Faktor-faktor yang mempengaruhi amalan pentaksiran bilik darjah guru tahap satu di sekolah daerah Gombak
<p>Kajian ini bertujuan menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi amalan pentaksiran</p><p>guru di dalam bilik darjah. Faktor-faktor yang ingin dikenal pasti ialah konsepsi</p><p>pentaksiran dan personaliti guru. Kajian ini mengg...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7254 |
Tags: | Add Tag |
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan menentukan faktor-faktor yang mempengaruhi amalan pentaksiran</p><p>guru di dalam bilik darjah. Faktor-faktor yang ingin dikenal pasti ialah konsepsi</p><p>pentaksiran dan personaliti guru. Kajian ini menggunakan pendekatan kuantitatif yang</p><p>menggunakan soal selidik sebagai instrumen. Seramai 330 orang guru tahap satu dipilih</p><p>sebagai responden melalui persampelan rawak berkadar. Sebanyak 30 daripada 68 buah</p><p>sekolah rendah daerah Gombak, Selangor dipilih melalui persampelan rawak mudah.</p><p>Data dianalisis melalui statistik deskripsi dan inferens. Dapatan deskripsi menunjukkan</p><p>bahawa 6 daripada 10 subkonstruk didapati berada pada tahap yang tinggi. Analisis</p><p>korelasi pearson menunjukkan terdapat hubungan yang signifikan, positif dan kuat</p><p>antara konsepsi pentaksiran dengan amalan pentaksiran (r=0.615,p=0.00). Namun</p><p>begitu, hubungan yang signifikan, positif dan sederhana berlaku di antara personaliti</p><p>dengan amalan pentaksiran (r=0.333,p=0.00) dan personaliti dengan konsepsi</p><p>pentaksiran (r=0.334,p=0.00). Analisis regresi pelbagai menunjukkan bahawa konsepsi</p><p>pentaksiran dan personaliti mampu menjelaskan 39.7% variasi dari amalan pentaksiran</p><p>(R2=0.397,F(2,327)=107.468,p=0.00). Konsepsi pentaksiran mampu meramalkan</p><p>amalan pentaksiran (Beta=0.567,p=0.00) dan personaliti juga mampu meramalkan</p><p>amalan pentaksiran (Beta=0.143,p=0.00). Kesimpulannya konsepsi pentaksiran dan</p><p>personaliti mempunyai pengaruh ke atas amalan pentaksiran, dan peramal terbaik bagi</p><p>amalan pentaksiran adalah konsepsi pentaksiran. Implikasi kajian ini adalah diharap</p><p>pihak KPM dapat memantapkan lagi pengetahuan guru tentang konsepsi pentaksiran</p><p>iaitu tentang tujuan pentaksiran dengan menyediakan latihan atau kursus bersesuaian</p><p>kerana ia memberi pengaruh yang besar ke atas amalan pentaksiran guru.</p> |
---|