Reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak
<p>Kajian ini bertujuan mendapatkan kesepakatan pakar terhadap reka bentuk modul</p><p>pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa</p><p>Indonesia bagi kanak-kanak. Objektif kajian ialah untuk m...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7392 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan mendapatkan kesepakatan pakar terhadap reka bentuk modul</p><p>pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa</p><p>Indonesia bagi kanak-kanak. Objektif kajian ialah untuk mengenal pasti komponen</p><p>utama bagi reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran</p><p>perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar</p><p>dan mengenal pasti elemen dalam komponen utama bagi reka bentuk modul</p><p>pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran perbendaharaan kata bahasa</p><p>Indonesia kanak-kanak berdasarkan kesepakatan pakar. Sampel kajian terdiri daripada</p><p>15 guru dan pensyarah bidang pendidikan awal kanak-kanak yang dipilih berdasarkan</p><p>persampelan tujuan. Dalam kajian ini, kaedah Fuzzy Delphi (FDM) menggunakan</p><p>lima skala Likert digunakan bagi mengumpulkan data kesepakatan pakar. Borang soal</p><p>selidik dalam kajian ini terdiri daripada 59 item yang terkandung dalam reka bentuk</p><p>modul pembelajaran koperatif jenis padanan. Data analisis penomboran segi tiga</p><p>Fuzzy (Triangular Fuzzy Numbers) dan menggunakan Defuzzification Process telah</p><p>digunakan. Dapatan kajian menunjukkan terdapat enam komponen utama bagi reka</p><p>bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan bagi kemahiran perbendaharaan</p><p>kata bahasa Indonesia kanak-kanak, iaitu objektif pembelajaran, standard</p><p>pembelajaran, tema-tema pembelajaran, langkah-langkah pembelajaran, aktiviti</p><p>pembelajaran dan penilaian pembelajaran. Kesimpulannya, kajian ini telah berjaya</p><p>membina reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran</p><p>perbendaharaan kata bahasa Indonesia kanak-kanak yang sistematik dan sesuai</p><p>dengan kurikulum Pendidikan Awal Kanak-kanak 2013 di Indonesia. Implikasi kajian</p><p>ini ialah reka bentuk modul pembelajaran koperatif jenis padanan untuk kemahiran</p><p>perbendaharaan kata Bahasa Indonesia kanak-kanak dapat digunakan sebagai panduan</p><p>pendidikan untuk menjalankan pembelajaran perbendaharaan kata.</p> |
---|