Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru</p><p>dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di</p><p>TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualita...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Asmidar Abu Hasan
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:7190
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Asmidar Abu Hasan
Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
description <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru</p><p>dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di</p><p>TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah pemerhatian,</p><p>temu bual dan analisis dokumen. Seramai 3 orang guru dan 54 orang kanak-kanak dari 3</p><p>TADIKA di daerah Setiawangsa, Kuala Lumpur di pilih sebagai responden melalui</p><p>pensampelan bertujuan. Instrumen yang digunakan adalah borang senarai semak</p><p>pemerhatian bagi mewakili 6 kategori kemahiran proses sains iaitu memerhati, mengelas,</p><p>mengukur, menginferens, meramal dan komunikasi. Data di analisis secara naratif. Data</p><p>kajian diperoleh menerusi hasil tringulasi daripada pemerhatian, temu bual tidak</p><p>berstuktur dan analisis dokumen. Senarai semak digunakan semasa membuat pemerhatian</p><p>kaedah pengajaran guru, temu bual untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengetahuan</p><p>guru dalam kemahiran proses sains manakala analisis dokumen yang melibatkan</p><p>rancangan pengajaran harian (RPH), jadual waktu dan hasil kerja kanak-kanak semasa</p><p>aktiviti Sains Awal. Pemerhatian dilaksanakan selama 45 minit hingga 1 jam bagi setiap</p><p>aktiviti untuk setiap TADIKA selama 3 minggu. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>pelaksanaan guru dalam kemahiran proses sains adalah rendah. Guru hanya</p><p>menggunakan kemahiran memerhati, meramal dan komunikasi manakala kemahiran yang</p><p>kurang digunakan adalah mengelas, mengukur dan menginferens. Dapatan menunjukkan</p><p>penggunaan kemahiran proses sains dalam memerhati, meramal dan komunikasi oleh</p><p>guru telah meningkatkan penguasaan kanak-kanak dalam kemahiran tersebut. Hasil</p><p>dapatan temu bual mendedahkan hakikatnya guru kurang menguasai kemahiran proses</p><p>sains yang disampaikan semasa pengajaran dan pembelajaran Sains Awal.</p><p>Kesimpulannya, pelaksanaan kemahiran proses sains adalah lemah disebabkan kurangnya</p><p>pendedahan dalam Tunjang Sains dan Teknologi dalam kalangan guru TADIKA dan</p><p>Prasekolah. Implikasi kajian ini menunjukkan kemahiran proses sains perlu dilaksanakan</p><p>di dalam Tunjang Sains dan Teknologi untuk meningkatkan kemahiran kanak-kanak</p><p>dalam Sains Awal. Oleh itu, lebih banyak kursus dan latihan perlu diberikan kepada</p><p>guru-guru TADIKA untuk meningkatkan kefahaman guru dalam Tunjang Sains dan</p><p>Teknologi terutamanya Sains Awal supaya kanak-kanak dapat mengaplikasikan</p><p>kemahiran proses sains dalam kehidupan seharian</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Asmidar Abu Hasan
author_facet Asmidar Abu Hasan
author_sort Asmidar Abu Hasan
title Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
title_short Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
title_full Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
title_fullStr Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
title_full_unstemmed Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
title_sort pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran sains awal di tadika
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190
_version_ 1747833365265907712
spelling oai:ir.upsi.edu.my:71902022-06-21 Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA 2021 Asmidar Abu Hasan LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru</p><p>dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di</p><p>TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah pemerhatian,</p><p>temu bual dan analisis dokumen. Seramai 3 orang guru dan 54 orang kanak-kanak dari 3</p><p>TADIKA di daerah Setiawangsa, Kuala Lumpur di pilih sebagai responden melalui</p><p>pensampelan bertujuan. Instrumen yang digunakan adalah borang senarai semak</p><p>pemerhatian bagi mewakili 6 kategori kemahiran proses sains iaitu memerhati, mengelas,</p><p>mengukur, menginferens, meramal dan komunikasi. Data di analisis secara naratif. Data</p><p>kajian diperoleh menerusi hasil tringulasi daripada pemerhatian, temu bual tidak</p><p>berstuktur dan analisis dokumen. Senarai semak digunakan semasa membuat pemerhatian</p><p>kaedah pengajaran guru, temu bual untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengetahuan</p><p>guru dalam kemahiran proses sains manakala analisis dokumen yang melibatkan</p><p>rancangan pengajaran harian (RPH), jadual waktu dan hasil kerja kanak-kanak semasa</p><p>aktiviti Sains Awal. Pemerhatian dilaksanakan selama 45 minit hingga 1 jam bagi setiap</p><p>aktiviti untuk setiap TADIKA selama 3 minggu. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>pelaksanaan guru dalam kemahiran proses sains adalah rendah. Guru hanya</p><p>menggunakan kemahiran memerhati, meramal dan komunikasi manakala kemahiran yang</p><p>kurang digunakan adalah mengelas, mengukur dan menginferens. Dapatan menunjukkan</p><p>penggunaan kemahiran proses sains dalam memerhati, meramal dan komunikasi oleh</p><p>guru telah meningkatkan penguasaan kanak-kanak dalam kemahiran tersebut. Hasil</p><p>dapatan temu bual mendedahkan hakikatnya guru kurang menguasai kemahiran proses</p><p>sains yang disampaikan semasa pengajaran dan pembelajaran Sains Awal.</p><p>Kesimpulannya, pelaksanaan kemahiran proses sains adalah lemah disebabkan kurangnya</p><p>pendedahan dalam Tunjang Sains dan Teknologi dalam kalangan guru TADIKA dan</p><p>Prasekolah. Implikasi kajian ini menunjukkan kemahiran proses sains perlu dilaksanakan</p><p>di dalam Tunjang Sains dan Teknologi untuk meningkatkan kemahiran kanak-kanak</p><p>dalam Sains Awal. Oleh itu, lebih banyak kursus dan latihan perlu diberikan kepada</p><p>guru-guru TADIKA untuk meningkatkan kefahaman guru dalam Tunjang Sains dan</p><p>Teknologi terutamanya Sains Awal supaya kanak-kanak dapat mengaplikasikan</p><p>kemahiran proses sains dalam kehidupan seharian</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Masnan, Nor Mashitah Mohd Radzi. Pengetahuan Persediaan Pengajaran</p><p>Guru</p><p>Prasekolah Baru. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Abdul Jamir, Md Saad, Ab Halim, Tamuri, dan A'dawiyah, Ismail. (2012). Pembelajaran</p><p>Aktif</p><p>dalam Pengajaran dan Pembelajaran Berkesan Pendidikan Islam. Jurnal IPG</p><p>Kampus</p><p>Pendidikan Islam, 1-22.</p><p></p><p>Aimi Najlaa Muhammad Noor ( 2016). Kualiti Aktiviti di Prasekolah KPM dari</p><p>Perspektif</p><p>Guru. Doctoral Dissertation. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Anderson, Salinas (2007). Innovations in early childhood teacher education : Reflection</p><p>on</p><p>Practice theorists in a teacher education classroom. Journal of Early Childhood</p><p>Teacher Education, 26, 91-95</p><p></p><p>Azizah Zain ( 2015). Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan</p><p>komunikasi</p><p>dan kemahiran sosial kanak-kanak prasekolah . Doctoral Dissertation, Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris .</p><p></p><p>Azizah Lebai Nordin, Zainun Ishak (1999). Pendidikan Prasekolah untuk Guru. Utusan</p><p>Publications & Distributors Sdn Bhd.</p><p></p><p>Carol Oppenheim (1993). Science is Fun! For Families and Classroom Groups. Cracom</p><p>Corporation St. Louis, Missouri.</p><p></p><p>Charlesworth, R. & Lind, K. K. (2010). Math and science for young children. Wadsworth</p><p>Cengage Learning:USA.</p><p></p><p>Eggen Paul dan Kauchak Don. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta: PT</p><p>Indeks</p><p></p><p>Fischetti, J. C. (2013). Issues in education: Last stand for teacher education. Childhood</p><p>Education, 89(1), 40-41.</p><p></p><p>Harlan (1997). Science experiences for the Early Childhood years. An Integrated</p><p>Approach</p><p>Englewood Cliffs.</p><p></p><p>Hyung-sook Cho, Chung-Ang, Juhu Kim & Dong Hwa Choi. (2003). Early</p><p>Teacher"s Attitudes toward Science Teaching : A Scale Validation Study.</p><p>Educational</p><p>Research Quarterly, (Vol. 27.2)</p><p></p><p>Imran Ariff Ariffin, Faizul Ab Kadir, Khadijah Ibrahim, Rizawati Abd Halim, Wan</p><p>Zurianti</p><p>Wan Abdullah. (2010).Kajian-Kajian Lepas Berkaitan Pendidikan Awal Kanak-</p><p>Kanak</p><p>Di Peringkat Tadika Atau Pra Sekolah. Universiti Pendidikan Sultan Idris:</p><p>Jabatan Kemahiran Hidup, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional.</p><p></p><p>Jain Chee, Mariani Md Nor, Abdul Jalil Othman, Mohd Nazri Abdul Rahman ( 2018). Isu</p><p>Pengetahuan Kandungan, Pedagogi dan Teknologi dalam Kalangan Guru</p><p>Prasekolah</p><p>( Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik (2018). Universiti Malaya.</p><p></p><p>Jirout, J. & Zimmerman, C. 2015. Development of Science process skills in the early</p><p>childhood years. In Research in Early Childhood Science Education, edited by K.</p><p>C.</p><p>Trundle and M. Sackes, 143-165. Springer</p><p></p><p>Kamisah Buang ( 2013). Perkembangan Literasi : Tinjauan Prestasi Kanak-kanak dan</p><p>Perspektif Kajian. Pustaka Fitri.</p><p></p><p>Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). Pendidikan di Malaysia : Memartabatkan</p><p>Kecemerlangan Pendidikan Negara. Percetakan Watan Sdn Bhd.</p><p></p><p>Kementerian Pelajaran Malaysia ( 2016). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan :</p><p>Pendidikan Prasekolah Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran.</p><p>Bahagian</p><p>Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Khusnidar Muhammad Daud ( 2019). Cabaran Guru Prasekolah dalam menerapkan</p><p>Pendidikan Stem. ( Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia (2019).</p><p>Sekolah Menengah Atas Fajar Hidayah Aceh, Indonesia.</p><p></p><p>King, H & Clackin, M (2010). Supporting Science Learning in Out-of-School Contexts,</p><p>in</p><p>Osborne, J. & Dillon, J. (Ed.) Good Practice in Science Teaching : What Research</p><p>has</p><p>to say. Maidenhead: Open University Press</p><p></p><p>Lilia Halim ( 2013). Pendidikan Sains dan Pembangunan Masyarakat Berliterasi Sains</p><p>Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Li Sha, Christian Schunn, Meghan Bathgate & Adar Ben-Eliyahu ( 2015). Families</p><p>Support</p><p>Their Children"s Success in Science Learning by Influencing Interest and Self-</p><p>Efficacy.</p><p>Journal of Research in Science Teaching. 53(3): 450-472</p><p></p><p>Lindstrom, L.& Garbacz, S.A (2016). Parent Involvement in Special Education.</p><p>Remedial and</p><p>and Special Education</p><p></p><p>Lumpe, A.T. Staver, J.R (1995). Peer Collaboration and Concept development. Journal of</p><p>Reseacrh in Science Teaching. 32(1): 71-98</p><p></p><p>Macliffon Tembak Sinau, Faridah Yunus (2020). Penglibatan Ibu Bapa/ Keluarga dalam</p><p>Pembelajaran Sains Awal- Bagaimanakah Meningkatkan Sumbangan Mereka?</p><p>(Jurnal Dunia Pendidikan (2020), Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Margaret Forster and Geoff Masters (1996). Project : assessment kit . The Australian</p><p>Council</p><p>For Education Research Ltd.</p><p></p><p>Martin (2015). Behaviour Modification : What it is and How to do it. Harlow : Pearson</p><p></p><p>Maulana, Helms-Lorenz & Van De Grift (2015). Development and evaluation of</p><p>questionnaire</p><p>Measuring pre-service teachers teaching behavior : A Rasch modeling approach.</p><p>(Journal School Effectiveness and School mprovement (2015), Routledge.</p><p></p><p>Mayer, R. E. 2002. Cognitive Theory and the Design of Multimedia Instruction: An</p><p>Example</p><p>of the Two-Way Street Between Cognition and Instruction. Dlm. New Directions</p><p>for</p><p>Teaching and Learning 2002, 89 [Spring] 55-71). Wiley Periodical Inc. A Wiley</p><p>Company</p><p></p><p>Mohd Najib Ghafar & Abdul Rauf Ibrahim, M.N. 2011. Penilaian hubungan tahap</p><p>penguasaan</p><p>konsepsi sains dengan tahap kemahiran proses sains guru peringkat menengah</p><p>rendah.</p><p>Journal of Science and Mathematics Educational 3: 1-19</p><p></p><p>Mok Soon Sang (2009). Falsafah Pendidikan di Malaysia. Penerbitan Multimedia Sdn</p><p>Bhd.</p><p></p><p>Mok Soon Sang ( 2009). Literatur dan Kaedah Penyelidikan. Penerbitan Multimedia Sdn</p><p>Bhd</p><p></p><p>Nani Menon & Rohani Abdullah (2003). Panduan Kognitif Kanak-kanak Prasekolah.</p><p>Bentong, Pahang, PTS Publication & Distributor Sdn Bhd.</p><p></p><p>Norazizah Abdul Rahman, Sopia Md Yassin, Noor Ashikin Mohd Yusop ( 2016).</p><p>Pembelajaran Secara Inisiatif Kanak-kanak menerusi Pendekatan Projek : Dari</p><p>Tumbuh-tumbuhan ke Sekaki Payung. ( Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak</p><p>Jilid 5 (2016), Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Norazizah Abdul Rahman, Noor Ashikin Mohd Yusop, Sopia Md Yassin, Zainiah @</p><p>Zaniah</p><p>Mohamed Isa ( 2018). Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Kanak-kanak</p><p>Prasekolah Menerusi Pendekatan Projek. Pusat Penyelidikan Perkembangan</p><p>Kanak-</p><p>Kanak Negara (NCDRC).</p><p></p><p>Nor Fauzian Kassim & Fauziah Hanim. (2015). Kurikulum pendidikan awal kanak-kanak</p><p>dan</p><p>modul pendidikan akhlak: Isu dan cabaran masa kini. National Research Seminar</p><p>2015</p><p>Strengthening Scholarships Through Research, Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris, 9 Mei (ms.733-746).</p><p></p><p>Nugraha, A.(2005). Pengembangan Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini. Jakarta:</p><p>Depdiknas, Dirjen Dikti. Derektorat Pembinaan Pendidikan dan Tenaga</p><p>Ketenagan</p><p>Perguruan Tinggi.</p><p></p><p>Ong, E. T., & Bibi Hazliana Mohd Hassan. (2013). Penguasaan Kemahiran Proses Sains</p><p>Asas</p><p>dalam Kalangan Murid Sekolah Rendah di Selangor Berdasarkan Jantina, Lokasi</p><p>Sekolah dan Aras Tahun. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 3(2),</p><p>77-90.</p><p></p><p>Peggy Ashbrook ( 2010). Mudahnya Sains : Permainan dan Aktiviti. Al-Ameen Serve</p><p>Holdings Sdn Bhd</p><p></p><p>Rohani Abdullah, Nani Menon, Mohd Sharani Ahmad (2007). Panduan Kurikulum</p><p>Prsekolah.</p><p>PTS Professional Publishing Sdn Bhd.</p><p></p><p>Rose Amnah Abdul Rauf, Abd Rashid Johar, Lilia Halim dan Siti Rahayah Ariffin</p><p>( 2004).</p><p>Pemupukan Kemahiran Proses Sains di kalangan Pelajar Tingkatan Dua di</p><p>Sekolah Bestari. ( Jurnal Teknologi, 40 (E) Jun, 2004 : 19-32 Universiti Teknologi</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Rosmah Abd Ghani ( 2010). Pelaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan</p><p>oleh</p><p>Guru Prasekolah. Jabatan Pendidikan Prasekolah IPG Kampus Sultan Mizan.</p><p></p><p>Sahimi, N.N. & Said, I. (2012). Young children selections of the physical elements in the</p><p>Preschool environment. Procedia-Social and Behavioral Science, 38( December</p><p>2010),</p><p>176-183</p><p></p><p>Settlage, J., & Southerland, S. A. (2007). Teaching Science To Every Child: Using</p><p>Culture As</p><p>A Starting Point. New York: Routledge</p><p></p><p>Sharifah Nor Puteh & Aliza Ali. (2013b). Belajar melalui bermain: Prinsip utama</p><p>kurikulum</p><p>pendidikan awal kanak-kanak. Kuala Lumpur: Utusan Publications and</p><p>Distributors Sdn Bhd.</p><p></p><p>Shelly Counsell, Lawrence Escalada, Rosemary Geiken, Melissa Sandar, Jill Uhlenberg,</p><p>Beth</p><p>Van Meeteren, Sonia Yoshizawa, and Betty Zan ( 2014). STEM Learning with</p><p>Young</p><p>Children : inquiry Teaching with Ramps and Pathways. ( Regents" Center for</p><p>Early</p><p>Developmental Education at the University of Northern lowa.</p><p></p><p>Syafrimen (2010). Pembinaan Modul Eq untuk Latihan Kecerdasan Emosi Guru-guru di</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Tan Ming Tang, Chin Teoi Peng. Satu Tinjaun Awal Konsepsi Kemahiran Proses Sains</p><p>di</p><p>Kalangan Guru Sains PKPG 14 Minggu di Maktab Perguruan Batu Lintang. Unit</p><p>Sains , Jabatan Kajian Sains Maktab Perguruan Batu Lintang.</p><p></p><p>Titik Rahayu, Syafrimen Syafril, Kamisah Osman, Lilia Halim, Sharifah Zarina, Cik</p><p>Tuan</p><p>Mastura Tuan Soh, Nova Erlina Yaumas (2017). Kualiti Guru, Isu dan Cabaran</p><p>Dalam Pembelajaran Stem. Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Van (2003). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research.</p><p></p><p>Vincent Pang and Denis Lajium ( 2017). Pentaksiran dalam Bilik Darjah ( Ahli Majlis</p><p>Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM).</p><p></p><p>Yeam Koon Peng (2007). Tahap Pencapaian dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains</p><p>dalam</p><p>Kalangan Guru Pelatih. Universiti Sains Malaysia.</p><p></p><p>Zaleha (2011). Pengaruh Gaya Kognitif dan Kreativiti terhadap penyelesaian masalah</p><p>Geometri di kalangan Pelajar Tingkatan 4 Aliran Sains. Journal of Science and</p><p>Mathematics Educational, 3, 4666.</p><p></p><p>Zarah Binti Ahmad. (2016). Penggunaan Kaedah Permainan Program Realiti Televisyen</p><p>dalam Meningkatkan Minat, Sikap dan Penvcapaian Pelajar Sains Tingkatan 1</p><p>dalam Topik Haba. Bangi : Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Zurida Ismail, Sharifah Norhaidah Syed Idros, Maznah Ali (2003). Pendidikan Sains</p><p>Prasekolah. ( PTS Publications & Distributor Sdn Bhd.</p><p></p>