Hubungan sosioekonomi keluarga dan pengaruh rakan sebaya terhadap gejala gengsterisme murid India
<p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor penglibatan gengsterisme</p><p>dalam kalangan murid India di sekolah menengah. Secara khususnya, kajian ini</p><p>meninjau hubungan taraf sosioekonomi keluarga dan pengaru...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8667 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Tujuan kajian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor penglibatan gengsterisme</p><p>dalam kalangan murid India di sekolah menengah. Secara khususnya, kajian ini</p><p>meninjau hubungan taraf sosioekonomi keluarga dan pengaruh rakan sebaya yang</p><p>mendorong kegiatan gengsterisme murid India. Pendekatan kuantitatif dengan reka</p><p>bentuk kajian tinjauan telah digunakan dalam kajian ini. Sampel dipilih dengan</p><p>menggunakan teknik persampelan bertujuan melibatkan 234 orang murid India</p><p>tingkatan 1, 2 dan 4 dari 7 buah sekolah menengah harian di Wilayah Persekutuan,</p><p>Kuala Lumpur. Tiga jenis instrumen kajian digunakan iaitu Inventory of Parent and</p><p>Peer Attachment (IPPA), Instrument Kuppuswamy Scale of Family Socioeconomic</p><p>Status (1976) dan Instrument Attitudes Toward Gangs (ATG). Data yang diperolehi</p><p>dianalisis secara deskriptif dan inferensi dengan menggunakan perisian SPSS. Dapatan</p><p>kajian menunjukkan bahawa min berada pada tahap tinggi bagi keempat-empat faktor</p><p>tahap sosioekonomi keluarga; persekitaran sosial tempat tinggal, pendapatan seisi</p><p>keluarga, sikap pendidikan ibu bapa dan institusi kekeluargaan. Analisis selanjutnya</p><p>menunjukkan hubungan positif yang kuat dan signifikan bagi kedua-dua taraf</p><p>sosioekonomi keluarga dan pengaruh rakan sebaya kepada penglibatan murid India</p><p>dalam gengsterisme. Kajian ini menunjukkan bahawa taraf sosioekonomi keluarga dan</p><p>pengaruh rakan sebaya merupakan faktor penglibatan murid India di sekolah menengah</p><p>dalam gengsterisme. Secara ringkasnya, kajian ini dapat memberi input terhadap guru,</p><p>ibu bapa, pemimpin masyarakat, Kementerian Pendidikan, Polis Diraja Malaysia,</p><p>Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia dan Institut Kajian Etnik bagi meningkatkan</p><p>keberkesanan pembasmian gejala gengsterisme dalam kalangan murid sekolah.</p> |
---|