi 'Ulum al-Qur'an. Beirut: Dar al-Kutub.</p><p></p><p>Mohd Fazri Ahmad Murad. (1999). Metode-Metode Penghafalan al-Quran : Kajian</p><p>Khusus di Maahad Tahfiz al-Quran Wal Qiraat Negeri Sembilan, Maahad</p><p>Ahmadi, Gemenceh, Negeri Sembilan. Latihan Ilmiah Ijazah Sarjana Muda.</p><p>Universiti Malaya</p><p></p><p>Mohd Majid Konting. (2005). Kaedah penyelidikan pendidikan. Kuala Lumpur :</p><p>Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Mohd. Salleh, A. (2004). Pendidikan Islam : Falsafah, Sejarah dan Kaedah</p><p>Pengajaran dan Pembelajaran. Shah Alam : Penerbit Fajar Bakti.</p><p></p><p>Mokhtar, M. 2011. Determinants of household debt in Malaysia.A QM6334 Research</p><p>Methodology Project Paper for PhD Programme, INCEIF, Malaysia.</p><p></p><p>Mook Soon Sang (2003) Ilmu Pendidikan Untuk KPLI, Kuala Lumpur, Kumpulan</p><p>Budiman</p><p></p><p>Morrison K.R.B (1993) Planning and Accomplishing School-Centered Evaluation.</p><p>Derehem, U.K: Peter Francis</p><p></p><p>Muhammad Ali Ash Sabuni (2007). (M. Junaid al-Hashimi penterjemah). Sejarah</p><p>dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran. Kuala Lumpur : Al-Hidayah Publication.</p><p></p><p>Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran</p><p>Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers</p><p></p><p>Muhammad Ali Ash Shabuni (1996) Sejarah dan Dasar Pengajian Ilmu al-Quran</p><p>Terjemahan M.Junaid al-Hashimi, Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers</p><p></p><p>Muhammad Fuad Abd. Baqi (1987) Mu'jam Mufahras Li Alfazh al-Quran, Mesir Dar</p><p>al-Bayan</p><p></p><p>Muhammad Qutb. (1990). Waqiuna al- Muassir. Arab Saudi: Muassasah al-</p><p>Madinah.</p><p></p><p>Naqib Abd al-Rahman. (1984). Buhuth fi al-Tarbiyah al-Islamiyah (Min afaq albahth</p><p>al-ilmi fi al-tarbiyah al-Islamiyah. Kaherah: Dar al-Fikr al-Arabi.</p><p></p><p>Nawas A. R., Muhamad, N., Ashaari, O., & Saaya, A. (1995). Tamadun Islam. Kuala</p><p>Lumpur: Pustaka Haji Abd Majid.</p><p></p><p>Noor Atiqah Abd. Rahman. (2010). Sistem Pembelajaran Dan Kaedah Hafazan Al-</p><p>Quran: Satu Kajian di Seremban Dan Banting. Bangi: UKM.</p><p></p><p>Noor Azimah Surip & Ab. Halim Tamuri. (2010). Kaedah Hafazan Tilawah Al-</p><p>Qurandalam Pendidikan Islam. Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan</p><p>Malaysia ICIED 2010 m/s 489-501.</p><p></p><p>Nor Fadilah dan A.Yusrianto Elga, Aktifkan Otak Kanan dengan Solat (2014)</p><p>Selangor : Hidayah House of Publication Sdn Bhd.</p><p></p><p>Nor Musliza Mustafa dan Mokmin Basri.(2014). Perbandingan Kaedah Hafazan</p><p>alQuran Tradisional dan Moden : Satu Kajian Awal. Proceeding of the Social</p><p>Sciences Research ICSSR 2014.</p><p></p><p>Noraine Abu (2001) Al-Quran Mukjizat Yang Terbesar Nabi Muhammad SAW .</p><p>Kuala Lumpur : al-Hidayah Publishers</p><p></p><p>Noraini Idris. (2010). Penyelidikan dalam pendidikan. Mc Graw Hill (Malaysia) Sdn.</p><p>Bhd.</p><p></p><p>Noresah Baharom, Ibrahim Ahmad, Azizah Supardi, Saidah Kamin, Aziah Tajuddin,</p><p>Salmah Jabbar, Hairani Mohd Khalid dan Roziah Abdullah (2005) Kamus</p><p>Dewan, Kuala Lumpur DBP</p><p></p><p>Norhazriah Mohamed@Ismail. (2012, April). Program Ulul Albab Sebagai Suatu</p><p>Proses Transformasi Pendidikan Malaysia. Kajian Kes: Sek. Men. Imtiaz,</p><p>Terengganu. Paper Pembentangan dalam Bengkel Antarabangsa</p><p>PembangunanBerteraskan Islam V(WAPI-5), Medan. Diakses dari</p><p>http://www.academia.edu/8050819/PROGRAM_ULUL_ALBAB_SUATU_P</p><p>ROSES_TRANFORMASI_PENDIDIKAN_Malaysia_KAJIAN_KES_SEKO</p><p>LAH_MENENGAH_IMTIAZ_TERENGGANU_1.</p><p></p><p>Norizah T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran</p><p>Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan</p><p>Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic</p><p>Education, 2(1), 114129.</p><p></p><p>Norizah, T., Abu Bakar, N., & Zaharah, H. (2014). Peningkatan Kemahiran</p><p>Menghafaz Surah dan Doa kanak-kanak Prasekolah melalui Pendekatan</p><p>Berasaskan Teori Kecerdasan Pelbagai. The Online Journal of Islamic</p><p>Education, 2(1), 114129</p><p></p><p>Othman Lebar. (2007). Penyelidikan kualitatif, pengenalan kepada teori dan metod.</p><p>Tanjong Malim : Penerbitan Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Pentaksiran Pentadbiran Ujian Bertulis ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia,</p><p>Kemeterian Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.</p><p></p><p>Penjaminan Kualiti ; PT3 (2015) Lembaga Peperiksaan Malaysia, Kemeterian</p><p>Pendidikan Malaysia, Wilayah Persekutuan Putrajaya.</p><p></p><p>Rahil Mahyuddin, Jamiah Mohamad & Kasnani Ab. Karim (2000) Psikologi</p><p>Pendidikan II. Kuala Lumpur : Longman.</p><p></p><p>Roohi Baalbaki, Dr, (1999). Kamus Mawrid (Cet. 12.). Beirut: Dar al-Ilm Lilmalayin</p><p></p><p>Rozmi Ismail. (2013). Metodologi penyelidikan, teori dan praktis. Bangi : Penerbit</p><p>Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Sadullah (2008) 9 Cara Praktis Menghafal al-Quran. Jakarta : Gema Insani .</p><p></p><p>Sajjacholapunt, P., & Joy, M. S. (2014).Exploring Patterns Of Using Learning</p><p>Resources As A Guideline To Improve Self-Revision. International</p><p>Technology, Education and Development Conference. Valencia, Spain.</p><p>Retrieved from files.eric.ed.gov/fulltext/ED374704.pdf</p><p></p><p>Salleh. 1997. Pendidikan Islam : Falsafah, pedagogi dan metodologi. Shah Alam :</p><p>Fajar Bakti Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Sedek Ariffin & Siti Sarah Wahidah Wahid (2014). Kajian Metodologi Hafazan al-</p><p>Quran. Universiti Malaya. Kuala Lumpur</p><p></p><p>Shahrulkarnain Mohamad Nazir. (2013). Program Sijil Tahfiz Al-Qur'an Darul</p><p>Quran JAKIM-Universiti Islam Antarabangsa Malaysia: Analisis Terhadap</p><p>Pencapaian Hafazan Dan Permasalahannya. Kuala Lumpur: University of</p><p>Malaya.</p><p></p><p>Shalabi, , A. (1954). History of Muslim Education. Beirut, Lebanon: Dar al-Kashaf</p><p></p><p>Sharifah Nor Puteh, And Aliza Ali, (2012) Persepsi Guru Terhadap Penggunaan</p><p>Kurikulum Berasaskan Bermain Bagi Aspek Pekembangan Bahasa Dan</p><p>Literasi Murid Prasekolah. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu ;Malay</p><p>Language Education (Mylej), 2 (1). Pp. 141-159. ISSN 2180-4842</p><p></p><p>Sharini Ishak (2017) Kaedah, Proses Dan Faktor Yang Mempengaruhi Pembelajaran</p><p>Tahfiz Dalam Kalangan Murid Sekolah Agama Kerajaan, Universiti Pertanian</p><p>Malaysia, Selangor</p><p></p><p>Sheikh 'Abdullah Basmeih (2000). Tafsir Pimpinan ar-Rahman kepada Pengertian</p><p>al-Quran (30 Juz) Kuala Lumpur: DarulFikir.</p><p></p><p>Strauss, A., & Corbin, J. M. (1990). Basics of qualitative research: Grounded theory</p><p>procedures and techniques. Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.</p><p></p><p>Syed Najmuddin Syed Hassan, Abdul Halim Tamuri, Isahak Othaman & Mohd Sabri</p><p>Mamat. (2009). Kajian persepsi pelajar terhadap tahap profesionalisme guru</p><p>Pendidikan Islam MRSM. Journal of Islamic and Arabic Education. 1(2), 31-</p><p>50.</p><p></p><p>Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in Social and</p><p>Behavioral Research. Thousand Oaks: Sage.</p><p></p><p>Taylor S.J dan Borgan R, (1989) Introduction to Qualitative Research Methods ; The</p><p>Search For Meaning, New York : John Wiley and Sons</p><p></p><p>Teuku Iskandar (2002) Kamus Dewan. Edisi Ketujuh. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa</p><p>dan Pustaka (DBP)</p><p></p><p>Umari, (1989). Madinah Society at the Time of the Prophet: Its Characteristics and</p><p>Organization. United Arab Bureau 1989-06-01.</p><p></p><p>Ustaz Abdul Hafiz Bin Haji Abdullah, Prof. Madya Ajmain Bin Safar, Mohd Ismail</p><p>Bin Mustari, Azhar Bin Muhammad, Idris Bin Ismail (2003)</p><p></p><p>Wan Chik Ibrahim (2007) A Guide To Writing Research Proposals The Experimental</p><p>Method, Tanjong Malim, Universiti Pendidikan Sultan Idris</p><p></p><p>Wan Laila Hazirah binti Arif Fadzillah, (2015) Laporan Industri, Kolej Univesiti</p><p>Islam Sultan Ahmad Shah, Pahang.</p><p></p><p>Wiwi Alawiyah (2013), Cara Cepat Untuk Menghafaz Al-Quran, Kuala Lumpur :</p><p>Al-Hidayah House and Publisher Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Yusuf. (2009). Guru dan Pembelajaran Bermutu. Bandung : Rifki.</p><p></p><p>Zulkifli Mohamad al-Bakri (2014) Hebatnya Kuasa Hafazan. Kuala Lumpur : PTS</p><p>Islamika Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Zulkifli Mohammad al-Bakri (2013) Hafazan al-Quran, Negeri Sembilan : Pustaka</p><p>Cahaya Kasturi Sdn Bhd</p><p></p> |