Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru</p><p>dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di</p><p>TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualita...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:7190 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Asmidar Abu Hasan Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru</p><p>dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di</p><p>TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah pemerhatian,</p><p>temu bual dan analisis dokumen. Seramai 3 orang guru dan 54 orang kanak-kanak dari 3</p><p>TADIKA di daerah Setiawangsa, Kuala Lumpur di pilih sebagai responden melalui</p><p>pensampelan bertujuan. Instrumen yang digunakan adalah borang senarai semak</p><p>pemerhatian bagi mewakili 6 kategori kemahiran proses sains iaitu memerhati, mengelas,</p><p>mengukur, menginferens, meramal dan komunikasi. Data di analisis secara naratif. Data</p><p>kajian diperoleh menerusi hasil tringulasi daripada pemerhatian, temu bual tidak</p><p>berstuktur dan analisis dokumen. Senarai semak digunakan semasa membuat pemerhatian</p><p>kaedah pengajaran guru, temu bual untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengetahuan</p><p>guru dalam kemahiran proses sains manakala analisis dokumen yang melibatkan</p><p>rancangan pengajaran harian (RPH), jadual waktu dan hasil kerja kanak-kanak semasa</p><p>aktiviti Sains Awal. Pemerhatian dilaksanakan selama 45 minit hingga 1 jam bagi setiap</p><p>aktiviti untuk setiap TADIKA selama 3 minggu. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>pelaksanaan guru dalam kemahiran proses sains adalah rendah. Guru hanya</p><p>menggunakan kemahiran memerhati, meramal dan komunikasi manakala kemahiran yang</p><p>kurang digunakan adalah mengelas, mengukur dan menginferens. Dapatan menunjukkan</p><p>penggunaan kemahiran proses sains dalam memerhati, meramal dan komunikasi oleh</p><p>guru telah meningkatkan penguasaan kanak-kanak dalam kemahiran tersebut. Hasil</p><p>dapatan temu bual mendedahkan hakikatnya guru kurang menguasai kemahiran proses</p><p>sains yang disampaikan semasa pengajaran dan pembelajaran Sains Awal.</p><p>Kesimpulannya, pelaksanaan kemahiran proses sains adalah lemah disebabkan kurangnya</p><p>pendedahan dalam Tunjang Sains dan Teknologi dalam kalangan guru TADIKA dan</p><p>Prasekolah. Implikasi kajian ini menunjukkan kemahiran proses sains perlu dilaksanakan</p><p>di dalam Tunjang Sains dan Teknologi untuk meningkatkan kemahiran kanak-kanak</p><p>dalam Sains Awal. Oleh itu, lebih banyak kursus dan latihan perlu diberikan kepada</p><p>guru-guru TADIKA untuk meningkatkan kefahaman guru dalam Tunjang Sains dan</p><p>Teknologi terutamanya Sains Awal supaya kanak-kanak dapat mengaplikasikan</p><p>kemahiran proses sains dalam kehidupan seharian</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Asmidar Abu Hasan |
author_facet |
Asmidar Abu Hasan |
author_sort |
Asmidar Abu Hasan |
title |
Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA |
title_short |
Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA |
title_full |
Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA |
title_fullStr |
Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA |
title_sort |
pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran sains awal di tadika |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190 |
_version_ |
1747833365265907712 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:71902022-06-21 Pelaksanaan kemahiran proses sains dalam pengajaran dan pembelajaran Sains Awal di TADIKA 2021 Asmidar Abu Hasan LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenalpasti pelaksanaan kemahiran proses sains oleh guru</p><p>dalam Tunjang Sains dan Teknologi bagi Sains Awal dalam kalangan kanak-kanak di</p><p>TADIKA. Kajian ini menggunakan pendekatan kualitatif melalui kaedah pemerhatian,</p><p>temu bual dan analisis dokumen. Seramai 3 orang guru dan 54 orang kanak-kanak dari 3</p><p>TADIKA di daerah Setiawangsa, Kuala Lumpur di pilih sebagai responden melalui</p><p>pensampelan bertujuan. Instrumen yang digunakan adalah borang senarai semak</p><p>pemerhatian bagi mewakili 6 kategori kemahiran proses sains iaitu memerhati, mengelas,</p><p>mengukur, menginferens, meramal dan komunikasi. Data di analisis secara naratif. Data</p><p>kajian diperoleh menerusi hasil tringulasi daripada pemerhatian, temu bual tidak</p><p>berstuktur dan analisis dokumen. Senarai semak digunakan semasa membuat pemerhatian</p><p>kaedah pengajaran guru, temu bual untuk mendapatkan maklumat berkaitan pengetahuan</p><p>guru dalam kemahiran proses sains manakala analisis dokumen yang melibatkan</p><p>rancangan pengajaran harian (RPH), jadual waktu dan hasil kerja kanak-kanak semasa</p><p>aktiviti Sains Awal. Pemerhatian dilaksanakan selama 45 minit hingga 1 jam bagi setiap</p><p>aktiviti untuk setiap TADIKA selama 3 minggu. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>pelaksanaan guru dalam kemahiran proses sains adalah rendah. Guru hanya</p><p>menggunakan kemahiran memerhati, meramal dan komunikasi manakala kemahiran yang</p><p>kurang digunakan adalah mengelas, mengukur dan menginferens. Dapatan menunjukkan</p><p>penggunaan kemahiran proses sains dalam memerhati, meramal dan komunikasi oleh</p><p>guru telah meningkatkan penguasaan kanak-kanak dalam kemahiran tersebut. Hasil</p><p>dapatan temu bual mendedahkan hakikatnya guru kurang menguasai kemahiran proses</p><p>sains yang disampaikan semasa pengajaran dan pembelajaran Sains Awal.</p><p>Kesimpulannya, pelaksanaan kemahiran proses sains adalah lemah disebabkan kurangnya</p><p>pendedahan dalam Tunjang Sains dan Teknologi dalam kalangan guru TADIKA dan</p><p>Prasekolah. Implikasi kajian ini menunjukkan kemahiran proses sains perlu dilaksanakan</p><p>di dalam Tunjang Sains dan Teknologi untuk meningkatkan kemahiran kanak-kanak</p><p>dalam Sains Awal. Oleh itu, lebih banyak kursus dan latihan perlu diberikan kepada</p><p>guru-guru TADIKA untuk meningkatkan kefahaman guru dalam Tunjang Sains dan</p><p>Teknologi terutamanya Sains Awal supaya kanak-kanak dapat mengaplikasikan</p><p>kemahiran proses sains dalam kehidupan seharian</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7190 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Masnan, Nor Mashitah Mohd Radzi. Pengetahuan Persediaan Pengajaran</p><p>Guru</p><p>Prasekolah Baru. Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Abdul Jamir, Md Saad, Ab Halim, Tamuri, dan A'dawiyah, Ismail. (2012). Pembelajaran</p><p>Aktif</p><p>dalam Pengajaran dan Pembelajaran Berkesan Pendidikan Islam. Jurnal IPG</p><p>Kampus</p><p>Pendidikan Islam, 1-22.</p><p></p><p>Aimi Najlaa Muhammad Noor ( 2016). Kualiti Aktiviti di Prasekolah KPM dari</p><p>Perspektif</p><p>Guru. Doctoral Dissertation. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Anderson, Salinas (2007). Innovations in early childhood teacher education : Reflection</p><p>on</p><p>Practice theorists in a teacher education classroom. Journal of Early Childhood</p><p>Teacher Education, 26, 91-95</p><p></p><p>Azizah Zain ( 2015). Pelaksanaan modul projek penyiasatan dalam meningkatkan</p><p>komunikasi</p><p>dan kemahiran sosial kanak-kanak prasekolah . Doctoral Dissertation, Universiti</p><p>Pendidikan Sultan Idris .</p><p></p><p>Azizah Lebai Nordin, Zainun Ishak (1999). Pendidikan Prasekolah untuk Guru. Utusan</p><p>Publications & Distributors Sdn Bhd.</p><p></p><p>Carol Oppenheim (1993). Science is Fun! For Families and Classroom Groups. Cracom</p><p>Corporation St. Louis, Missouri.</p><p></p><p>Charlesworth, R. & Lind, K. K. (2010). Math and science for young children. Wadsworth</p><p>Cengage Learning:USA.</p><p></p><p>Eggen Paul dan Kauchak Don. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta: PT</p><p>Indeks</p><p></p><p>Fischetti, J. C. (2013). Issues in education: Last stand for teacher education. Childhood</p><p>Education, 89(1), 40-41.</p><p></p><p>Harlan (1997). Science experiences for the Early Childhood years. An Integrated</p><p>Approach</p><p>Englewood Cliffs.</p><p></p><p>Hyung-sook Cho, Chung-Ang, Juhu Kim & Dong Hwa Choi. (2003). Early</p><p>Teacher"s Attitudes toward Science Teaching : A Scale Validation Study.</p><p>Educational</p><p>Research Quarterly, (Vol. 27.2)</p><p></p><p>Imran Ariff Ariffin, Faizul Ab Kadir, Khadijah Ibrahim, Rizawati Abd Halim, Wan</p><p>Zurianti</p><p>Wan Abdullah. (2010).Kajian-Kajian Lepas Berkaitan Pendidikan Awal Kanak-</p><p>Kanak</p><p>Di Peringkat Tadika Atau Pra Sekolah. Universiti Pendidikan Sultan Idris:</p><p>Jabatan Kemahiran Hidup, Fakulti Pendidikan Teknikal Dan Vokasional.</p><p></p><p>Jain Chee, Mariani Md Nor, Abdul Jalil Othman, Mohd Nazri Abdul Rahman ( 2018). Isu</p><p>Pengetahuan Kandungan, Pedagogi dan Teknologi dalam Kalangan Guru</p><p>Prasekolah</p><p>( Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik (2018). Universiti Malaya.</p><p></p><p>Jirout, J. & Zimmerman, C. 2015. Development of Science process skills in the early</p><p>childhood years. In Research in Early Childhood Science Education, edited by K.</p><p>C.</p><p>Trundle and M. Sackes, 143-165. Springer</p><p></p><p>Kamisah Buang ( 2013). Perkembangan Literasi : Tinjauan Prestasi Kanak-kanak dan</p><p>Perspektif Kajian. Pustaka Fitri.</p><p></p><p>Kementerian Pelajaran Malaysia (2007). Pendidikan di Malaysia : Memartabatkan</p><p>Kecemerlangan Pendidikan Negara. Percetakan Watan Sdn Bhd.</p><p></p><p>Kementerian Pelajaran Malaysia ( 2016). Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan :</p><p>Pendidikan Prasekolah Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran.</p><p>Bahagian</p><p>Pembangunan Kurikulum, Kementerian Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Khusnidar Muhammad Daud ( 2019). Cabaran Guru Prasekolah dalam menerapkan</p><p>Pendidikan Stem. ( Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia (2019).</p><p>Sekolah Menengah Atas Fajar Hidayah Aceh, Indonesia.</p><p></p><p>King, H & Clackin, M (2010). Supporting Science Learning in Out-of-School Contexts,</p><p>in</p><p>Osborne, J. & Dillon, J. (Ed.) Good Practice in Science Teaching : What Research</p><p>has</p><p>to say. Maidenhead: Open University Press</p><p></p><p>Lilia Halim ( 2013). Pendidikan Sains dan Pembangunan Masyarakat Berliterasi Sains</p><p>Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Li Sha, Christian Schunn, Meghan Bathgate & Adar Ben-Eliyahu ( 2015). Families</p><p>Support</p><p>Their Children"s Success in Science Learning by Influencing Interest and Self-</p><p>Efficacy.</p><p>Journal of Research in Science Teaching. 53(3): 450-472</p><p></p><p>Lindstrom, L.& Garbacz, S.A (2016). Parent Involvement in Special Education.</p><p>Remedial and</p><p>and Special Education</p><p></p><p>Lumpe, A.T. Staver, J.R (1995). Peer Collaboration and Concept development. Journal of</p><p>Reseacrh in Science Teaching. 32(1): 71-98</p><p></p><p>Macliffon Tembak Sinau, Faridah Yunus (2020). Penglibatan Ibu Bapa/ Keluarga dalam</p><p>Pembelajaran Sains Awal- Bagaimanakah Meningkatkan Sumbangan Mereka?</p><p>(Jurnal Dunia Pendidikan (2020), Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Margaret Forster and Geoff Masters (1996). Project : assessment kit . The Australian</p><p>Council</p><p>For Education Research Ltd.</p><p></p><p>Martin (2015). Behaviour Modification : What it is and How to do it. Harlow : Pearson</p><p></p><p>Maulana, Helms-Lorenz & Van De Grift (2015). Development and evaluation of</p><p>questionnaire</p><p>Measuring pre-service teachers teaching behavior : A Rasch modeling approach.</p><p>(Journal School Effectiveness and School mprovement (2015), Routledge.</p><p></p><p>Mayer, R. E. 2002. Cognitive Theory and the Design of Multimedia Instruction: An</p><p>Example</p><p>of the Two-Way Street Between Cognition and Instruction. Dlm. New Directions</p><p>for</p><p>Teaching and Learning 2002, 89 [Spring] 55-71). Wiley Periodical Inc. A Wiley</p><p>Company</p><p></p><p>Mohd Najib Ghafar & Abdul Rauf Ibrahim, M.N. 2011. Penilaian hubungan tahap</p><p>penguasaan</p><p>konsepsi sains dengan tahap kemahiran proses sains guru peringkat menengah</p><p>rendah.</p><p>Journal of Science and Mathematics Educational 3: 1-19</p><p></p><p>Mok Soon Sang (2009). Falsafah Pendidikan di Malaysia. Penerbitan Multimedia Sdn</p><p>Bhd.</p><p></p><p>Mok Soon Sang ( 2009). Literatur dan Kaedah Penyelidikan. Penerbitan Multimedia Sdn</p><p>Bhd</p><p></p><p>Nani Menon & Rohani Abdullah (2003). Panduan Kognitif Kanak-kanak Prasekolah.</p><p>Bentong, Pahang, PTS Publication & Distributor Sdn Bhd.</p><p></p><p>Norazizah Abdul Rahman, Sopia Md Yassin, Noor Ashikin Mohd Yusop ( 2016).</p><p>Pembelajaran Secara Inisiatif Kanak-kanak menerusi Pendekatan Projek : Dari</p><p>Tumbuh-tumbuhan ke Sekaki Payung. ( Jurnal Pendidikan Awal Kanak-kanak</p><p>Jilid 5 (2016), Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Norazizah Abdul Rahman, Noor Ashikin Mohd Yusop, Sopia Md Yassin, Zainiah @</p><p>Zaniah</p><p>Mohamed Isa ( 2018). Kemahiran Proses Sains Dalam Kalangan Kanak-kanak</p><p>Prasekolah Menerusi Pendekatan Projek. Pusat Penyelidikan Perkembangan</p><p>Kanak-</p><p>Kanak Negara (NCDRC).</p><p></p><p>Nor Fauzian Kassim & Fauziah Hanim. (2015). Kurikulum pendidikan awal kanak-kanak</p><p>dan</p><p>modul pendidikan akhlak: Isu dan cabaran masa kini. National Research Seminar</p><p>2015</p><p>Strengthening Scholarships Through Research, Universiti Pendidikan Sultan</p><p>Idris, 9 Mei (ms.733-746).</p><p></p><p>Nugraha, A.(2005). Pengembangan Pembelajaran Sains pada Anak Usia Dini. Jakarta:</p><p>Depdiknas, Dirjen Dikti. Derektorat Pembinaan Pendidikan dan Tenaga</p><p>Ketenagan</p><p>Perguruan Tinggi.</p><p></p><p>Ong, E. T., & Bibi Hazliana Mohd Hassan. (2013). Penguasaan Kemahiran Proses Sains</p><p>Asas</p><p>dalam Kalangan Murid Sekolah Rendah di Selangor Berdasarkan Jantina, Lokasi</p><p>Sekolah dan Aras Tahun. Jurnal Pendidikan Sains & Matematik Malaysia, 3(2),</p><p>77-90.</p><p></p><p>Peggy Ashbrook ( 2010). Mudahnya Sains : Permainan dan Aktiviti. Al-Ameen Serve</p><p>Holdings Sdn Bhd</p><p></p><p>Rohani Abdullah, Nani Menon, Mohd Sharani Ahmad (2007). Panduan Kurikulum</p><p>Prsekolah.</p><p>PTS Professional Publishing Sdn Bhd.</p><p></p><p>Rose Amnah Abdul Rauf, Abd Rashid Johar, Lilia Halim dan Siti Rahayah Ariffin</p><p>( 2004).</p><p>Pemupukan Kemahiran Proses Sains di kalangan Pelajar Tingkatan Dua di</p><p>Sekolah Bestari. ( Jurnal Teknologi, 40 (E) Jun, 2004 : 19-32 Universiti Teknologi</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Rosmah Abd Ghani ( 2010). Pelaksanaan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan</p><p>oleh</p><p>Guru Prasekolah. Jabatan Pendidikan Prasekolah IPG Kampus Sultan Mizan.</p><p></p><p>Sahimi, N.N. & Said, I. (2012). Young children selections of the physical elements in the</p><p>Preschool environment. Procedia-Social and Behavioral Science, 38( December</p><p>2010),</p><p>176-183</p><p></p><p>Settlage, J., & Southerland, S. A. (2007). Teaching Science To Every Child: Using</p><p>Culture As</p><p>A Starting Point. New York: Routledge</p><p></p><p>Sharifah Nor Puteh & Aliza Ali. (2013b). Belajar melalui bermain: Prinsip utama</p><p>kurikulum</p><p>pendidikan awal kanak-kanak. Kuala Lumpur: Utusan Publications and</p><p>Distributors Sdn Bhd.</p><p></p><p>Shelly Counsell, Lawrence Escalada, Rosemary Geiken, Melissa Sandar, Jill Uhlenberg,</p><p>Beth</p><p>Van Meeteren, Sonia Yoshizawa, and Betty Zan ( 2014). STEM Learning with</p><p>Young</p><p>Children : inquiry Teaching with Ramps and Pathways. ( Regents" Center for</p><p>Early</p><p>Developmental Education at the University of Northern lowa.</p><p></p><p>Syafrimen (2010). Pembinaan Modul Eq untuk Latihan Kecerdasan Emosi Guru-guru di</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Tan Ming Tang, Chin Teoi Peng. Satu Tinjaun Awal Konsepsi Kemahiran Proses Sains</p><p>di</p><p>Kalangan Guru Sains PKPG 14 Minggu di Maktab Perguruan Batu Lintang. Unit</p><p>Sains , Jabatan Kajian Sains Maktab Perguruan Batu Lintang.</p><p></p><p>Titik Rahayu, Syafrimen Syafril, Kamisah Osman, Lilia Halim, Sharifah Zarina, Cik</p><p>Tuan</p><p>Mastura Tuan Soh, Nova Erlina Yaumas (2017). Kualiti Guru, Isu dan Cabaran</p><p>Dalam Pembelajaran Stem. Universiti Kebangsaan Malaysia</p><p></p><p>Van (2003). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research.</p><p></p><p>Vincent Pang and Denis Lajium ( 2017). Pentaksiran dalam Bilik Darjah ( Ahli Majlis</p><p>Penerbitan Ilmiah Malaysia (MAPIM).</p><p></p><p>Yeam Koon Peng (2007). Tahap Pencapaian dan Pelaksanaan Kemahiran Proses Sains</p><p>dalam</p><p>Kalangan Guru Pelatih. Universiti Sains Malaysia.</p><p></p><p>Zaleha (2011). Pengaruh Gaya Kognitif dan Kreativiti terhadap penyelesaian masalah</p><p>Geometri di kalangan Pelajar Tingkatan 4 Aliran Sains. Journal of Science and</p><p>Mathematics Educational, 3, 4666.</p><p></p><p>Zarah Binti Ahmad. (2016). Penggunaan Kaedah Permainan Program Realiti Televisyen</p><p>dalam Meningkatkan Minat, Sikap dan Penvcapaian Pelajar Sains Tingkatan 1</p><p>dalam Topik Haba. Bangi : Penerbit Fakulti Pendidikan, Universiti Kebangsaan</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Zurida Ismail, Sharifah Norhaidah Syed Idros, Maznah Ali (2003). Pendidikan Sains</p><p>Prasekolah. ( PTS Publications & Distributor Sdn Bhd.</p><p></p> |