Pembinaan modul pembelajaran teknik Lukisan Digital Tingkatan 3 menggunakan perisian GIMP

<p>Dalam pembelajaran abad ke-21, elemen teknologi ditekankan dalam pembelajaran di</p><p>peringkat sekolah. Namun begitu, elemen teknologi ini masih kurang digunakan</p><p>dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 3 p...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Faizura Nur Mohamed Jamion
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2020
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8554
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Dalam pembelajaran abad ke-21, elemen teknologi ditekankan dalam pembelajaran di</p><p>peringkat sekolah. Namun begitu, elemen teknologi ini masih kurang digunakan</p><p>dalam mata pelajaran Pendidikan Seni Visual Tingkatan 3 pada tajuk Lukisan Digital</p><p>kerana perisian yang sedia ada memerlukan kos yang tinggi untuk mendapatkannya.</p><p>Kajian ini bertujuan untuk membina modul pembelajaran Teknik Lukisan Digital</p><p>Tingkatan 3 menggunakan perisian sumber terbuka iaitu GIMP yang boleh digunakan,</p><p>dikaji, diubah dan percuma bagi memudahkan guru dan murid dalam melaksanakan</p><p>pembelajaran di dalam kelas. Dalam konteks kajian ini, pengkaji menggunakan kajian</p><p>reka bentuk dan pembangunan untuk membangunkan modul berlandaskan kepada</p><p>model ADDIE. Terdapat lima fasa yang perlu dilalui dalam membina modul MpTLD</p><p>iaitu Fasa Analisis Keperluan, Fasa Reka Bentuk Modul, Fasa Pembinaan Modul,</p><p>Fasa Pelaksanaan dan Fasa Penilaian. Pembinaan modul ini juga berasaskan teori</p><p>minimalis dan teori beban kognitif. Kaedah pengumpulan data yang digunakan adalah</p><p>soal selidik, temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen sebagai analisis sokongan</p><p>bagi dapatan kajian. Tinjauan awal dijalankan bagi mendapatkan kesahan tentang</p><p>pembinaan modul. Seramai 32 orang murid terlibat dalam Fasa Pelaksanaan dan</p><p>seramai 62 orang murid terlibat dalam Fasa Penilaian penggunaan modul MpTLD ini</p><p>dalam pembelajaran di dalam kelas. Analisis data kajian yang dilakukan</p><p>menggunakan perisian Statistical Package for Social Sciences (SPSS) versi 22.0.</p><p>Analisis kebolehpercayaan item secara keseluruhan adalah menggunakan Model</p><p>Pengukuran Rasch dengan melihat ujian kebolehgunaan Cronbach Alpha. Dapatan</p><p>menunjukkan (i) penggunaan perisian sumber terbuka GIMP amat sesuai digunakan</p><p>sebagai alat bantu mengajar dalam tajuk Teknik Lukisan Digital Tingkatan 3, (ii)</p><p>kebolehgunaan MpTLD sangat membantu murid dan guru dalam PdPc, (iii) murid</p><p>bersetuju MpTLD mudah difahami,diikuti,grafik yang menarik dan ayat yang</p><p>digunakan tidak berulang dan (iv) terdapat hubungan yang signifikan antara</p><p>Kebolehgunaan MpTLD dengan Pembelajaran Kendiri Murid. Kajian ini memberi</p><p>implikasi yang positif terhadap teori yang digunakan, praktikal dan pihak yang terlibat</p><p>serta memberi sumbangan dalam bentuk teoritikal, metodologi, serta amalan</p><p>pembelajaran kendiri dalam kalangan murid dan guru Pendidikan Seni Visual.</p>