Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR)

Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara kemahiran keusahawanan dengan efikasi guru. Kemahiran keusahawanan telah dibahagikan kepada empat kategori yang utama, iaitu kemahiran pengurusan, kemahiran teknikal, kemahiran generik dan kemahiran pemasaran. Kajian ini hanya dijalankan...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Anandan Muniandy
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2016
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=834
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
id oai:ir.upsi.edu.my:834
record_format uketd_dc
spelling oai:ir.upsi.edu.my:8342020-02-27 Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR) 2016 Anandan Muniandy HB Economic Theory Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara kemahiran keusahawanan dengan efikasi guru. Kemahiran keusahawanan telah dibahagikan kepada empat kategori yang utama, iaitu kemahiran pengurusan, kemahiran teknikal, kemahiran generik dan kemahiran pemasaran. Kajian ini hanya dijalankan ke atas guru-guru sekolah menengah kebangsaan yang mengajar mata pelajaran Perdagangan dan Keusahawanan di Daerah Larut,Matang dan Selama, Perak. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan borang soal selidik yang dibahagikan kepada dua bahagian iaitu A dan B. Sampel kajian ini terdiri daripada 130 orang guru sekitar di Daerah Larut,Matang dan Selama. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferen. Ujian Korelasi Pearson, Ujian Regrasi Berbilang dan Analisis Faktor digunakan untuk menganalisis soalan-soalan kajian yang dibina. Kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara kemahiran keusahawanan dengan efikasi guru. Efikasi seseorang guru dapat diukur daripada kemahiran keusahawanan yang dimilikinya. Maka, kemahiran keusahawanan merupakan elemen yang penting bagi meningkatkan efikasi seseorang guru. Dapatan ini diharap dapat memberikan panduan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia dalam merancang modul pengajaran yang sesuai kepada guru-guru pelatih dalam bidang keusahawanan mengikut keperluan semasa dan masa depan. Selain itu, dapat membantu dalam pemilihan calon guru yang paling sesuai untuk mengajar pendidikan keusahawanan. Di samping itu, dapat memastikan guru-guru yang dipilih adalah berkualiti dan mampu meningkatkan martabat profesion perguruan. 2016 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=834 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=834 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pengurusan dan Ekonomi N/A
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic HB Economic Theory
spellingShingle HB Economic Theory
Anandan Muniandy
Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR)
description Tujuan kajian ini adalah untuk mengenal pasti hubungan antara kemahiran keusahawanan dengan efikasi guru. Kemahiran keusahawanan telah dibahagikan kepada empat kategori yang utama, iaitu kemahiran pengurusan, kemahiran teknikal, kemahiran generik dan kemahiran pemasaran. Kajian ini hanya dijalankan ke atas guru-guru sekolah menengah kebangsaan yang mengajar mata pelajaran Perdagangan dan Keusahawanan di Daerah Larut,Matang dan Selama, Perak. Kajian ini menggunakan kaedah tinjauan yang melibatkan borang soal selidik yang dibahagikan kepada dua bahagian iaitu A dan B. Sampel kajian ini terdiri daripada 130 orang guru sekitar di Daerah Larut,Matang dan Selama. Data yang dikumpul dianalisis dengan menggunakan kaedah statistik deskriptif dan statistik inferen. Ujian Korelasi Pearson, Ujian Regrasi Berbilang dan Analisis Faktor digunakan untuk menganalisis soalan-soalan kajian yang dibina. Kajian ini mendapati bahawa terdapat hubungan yang signifikan di antara kemahiran keusahawanan dengan efikasi guru. Efikasi seseorang guru dapat diukur daripada kemahiran keusahawanan yang dimilikinya. Maka, kemahiran keusahawanan merupakan elemen yang penting bagi meningkatkan efikasi seseorang guru. Dapatan ini diharap dapat memberikan panduan kepada Kementerian Pendidikan Malaysia dalam merancang modul pengajaran yang sesuai kepada guru-guru pelatih dalam bidang keusahawanan mengikut keperluan semasa dan masa depan. Selain itu, dapat membantu dalam pemilihan calon guru yang paling sesuai untuk mengajar pendidikan keusahawanan. Di samping itu, dapat memastikan guru-guru yang dipilih adalah berkualiti dan mampu meningkatkan martabat profesion perguruan.
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Anandan Muniandy
author_facet Anandan Muniandy
author_sort Anandan Muniandy
title Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR)
title_short Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR)
title_full Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR)
title_fullStr Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR)
title_full_unstemmed Hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi Larut, Matang dan Selama, Perak (IR)
title_sort hubungan di antara kemahiran keusahawanan guru di daerah dengan efikasi larut, matang dan selama, perak (ir)
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pengurusan dan Ekonomi
publishDate 2016
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=834
_version_ 1747832917068873728