Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan
<p>Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)</p><p>berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan. Kajian</p><p>ini memberi fokus terhadap tiga aspek utama iaitu kaedah PdP...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7149 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:7149 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Sylvester Ronny Pulene Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan |
description |
<p>Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)</p><p>berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan. Kajian</p><p>ini memberi fokus terhadap tiga aspek utama iaitu kaedah PdP berpusatkan kanakkanak,</p><p>pendekatan PdP berpusatkan kanak-kanak dan Alat Bantu Mengajar (ABM)</p><p>yang digunakan dalam PdP berpusatkan kanak-kanak. Peserta kajian terdiri daripada</p><p>lima orang guru Tabika Kemas yang mengajar di sekitar zon selatan. Pemilihan peserta</p><p>kajian dipilih secara bertujuan. Kajian ini berbentuk kualitatif, pengumpulan data</p><p>dilakukan melalui temu bual. Data dianalisis secara deskriptif dan dipersembahkan</p><p>dalam bentuk naratif. Hasil kajian mendapati, guru Tabika Kemas di zon Selatan sering</p><p>menggunakan dua kaedah PdP semasa melaksanakan PdP berpusatkan kanak-kanak.</p><p>Antara kaedah PdP adalah kaedah pembelajaran kolaborasi dan kaedah pembelajaran</p><p>hand on. Manakala aspek pendekatan PdP pula, guru Tabika Kemas sering</p><p>melaksanakan tiga jenis pendekatan iaitu pendekatan bermain sambil belajar,</p><p>pendekatan bertema, dan pendekatan projek. Seterusnya, dapatan menunjukkan tiga</p><p>bentuk ABM yang sering digunakan oleh guru Tabika Kemas dalam pelaksanaan PdP</p><p>berpusatkan kanak-kanak iaitu ABM berbentuk elektronik, ABM berbentuk bukan</p><p>elektronik dan ABM berbentuk bahan maujud. Kesimpulannya, pelaksanaan PdP</p><p>terutamanya dari aspek kaedah PdP, Pendekatan PdP dan penggunaan ABM</p><p>berpusatkan kanak-kanak mempengaruhi perlaksanaan PdP yang menyeronokkan</p><p>kanak-kanak. Namun, implikasi kepada pembinaan minda kanak-kanak melalui</p><p>pelaksanaan PdP berpusatkan kanak-kanak dengan pengunaan kaedah, pendekatan PdP</p><p>dan penggunaan ABM yang sesuai masih perlu diperbaik bagi menarik minat kanakkanak.</p><p>Cadangan kajian turut dikemukakan bagi mengalakkan lebih ramai penyelidik</p><p>melakukan kajian berkaitan dengan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran</p><p>berpusatkan kanak-kanak terutamanya pada peringkat tadika dengan mengambil kira</p><p>aspek-aspek lain seperti keberkesanan PdP berpusatkan kanak-kanak.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Sylvester Ronny Pulene |
author_facet |
Sylvester Ronny Pulene |
author_sort |
Sylvester Ronny Pulene |
title |
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan |
title_short |
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan |
title_full |
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan |
title_fullStr |
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan |
title_sort |
pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru tabika kemas di zon selatan |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7149 |
_version_ |
1747833362734645248 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:71492022-06-14 Pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan 2021 Sylvester Ronny Pulene LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan melihat pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran (PdP)</p><p>berpusatkan kanak-kanak dalam kalangan guru Tabika Kemas di Zon Selatan. Kajian</p><p>ini memberi fokus terhadap tiga aspek utama iaitu kaedah PdP berpusatkan kanakkanak,</p><p>pendekatan PdP berpusatkan kanak-kanak dan Alat Bantu Mengajar (ABM)</p><p>yang digunakan dalam PdP berpusatkan kanak-kanak. Peserta kajian terdiri daripada</p><p>lima orang guru Tabika Kemas yang mengajar di sekitar zon selatan. Pemilihan peserta</p><p>kajian dipilih secara bertujuan. Kajian ini berbentuk kualitatif, pengumpulan data</p><p>dilakukan melalui temu bual. Data dianalisis secara deskriptif dan dipersembahkan</p><p>dalam bentuk naratif. Hasil kajian mendapati, guru Tabika Kemas di zon Selatan sering</p><p>menggunakan dua kaedah PdP semasa melaksanakan PdP berpusatkan kanak-kanak.</p><p>Antara kaedah PdP adalah kaedah pembelajaran kolaborasi dan kaedah pembelajaran</p><p>hand on. Manakala aspek pendekatan PdP pula, guru Tabika Kemas sering</p><p>melaksanakan tiga jenis pendekatan iaitu pendekatan bermain sambil belajar,</p><p>pendekatan bertema, dan pendekatan projek. Seterusnya, dapatan menunjukkan tiga</p><p>bentuk ABM yang sering digunakan oleh guru Tabika Kemas dalam pelaksanaan PdP</p><p>berpusatkan kanak-kanak iaitu ABM berbentuk elektronik, ABM berbentuk bukan</p><p>elektronik dan ABM berbentuk bahan maujud. Kesimpulannya, pelaksanaan PdP</p><p>terutamanya dari aspek kaedah PdP, Pendekatan PdP dan penggunaan ABM</p><p>berpusatkan kanak-kanak mempengaruhi perlaksanaan PdP yang menyeronokkan</p><p>kanak-kanak. Namun, implikasi kepada pembinaan minda kanak-kanak melalui</p><p>pelaksanaan PdP berpusatkan kanak-kanak dengan pengunaan kaedah, pendekatan PdP</p><p>dan penggunaan ABM yang sesuai masih perlu diperbaik bagi menarik minat kanakkanak.</p><p>Cadangan kajian turut dikemukakan bagi mengalakkan lebih ramai penyelidik</p><p>melakukan kajian berkaitan dengan pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran</p><p>berpusatkan kanak-kanak terutamanya pada peringkat tadika dengan mengambil kira</p><p>aspek-aspek lain seperti keberkesanan PdP berpusatkan kanak-kanak.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7149 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7149 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Masnan & Nor Mashitah Radzi. (2015). Pengetahuan Persediaan</p><p>Pengajaran Guru. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak. Vol 4, 90-108.</p><p>https://ejournal.upsi.edu.my/journal/JPAK.</p><p></p><p>Abdul Halim Masnan. (2015). New Preschool Teachers Teaching Skills. Journal</p><p>Penyelidikan Sains Sosial, No. 8(11):14-19. https:// www. researchgate.net/</p><p>publication/305778744_New_Preschool_Teache rs_Teaching_Skills.</p><p></p><p>Akay, N. O. (2017). The Views of the Teachers Related to the Teaching Methods and</p><p>Techniques Used in Preschool Science Teaching. Journal of Kirsehir Education</p><p>Faculty, 18(3), 830846.</p><p></p><p>Akta Kanak-kanak 2001(Akta 611).</p><p></p><p>Akta Pendidikan 1996 (Akta 550). (Cetakan semula). (2012). Malaysia: Pesuruhjaya</p><p>Penyemak Undang-undang 1968.</p><p></p><p>Aliza Ali & Sharifah Nor Puteh. (2018). Isu dan Kekangan Melaksanakan Pendekatan</p><p>Belajar Melalui Bermain Dalam Pengajaran Bahasa Bagi Kanak-Kanak</p><p>Prasekolah.Seminar Internasional Pendidikan Serantau Ke-6. Fakultas</p><p>Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau. file:// /C:/ Users/user/</p><p>Downloads /UNRIFullPaper.pdf</p><p></p><p>Alizah Lambri. (2015). Pelaksanaan pengajaran menggunakan pendekatan</p><p>pembelajaran berpusatkan pelajar dalam kursus Bahasa Melayu di sebuah</p><p>universiti awam. Perak, Malaysia. Thesis Ijazah Doktor Falsafah, Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Amirafiza Zaitun Jackie, Muhammad Faizal Ghani & Faisol Elham. (2016).</p><p>Keberkesanan Pengajaran Guru Tadika: Satu Kajian Awal. Jurnal Kepimpinan</p><p>Pendidikan, Bil. 3, Isu 4. Universiti Malaya, Malaysia.</p><p></p><p>Azizah binti Zain. (2015). Pelaksanaan Modul Projek Penyiasatan Dalam</p><p>Meningkatkan Komunikasi dan Kemahiran Sosial Kanak-Kanak Prasekolah.</p><p>Perak, Malaysia. Tesis Ijazah Doktor Falsafah, Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris.</p><p></p><p>Beth Paris. (2015). Hands on to Help Others: Service-Learning as a Cross-Cultural</p><p>Strategy to Promote Empathy and Moral Development in the Preschool</p><p>Classroom. Journal Childhood Education, 91:6, 451-456.</p><p></p><p>Chiang, T.Y., & Jiang, Y.(2016). A Case Study of Kindergarten English Teachers Uses,</p><p>Teaching Strategies, and Challenges with Interactive white Boards. Retrieved</p><p>from http:// search. ebscohost. com/login. aspx?direct =true&db =edsndl&AN</p><p>=edsndl. oai.union.ndltd.org.TW.104STUT0741010&site=eds-live.</p><p></p><p>Clevenger, M. T.(2016). Preservice Teachers' Beliefs About Play in Kindergarten.</p><p>(Doctoral dissertation). Retrieve from https://scholarcommons.sc.edu/etd/3603.</p><p></p><p>Creswell, J.W. (2018). Research Design: Qualitative and Quantitative Approaches.</p><p>London, UK: Sage.</p><p></p><p>Dogan, Y. & Simsar, A. (2018). Preschool Teachers' Views on Science Education, the</p><p>Methods They Use, Science Activities, and the Problems They Face.</p><p>International Journal of Progressive Education, 14(5), 57-76. doi:</p><p>10.29329/ijpe.2018.157.6.</p><p></p><p>Ellen Fesseha & Angela Pyle. (2016). Conceptualising play-based learning from</p><p>kindergarten teachers perspectives. International Journal of Early Years</p><p>Education, 24:3, 361-377, DOI: 10.1080/09669760.2016.1174105.</p><p></p><p>Fuad Berawi. (2017). Metodologi penyelidikan: Panduan menulis tesis. Kedah</p><p>Malaysia. Penerbit Universiti Utara Malaysia. ISBN 978-967-2064-33-6.</p><p></p><p>Ghazali Darulsalam dan Sufean Hussin. (2016). Metodologi Penyelidikan Dalam</p><p>Pendidikan: Amalan dan Analisis Kajian. Universiti Malaya, Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Hamdan Noor. (2004). Student centered learning at the Faculty of Medicine and Health</p><p>Sciences UPM. Bengkel SCL anjuran Fakulti Ekologi Manusia.</p><p></p><p>Harun, Z., N. (2014). Kompetensi Guru dalam Pengajaran Amali Reka Bentuk dan</p><p>Teknologi di Sekolah Rendah Daerah Batu Pahat.</p><p></p><p>Hyvonena, P., K., E-L., Jarvelaa, S., Maattaa, E., Mykkanena, A. dan Kurki, K. (2014).</p><p>Interactive and child-centred research methods for investigating efficacious</p><p>agency of learners. Varhaiskasvatuksen Tiedelehti. Journal of Early Childhood</p><p>Education Research, 3 (1), 82 107. https:// jecer. org/ wp- content/ uploads/</p><p>2014/06/Hyvonen-Kronqvist-Jarvela-Maatta-Mykkanen- Kurki-issue3-1.pdf.</p><p></p><p>Ina Yulia. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan</p><p>Kreativitas Belajar Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di Ra Al Barkah Cinta Rakyat</p><p>Percut Sei Tuan Tahun Ajaran 2018-2019. Skripsi thesis, Universitas Islam</p><p>Negeri Sumatera Utara.</p><p></p><p>Jemaah Nazir Jaminan Kualiti. (2013). Laporan Pemeriksaan Kebangsaan Khas</p><p>Pendidikan Prasekolah, Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Justina Adu, Patricia Mawasi. A, dan Theresa Antai. (2017). The use of Instructional</p><p>Materials at the Kindergarten Level to Help Children Own Their Own</p><p>Knowledge. Journal of Advance in Social Science and Humanities. CrossRef</p><p>DOI: http://dx.doi.org/10.15520/jassh301155.</p><p></p><p>Kementerian Pelajaran Malaysia. (2017). Dokumen Kurikulum Standard Prasekolah</p><p>Kebangsaan. Putrajaya, Malaysia. Bahagian Pembangunan Kurikulum.</p><p></p><p>Liu, X., Xu, Y., & Pange, J. (2016). Teachers Use of PowerPoint in Kindergarten: An</p><p>Empirical Investigation in China. Education and Information Technologies,</p><p>21(2), 425441. https://dl.acm.org/doi/abs/10.1007/s10639- 014-9330-z.</p><p></p><p>Loy Chee Luen. (2017). Boneka Sebagai Alat Pedagogi Dalam Perkembangan Sosial</p><p>dan Emosi Kanak-Kanak Prasekolah. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak</p><p>Kebangsaan 6(1), 45-56.</p><p></p><p>Lu Chung Chin, & Zakaria, E. (2015). Effect of Game-Based Learning Activities on</p><p>Childrens Positive Learning and Prosocial Behaviours. Jurnal Pendidikan</p><p>Malaysia, 40(2), 159-165.</p><p></p><p>Maila Dinia Husni Rahiem. (2016). Kepercayaan Peribadi Guru Terhadap Penggunaan</p><p>Naratif Dalam Pembelajaran Pendidikan Moral Untuk Kanak-Kanak. Thesis</p><p>Ijazah Doktor Falsafah. University Putra Malaysia.</p><p>http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/66856/1/FPP%202016%2041%20LR.pdf.</p><p></p><p>Mardziah Abdullah, Mariani Md Nor, Fonny Damaety, dan Jain Chee. (2017). Teaching</p><p>Approaches in the Classroom among Preschool Teachers. International Journal</p><p>of Academic Research in Business and Social Sciences. Vol. 7, No. 3, ISSN:</p><p>2222-6990. University Malaya.</p><p></p><p>Mariam Hassan. (2015). Sikap dan kemahiran guru prasekolah dalam penggunaan</p><p>teknologi maklumat dan komunikasi berasaskan komputer dalam proses</p><p>pengajaran awal Sains. Tesis Ijazah Sarjana, Universiti Malaysia Sabah.</p><p></p><p>Mazeni Ismail dan Hasmadi Hassan. (2017). Gaya Pengajaran Dalam Kalangan Guru</p><p>Tabika KEMAS di Kelantan. Jurnal Pendidikan Awal Kanak-Kanak</p><p>Kebangsaan 6(2),1-15. https://ejournal.upsi.edu.my/article/2018AR001753.</p><p></p><p>Mohamad Samsudin. (2018). Disoriestasi Pendidikan Prasekolah: Literature Review.</p><p>Jurnal Pendidikan Universitas Garut, 1, 16- 31.http:// journal.uniga. ac.id/</p><p>index.php/JP/issue/view/46.</p><p></p><p>Mohd Razak Mohd Nordin & Masitah Ahmad. (2015). Pengajaran dan Pembelajaran</p><p>Bahasa Melayu: Tinjauan Terhadap Sikap Dan Minat Murid Orang Asli Di</p><p>Negeri Perak. Jurnal Penyelidikan Dedikasi, 9, 100-120. http: // www.</p><p>ipgmipoh. edu.my/journal/index.php/dedikasi/article/view/33/30</p><p></p><p>Mohd Syaubari Othman, & Ahmad Yunus Kassim. (2017). Pelaksanaan amalan</p><p>pengajaran guru pendidikan Islam sekolah menerusi kaedah penyoalan</p><p>berdasarkan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT). Journal of Advanced</p><p>Research in Social and Bahavioral Sciences, 1(1), 19.</p><p></p><p>Mohsen Zolghadr Nasab, Reza Esmaeili & Hamzeh Nazari Sarem. (2015). The Use of</p><p>Teaching Aids and Their Positive Impact on Student Learning Elementary</p><p>School. International Academic Journal of Social Sciences. Vol. 2, No. 11, 22-</p><p>27. http://iaiest.com/dl/journals/3-%20IAJ%20of%20Social%20Sciences/v2-</p><p>i11- nov2015/paper3.pdf.</p><p></p><p>Musa, N. E & Mohamad, M.H.,(2014). Keberkesanan Penggunaan Alat Bahan Bantu</p><p>Mengajar Dalam Pelaksanaan Kursus Sains Kejuruteraan di Kalangan Pelajar</p><p>Diploma Kejuruteraan Di Politeknik Tuanku Sulatanah Bahiyah. Prosiding</p><p>PTBS. Politeknik Tuanku Sulatanah Bahiyah.</p><p></p><p>Nachiappan, S., Osman, Z., Hassan, N. M., Jamil, N., Hussein, H., Othman, M., &</p><p>Suffian,</p><p></p><p>Nelly Andiema. (2016). Effect of Child Centred Methods on Teaching and Learning of</p><p>Science Activities in Pre-Schools in Kenya. Journal of Education and Practice.</p><p>Vol. 7, No.27. University of Eldoret, Kenya. https:// files. eric.ed. gov/</p><p>fulltext/EJ1115813.pdf.</p><p></p><p>Noor Hisham Nawi. (2011). Pengajaran dan Pembelajaran; Penelitian Semula Konsep-</p><p>Konsep Asas Menurut Perspektif Gagasan Islamisasi Ilmu Moden. Kongres</p><p>Pengajaran dan Pembelajaran UKM. http://umkeprints.umk.edu.my/111/.</p><p></p><p>Norliza Ahmad. (2016). Pemahaman Guru Prasekolah Tentang Konsep Belajar Melaui</p><p>Bermain dan Cara Kanak-kanak Belajar di Pasekolah. Selangor, Malaysia.</p><p>Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Norshafinaz Abdul Sani, &Faridah Yunus, (2018) Amalan perancangan, pelaksanaan</p><p>dan pentaksiran dalam proses pengajaran dan pembelajaran pranumerasi di</p><p>tadika swasta. Jurnal Pendidikan Malaysia, 43 (2). pp. 101-110. ISSN 0126-</p><p>6020 / 2180-0782. http://journalarticle.ukm.my/13647/.</p><p></p><p>Norsita Ali dan Zainol Madon. (2014). Tinjauan Awal Interaksi Guru-Kanak-Kanak</p><p>Dalam Pemupukan Pemikiran Kreatif Kanak-Kanak Prasekolah. Proceeding of</p><p>the Social Sciences Research ICSSR 2014 (e-ISBN 978-967-11768-7-0. Kota</p><p>Kinabalu, Sabah, Malaysia.</p><p></p><p>Norsita Ali, Zainal Madon dan Hanifah Mahat. (2015). Kreativiti Kanak-Kanak</p><p>Prasekolah di Empat Buah Kelas Prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia</p><p>di Negeri Selangor dan Hubungannya Dengan Amalan Pengajaran Guru. Jurnal</p><p>Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan. 4(1), 50-63. https:// ejournal.</p><p>upsi.edu.my/article/2016AR000820.</p><p></p><p>Piaget, J. (1952). The Origin Of Intelligence In Children. New York. Norton Library.</p><p></p><p>Priscilla Goble. (2014). Examining Child-Centered and direct Instruction Approaches</p><p>to Early Education. Thesis PhD. Arizona State University. https:// repository.</p><p>asu.edu/attachments/137394/content/Goble_asu_0010E_14 154.pdf.</p><p></p><p>Rajan, R. S. (2017). Preschool Teachers Use of Music in the Classroom: A Survey of</p><p>Park District Preschool Programs. Journal of Music Teacher Education, 27(1),</p><p>89102. https://doi.org/10.1177/1057083717716687.</p><p></p><p>Ramlah Jantan, Nor Afini Resad dan Siti Fatimah Fauzi. (2016). Aktiviti Dididk Hibur</p><p>Dalam Kalangan Guru Prasekolah Di Daerah Gombak. Jurnal Pendidikan Awal</p><p>Kanak-Kanak, Jilid 5. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Roselita Ali, Jamaludin Badasah, Aliza Alias dan Rashdi Said. (2017). Keperihatinan</p><p>Guru Terhadap Pendekatan Belajar Melalui Bermain Dalam Pengajaran Bahasa</p><p>Malaysia Berdasarkan Model Penerimaan Berasaskan Keprihatinan. Journal of</p><p>Advanced Research in School and Behavioural Sciences, 6(1) 31-40.</p><p>http://www.myjurnal.my/public/article-view.php?id=117894.</p><p></p><p>Rudi Suryadi & Aguslani Mushlih. (2019). Desain Perencanaan & pembelajaran.</p><p>Yogyakarta, Indonesia. Penerbitan Deepublish.</p><p></p><p>S. (2018). An Analysis of the Criteria and Effectiveness of Using Teaching Aids in</p><p>Preschool Science and Technology Components in Malaysia. International</p><p>Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 7(1),</p><p>6382.</p><p></p><p>Saayah Abu. (2015). Pendekatan Belajar di Prasekolah: Jom Main. Seminar</p><p>penyelidikan Kebangsaan. 305-317. https:// www. scribd. com/ document/</p><p>372840943/ Artikel-Penuh.</p><p></p><p>Salinah Jaafar, Mary Subet & Azman Pawi. (2018). Pengajaran Bahasa, budaya dan</p><p>pendidikan. Kuala Lumpur, Malaysia. Terbitan Institut Terjemahan & Buku</p><p>Malaysia Berhad.</p><p></p><p>Salmee Suhaina Yusoff. (2014). Penggunaan media dalam pendidikan Islam awal</p><p>kanak-kanak di PASTI: Kajian di PASTI Ummu Aiman, Gombak, Selangor.</p><p>Tesis Ijazah Sarjana. Universiti Malaya, Kuala Lumpur, Malaysia.</p><p></p><p>Sandra Rahman, Abu Bakar Nordin & Norlidah Alias. (2013). Penggunaan ICT</p><p>merentas Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (kspk): Tinjauan di</p><p>Prasekolah Kementerian Pendidikan Malaysia. Jurnal Kurikulum & Pengajaran</p><p>Asia Pasifik. Bil 1 isu 4. Universiti Malaya. file:///C:/ Users/ user/ Downloads/</p><p>7964-1033-16750-1-10-20171017.pdf</p><p></p><p>Ser. P.F, Sharifah Nor Puteh, Mohamad Yasin dan Ruhizan. (2014). Penyediaan dan</p><p>Pelaksanaan Modul Bertema Berasaskan Projek Melalui Kajian Tindakan</p><p>Kolaboratif. Thesis Ijazah Sarjana, Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Silverman, D. (2016). Doing Qualitative Research Fourt edition. Wdn. London: Sage.</p><p></p><p>Siti Iwana Sharifah, Rohaty Mohd Mjzub dan Zamani Mohamed. (2014). Pelaksanaan</p><p>Pengajaran Penulisan Dalam Kalangan Guru-Guru Prasekolah. Jurnal</p><p>Pendidikan Awal Kanak-Kanak Kebangsaan, 3(1), 100-117. https:// ejournal.</p><p>upsi.edu. my/article/2016AR000816.</p><p></p><p>Sofiah Mohamed, Kamarul Azmi Jasmi, Sapiyah Md Rangga, Zabedah Ab Razak dan</p><p>Khairunnisa A Shukor. (2018). The practice of Induction Set during Preschool</p><p>Teaching and Learning in the Field of Islamic Education. International</p><p>Conference on Islamic Education.</p><p></p><p>Syahida Nadia Zakaria. (2015). Kesan pendekatan konstruktivisme dan pendekatan</p><p>tradisional dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera bahasa</p><p>melayu. Jurnal pendidikan Bahasa Melayu, 5(2) 12-13.</p><p>http://journalarticle.ukm.my/9857/1/93-184-1-SM.pdf.</p><p></p><p>Tengku Sarina Kasim & Faridah Husain. (2008). Pendekatan Individu Dalam</p><p>Pengajaran Pendidikan Islam Sebagai Wahana Melahirkan Modal Insan</p><p>Bertamadun. Jurnal Usuluddin, 27, 141-156. https:// ejournal. um.edu.my</p><p>/index.php/ JUD/article/view/6360/4033.</p><p></p><p>Tuckman, B. W., & Waheed, M. A. (1981). Evaluation an individualized science</p><p>programme for community college students. Journal of Research in Science</p><p>Teaching, 18,489-495.</p><p></p><p>Undang-Undang Malaysia. Akta Pendidikan 1996 (Akta 550). Kuala Lumpur,</p><p>Malaysia. Percetakan Nasional Berhad.</p><p></p><p>Williams, G. E. (2017). Teacher experiences on the playbased methods and</p><p>instructional practices used in half vs. full day kindergarten. Thesis PhD.</p><p>College of professional studies Northeastern University Boston, Massachusetts.</p><p>https://repository.library.northeastern.edu/files/neu:cj82q1372/fulltext.pdf.</p><p></p><p>Yahya Don, Yaakob Daud, Mohd Izham Ghazali & Zuraidah Juliana Mohamad Yusoff.</p><p>(2015). Kompetensi emosi dan kualiti guru: Pendidikan prasekolah di Malaysia.</p><p>Sintok: Penerbit Universiti Utara Malaysia.</p><p></p> |