Penggunaan teknologi multimedia dalam pembelajaran kosa kata Bahasa Cina dalam kalangan murid tahun tiga di sekolah kebangsaan

<p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan teknologi multimedia</p><p>terhadap pencapaian, minat dan motivasi murid-murid terhadap pembelajaran kosa kata Bahasa Cina</p><p>dalam kalangan murid Tahun 3 di sekola...

全面介紹

Saved in:
書目詳細資料
主要作者: Lai, Siew Chin
格式: thesis
語言:zsm
出版: 2020
主題:
在線閱讀:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8685
標簽: 添加標簽
沒有標簽, 成為第一個標記此記錄!
實物特徵
總結:<p>Kajian ini adalah bertujuan untuk mengkaji kesan penggunaan teknologi multimedia</p><p>terhadap pencapaian, minat dan motivasi murid-murid terhadap pembelajaran kosa kata Bahasa Cina</p><p>dalam kalangan murid Tahun 3 di sekolah kebangsaan. Pendekatan kuantitatif, iaitu reka bentuk kuasi</p><p>eksperimen digunakan dalam kajian ini. Subjek kajian terdiri daripada 69 orang murid-murid Tahun 3</p><p>di sekolah kebangsaan di dua buah sekolah di Kuala Lumpur. Kumpulan kawalan terdiri daripada 32</p><p>orang murid- murid yang diajar dengan cara konvensional manakala kumpulan rawatan terdiri daripada</p><p>37 orang murid-murid yang diajar dengan cara penggunaan teknologi multimedia. Dua jenis instrumen</p><p>kajian digunakan iaitu ujian pencapaian dan soal selidik. Ujian pra dan ujian pasca telah</p><p>dijalankan kepada keduadua kumpulan. Soal selidik dilaksanakan untuk mengenalpasti tahap minat dan</p><p>motivasi murid sebelum dan selepas rawatan. Data dianalisis dengan kaedah inferensi, iaitu ujian-t.</p><p>Pengujian statistik ujian-t menunjukkan peningkatan pencapaian yang signifikan iaitu t (67) = -</p><p>11.352 (p = 0.00). Penggunaan teknologi multimedia turut menunjukkan peningkatan secara signifikan</p><p>terhadap minat iaitu dengan nilai t (36) =-5.160, p < .05 dan peningkatan signifakan terhadap</p><p>motivasi murid iaitu t (36) = -4.015, p < .05 dalam soalan pra dan pasca untuk kumpulan rawatan.</p><p>Kesimpulan kajian ini menunjukkan bahawa penggunaan teknologi multimedia dapat memberikan kesan</p><p>positif terhadap pencapaian, minat dan motivasi murid-murid dalam pembelajaran kosa kata bahasa</p><p>Cina. Dapatan kajian ini memberikan implikasi bahawa penggunaan teknologi multimedia dalam</p><p>pembelajaran dan pengajaran kosa kata seharusnya dipertingkatkan dalam kalangan guru untuk menjamin pembelajaran yang lebih berkesan.</p><p></p>