Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan
<p>Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)</p><p>berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan. Kajian</p><p>ini memberi fokus terhadap tiga aspek utama iaitu kaedah PdP...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7149 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)</p><p>berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan. Kajian</p><p>ini memberi fokus terhadap tiga aspek utama iaitu kaedah PdP berpusatkan kanakkanak,</p><p>pendekatan PdP berpusatkan kanak-kanak dan Alat Bantu Mengajar (ABM)</p><p>yang digunakan dalam PdP berpusatkan kanak-kanak. Peserta kajian terdiri daripada</p><p>lima orang guru Tabika Kemas yang mengajar di sekitar zon selatan. Pemilihan peserta</p><p>kajian dipilih secara bertujuan. Kajian ini berbentuk kualitatif, pengumpulan data</p><p>dilakukan melalui temu bual. Data dianalisis secara deskriptif dan dipersembahkan</p><p>dalam bentuk naratif. Hasil kajian mendapati, guru Tabika Kemas di zon Selatan sering</p><p>menggunakan dua kaedah PdP semasa melaksanakan PdP berpusatkan kanak-kanak.</p><p>Antara kaedah PdP adalah kaedah pembelajaran kolaborasi dan kaedah pembelajaran</p><p>hand on. Manakala aspek pendekatan PdP pula, guru Tabika Kemas sering</p><p>melaksanakan tiga jenis pendekatan iaitu pendekatan bermain sambil belajar,</p><p>pendekatan bertema, dan pendekatan projek. Seterusnya, dapatan menunjukkan tiga</p><p>bentuk ABM yang sering digunakan oleh guru Tabika Kemas dalam pelaksanaan PdP</p><p>berpusatkan kanak-kanak iaitu ABM berbentuk elektronik, ABM berbentuk bukan</p><p>elektronik dan ABM berbentuk bahan maujud. Kesimpulannya, pelaksanaan PdP</p><p>terutamanya dari aspek kaedah PdP, Pendekatan PdP dan penggunaan ABM</p><p>berpusatkan kanak-kanak mempengaruhi perlaksanaan PdP yang menyeronokkan</p><p>kanak-kanak. Namun, implikasi kepada pembinaan minda kanak-kanak melalui</p><p>pelaksanaan PdP berpusatkan kanak-kanak dengan pengunaan kaedah, pendekatan PdP</p><p>dan penggunaan ABM yang sesuai masih perlu diperbaik bagi menarik minat kanakkanak.</p><p>Cadangan kajian turut dikemukakan bagi mengalakkan lebih ramai penyelidik</p><p>melakukan kajian berkaitan dengan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran</p><p>berpusatkan kanak-kanak terutamanya pada peringkat tadika dengan mengambil kira</p><p>aspek-aspek lain seperti keberkesanan PdP berpusatkan kanak-kanak.</p> |
---|