Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur
<p>Imej tubuh dan tari ialah dua perkara yang sering berkait rapat dalam lapangan seni</p><p>persembahan. Sehingga ke saat ini, imej tubuh masih menjadi salah satu fenomena</p><p>yang sering dibincangkan oleh penggiat tari khususn...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8471 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:8471 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
N Fine Arts |
spellingShingle |
N Fine Arts Mohd Fairuz Mohd Tauhid Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur |
description |
<p>Imej tubuh dan tari ialah dua perkara yang sering berkait rapat dalam lapangan seni</p><p>persembahan. Sehingga ke saat ini, imej tubuh masih menjadi salah satu fenomena</p><p>yang sering dibincangkan oleh penggiat tari khususnya di Kuala Lumpur. Kini</p><p>masyarakat mula melihat seakan wujud imej tubuh tertentu yang perlu dipersembahkan</p><p>oleh seseorang individu yang bergiat dalam bidang tari. Persembahan teks seperti poster</p><p>uji bakat jawatan awam Artis Budaya B 19 pula dilihat memberi cadangan kepada</p><p>masyarakat umum gambaran ketinggian dan berat badan seorang penari yang ideal.</p><p>Kesan dari hegemoni kebudayaan ini, mula wujud keresahan di kalangan penari dan</p><p>penggiat tari terhadap imej tubuh mereka. Karya ini bakal menerbitkan kemungkinan</p><p>kepada bagaimana konstruksi imej tubuh penari khususnya di Kuala Lumpur terbentuk</p><p>dari hegemoni kebudayaan ini, sekali gus membuka lembaran bagi perbincangan</p><p>tentang bagaimana perkara ini dapat diimbangi dengan idea baru iaitu tari sebagai</p><p>kebolehan, skil dan bakat dan bukan sesuatu yang diukur daripada persembahan imej</p><p>tubuh seseorang semata.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Mohd Fairuz Mohd Tauhid |
author_facet |
Mohd Fairuz Mohd Tauhid |
author_sort |
Mohd Fairuz Mohd Tauhid |
title |
Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur |
title_short |
Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur |
title_full |
Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur |
title_fullStr |
Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur |
title_full_unstemmed |
Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur |
title_sort |
ge-mock: imej tubuh penari di kuala lumpur |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Muzik dan Seni Persembahan |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8471 |
_version_ |
1776104531751337984 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:84712022-11-24 Ge-Mock: imej tubuh penari di Kuala Lumpur 2021 Mohd Fairuz Mohd Tauhid N Fine Arts <p>Imej tubuh dan tari ialah dua perkara yang sering berkait rapat dalam lapangan seni</p><p>persembahan. Sehingga ke saat ini, imej tubuh masih menjadi salah satu fenomena</p><p>yang sering dibincangkan oleh penggiat tari khususnya di Kuala Lumpur. Kini</p><p>masyarakat mula melihat seakan wujud imej tubuh tertentu yang perlu dipersembahkan</p><p>oleh seseorang individu yang bergiat dalam bidang tari. Persembahan teks seperti poster</p><p>uji bakat jawatan awam Artis Budaya B 19 pula dilihat memberi cadangan kepada</p><p>masyarakat umum gambaran ketinggian dan berat badan seorang penari yang ideal.</p><p>Kesan dari hegemoni kebudayaan ini, mula wujud keresahan di kalangan penari dan</p><p>penggiat tari terhadap imej tubuh mereka. Karya ini bakal menerbitkan kemungkinan</p><p>kepada bagaimana konstruksi imej tubuh penari khususnya di Kuala Lumpur terbentuk</p><p>dari hegemoni kebudayaan ini, sekali gus membuka lembaran bagi perbincangan</p><p>tentang bagaimana perkara ini dapat diimbangi dengan idea baru iaitu tari sebagai</p><p>kebolehan, skil dan bakat dan bukan sesuatu yang diukur daripada persembahan imej</p><p>tubuh seseorang semata.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8471 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8471 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Muzik dan Seni Persembahan <p>The National Department For Culture And Arts. (14 December, 2018). Official Website</p><p>Of The National Department For Culture And Arts. Retrieved from Official</p><p>Website Of The National Department For Culture And Arts:</p><p>http://www.jkkn.gov.my/en</p><p></p><p>Ainslie, M. J. (2017). Korean Soft Masculinity vs. Malay hegemony: Malaysian</p><p>masculinity and Hallyu fandom. Korea Observer, 609-638.</p><p></p><p>Ajau Danis, Ain Nadiah Jamaludin, Hayati Adilin Mohd, Abdul Majid, & Khairil</p><p>Anuar Md Isa. (2016). Body Image Perception among Dancers in Urban</p><p>Environmental Setting. Procedia-Social and Behavioral Science 222, 855-862.</p><p></p><p>Butterworth, J. (2012). Dance studies: the basics. New York: Routledge.</p><p></p><p>Copeland, R. (2004). Merce Cunningham The Modernizing of Modern Dance. New</p><p>York: Routledge.</p><p></p><p>Fakulti Tari, ASWARA Facebook Page. (22 Disember, 2019). Facebook Events.</p><p>Retrieved from JAMU 2019 Site-Specific Performances:</p><p>https://www.facebook.com/events/aswara-fakulti-tari/jamu-2019-site-specificperformances/</p><p>1421667421313732/</p><p></p><p>Gonzales, J. (2004). Movement Manipulation and Choreography. In J. Gonzales,</p><p>Choreography A Malaysia Perspective (pp. 105-124). Kuala Lumpur: Akademi</p><p>Seni Kebangsaan.</p><p></p><p>Gonzales, J. (2011). Construction the National Identity. In J. Gonzales, Dancing the</p><p>Malaysian (pp. 51-70). Petaling Jaya: Strategic Information and Research</p><p>Development Centre.</p><p></p><p>Gonzales, J. (2019). Koreografi Kontemporari Malaysia. Petaling Jaya: Strategic</p><p>Information and Research Development Centre.</p><p></p><p>Grogan, S. (2008). Culture and Body Image. In S. Grogan, Body Image Understanding</p><p>Body Dissatisfaction in Men, Women and Children (pp. 9-40). New York:</p><p>Routledge.</p><p></p><p>Kaeppler, A. L. (1972). Method and Theory in Analyzing Dance Structure with an</p><p>Analysis of Tongan Dance. Ethnomusicology, Vol. 16, No. 2, 173-217.</p><p></p><p>Mohd Anis Md Nor. (20 Desember, 2019). Elektitisme dan sinkretieme: Kreativiti</p><p>Penciptaan Tari dan muzik pergaulan melayu abad ke 20. Siri Syarahan Kursi</p><p>P.Ramlee. Kuala Lumpur, Malaysia: Program Pascasiswazah ASWARA.</p><p></p><p>Pylvninen, P. (2003). Body Image: A Tripartite Model for Use in Dance/Movement</p><p>Therapy. American Journal of Dance Therapy Vol 25, No.1 Spring/Summer</p><p>2003, 39-55.</p><p></p><p>Rachar, M. (2016). Power, hegemony, and social reality in Gramsci. Journal of</p><p>Political Power, 9:2, 227-247.</p><p></p><p>Raman, A., Tyson, G., & Sastry, N. (2018). Facebook (A)Live? Are live social</p><p>broadcasts really broadcasts? WWW 2018: The 2018 Web Conference, April 23-</p><p>27, 2018. Lyon: Creative Commons Attribution 4.0 International.</p><p></p><p>Schechner, R. (2013). Performance Studies An Introduction Third Edition. New York:</p><p>Routledge.</p><p></p><p>Schilder, P. (1950). The Image of The Human Body. Oxon: Routledge.</p><p></p><p>Sukhanova, E. (2015). Norm(s) and the function of outsider art. In E. Sukhanova, &</p><p>H.-O. Thomashoff, Body Image and Identity in Contemporary Societies.</p><p>Psychoanalytic, Social, Cultural and Aesthetic Persepctives. (pp. 11-16). New</p><p>York: Routledge.</p><p></p><p>Wan Norshira Wan Mohd Ghazali. (2019). Islam as The State Ideology: Exploring from</p><p>Gramscis Notion of Power, Culture. Jurnal Komunikasi: Malaysian Journal of</p><p>Communication Jilid 35, 338-352.</p><p></p><p>Warburton, E. C. (2011). Of Meanings and Movements: Re-Languaging Embodiment</p><p>in Dance Phenomenology and Cognition. Dance Research Journal, Vol. 43, No.</p><p>2 (Winter 2011), 65-83.</p><p></p><p>Zaharul Lailidin bin Saidon. (2014). Kelestarian dan Pengkomersialan Seni</p><p>Persembahan Tradisional Melayu dalam Konteks Industri Kreatif: Cabaran &</p><p>Peluang. Kongres Warisan Melayu Sedunia 2014. Kuala Lumpur.</p> |