Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang
<p>Kajian ini dijalankan bagi meneliti masalah gengsterisme dalam kalangan belia India di</p><p>Butterworth, Pulau Pinang. Tujuan kajian ini ialah mengenalpasti bentuk-bentuk</p><p>gengsterisme, menganalisis faktorfaktor penglibat...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7262 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:7262 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
GT Manners and customs |
spellingShingle |
GT Manners and customs Jeevan Morgan Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang |
description |
<p>Kajian ini dijalankan bagi meneliti masalah gengsterisme dalam kalangan belia India di</p><p>Butterworth, Pulau Pinang. Tujuan kajian ini ialah mengenalpasti bentuk-bentuk</p><p>gengsterisme, menganalisis faktorfaktor penglibatan belia India dalam gengsterisme dan</p><p>mencadangkan pendekatan yang sesuai bagi membendung gengsterisme dalam kalangan</p><p>belia India. Kaedah kualitatif iaitu temu bual berstruktur telah dilaksanakan untuk</p><p>mendapatkan maklumat bagi menjawab kesemua persoalan kajian. Selain itu, kaedah</p><p>snowball telah digunakan dalam usaha mendapatkan informan-informan yang sesuai</p><p>untuk kajian ini. Seramai lapan orang informan telah ditemu bual yang terdiri daripada</p><p>tiga orang ahli gengster, seorang peguam, seorang anggota polis, seorang kaunselor</p><p>sekolah, seorang wakil badan NGO dan seorang waris kepada banduan. Hasil temu bual</p><p>yang diperolehi telah ditranskripsikan kata demi kata. Data ini kemudiannya telah</p><p>diaplikasikan dengan Teknik Delphi untuk mendapatkan kesepakatan dalam pendapat</p><p>pakar. Bagi menyempurnakan analisis kajian, analisis tematik dilaksanakan dengan</p><p>menggunakan pendekatan teori tingkah laku devian dan teori Maslow. Didapati bahawa</p><p>terdapat sembilan bentuk perlakuan gengsterisme, tujuh faktor penglibatan belia India</p><p>dalam gengsterisme dan empat pendekatan yang sesuai untuk membanteras gengsterisme.</p><p>Pergaduhan merupakan bentuk gengsterisme yang utama diikuti kegiatan mengutip wang</p><p>perlindungan, kes pembunuhan, menjual dan mengedar dadah, melepak dan berfoyafoya,</p><p>kegiatan perjudian, kes rompakan dan kecurian, upacara khas menjadi ahli geng dan</p><p>perjumpaan tahunan. Faktor kegagalan ibu bapa dalam mengawal anak mereka menjadi</p><p>faktor sebenar yang menyebabkan belia India melibatkan diri dalam gengsterisme diikuti</p><p>oleh sikap individu, pengaruh rakan dan individu lain, persekitaran tempat tinggal,</p><p>tekanan masalah kewangan, kurang memahami dan mematuhi ajaran agama dan desakan</p><p>dan kesukaran hidup. Ternyata bahawa peranan ibu bapa diikuti peranan institusi agama,</p><p>peranan penguatkuasa undang-undang dan peranan kerajaan adalah signifikan bagi</p><p>membanteras gengsterisme dalam kalangan belia India di Butterworth, Pulau Pinang.</p><p>Kajian ini menjadi satu garis panduan kepada ibu bapa serta pihak berkuasa untuk</p><p>mengambil tindakan segera dalam usaha menangani gengsterisme.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Jeevan Morgan |
author_facet |
Jeevan Morgan |
author_sort |
Jeevan Morgan |
title |
Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang |
title_short |
Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang |
title_full |
Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang |
title_fullStr |
Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang |
title_full_unstemmed |
Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang |
title_sort |
gengsterisme dalam kalangan belia india:kajian kes di pulau pinang |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Sains Kemanusiaan |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7262 |
_version_ |
1747833372287172608 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:72622022-07-18 Gengsterisme dalam kalangan belia India:kajian kes di Pulau Pinang 2021 Jeevan Morgan GT Manners and customs <p>Kajian ini dijalankan bagi meneliti masalah gengsterisme dalam kalangan belia India di</p><p>Butterworth, Pulau Pinang. Tujuan kajian ini ialah mengenalpasti bentuk-bentuk</p><p>gengsterisme, menganalisis faktorfaktor penglibatan belia India dalam gengsterisme dan</p><p>mencadangkan pendekatan yang sesuai bagi membendung gengsterisme dalam kalangan</p><p>belia India. Kaedah kualitatif iaitu temu bual berstruktur telah dilaksanakan untuk</p><p>mendapatkan maklumat bagi menjawab kesemua persoalan kajian. Selain itu, kaedah</p><p>snowball telah digunakan dalam usaha mendapatkan informan-informan yang sesuai</p><p>untuk kajian ini. Seramai lapan orang informan telah ditemu bual yang terdiri daripada</p><p>tiga orang ahli gengster, seorang peguam, seorang anggota polis, seorang kaunselor</p><p>sekolah, seorang wakil badan NGO dan seorang waris kepada banduan. Hasil temu bual</p><p>yang diperolehi telah ditranskripsikan kata demi kata. Data ini kemudiannya telah</p><p>diaplikasikan dengan Teknik Delphi untuk mendapatkan kesepakatan dalam pendapat</p><p>pakar. Bagi menyempurnakan analisis kajian, analisis tematik dilaksanakan dengan</p><p>menggunakan pendekatan teori tingkah laku devian dan teori Maslow. Didapati bahawa</p><p>terdapat sembilan bentuk perlakuan gengsterisme, tujuh faktor penglibatan belia India</p><p>dalam gengsterisme dan empat pendekatan yang sesuai untuk membanteras gengsterisme.</p><p>Pergaduhan merupakan bentuk gengsterisme yang utama diikuti kegiatan mengutip wang</p><p>perlindungan, kes pembunuhan, menjual dan mengedar dadah, melepak dan berfoyafoya,</p><p>kegiatan perjudian, kes rompakan dan kecurian, upacara khas menjadi ahli geng dan</p><p>perjumpaan tahunan. Faktor kegagalan ibu bapa dalam mengawal anak mereka menjadi</p><p>faktor sebenar yang menyebabkan belia India melibatkan diri dalam gengsterisme diikuti</p><p>oleh sikap individu, pengaruh rakan dan individu lain, persekitaran tempat tinggal,</p><p>tekanan masalah kewangan, kurang memahami dan mematuhi ajaran agama dan desakan</p><p>dan kesukaran hidup. Ternyata bahawa peranan ibu bapa diikuti peranan institusi agama,</p><p>peranan penguatkuasa undang-undang dan peranan kerajaan adalah signifikan bagi</p><p>membanteras gengsterisme dalam kalangan belia India di Butterworth, Pulau Pinang.</p><p>Kajian ini menjadi satu garis panduan kepada ibu bapa serta pihak berkuasa untuk</p><p>mengambil tindakan segera dalam usaha menangani gengsterisme.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7262 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7262 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Sains Kemanusiaan <p>Arsaythamby Veloo & Ng Chooi Kim (2014). Jenis amaran dan faktor ponteng</p><p>sekolah dalam kalangan pelajar sekolah menengah di Sabah School of</p><p>Education and Modern Languages, Universiti Utara Malaysia. Asia Pacific</p><p>Journal of Educators and Education, Vol. 29, hlm. 125139, Pulau Pinang:</p><p>Penerbit Universiti Sains Malaysia.</p><p></p><p>Azyyati Mohd Nazim, Fariza Md. Sham & Salasiah Hanin Hamjah. (2013). Ciri-ciri</p><p>Remaja Berisiko: Kajian Literatur Islamiyyat 35(1), hlm. 111 119. Bangi:</p><p>Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Azharudin, M.D. (2012). Sejarah Masyarakat India di Malaysia. Kuala Lumpur:</p><p>Penerbit Universiti Malaya.</p><p></p><p>Anbalakan Kaniappan. (2008). Identiti India di Malaysia. Pulau Pinang: Penerbit</p><p>Universiti Sains Malaysia.</p><p></p><p>Arasaratnam. (1941). Indian in Malaysia and Singapore.UTD Publication.</p><p>Azizi bin Yahaya dan Rosnah, B. (2008). Punca berlakunya masalah gejala gengsterisme</p><p>di kalangan remaja di beberapa buah sekolah menengah di empat buah negeri.</p><p>Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Azizan Bahari (2010). Permasalahan sosial remaja belia: usaha menanganinya melalui</p><p>pendekatan kerja komuniti. Perlis: Penerbit Universiti Perlis Malaysia.</p><p></p><p>Azizi Yahaya dan Badrulzaman Baharom. (2008). Persekitaran keluarga dan</p><p>kesannya terhadap tingkah laku devian remaja. Johor: Penerbit Universiti</p><p>Tekonologi Malaysia.</p><p></p><p>Adha et al. (2017, 21 Februari). Datuk Seri antara 22 didakwa. Berita Harian, hlm. 2</p><p></p><p>Ainomadiah. (2017). Peranan kaunselor dalam menangani masalah ponteng. Bangi:</p><p>Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>B. E. A. Oghojafor, S. A. Aduloju dan F. F. Olowokudejo. (2011). Social</p><p>entrepreneurship as an instrument for curbing youth gangsterism: a study of the</p><p>Nigerian Urban Communities. Nigeria: Department of Business</p><p>Administration and Department of Actuarial Science and Insurance. Akoka-Yaba:</p><p>University of Lagos.</p><p></p><p>Bowers Du Toit, N.F., (2014). Gangsterism on the Cape Flats: a challenge to engage</p><p>the power. HTS Teologiese Studies/Theological Studies 70(3), Art. #2727, hlm. 7.</p><p></p><p>Berita Harian (2019, Disember 2). Dewan Negara lulus pindaan akta turunkan had umur</p><p>belia kepada 30 tahun. Diperolehi daripada</p><p>https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2019/07/588802/dewan-negaralulus-</p><p>pindaan-akta-turunkan-had-umur-belia-kepada-30</p><p></p><p>Buerah Tunggak, Shanah Ngadi & Hamimah Abu Naim. (2015). Delinkuen pelajar dan</p><p>cadangan penyelesaiannya menerusi Model Pembangunan Sahsiah</p><p>Remaja/Pelajar Muslim. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia</p><p></p><p>Buerah Tunggak, Shanah Ngadi & Hamimah Abu Naim. (2015). Students Delinquency</p><p>and proposed solutions through teen Model of Conduct/ Integrated Muslim</p><p>Students. Bangi: Penerbit Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Cambridge University Press. The Malaysian Indians: History, Problems and Future</p><p>Dhanabalan, Sandra Segaran (2016). Tingkah laku devian Pelajar Etnik India di</p><p>sekolah menengah dalam Daerah Kinta, Perak. Pulau Pinang: Penerbit Universiti</p><p>Sains Malaysia.</p><p></p><p>Daniel Anthonysamy. (1992). Indian Christians in Peninsular Malaysia, Tamil Annual</p><p>Conference (TAC). Kuala Lumpur: Methodist Church Malaysia.</p><p></p><p>Elangko, M. (2015). Perkembangan Sosioekonomi Masyarakat India Sebelum dan</p><p>selepas Dasar Ekonomi Baru (1957-2000). Tesis PhD. Pulau Pinang: Penerbit</p><p>Universiti Sains Malaysia.</p><p></p><p>Etuk, G. R., Ihejiamaizu, G. C., & Obaji, N. O. (2016). Residents" perception of youth</p><p>gangsterism and socioeconomic life in Calabar South Local Government Area</p><p>of Cross River State, Nigeria Dalam Journal of Social Science for Policy</p><p>Implications, Jilid 4(1), hlm. 19-36.</p><p></p><p>Faezah Kassim. (2017). Perkembangan Persatuan Tiga Kaum Utama Di Tanah Melayu</p><p>Sebelum Perang Dunia Kedua. Jurnal Sultan Alauddin Sulaiman Shah Vol 4 Bil 1</p><p>(2017)</p><p></p><p>Fariza Md Sham & Azyyati Mohd Nazim. (2013). Pendekatan Psikologi Dakwah Dalam</p><p>Menangani Remaja Berisiko: Fokus Pendekatan Bimbingan Jiwa Institut Islam</p><p>Hadhari. Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza). Jurnal Hadhari 7 (2) (2015)</p><p>hlm. 63-73</p><p></p><p>Fatimah Abdullah, Khaidzir Haji Ismail & Mustaffa Omar. (2015). Model Intervensi</p><p>Perkongsian Pintar Sekolah-Keluarga Dalam Pendidikan Kanak-Kanak. Journal</p><p>of Social Administration, 9(1): 65-86</p><p></p><p>Fathilah Akmal Bt. Ismail, Mohd Mahzan Awang & Abdul Razaq Ahmad (2016).</p><p>Buli dan gangsterisme di sekolah. Dalam International Conference on</p><p>Education and Regional Development 2016 (ICERD 2016) Bandung,</p><p>Indonesia:Cross-Cultural Education for Sustainable Regional Development.</p><p>University Of Indonesia.</p><p></p><p>Florence. (2012). Analisis masalah ponteng dalam kalangan pelajar India di sekolah</p><p>menengah menerusi kaedah hermeneutik. Perak: Penerbit Universiti Pendidikan</p><p>Sultan Idris.</p><p></p><p>Hauck P, Sven P. (2010). Organized crime and gang violence in National and</p><p>International Law. International Review of the Red Cross, 92(878), hlm. 407-</p><p>436.</p><p></p><p>Haslina Hassan. (2000). Gejala gengsterisme di kalangan pelajar: fenomena yang</p><p>semakin meresahkan. Dewan Masyarakat (Jun). hlm. 14-27.</p><p></p><p>Harian Metro. (28 Jun 2019). Gengster Dah Kacau. Diambil daripada</p><p>https://www.hmetro.com.my/utama/2019/06/469883/gengster-dah-kacau</p><p></p><p>Irdayanti Mat Nashir, Ramlee Mustapha & Abdullah Yusoff (2015). Membangunkan</p><p>Instrumen Kepimpinan Dalam Sistem Pendidikan Teknik Dan Vokasional:</p><p>Penggunaan Teknik Delphi Terubah Suai 41-47. Jurnal Pengukuran Kualiti</p><p>dan Analisis11(1).</p><p></p><p>James C.H. (2010). Gang Prevention: An Overview of Research and Programs, Office of</p><p>Juvenile Justice and Delinquency Prevention. Diambil daripada</p><p>https://www.ncjrs.gov/pdffiles1/ojjdp/231116.pdf</p><p></p><p>Jabatan Perangkaan Malaysia. (2019). Diperolehi daripada</p><p>https://www.permohonan.my/jumlah-penduduk-malaysia-terkini/Jabatan</p><p>Perangkaan Malaysia (2016). Rancangan Malaysia Ke-11. Kuala Lumpur:</p><p>Jabatan Perangkaan Malaysia. hlm. 111.</p><p></p><p>Jabatan Perangkaan Malaysia. (1980) Rancangan Malaysia Ke-4. Kuala Lumpur:</p><p>Jabatan Perangkaan Malaysia. hlm. 110</p><p></p><p>Jabatan Statistik Malaysia. (2015). Taburan penduduk dan demografi 2015. Diakses</p><p>pada 27 Mei 2016 diperoleh daripada https://www.dosm.gov.my/v1/uploads/files/4_Portal%20Content/1_About%20</p><p>us/7_AnnualReport/Laporan_Tahunan_2015_DOSM.pdf</p><p></p><p>Jabatan Perangkaan Malaysia. (2010). Taburan penduduk dan ciri-ciri asas</p><p>demografi 2010. Diakses pada 27 Mei 2016 dan diperoleh daripada</p><p>www.statistics.gov.my/portal/download_Population/files/census2010/Taburan</p><p>_Penduduk_dan_Ciri-ciri_Asas_Demografi.pdf.</p><p></p><p>Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara. Definisi Masyarakat India.(2016).</p><p>Diakses pada 11 Februari 2017 dan diperoleh daripada</p><p>file:///C:/Users/Windows%208/Downloads/Masyarakat-India-_-JKKN.html</p><p></p><p>Johari. (2014). Refleksi diri pelajar berdasarkan ilmu pedagogi. Johor: Penerbit</p><p>Universiti Teknologi Mara.</p><p></p><p>Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Tesis pra lapangan kajian dalam penyelidikan</p><p>kualitatif dalam kursus penyelidikan kualitatif. Edisi 1. Johor Bahru: Institut</p><p>Pendidikan Guru Malaysia Kampus Temenggong Ibrahim.</p><p></p><p>Kementerian Kesihatan Malaysia. (2019). Apakah itu Gengsterisme?. Diambil daripada</p><p>Portal Rasmi KKM,</p><p>http://www.myhealth.gov.my/gengsterisme/</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2013). Sektor pembangunan kemanusiaan: Unit</p><p>Hal Ehwal Murid. Diakses pada 27 Mei 2016 dan diperoleh daripada</p><p>http;//www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0718&pub=Utusan_</p><p>Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_08.htm</p><p></p><p>Kerajaan Malaysia. (2010). Rancangan Malaysia Kesepuluh 2011-2015. Unit</p><p>Perancang Ekonomi, Putrajaya.</p><p></p><p>Kumarashwaran Vadevelu et. al. (2015). Pengetahuan Berkaitan Hiv/Aids Dan Sistem</p><p>Sokongan Sosial Yang Diterima Oleh Golongan Belia Transgender di Pulau</p><p>Pinang. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.</p><p></p><p>Klenke, K. (2008). Qualitative Research in the Study of Leadership (1st ed.). Emerald</p><p>Group Publishing Ltd.</p><p></p><p>Lizawati (2015). Konflik Dan Campur tangan Asing: Raja Abdullah Dan Ngah</p><p>Ibrahim 1860-1875. Pulau Pinang: Penerbit Universiti Sains Malaysia.</p><p></p><p>MacMaster, Llewellyn L. M. (2010). In search of a family : the challenge of</p><p>gangsterism to faith communities on The Cape Flats. South Africa: University</p><p>of Stellenbosch.</p><p></p><p>Magidi, M. et al. (2016). High school learners experiences of gangsterism in Hanover</p><p>Park. The Social Work Practitioner-Researcher, 28(1): 69 84.</p><p></p><p>Mahaganapathy Dass et. al (2014). Urban Poverty among Indians in Malaysia: A</p><p>naturalistic Inquiry. Department of Social and Developmental Sciences, Faculty</p><p>of Human Ecology. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Manimala Karuppusamy. (2014). Perlakuan Tingkah Laku Delinkuen Dalam</p><p>Kalangan Pelajar India. Fakulti Sains Kemanusiaan. Tanjong Malim, Perak:</p><p>Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Merriam, S. B., & Tisdell, E. J. (2015). Qualitative research: A guide to design and</p><p>implementation. John Wiley & Sons.</p><p></p><p>Mncedisi C. Maphalala1 et al. (2014). Gangsterism: internal and external factors</p><p>associated with school violence in selected western cape high schools. J</p><p>Sociology Soc Anth, 5(1): 61-70.</p><p></p><p>Mohamad Khairi Haji Othman, Mohd Zailani Mohd Yusoff, Fauziah Abdul Rahim,</p><p>Alis Puteh, Muhamad Dzahir Kasa, NurFasihah Roslan (2016). Perspektif Ibu</p><p>Bapa terhadap Permasalahan dan Cabaran dalam Pembentukan Nilai Murni</p><p>Pelajar. Pusat Pengajian Pendidikan dan Bahasa Moden, Universiti Utara</p><p>Malaysia. Jurnal Sains Humanika 8: 4-2 (2016) hlm. 916</p><p></p><p>Muhamad Fadhil Nurdin et al. (2010). Sociology and policy practices in contemporary</p><p>issues. Indonesia: Penerbit Samudera Biru (Member of IKAPI).</p><p></p><p>Mohd Afif Bin Yahya (2011). Keterlibatan Remaja Dalam Lumba Haram Di Daerah</p><p>Larut Dan Matang, Perak: Kajian Daripada Perspektif Pembangunan Insan</p><p>Jabatan Dakwah Dan Pembangunan Insan Akademi Pengajian Islam.Kuala</p><p>Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.</p><p></p><p>Mohammad Abu Bakar Bin Shis (2010). Kajian Gejala Sosial di Kalangan Pelajar</p><p>Institusi Pengajian Tinggi yang Menetap di Kolej Sembilan (K9), Kolej</p><p>Sepuluh (K10), dan Kolej Perdana (Kp) Universiti Teknologi Malaysia, Fakulti</p><p>Pendidikan. Skudai: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Mohd. Nuri Mustafa. (2016). Fenomena delinkuen dalam kalangan remaja yang</p><p>berisiko di sebuah Sekolah Menengah Kebangsaan Agama di Luar Bandar</p><p>Malaysia. Jabatan Pemajuan Profesional dan Pendidikan Lanjutan. Fakulti</p><p>Pengajian Pendidikan. Serdang: Penerbit Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Mustapha Kamal Saud. (2018). Ace Ahead Pengajian Am Penggal 1 Edisi Keempat.</p><p>Oxford Fajar.</p><p></p><p>Miorazham. (2018). Mengatasi Kegiatan Jenayah di Kalangan Remaja, Portal Bahagian</p><p>Keselamatan UPM. Diambil daripada</p><p>https://bku.upm.edu.my/artikel/mengatasi_kegiatan_jenayah_di_kalangan_remaj</p><p>a-43897</p><p></p><p>Mobeig. (2019). Types of Gangs. Diambil daripada https://www.mobieg.co.za/familycommunity/</p><p>gangsterism/</p><p></p><p>Naidoo, L. D, Naidoo, B. (2016). The legacy of gangsterism in present day</p><p>Springtown. South Africa: Institute of Technology, Mangosuthu University of</p><p>Technology.</p><p></p><p>Norramazonizni, Y & Hanina, H.H (2016). Kajian Permasalahan Tingkah Laku</p><p>Seksual dalam Kalangan Belia Malaysia. Department of Social Science and</p><p>Development, Faculty of Human Ecology. Serdang: Penerbit Universiti Putra</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Norhasilah Mat Nor, Aspaniza Hamzah, Nurul Farhana Junus. (2012). Faktor-faktor</p><p>Yang Mempengaruhi Gejala Ponteng Di Kalangan Pelajar Sekolah Menengah</p><p>Kebangsaan Taman Selesa Jaya 2, Skudai. Journal of Educational Psychology</p><p>& Counseling, Volume 5 ,March 2012, Pages 12-29/ ISSN: 2231735X, Faculty</p><p>of Education. Johor: Penerbit Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Neelakandha Aiyer. K. A. 1938. Indian Problems in Malaya. UTD Publication.</p><p></p><p>Netto. G (1961). Indians in Malaya: Historical Facts and Figures Indians in Malaya:</p><p>Immigration and Settlement, 1876- 1957. UTD Publication.</p><p></p><p>Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia. (2012). Gejala Gengsterisme dalam</p><p>kalangan Pemuda : Salah Laku Secara Berpersatuan. Diambil daripada</p><p>http://www.pkpim.org.my/2012/05/15/gejala-gangsterisme-dalam-kalanganpemuda-</p><p>salah-laku-secara-berpersatuan</p><p></p><p>Rajakrishnan. (1984). Sejarah Orang India di Malaya. UTD Publication.</p><p></p><p>Rob W. (2016). Youth Gangs, Violence and Social Respect: Exploring the Nature of</p><p>Provocations and Punch-ups. Palgrave MacMillan. Di ambil daripada</p><p>https://www.researchgate.net/publication/311245118_Rob_White_2016_Youth_</p><p>Gangs_Violence_and_Social_Respect_Exploring_the_Nature_of_Provocations_a</p><p>nd_Punch-ups_Palgrave_MacMillan</p><p></p><p>Rohana Yusof. (2010). Asas sains sosial dari perspektif sosiologi. Kuala Lumpur:</p><p>Dewan Bahasa dan Pustaka.</p><p></p><p>Rohayu Jalaludin dan Kamarulzaman Kamarudin (2010). Faktor-faktor berlakunya</p><p>perlakuan gengsterisme dalam kalangan pelajar sekolah menengah. :</p><p>Tanjong Malim, Perak: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Rohana Yusof. (2010, 22 September). Punca Gengsterisme kaum India. Utusan Online</p><p>Diakses pada 25 Mei 2017 dan diperoleh daripada</p><p>http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0922&pub=Utusan_</p><p>Malaysia&sec=Rencana&pg=re_01.htm#ixzz46S0DwN2t</p><p></p><p>Rice, F.P. & Dolgin, K.G. (2008). The adolescent development: relationship and</p><p>culture. Boston: Pearson Education.</p><p></p><p>Rosinah Edinin. (2012). Penyelidikan tindakan: Kaedah dan Penulisan (Kedua). Kuala</p><p>Lumpur: Freemind Horizons Sdn. Bhd.</p><p></p><p>Siti Sarawati Johar et. al, (2017). Tingkah Laku Devian Danperlakuan Jenayah: Cabaran</p><p>Kecenderungan Negatif Di Sebalik Kehidupan Masa Lalu Dan Kini. Universiti</p><p>Tun Hussein Onn Malaysia. Diperolehi daripada</p><p>http://conference.kuis.edu.my/pasak2017/images/prosiding/sosiologi/15---Siti-</p><p>Sarawati.pdf</p><p></p><p>Siti Jamiaah Binti Abdul Jalil (2017). Pengaruh program keagamaan dan sokongan</p><p>sosial terhadap konsep kendiri, kebimbangan dan kemurungan: kajian dalam</p><p>kalangan banduan wanita di malaysia. Akademi Pengajian Islam. Kuala Lumpur:</p><p>Penerbit Universiti Malaya.</p><p></p><p>Shahrudin, B. , Azman & Mazlan, C.S. (2014). Belia 1 Malaysia: Antara Cabaran dan</p><p>Harapan. Dalam Malaysian Journal of Youth Studies, hlm. 52-75.</p><p></p><p>Sharif Mustaffa & Suria Abd Jamil (2012). Mengenal Pasti Punca-Punca Masalah</p><p>Ponteng Di Kalangan Pelajar Sekolah Rendah: Satu Kajian Kes Fakulti</p><p>Pendidikan, Universiti Teknologi Malaysia. Journal of Educational</p><p>Psychology & Counselling, Volume 6, hlm. 50-73</p><p></p><p>Sapora Sipon. (1998). Gejala sosial di kalangan belia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa</p><p>dan Pustaka.</p><p></p><p>Steinberg, L. (2011). Adoscelene. New York : McGraw Hill.</p><p></p><p>Tan, Rohana & Norhasni Zainal Abiddin. (2016). Tinjauan Permasalahan Akhlak Belia</p><p>di Institusi Pengajian Tinggi dalam Mimbar Pendidikan: Jurnal Indonesia untuk</p><p>Kajian Pendidikan, Vol.1(2) September 2016 . Bandung: Indonesia University of</p><p>Education Press, hlm. 161-177.</p><p></p><p>Tairin & Noraishah (2016). Pengaruh faktor persekitaran terhadap sikap ponteng</p><p>sekolah dalam kalangan murid Penampang. Sabah: Penerbit Universiti Malaysia</p><p>Sabah.</p><p></p><p>The Star. (2013, 6 September). The gang leader. Diakses pada 25 Mei 2016 dan</p><p>diperoleh daripada</p><p>http://news.asiaone.com/news/crime/cops-reveal-names30-gang-leaders.</p><p></p><p>Trasher, F.M. (1963). The gangs: a study of 1,313 gangs in Chicago (Rev.ed.).</p><p>Chicago: University of Chicago Press.</p><p></p><p>Thiruselvam, R. (2016). Yaar thamizhar. Shah Alam: Creative Crux Publication.</p><p>Undang-undang Malaysia. (2016). Akta Kanun Tatacara Jenayah Pindaan 2016. (Akta</p><p>A1521). Percetakan Nasional Berhad Malaysia. Diakses pada 18 September 2017</p><p>dan diperoleh daripada</p><p>http://www.federalgazette.agc.gov.my/outputaktap/20161223_A1521_BM_W</p><p>JW007335%20BM.pdf</p><p></p><p>Undang-undang Malaysia. (1 Oktober 2012). Akta 344. Akta Polis 1967. Terjamahan</p><p>Bahasa Melayu. Diakses pada 27 Julai 2017</p><p>http://www.federalgazette.agc.gov.my/outputaktap/20140401_1459_BM_AK</p><p>TA%20A1459-POCA(BM).pdf</p><p></p><p>Undang-undang Malaysia. Akta 355. Akta Pertubuhan 1966. Diakses pada 27 Julai</p><p>2017 dan diperoleh daripada</p><p>http://rr.mpc.gov.my/data/license-legal-52694a69a207c.pdf</p><p></p><p>Wan Norhayati. (2011). Gangsterisme dalam kalangan pelajar sekolah menengah di</p><p>Pasir Puteh, Kelantan. Tanjong Malim, Perak: Fakulti Sains Kemanusiaan.</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Wan Ainal Yaqin. (2008). Pengetahuan belia tentang konsep dan aktiviti yang</p><p>dikaitkan dengan modal insan. Universiti Putra Malaysia. Diperoleh daripada</p><p>http://psasir.upm.edu.my/id/eprint/5671/1/FEM_2008_12.pdf</p><p></p><p>Wiersma, W. (1991). Research methods in education. 5th ed. Boston: Allyn & Bacon</p><p></p><p>Wasitah Yusof et. al. (2015). Indeks Belia Malaysia 2015. Institut Penyelidikan</p><p>Pembangunan Belia Malaysia (IYRES). Diakses pada 27 Mei 2017 dan</p><p>diperoleh daripada http://www.iyres.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=9</p><p>73&lang=ms</p><p></p><p>Yin, K. R. (2015). Qualitatitive research from start to finish (second). New York: The</p><p>Guilford Press.</p><p></p><p>Zainudin Sharif & Norazmah Mohamad Roslan (2011). Faktor-faktor yang</p><p>mempengaruhi remaja terlibat dalam masalah sosial di Sekolah Tunas Bakti,</p><p>Sungai Lereh, Melaka, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan Universiti</p><p>Teknologi Mara (Melaka), Faculty of Education, Universiti Teknologi. Journal</p><p>of Education Psychology & Counseling, volume 1, hlm. 115-140</p><p></p><p>Zulkifli Haji Mohd Yusoff. (2004). Gejala sosial dalam komuniti: satu sorotan</p><p>penyelesaian dari perspektif wahyu. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya.</p><p></p><p>Zaidi Nashir. (2014). Gengsterisme dalam kalangan pelajar di empat buah sekolah</p><p>menengah Daerah Kepala Batas. Tanjong Malim, Perak: Fakulti Sains</p><p>Kemanusiaan, Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p> |