Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek</p><p>keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping</p><p>itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesih...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:8586 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Siti Nurazimah Ab Rasid Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu |
description |
<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek</p><p>keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping</p><p>itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesihatan dan nutrisi pada kanak-kanak.</p><p>Pendekatan kaedah campuran digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif</p><p>dan kualitatif. Kaedah tinjauan dilaksanakan bagi mengenalpasti tahap pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih. Responden yang</p><p>terlibat adalah seramai 110 orang ibu bapa kanak-kanak TASKA. Temu bual separa</p><p>berstruktur digunakan untuk meneroka isu-isu berkaitan keselamatan, kesihatan dan</p><p>nutrisi dan langkah-langkah yang diambil oleh pihak TASKA untuk menangani</p><p>masalah yang dihadapi. Persampelan bertujuan melibatkan lima orang guru awal</p><p>kanak-kanak yang ditemu bual menggunakan protokol temu bual. Analisis deskriptif</p><p>soal selidik menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan pengurusan keselamatan,</p><p>kesihatan dan nutrisi berada pada tahap sederhana antara skor min 2.34 hingga 3.66</p><p>(s.p. = 0.60). Kajian ini menggunakan analisis tematik bagi data temu bual. Hasil</p><p>dapatan temu bual mengetengahkan tiga tema utama, iaitu kesejahteraan kanak-kanak,</p><p>pengurusan penyakit dan keperluan nutrisi untuk kanak-kanak TASKA.</p><p>Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa guru perlu meningkatkan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi untuk memastikan penjagaan kanakkanak</p><p>yang berkualiti. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA adalah penting untuk</p><p>kesejahteraan kanak-kanak.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Siti Nurazimah Ab Rasid |
author_facet |
Siti Nurazimah Ab Rasid |
author_sort |
Siti Nurazimah Ab Rasid |
title |
Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu |
title_short |
Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu |
title_full |
Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu |
title_fullStr |
Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu |
title_full_unstemmed |
Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu |
title_sort |
pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri terengganu |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586 |
_version_ |
1776104542129094656 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:85862023-01-10 Pelaksanaan pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di taska terpilih negeri Terengganu 2021 Siti Nurazimah Ab Rasid LB Theory and practice of education <p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti tahap pelaksanaan pengurusan dari aspek</p><p>keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih negeri Terengganu. Di samping</p><p>itu kajian ini meneroka isu-isu keselamatan, kesihatan dan nutrisi pada kanak-kanak.</p><p>Pendekatan kaedah campuran digunakan dalam kajian ini iaitu pendekatan kuantitatif</p><p>dan kualitatif. Kaedah tinjauan dilaksanakan bagi mengenalpasti tahap pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA terpilih. Responden yang</p><p>terlibat adalah seramai 110 orang ibu bapa kanak-kanak TASKA. Temu bual separa</p><p>berstruktur digunakan untuk meneroka isu-isu berkaitan keselamatan, kesihatan dan</p><p>nutrisi dan langkah-langkah yang diambil oleh pihak TASKA untuk menangani</p><p>masalah yang dihadapi. Persampelan bertujuan melibatkan lima orang guru awal</p><p>kanak-kanak yang ditemu bual menggunakan protokol temu bual. Analisis deskriptif</p><p>soal selidik menunjukkan bahawa tahap pelaksanaan pengurusan keselamatan,</p><p>kesihatan dan nutrisi berada pada tahap sederhana antara skor min 2.34 hingga 3.66</p><p>(s.p. = 0.60). Kajian ini menggunakan analisis tematik bagi data temu bual. Hasil</p><p>dapatan temu bual mengetengahkan tiga tema utama, iaitu kesejahteraan kanak-kanak,</p><p>pengurusan penyakit dan keperluan nutrisi untuk kanak-kanak TASKA.</p><p>Kesimpulannya, dapatan kajian menunjukkan bahawa guru perlu meningkatkan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi untuk memastikan penjagaan kanakkanak</p><p>yang berkualiti. Implikasi kajian ini menunjukkan bahawa pelaksanaan</p><p>pengurusan keselamatan, kesihatan dan nutrisi di TASKA adalah penting untuk</p><p>kesejahteraan kanak-kanak.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8586 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Akta Pendidikan 1996, Portal Rasmi Kementerian Pendidikan Malaysia. Diperolehi</p><p>pada 2 Nov 2017 daripada https://www.moe.gov.my/index.php/my/pekeliling/pekelilling-</p><p>ikhtisas/item/164-akta-pendidikan-1996-dan-peraturan-perat.</p><p></p><p>Ang Kean Hua. (2016). Pengenalan rangkakerja metodologi dalam kajian penyelidikan: satu kajian kes.</p><p>Malaysian Journal of Social Sciences and Humanities. Serdang: Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p></p><p>Berita Harian Online. (2018). HFMD: 10 TASKA diarah tutup. Georgetown: Pulau Pinang. Diperolehi</p><p>pada 6 Julai 2018 daripada https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2018/07/445982/hfmd-10-taska-</p><p>diarah-tutup</p><p></p><p></p><p>Berita Malaysia. (2019). Pengusaha taska boleh tolak kehadiran kanak-kanak ada masalah kesihatan.</p><p>Diperolehi pada 11 Mac 2019 daripada</p><p>http://www.astroawani.com/berita-malaysia/pengusaha-taska-boleh-tolak-</p><p>kehadiran-kanak-kanak-ada-masalah-kesihatan-200861</p><p></p><p></p><p>Camphell, D. & Fiske, D. (1959). Convergent and discriminantvalidation.</p><p>Psychological Bulletin.</p><p></p><p></p><p>Cathie Robertson. (2013). Safety Nutrition and Health In Early Education (6th edi.).</p><p>Belmont, California.</p><p></p><p></p><p>Chandrakantan Subramaniam, Md Lazim Mohd Zin & Siti Rohani Nadir. (2013).</p><p>Hubungan amalan pengurusan keselamatan dengan pematuhan keselamatan pekerjaan di jabatan bomba dan</p><p>penyelamat malaysia. Jurnal Pengurusan.</p><p></p><p>Emma Mohamad, Nur Afiqah Mohd Haniff, Sabariah Mohamed Salleh, Abdul Latiff Ahmad & Hasrul Hashim</p><p>(2015). Media dan literasi kesihatan: Pemilihan susu tumbesaran kanak-kanak dalam kalangan ibu.</p><p>Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p></p><p>Faizal Amin Yunus, Ruhizan Yasin, Bakri Rahim dan Ridzwan Che Rus (2014).</p><p>Kesahan dan kebolehpercayaan instrumen pemindahan pembelajaran berdasarkan pendekatan model rasch:</p><p>kajian rintis. First technical and</p><p>vocasional educational seminar 2014.</p><p></p><p>Frankel , J. R & Wallen, N. E. (1996). How to design and evaluate research. United</p><p>State</p><p></p><p>Ghazali Darusalam & Sufean Hussin. (2016). Metodologi penyelidikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur:</p><p>Universiti Malaya.</p><p></p><p></p><p>Harian Metro Online. (2020). Tak buka TASKA demi keselamatan anak-anak. A part of Media Prima</p><p>Group. Diperolehi pada 4 Mei 2020 daripada</p><p>https://www.hmetro.com.my/mutakhir/2020/05/574587/tak-buka-taska-demi- keselamatan-anak-anak</p><p></p><p></p><p>Jabatan Perancangan Bandar dan Desa Semenanjung Malaysia (2017). Garis panduan penubuhan tadika dan</p><p>taska. Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan Tempatan.</p><p></p><p></p><p>John W. Creswell & Vicki L. Plano Clark. (2011). Designing and Conducting Mixed Method Research</p><p>(2nd ed.). SAGE Publication.</p><p></p><p></p><p>John W. Creswll. (2017). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mix Method Approaches (5th</p><p>ed.). SAGE Publication.</p><p></p><p></p><p>Kamarul Azmi Jasmi. (2012). Kesahan dan kebolehpercayaan dalam kajian kualitatif.</p><p>Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p></p><p>Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Pemakanan di taska/ prasekolah. Portal rasmi bahagian</p><p>pemakanan. daripada http://nutrition.moh.gov.my/pemakanan-di-taska-prasekolah/</p><p></p><p></p><p>Kementerian Kesihatan Malaysia. (2018). Situasi semasa kejadian penyakit tangan, kaki dan mulut</p><p>(HFMD) di Malaysia. https://kpkesihatan.com/2018/09/07/kenyataan-akhbar-kpk-7-september-2018-</p><p>situasi-semasa-kejadian-penyakit-tangan-kaki-dan-mulut-hfmd-di-malaysia</p><p></p><p></p><p>Krejcie, V. R., & Morgan. W. D., (1970). Determining sample size for research</p><p>activities. Educational and psychological Measurement.</p><p></p><p>Kurikulum PERMATA Negara (cetakan ketiga).(2013). Bahagian Pendidikan Awal</p><p>Kanak-Kanak (PERMATA). Jabatan Perdana Menteri.</p><p></p><p>Mette V Mikkelsen, Sofie Husby, Laurits R Skov & Federico JA Perez-Cueto. (2014).</p><p></p><p>Miles, M. B. & Huberman M. A. (1994). Qualitative data analysis: a sourcebook of</p><p>new methods. Sage Publication. A systematic review of types of healthy eating</p><p>interventions in preschool. Nurtrition Journal.</p><p></p><p>Mohamad Amir Harun. (2015). Pembinaan model pelan pemakanan berdasarkan</p><p>prinsip allan ayyiban. Kuala Lumpur: Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Mohammad Ramzi Zakaria. (2015). Kecuaian dan pengabaian kanak-kanak oleh ibu</p><p>bapa: kedudukannya di bawah akta kanak-kanak 2001 dan prinsip syariah.</p><p></p><p>Mohammad Rezal Hamzah, Emma Mohamad & Mohd Yusof Abdullah. (2016).</p><p>Pengaruh literasi kesihatan terhadap tingkah laku pencarian maklumat</p><p>kesihatan dalam kalangan pelajar universiti awam. Malaysian Journal Of</p><p>Communication.</p><p></p><p>Mokhtar Ismail. (2011). Kaedah penyelidikan kuantitatif dalam pendidikan. Dewan</p><p>Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Muhammad Faizal A. Ghani. (2015). Pengurusan strategik dan modal insan:</p><p>Penambahbaikan dalam pendidikan. Kuala Lumpur: Universiti Malaya.</p><p></p><p>Norulhuda Sarnon, Maisarah Ali & Ezarina Zakaria. (2017). Amalan persekitaran</p><p>selamat kanak-kanak dalam kalangan pengasuh di rumah yang tidak berdaftar.</p><p>Journal Of Social Sciences and Humanities.</p><p></p><p>Noremy Md. Akhir, Khadijah Alavi, Salina Nen, Fauziah Ibrahim, M. Suhaimi</p><p>Mohamad & Nazirah Hassan (2012). Hubungan faktor dalaman penderaan</p><p>fizikal terhadap kanak-kanak oleh ibubapa. Bangi: Universiti Kebangsaan</p><p>Malaysia.</p><p></p><p>Nor Nazimi Mohd Mustaffa, Jaffary Awang & Aminuddin Basir@Ahmad. (2017).</p><p>Teori maslow dan kaitannya dengan kehidupan muslim. An international</p><p>journal. Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Nur Shahidah Mohd Nazri, Mohd Shukri Mohd Aris & Shamzani Affendy Mohd Din.</p><p>(2017). Indoor air quality assessments in selected child care institutions</p><p>(nurseries & kindergarten) at kuantan, pahang: the implication of occupancy on</p><p>iaq. Journal of Built Environment, Technology and Engineering, Vol. 2.</p><p></p><p>Othman Lebar (2012). Penyelidikan kualitatif: pengenalan kepada teori dan metod.</p><p>Tanjung Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>PERMATA Q. (2017). Panduan kualiti kurikulum permata negara. Jabatan Perdana</p><p>Menteri. Putrajaya.</p><p></p><p>Punam Ohri-Vachaspati. (2014). Parental perception of the nutritional quality of</p><p>school meals and its association with students school lunch participation.</p><p>Arizona State University. United States.</p><p></p><p>Sabitha Marican. (2005). Kaedah penyelidikan sains sosial. Petaling Jaya, Selangor:</p><p>Pearson Prentice Hall.</p><p></p><p>Sinar Online. (2018). Ramai pengasuh di TASKA tiada kelayakan minimum.</p><p>Putrajaya.</p><p></p><p>Siti Asilah Yusof, Zahara Abdul Manaf, Poh Bee Koon & Roslee Rajikan. (2017).</p><p>Kepercayaan terhadap amalan pemakanan dalam kalangan penjaga kanakkanak</p><p>leukemia dan kumpulan profesional kesihatan di hospital Kuala Lumpur</p><p> kajian kualitatif. Jurnal Sains Kesihatan Malaysia.</p><p></p><p>Siti Hajar Abu Bakar Ah, Noralina Omar & Zaiton Azman. (2017). Penyertaan sosial</p><p>dan indeks kesejahteraan sosial subjektif kanak-kanak miskin di Malaysia.</p><p>Bangi: Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Syarifah Rahimah Tuan A. Rahman & Aliza Alias. (2020). Faktor pemilihan Tadika</p><p>swasta Islamik oleh ibu bapa: satu kajian kes di Daerah Marang Terengganu.</p><p>BITARA International Journal of Civilizational Studies and Human Sciences.</p><p></p><p></p><p></p><p></p><p></p> |