Pembinaan instrumen dan amalan akauntabiliti guru bimbingan dan kaunseling terhadap pelaksanaan program intervensi murid berisiko cicir

<p>Kajian ini bertujuan untuk membina, mengesah, menguji kebolehpercayaan serta</p><p>mengukur amalan akauntabiliti Guru Bimbingan dan Kaunseling (GBK) terhadap</p><p>pelaksanaan Program Intervensi Murid Berisiko Cicir (PIMBC). Ka...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurulaini Moshidi
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=7484
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk membina, mengesah, menguji kebolehpercayaan serta</p><p>mengukur amalan akauntabiliti Guru Bimbingan dan Kaunseling (GBK) terhadap</p><p>pelaksanaan Program Intervensi Murid Berisiko Cicir (PIMBC). Kajian ini turut</p><p>memberi fokus terhadap komponen pentakrifan, pengurusan, penyampaian dan</p><p>pentaksiran berdasarkan jantina, tempoh perkhidmatan dan lokasi sekolah. Selain itu,</p><p>halangan amalan akauntabiliti dan faktor keberkesanan dalam pelaksanaan program</p><p>ini turut dikenal pasti. Kaedah tinjauan digunakan dalam pelaksanaan kajian ini. Bagi</p><p>proses pembinaan instrumen, tujuh pakar terlibat dalam mengesah kandungan</p><p>instrumen. Manakala kesahan konstruk dan kebolehpercayaan instrumen pula</p><p>melibatkan 100 responden. Seterusnya, kaedah tinjauan menggunakan persampelan</p><p>rawak mudah dilaksanakan terhadap 395 GBK yang mengajar di sekolah menengah</p><p>kebangsaan bertujuan mengukur amalan akauntabiliti terhadap pelaksanaan PIMBC.</p><p>Tiga orang GBK dipilih sebagai peserta temu bual melalui persampelan bertujuan bagi</p><p>mengukuhkan lagi dapatan kajian. Data bagi kesahan kandungan dianalisis</p><p>berdasarkan Content Validitiy Index (CVI) dan memperolehi nilai I-CVI .97. Analisis</p><p>Penerokaan Faktor (EFA) dibuat untuk mengesah item dan konstruk instrumen kajian</p><p>ini. Selanjutnya, nilai pekali kebolehpercayaan Cronbach Alpha keseluruhan item</p><p>adalah .973. Statistik deskriptif dan inferensi digunakan dalam penganalisisan data.</p><p>Dapatan kajian menunjukkan kesemua komponen mencatatkan skor min purata pada</p><p>tahap tinggi iaitu antara 3.78 sehingga 4.05 kecuali bagi halangan amalan akauntabiliti</p><p>yang mencatatkan skor sederhana iaitu 3.24. Dapatan ujian-t menunjukkan terdapat</p><p>perbezaan signifikan bagi jantina dalam komponen pentakrifan dan pengurusan</p><p>manakala komponen penyampaian dan pentaksiran tidak terdapat perbezaan</p><p>signifikan. Sebaliknya, bagi tempoh perkhidmatan dan lokasi sekolah yang dianalisis</p><p>menggunakan ANOVA sehala pula menunjukkan tidak terdapat perbezaan signifikan</p><p>bagi keempat-empat komponen. Kesimpulannya, instrumen yang dihasilkan dalam</p><p>kajian ini boleh digunakan untuk mengukur amalan akauntabiliti GBK dalam</p><p>pelaksanaan PIMBC. Malah, komponen yang terhasil berupaya dijadikan asas</p><p>panduan dalam melaksanakan program bimbingan dan kaunseling yang lain sekali gus</p><p>amalan akauntabiliti dapat terus dipraktikkan secara lebih berkesan.</p>