Reka bentuk pembangunan modul PSV berasaskan STEM bagi sekolah rendah

<p>Objektif kajian ini untuk mengkaji penggabungjalinan Pendidikan STEM dan</p><p>Pendidikan Seni Visual (PSV) melalui sebuah modul pembelajaran di sekolah rendah.</p><p>Pengajaran dan pembelajaran PSV secara konvensional menggamb...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Suraya Bahrum
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2021
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7371
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Objektif kajian ini untuk mengkaji penggabungjalinan Pendidikan STEM dan</p><p>Pendidikan Seni Visual (PSV) melalui sebuah modul pembelajaran di sekolah rendah.</p><p>Pengajaran dan pembelajaran PSV secara konvensional menggambarkan permasalahan</p><p>guru yang kekurangan sumber rujukan dan pengetahuan serta tidak berkemahiran</p><p>dalam menjalankan pendekatan gabung jalin terutamanya STEM yang menjadi</p><p>keperluan sebagai sebuah negara maju. Kajian ini meneroka kefahaman dan</p><p>pengetahuan guru terhadap gabung jalin STEM dengan isi kandungan PSV, di samping</p><p>mengenal pasti potensi pendidikan STEM terhadap peningkatan pengetahuan pedagogi</p><p>guru dan kemahiran STEM dalam kalangan murid. Kajian kualitatif ini melibatkan</p><p>partisipan kajian yang terdiri daripada 3 orang guru dan 30 orang murid dari tiga buah</p><p>sekolah rendah di bawah Kementerian Pendidikan Malaysia. Kesahan dan</p><p>kebolehpercayaan modul diperoleh melalui Teknik Delphi dari lapan orang pakar dan</p><p>modul telah dirintis selama seminggu. Analisis data dilakukan melalui penghuraian,</p><p>pentafsiran dan rumusan data dilakukan dengan meneliti tema, sub tema dan soalan</p><p>kajian. Dapatan kajian menunjukkan Modul steAm mempunyai ciri-ciri</p><p>kebolehgunaan yang bersifat praktikal iaitu mesra pengguna, informatif dan selari</p><p>dengan pendidikan abad ke-21. Penggunaan Modul steAm ini membantu guru</p><p>mengaplikasikan pendidikan STEM dengan berkesan dalam PSV disamping</p><p>menunjukkan impak positif terhadap pengetahuan, kefahaman dan kesedaran dalam</p><p>amalan pedagogi guru melaksanakan pendidikan STEM dalam pengajaran PSV. Hasil</p><p>kajian juga mendapati murid dapat menguasai kemahiran STEM dan bekerjasama</p><p>secara aktif dalam kumpulan. Implikasi kajian menunjukkan bahawa pelaksanaan</p><p>pendekatan STEM secara modular telah dapat membantu guru menguasai pengetahuan</p><p>asas tentang STEM. Kajian yang lebih komprehensif perlu dijalankan dari aspek</p><p>pengintegrasian STEM dengan mata pelajaran lain mahupun menggunakan medium</p><p>yang berbeza bagi melihat potensi guru terhadap penggabungajalinan Pendidikan</p><p>STEM</p>