Pembangunan model kelestarian fesyen GFas-S untuk pengamal fesyen dalam bidang pendidikan fesyen
<p>Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Model Kelestarian</p><p>Fesyen GFas-S untuk pengamal fesyen dalam bidang pendidikan fesyen. Berdasarkan</p><p>teori Tingkah Laku Terancang, Norm Activation Theory dan...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8584 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan kajian ini adalah untuk membangunkan dan mengesahkan Model Kelestarian</p><p>Fesyen GFas-S untuk pengamal fesyen dalam bidang pendidikan fesyen. Berdasarkan</p><p>teori Tingkah Laku Terancang, Norm Activation Theory dan Model Peramal Tingkah</p><p>laku Bertanggungjawab Terhadap Alam Sekitar, lima konstruk utama kajian dipilih</p><p>iaitu, penglibatan fesyen, sikap proalam sekitar, kesedaran terhadap alam sekitar,</p><p>tanggungjawab serta norma peribadi terhadap alam sekitar dan penggunaan fesyen</p><p>lestari. Dua pemboleh ubah penyederhana terlibat iaitu keagamaan interpersonal dan</p><p>keagamaan intrapersonal yang dipilih berdasarkan literatur yang berkaitan. Reka</p><p>bentuk kajian ini adalah reka bentuk pembangunan model dan kajian ini menggunakan</p><p>SmartPLS untuk mengesahkan model yang akan dibangunkan. Dalam fasa pertama</p><p>kajian ini, enam orang pakar telah ditemu bual untuk menentukan konstruk awal model</p><p>ini. Fasa kedua pula menggunakan Teknik Fuzzy Delphi (FDM) bagi pengesahan</p><p>konstruk dan item model yang melibatkan seramai 17 orang pakar. Fasa seterusnya</p><p>melibatkan pengesahan model daripada pelajar Seni Reka Fesyen dan Tekstil (SRFT)</p><p>daripada 11 Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) di Malaysia iaitu seramai 366</p><p>orang dipilih secara rawak berstrata berkadaran daripada populasi seramai 3,872 orang</p><p>pelajar. Analisis SmartPLS version 3.0 telah digunakan untuk menentukan kesan</p><p>penglibatan fesyen, sikap proalam sekitar, kesedaran terhadap alam sekitar dan</p><p>tanggungjawab serta norma peribadi terhadap alam sekitar dengan penggunaan fesyen</p><p>yang lestari dan kesan pemboleh ubah penyederhana. Dapatan kajian menunjukkan</p><p>terdapat empat elemen penting dalam penggunaan fesyen lestari iaitu tanggungjawab</p><p>serta norma peribadi terhadap alam sekitar (M=5.69, SP=0.91), diikuti sikap proalam</p><p>sekitar (M=5.43, SP=0.97), kesedaran terhadap alam sekitar (M=5.28, SP=0.89) dan</p><p>penglibatan fesyen (M=5.26, SP=1.09). Kajian ini juga menunjukkan terdapat pengaruh</p><p>yang signifikan sikap proalam sekitar (=0.481, t=9.077, p<0.05), kesedaran terhadap</p><p>alam sekitar (=0.224, t=4.169, p<0.05) dan tanggungjawab serta norma peribadi</p><p>terhadap alam sekitar (=0.266, t=4.712, p<0.05) terhadap penggunaan fesyen lestari.</p><p>Pemboleh ubah penyederhana pula iaitu keagamaan intrapersonal memberi kesan</p><p>terhadap hubungan antara sikap proalam sekitar dengan penggunaan fesyen lestari (=-</p><p>0.128, t=2.058, p<0.05). Analisis kekuatan model (R=0.684) menunjukkan</p><p>sumbangan pemboleh ubah tidak bersandar telah menyumbang sebanyak 68.4% kepada</p><p>penggunaan fesyen yang lestari. Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan bahawa sikap</p><p>proalam, kesedaran alam sekitar, dan sikap bertanggungjawab terhadap alam sekitar</p><p>merupakan elemen-elemen utama dalam Model Kelestarian Fesyen GFas-S yang</p><p>mempengaruhi penggunaan fesyen secara lestari. Dan faktor mediator iaitu keagamaan</p><p>intrapersonal mempengaruhi hubungan antara pemboleh ubah utama di dalam model</p><p>ini. Implikasinya, Model Kelestarian Fesyen GFas-S boleh digunakan oleh pengamal</p><p>fesyen di industri dan sektor pendidikan untuk kelestarian di dalam proses mereka</p><p>bentuk fesyen pakaian. Model ini juga boleh diguna pakai dalam proses pengajaran dan</p><p>pembelajaran pendidikan fesyen yang menitikberatkan kepada penjagaan alam sekitar.</p> |
---|