Pembangunan dan penilaian perisian pengajaran Bahasa Inggeris berbantukan Mikrosoft Power Point bagi murid masalah pembelajaran
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengen...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2019
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7240 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangunkan bahan bantu mengajar Bahasa Inggeris Tahun 1</p><p>untuk murid di Program Pendidikan Khas Integrasi bermasalah pembelajaran dan</p><p>memperolehi kesahan dan kebolehpercayaan. Kajian ini mengenal pasti kesesuaian</p><p>elemenelemen multimedia interaktif dan fokus kemahiran membaca dan kemahiran</p><p>mengenal perkataan bagi murid-murid bermasalah pembelajaran. Pembinaan bahan</p><p>bantu mengajar melibatkan fasa satu (analisis) dan fasa dua (pembinaan). Kajian</p><p>melibatkan 50 orang guru pendidikan khas dan 10 orang pakar dalam bidang untuk</p><p>tujuan mengukur kesahan. Dapatan menunjukkan bahan bantu mengajar Bahasa</p><p>Inggeris ini mempunyai kesahan kandungan yang baik iaitu indeks cohen kappa</p><p>sebanyak .60 dan nilai kebolehpercayaan keseluruhan item dalam bahan bantu</p><p>mengajar nilai alpha =0.953 iaitu berada di tahap yang tinggi. Dapatan kajian juga</p><p>menunjukkan elemen multimedia dalam bahan bantu mengajar berada pada nilai min</p><p>tertinggi (M=4.30, SP=0.762), kesesuaian pada nilai min (M=4.32, SP=0.551) dan</p><p>kemahiran membaca dan mengenal perkataan pada nilai min bagi murid-murid</p><p>bermasalah pembelajaran pada min (M=3.98, SP=0.685). Implikasi kajian ini</p><p>menyumbang kepada pembinaan bahan bantu mengajar menggunakan perisian</p><p>Power Point yang boleh dilaksanakan oleh guru dan hasil bahan bantu mengajar</p><p>Bahasa Inggeris murid Tahun 1 boleh digunapakai kepada murid bermasalah</p><p>pembelajaran.</p> |
---|