Pembinaan dan pengesahan Modul Latihan i-Think Teknologi dan Kehidupan Lestari Tahap Dua
<p>Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan Modul Latihan i-THINK</p><p>Teknologi dan Kehidupan Lestari Tahap Dua. Modul ini dibina berdasarkan langkahlangkah</p><p>model pembinaan modul Sidek. Kesahan kandungan dan kebo...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7226 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk membina dan mengesahkan Modul Latihan i-THINK</p><p>Teknologi dan Kehidupan Lestari Tahap Dua. Modul ini dibina berdasarkan langkahlangkah</p><p>model pembinaan modul Sidek. Kesahan kandungan dan kebolehpercayaan</p><p>modul ditentukan dengan mencari pekali persetujuan Cohens Kappa dan pekali</p><p>persetujuan Cronbach Alpha apabila modul dibina. Modul ini mengandungi</p><p>komponen nota, contoh soalan, kaedah penggunaan peta pemikiran i-THINK, bahan</p><p>pembelajaran, penilaian tugasan dan aktiviti pembelajaran. Seramai empat orang</p><p>panel pakar dilantik untuk menilai kesahan kandungan modul. 25 orang murid Tahun</p><p>Lima dalam satu kelas dipilih sebagai sampel kajian melalui kaedah persampelan</p><p>berkelompok bertujuan dari sebuah sekolah rendah, Daerah Kinta Selatan, Perak.</p><p>Sampel kajian mengikuti aktiviti-aktiviti dan latihan dalam modul selama sebulan dan</p><p>menjawab soal selidik kebolehpercayaan modul setelah menghabiskan modul. Respon</p><p>sampel kajian dianalisis untuk menguji kebolehpercayaan modul. Daripada analisis</p><p>soal selidik kebolehpercayaan modul, konstruk memahami soalan mempunyai purata</p><p>min yang paling tinggi iaitu 4.09. Ini menunjukkan sampel kajian bersetuju bahawa</p><p>mereka dapat memahami pernyataan soalan, arahan dan bahasa modul dengan jelas.</p><p>Selain itu, mereka juga dapat membezakan aras kesukaran, kehendak soalan dan</p><p>maklumat dalam soalan dengan jelas. Purata min yang paling rendah pula ialah</p><p>konstruk menjawab soalan, iaitu 3.69. Walaubagaimanapun, tahap persetujuan murid</p><p>adalah bercenderung kepada tahap bersetuju. Secara keseluruhan, skala persetujuan</p><p>Cohens Kappa bagi modul ini adalah 0.86 dan nilai Cronbach Alpha adalah 0.93. Ini</p><p>menunjukkan modul ini mempunyai kesahan kandungan dan kebolehpercayaan yang</p><p>sangat tinggi dan sesuai digunakan dalam pembelajaran murid. Adalah dicadangkan</p><p>Modul Latihan i-THINK Teknologi dan Kehidupan Lestari Tahap Dua digunakan</p><p>pada peringkat sekolah rendah agar KBAT murid dapat dipertingkatkan. Implikasi</p><p>kajian ini adalah menjadikan modul ini sebagai panduan kepada guru-guru Sains</p><p>sekolah rendah untuk membudayakan penggunaan peta pemikiran i-THINK serta</p><p>menerapkan elemen KBAT dalam aktiviti pengajaran dan pembelajaran Sains.</p> |
---|