Pembinaan dan validasi instrumen pengukuran proses Matematik murid menggunakan model Rasch pelbagai faset
<p>Kajian ini bertujuan membina dan menentusahkan instrumen proses matematik murid</p><p>(ProM3). Kajian menggunakan model ADDIE melibatkan fasa analisis, reka bentuk,</p><p>pembangunan, pelaksanaan serta penilaian. Reka bentuk ka...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8720 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membina dan menentusahkan instrumen proses matematik murid</p><p>(ProM3). Kajian menggunakan model ADDIE melibatkan fasa analisis, reka bentuk,</p><p>pembangunan, pelaksanaan serta penilaian. Reka bentuk kajian adalah pembinaan dan</p><p>validasi instrumen melibatkan kaedah tinjauan pada fasa penilaian. Dua instrumen</p><p>dibangunkan iaitu sampel tugasan berbentuk penyelesaian masalah berkaitan topiktopik</p><p>Matematik tingkatan 1 beserta rubrik. Sejumlah 407 murid tingkatan satu</p><p>daripada tiga kategori sekolah berasrama penuh terlibat sebagai sampel kajian.</p><p>Respon murid bagi tugasan diskor oleh tujuh orang pemeriksa berpandukan rubrik</p><p>untuk lima dimensi proses matematik iaitu penyelesaian masalah, penaakulan,</p><p>komunikasi, perwakilan dan perkaitan. Hasil analisis penilaian oleh sembilan orang</p><p>pakar menunjukkan tugasan dan rubrik mempunyai kesahan kandungan yang tinggi,</p><p>dengan nilai CVR dalam julat 0.80 hingga 1.00. Model Rasch pelbagai faset (MFRM)</p><p>digunakan bagi menentukan kesahan rubrik ProM3 daripada aspek kebolehan murid,</p><p>ketegasan pemeriksa (rater) dan kesukaran item. Rubrik menunjukkan kesahan</p><p>konstruk yang baik dengan nilai PTMEA CORR positif (0.32-0.75), dan nilai statistik</p><p>fit dalam julat yang boleh diterima (0.5-1.5). Analisis unidimensionaliti menunjukkan</p><p>instrumen dapat menerangkan 50.40% daripada kemahiran proses matematik yang</p><p>diukur. Skala pemeringkatan juga berfungsi baik dengan saiz selang dalam julat 1.4</p><p>hingga 5.0. Sementara itu ukuran kesukaran item (+1.84--2.33 logit) tertabur sepadan</p><p>dengan kebolehan murid (+4.75--3.58 logit). Rubrik juga menunjukkan nilai</p><p>kebolehpercayaan item (0.99) dan persetujuan yang baik antara pemeriksa (48.7%).</p><p>Peta pemboleh ubah menunjukkan responden terbahagi kepada empat tahap</p><p>kemahiran proses matematik iaitu Cemerlang (2.46%), Baik (41.77%), Sederhana</p><p>(52.58%) dan Lemah (3.19%). Min kemahiran proses matematik murid berada pada</p><p>tahap sederhana (-0.38 logit). Kesimpulannya, instrumen yang dibangunkan</p><p>mempunyai ciri-ciri psikometrik yang baik bagi mengukur proses matematik murid.</p><p>Implikasinya, penggunaan instrumen boleh diperluaskan kepada murid-murid sekolah</p><p>menengah dan boleh dijadikan model bagi mengukur kemahiran yang sama untuk</p><p>topik-topik yang berlainan.</p> |
---|