Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah

<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubu...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2021
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738
Tags: Add Tag
id oai:ir.upsi.edu.my:8738
record_format uketd_dc
institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
collection UPSI Digital Repository
language zsm
topic LB Theory and practice of education
spellingShingle LB Theory and practice of education
Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman
Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah
description <p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubungan antara komponen-komponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan</p><p>murid-murid sekolah rendah. Kajian ini melibatkan seramai 200 orang murid Tahun</p><p>Lima daerah Manjung yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata.</p><p>Terdapat tiga jenis instrumen yang digunakan dalam kajian ini iaitu What is</p><p>Happening in This Class (WIHIC), Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation</p><p>dan skor murid dalam tiga jenis penilaian Bahasa Inggeris, iaitu Ujian Bulan Mac,</p><p>Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun. Data yang diperolehi</p><p>dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif dan teknik Model Persamaan</p><p>Berstruktur (SEM). Dapatan analisis deskriptif menunjukkan bahawa min keseluruhan</p><p>komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa</p><p>Inggeris masing-masing ialah, 3.90, 3.70 dan 2.96. Manakala, dapatan analisis</p><p>inferensi menunjukkan komponen kerjasama mempunyai hubungan yang signifikan</p><p>dengan motivasi, di mana nilai beta coefficient yang diperolehi ialah0.49 pada paras</p><p>signifikan p=0.02. Kesimpulannya, kajian ini mendapati bahawa persekitaran</p><p>pembelajaran dan motivasi murid-murid sekolah rendah masih berada pada tahap</p><p>yang sederhana, manakala pencapaian Bahasa Inggeris berada pada tahap yang</p><p>rendah. Selain itu, komponen kerjasama memainkan peranan yang signifikan dalam</p><p>meningkatkan motivasi murid-murid sekolah rendah. Sebagai implikasi, komponenkomponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris</p><p>masih perlu ditingkatkan dalam kalangan murid-murid sekolah rendah. Selain itu,</p><p>guru-guru juga perlu memainkan peranan dalam menggalakkan aktiviti yang</p><p>melibatkan kerjasama murid-murid bagi memupuk motivasi mereka untuk</p><p>mempelajari Bahasa Inggeris secara lebih mendalam.</p>
format thesis
qualification_name
qualification_level Master's degree
author Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman
author_facet Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman
author_sort Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman
title Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah
title_short Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah
title_full Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah
title_fullStr Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah
title_full_unstemmed Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah
title_sort saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian bahasa inggeris murid-murid sekolah rendah
granting_institution Universiti Pendidikan Sultan Idris
granting_department Fakulti Pembangunan Manusia
publishDate 2021
url https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738
_version_ 1776104561156554752
spelling oai:ir.upsi.edu.my:87382023-03-06 Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah 2021 Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman LB Theory and practice of education <p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubungan antara komponen-komponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan</p><p>murid-murid sekolah rendah. Kajian ini melibatkan seramai 200 orang murid Tahun</p><p>Lima daerah Manjung yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata.</p><p>Terdapat tiga jenis instrumen yang digunakan dalam kajian ini iaitu What is</p><p>Happening in This Class (WIHIC), Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation</p><p>dan skor murid dalam tiga jenis penilaian Bahasa Inggeris, iaitu Ujian Bulan Mac,</p><p>Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun. Data yang diperolehi</p><p>dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif dan teknik Model Persamaan</p><p>Berstruktur (SEM). Dapatan analisis deskriptif menunjukkan bahawa min keseluruhan</p><p>komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa</p><p>Inggeris masing-masing ialah, 3.90, 3.70 dan 2.96. Manakala, dapatan analisis</p><p>inferensi menunjukkan komponen kerjasama mempunyai hubungan yang signifikan</p><p>dengan motivasi, di mana nilai beta coefficient yang diperolehi ialah0.49 pada paras</p><p>signifikan p=0.02. Kesimpulannya, kajian ini mendapati bahawa persekitaran</p><p>pembelajaran dan motivasi murid-murid sekolah rendah masih berada pada tahap</p><p>yang sederhana, manakala pencapaian Bahasa Inggeris berada pada tahap yang</p><p>rendah. Selain itu, komponen kerjasama memainkan peranan yang signifikan dalam</p><p>meningkatkan motivasi murid-murid sekolah rendah. Sebagai implikasi, komponenkomponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris</p><p>masih perlu ditingkatkan dalam kalangan murid-murid sekolah rendah. Selain itu,</p><p>guru-guru juga perlu memainkan peranan dalam menggalakkan aktiviti yang</p><p>melibatkan kerjasama murid-murid bagi memupuk motivasi mereka untuk</p><p>mempelajari Bahasa Inggeris secara lebih mendalam.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Masnan & Siti Hamira Md Ngajib, 2016. "The Dilemmas of Teaching</p><p>English in Cambodia Kindergarten," International Journal of Academic Research in</p><p>Business and Social Sciences, Human Resource Management Academic Research</p><p>Society, International Journal of Academic Research in Business and Social</p><p>Sciences, 6(12), 190-196</p><p></p><p>Abdul Rasid Jamian, Shamsudin Othman & Humaizah Hashim. (2012). Persepsi Guru</p><p>Terhadap Penggunaan Kartun dalam Transformasi Pengajaran Penulisan Karangan</p><p>Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. 2(1), 129-140</p><p></p><p>Adi Cahyono, Samsi Haryanto & Sudarsono. (2016). Increasing Motivation and Science</p><p>Learning Achievement Through the Implementation of Outdoor Coorperatibe</p><p>Learning Model in Class VII SMP 2. Journal of Education and Practice. 7(26)</p><p></p><p>Ahmad bin Ishak. (2007). Persekitaran Pembelajaran dalam Bilik Darjah serta</p><p>Pencapaian Akademik Pelajar Jurusan Perakaunan Program Motivasi. Tanjong</p><p>Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Alzubaidi, E., Aldrige,J.M & Khine, M.S. (2016). Learning English as a second language</p><p>at the university level in Jordon : motivation, self-regulation and learning</p><p>environment perceptions. Learning Environment Res. (19), 133-152</p><p></p><p>Anuar Ahmad & Nelson Jingga. (2015). Pengaruh Kompetensi Kemahiran Guru dalam</p><p>Pengajaran Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar dalam Mata pelajaran Sejarah.</p><p>Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik. 3(2), 1-11</p><p></p><p>Arnt, O. (2016). Learning Environment and Student Effort. International Journal of</p><p>Educational Management. 30(2), 271-286</p><p></p><p>Asrlan, S., Akcaalan, M. & Yurdakul, C.(2017). Science Motivation of University</p><p>Students : Achievement Goals as a Predictor. Universal Journal of Educational</p><p>Research. 5(4). doi : 10,13189/ujer.2017.050418</p><p></p><p>Ary, D., Jacobs, L.C., Sorense, C. & Walker, D.A.(2014). Introduction to research in</p><p>Education. 9th Edition. USA : Wadsworth Cengage Learning</p><p></p><p>Ashford J.B., LeCroy C.W, Lorte K.L. (2006). Human Behavior in the Social</p><p>Environment (3rd Edition). USA : Thomson Learning, Inc.</p><p></p><p>Azizi Yahya, Shahrin Hashim & Fadhlina Mohd Azizudin. (2010). Tahap Kompetensi</p><p>Guru Sekolah Rendah Terhadap Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa</p><p>Inggeris. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Azizi Yahaya (2010). Sejauh Manakah Faktor Keluarga Dapat Mempengaruhi</p><p>Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggeris. Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Beaten, M., Dochy, F. & Struyven, K. (2013). The effect of different learning</p><p>environments on students motivation for learning and their achievement. British</p><p>Journal of Educational Psychology.</p><p></p><p>Bi, X. (2015). Association between psychosocial aspect of English classroom</p><p>environments and motivation types of Chinese tertiary-level English majors.</p><p>Learning Environment Res. 18(95)</p><p></p><p>Bilen, D. & Tavil, Z.M. (2015). The effects of coorperative learning strategies on</p><p>vocabulary skills of forth grade students. Journal of Education and Training</p><p>Studies. 6 : 151 156</p><p></p><p>Bolkan, S. (2015). Intellectually Stimulating Students Instrinsic Motivation : The</p><p>Mediating Influence of Affective Learning and Student Engagement.</p><p>Communication Reports. 28(2), 80-91</p><p></p><p>Bronfenbrenner & Stephen, J.C. (1994). Nature-Nurture Reconceptualized in</p><p>Developmental Perspective: A Bioecological Model. Diperoleh daripada</p><p>https://moodle2.cs.huji.ac.il/nu14/pluginfile.php/179665/mod_resource/content/1/Br</p><p>onfenbrenner_%EF%BC%86_Ceci_1994.pdf</p><p></p><p>Cetin-Dindar, A. (2015). Student Motivation in Constructivist Learning Environment.</p><p>Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education.</p><p></p><p>Che Nidzam Che Ahmad, Saidatul Ainoor Shaharim dan Asmayati Yahaya (2016).</p><p>Kesesuaian Persekitaran Pembelajaran, Interaksi Guru-Pelajar, Komitemen</p><p>Belajar dan Keselesaaan Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar Biologi.</p><p>Diperolehi daripada</p><p>https://www.researchgate.net/publication/311807343_KESESUAIAN_PERSEKITA</p><p>RAN_PEMBELAJARAN_INTERAKSI_GURUPELAJAR_</p><p>KOMITMEN_BELAJAR_DAN_KESELESAAN_PEMBELAJARAN_</p><p>DALAM_KALANGAN_PELAJAR_BIOLOGI/citations</p><p></p><p>Cheng, L., Melor Mad Yunus & Maslawati Mohamad. (2016). Issue Contributing to Low</p><p>Performance of English in a National School in Song, Sarawak. Proceeding of</p><p>ICERS.</p><p></p><p>Chew, F.P. (2008). Pengajaran Sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) :</p><p>Penerimaan dan Kesannya Terhadap Status Bahasa Melayu. Jurnal Sains. 52-71</p><p></p><p>Clyne, M. & Sharifian, F. (2008). English as An International Language : Challenges and</p><p>Possibalities. Australia Review of Applied Linguistic. 31(3), 1-11</p><p></p><p>Cicuto, C.A.T.& Torres, B.B.(2016). Implementing an Active Learning Environment to</p><p>Influence Students Motivation in Biochemistry. American Chemical Society and</p><p>Dividion of Chemical Education.</p><p></p><p>Corkin, D.M., Horn, C. & Pattison, D. (2-17). The Effects of an active learning</p><p>intervention in Biology on college students classroom motivational climate</p><p>perceptions, motivation and achievement. Educational Psychology.</p><p></p><p>DeLuccia- Reinstein, R. (2011). Does the environment affecr a childs behavior? How :</p><p>Trusted advice for the curious life. Diperoleh daripada</p><p>http://www.ehow.com/print/about_5367285_environment-affect-child_s-behavior</p><p></p><p>Diseth, A., Danielsen, A.G. & Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support,</p><p>self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level</p><p>among secondary school students. Educational Psychology</p><p></p><p>Ee, C.L. (2012). Cultural Factors Affecting English Proficiency in Rural Areas. Advance</p><p>in Language and Literacy Studies. 3(1).</p><p></p><p>Gherasmi, L.R., Butnaru, S. & Iacob, L. (2011). The Motivation, Learning Environment</p><p>and School Achievement. The International Journal of Learning.</p><p></p><p>Green, J. (2016). Education, Preffesionalism and The Quest fir Accountability. New</p><p>York : Routledge</p><p></p><p>Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data</p><p>Analysis. 7th Edition. New Jersey : Pearson.</p><p></p><p>Hasiah Arjani. (2011). Kesan Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme Terhadap</p><p>Prestasi Murid Tahun Lima dalam Mata pelajaran Bahasa Melayu di Sebuah</p><p>Sekolah Rendah, Daerah Sandakan. (Tesis Tidak Diterbitkan). Universiti Utara</p><p>Malaysia : Sintok.</p><p></p><p>Hartje, C.J. (2016). Students needs and perceptions of the learning environment</p><p>according to high school students : A case study. School of Education Students</p><p>Capstones and Dissertations.</p><p></p><p>Hazita Azman. (2016). Implementation and Challenges of English Language Education</p><p>Reform in Malaysia Primary School. 3L The Southest Asia Journal of English</p><p>Language Studies. 22(3) : 65-78</p><p></p><p>Ilhan, N., Yildrim, A. & Yilmaz, S.S. (2016). The Effect of Context-based Chemical</p><p>Equilibrium on Grade 11 Students Learning, Motivation and Constructivist</p><p>Learning Environment. International Journal of Environmental & Science</p><p>Education. 11(9), 3117-3137</p><p></p><p>Ismail Muhamad, Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad & Azman Che Mat. (2013). Sikap</p><p>dan Realiti Penguasaan Kemahiran Bahasa Arab Pelajar Program j-QAF. GEMA</p><p>Online Journal of Language Studies. 13 (2), 81-97</p><p></p><p>Isuguzel, B. (2014). The Blended Learning Environment on The Foreign Language</p><p>Learning Process : A Balance for Motivation and Achievement. Turkish Online</p><p>Journal of Distance Education TODJE. 15(3)</p><p></p><p>Kupusamy, J.M. (2016). Keberkesanan Pembelajaran Kooperatif Model STAD terhadap</p><p>Pencapaian Tajuk Pepejal Geometrid dan Motivasi Murid Berpencapaian</p><p>Sederhana. Universiti Pendidikan Sultan Idris : Tanjong Malim.</p><p></p><p>Kayalar, F. (2016). Teachers Views over the Workout Strategies for Helping Students</p><p>Motivate Themselves in the Classroom. Universal Journal of Educational Research.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2001a). Pembelajaran secara Konstruktivisme.</p><p>Pusat Perkembangan Kurikulum : Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Khine, M.S., Fraser, B.J., Afari, E., Oo, Z. & Kyam, T.T. (2017). Studemts perceptions</p><p>of the learning environment in tertiary science classrooms in Mynmar. Learning</p><p>Environ Res.</p><p></p><p>Kingir, S., Tas, Y., Gok, G. & Vural, S.S. (2013). Relationship among constructivist</p><p>learning environment perception, motivational beliefs, self-regulation and science</p><p>achievement. Research in Science & Technology Education. 31 : 205-266.</p><p></p><p>Kohn, A. (1994). Truth Self Esteem. Diperolehi daripada</p><p>http://www.alfiekohn.org/article/truth-self-esteem/</p><p></p><p>Kopershoek, H. (2016). Relationship among motivation, commitment, cognitive</p><p>capacities and achievement in secondary education. Frontline Learning Research 3.</p><p>28-33.</p><p></p><p>Langan, J. & Zamri Mahamod. (2011). Sikap dan motivasi murid Iban dalam</p><p>mempelajari Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Jurnal Pendidikan Bahasa</p><p>Melayu. 1(1) : 13-25</p><p></p><p>Lay, Y.F. & Chandrasegaran, A.L. (2016). The predictive effects of motivation toward</p><p>learning science on TIMSS grade 8 students Science achievement. Mathematics,</p><p>Science & Technology Education. 12(20) : 2949 2959</p><p></p><p>Lepper, M.R., Corpus, J.H. & Iyenger, S.S. (2005). Intrinsic and Extrinsic Motivational</p><p>Orientation in the Classroom L Age Different and Academic Correlates. Journal of</p><p>Educational Psychology. 97(2) : 184 196</p><p></p><p>Maralani, F.M. (2016). The Mediation Role of Intrinsic and Extrinsic Motivation in the</p><p>Relationship between Creative Educational Environment and Metacognitive Sel-</p><p>Regulation. Journal of Education and Learning. 5(3)</p><p></p><p>Mariani Mohd Nor. (2015). Hubungan Sikap dan Motivasi dengan Pencapaian Bahasa</p><p>Inggeris Murid Sekolah Kebangsaan Felda Daerah Bera. Tanjong Malim :</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mary, A. & John, A. (2011). A Cultural Perspective on the Structure of Student Interest</p><p>in Science. International Journal of Science Education. 33(1) : 51-71</p><p></p><p>McLinden, M. (2017). Examining proximal and distal influences on the part-time student</p><p>experience through an ecological system theory. Teaching in Higher Education.</p><p>22(3) : 373 388</p><p></p><p>Medcalf, N.A., Hoffman, T.S. & Boatwright, C. (2012). Childrens dream viewed</p><p>through the prism of Maslows hierarchy needs. Early Child Development and Care.</p><p>183.</p><p></p><p>Mohd Hashimi Yaacob, Mohd Helmi Ali & Nurhidayani Abd Waha. (2017). Hubungan</p><p>Penguasaan Bahasa Inggeris dengan Tahap Keberkesanan Kemahiran Insaniah</p><p>Pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar. 20(1) : 67-77</p><p></p><p>Mohd KhairulAnuar Mohd Habib. (2015). Persekitaran Pembelajaran Konstruktivis dan</p><p>Kecenderungan Pemikiran kritikal dalam Kalangan Pelajar Sains Pelbagai</p><p>Pencapaian. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mumtaz Ahmad, Maria Aftab & Humaira Yaaqob. (2015). Studemts Motivation toward</p><p>English Language Learning at Undergraduate Level. Australian Academic Centre.</p><p></p><p>Nabihah Yusof, Harun Baharudin, Maimun Aqasha Lubis & Muhammad Saifu Anuar</p><p>Yusoff. (2018). Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Bimbingan Rakan Sebaya (BRS)</p><p>dalam Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Diperolehi daripada</p><p>http://www.reserachgate.net/publication/326762543_Persepsi_Pelajar_Terhada-</p><p>_Penggunaan_Kaedah_Bimbingan_Rakan_Sebaya_BRS_Dalam</p><p>_Pembelajaran_Kosa Kata_Arab/citation</p><p></p><p>Nadzalinda, K. (2015). Tahap Penguasaan, Sikap dan Minat Pelajar Kolej Kemahiran</p><p>Tinggi Mara terhadap Mata pelajaran Bahasa Inggeris. Batu Pahat : Universiti Tun</p><p>Hussein Onn.</p><p></p><p>Nair, S.M. & Gopal, S.D.(2014). Kesan Penggunaan Keadah Pembelajaran Masteri</p><p>Terhadap Pencapaian dan Minat Pelajar dalam Mata pelajaran Pengajian Am. Asia</p><p>Pacific Journal of Educators dan Education. 29 : 55-80</p><p></p><p>Nik Zarini Nik Kar & Salmiza Salleh. (2012). Kesan Pendekatan Inkuiri Penemuan</p><p>Terhadap Pencapaian Pelajar dalam Mata pelajaran Kimia. Asia Pasific Journal of</p><p>Educators and Education. 150 174</p><p></p><p>Noor Erma Abu & Leong, K.W. (2017). Hubungan antara Sikap, Minat, Pengajaran Guru</p><p>dan Pengaruh Rakan Sebaya Terhadap Pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan</p><p>Empat. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik. 2(1): 1-10</p><p></p><p>Noraini Idris. (2013). Penyelidikan dalam Pendidikan. Selangor : McGraw-Hill</p><p>Education</p><p></p><p>Norhayati Fatmi Talib, Bani Hidayat Mohd Shafie, Jamil Ahmad & Ab Halim Tamuri.</p><p>(2014). Hubungan Konsep Kendiri dan Motivasi Pelajar dengan Pencapaian Kursus</p><p>di Sebuah Politeknik. IJISAE. 1-10</p><p></p><p>Nurul Najwa Ahmad Yalani & Noor Raudhiah Abu Bakar. (2016). Faktor Penentu Tahap</p><p>Penguasaan Bahasa Inggeris : Kajian di Sebuah IPTS Selangor. Proceeding of the</p><p>3rd International Conference on Management & Muamalah.</p><p></p><p>Nor Hasliza Mohamaed. (2012). Penglibatan Pelajar dalam Pembelajar Koperatif di</p><p>Sekolah Menengah Vokasional. Batu Pahat : Universiti Tun Hussein Onn.</p><p></p><p>NurulHuda Md Hassan. (2016). Persekitaran Pembelajaran, Kesedaran Metakogsinisi,</p><p>Kemahiran Penyelesaian Masalah dan Pencapaian Matematik Pelajar Sekolah</p><p>Menengah. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Nurul Nisha Muhammad. (2012). Pembangunan Modul ICTL Berasaskan Pendekatan</p><p>Pengajaran Langsung dan Teori Konstruktivisme untuk Pelajar Orang Asli.</p><p>Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Okland, G.M. (2012). Determinats of Learning Outcome for Students at High School in</p><p>Norway : A Constructivist Approach. Scandivanian Journal of Educational</p><p>Research. 56(2) : 119 138</p><p></p><p>Ozerem, A. & Akkoyunlu, B. (2015). Learning environment designed according learning</p><p>styles and its effects on Mathematics achievement. Eurasian Journal of Educational</p><p>Research. 61 : 61-80</p><p></p><p>Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 2025. (2013). Putrajaya : Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Porcaco, D. (2011). Applying constructivism in instructivist learning cultures.</p><p>Multicultural Education & Techology Journal. 5(1) : 39 54</p><p></p><p>Petri, H.L. & Govern, J.M. (2004). Motivation Theory, Research and Application (5th</p><p>Edition). USA : Thomsan Wadsworth.</p><p></p><p>Rachel, A., Nnamdi, O. & Thomas, I. (2016). Learning Environment as Basis for</p><p>Cognitive Achievements of Students in Basic Science Classroom in Nigeria.</p><p>Universal Journal of Educational Research. 4(46) : 1471 1478</p><p></p><p>Radavan, M. & Makovec, D. (2015). Adult Learners Learning Environment Perceptions</p><p>and Satisfaction in Formal Education Case Study of Four East- European</p><p>Countries. International Education Studies. 8(2).</p><p></p><p>Rumaya Juhari & Rozumah Baharudin. (2004). Pengantar Perkembangan Manusia</p><p>Perspektif Ekologi. Serdang : Penerbitan Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations : Classic</p><p>Definations and New Directors. Contemporary Educational Psychology. 25 : 54 </p><p>67</p><p></p><p>Santrock, J.W. (2014). Essential of Life-Span Development (3rd Edition). New York :</p><p>McGraw-Hill.</p><p></p><p>Santrock, J.W. (2011). Educational Psychology. (5th Edition). New York : McGraw-Hill</p><p>Schulze, S. & Herdeen, M.V. (2015). Learning Environments Matter : Idemtifying</p><p>Influences on the Motivation to Learn Science. South African Journal of Education.</p><p>23(2).</p><p></p><p>Shamaki & Ado, T. (2015). Influence of Learning Environment on Students Academic</p><p>Achievement in Mathematics : A Case Study of Some Selected Secondary Schools</p><p>in Yobe State Nigeria. Journal of Education and Practise. 6(34).</p><p></p><p>Siew, N.M. & Ruslan Mapeala. (2017). The Effects of Thinking Maps _ Aided Problem-</p><p>Based Learning on Motivation Towards Science Learning Among Fifth Graders.</p><p>Journal of Baltic Science Education. 16(3).</p><p></p><p>Singh, M. & McNeil, J.T. (2014). Do learning environment differ across subjects and</p><p>nations : Case Studies in Hawaii and Singapore using the WIHIC questionnaire.</p><p>Learning Environ Res. 17 : 173 189</p><p></p><p>Smith, K., de Brabander, C.J. & Martens, R.L. (2014). Student-centred and teacher</p><p>centred learning environment in pre-vocatial secondary education : Psychology</p><p>needs and motivation. Scandinavian Journal of Educational Research.</p><p></p><p>Swiderski, S.M. (2011). Transforming principles into practice : Using cognitive active</p><p>learning strategies in the high school classroom. The Clearing House. 84 : 239 243</p><p></p><p>Syahida Nadia Zakaria. (2015). Kesan Pendekatan Konstruktivisme dan Pendekatan</p><p>Tradisional dalam Pengajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. Jurnal</p><p>Pendidikan Bahasa Melayu. 5(2) : 12 21</p><p></p><p>Tapscott, D. & William, A. (2010). Innovating the 21st Century University : Its Time.</p><p>Education Review. 45(1) : 16 29</p><p></p><p>Tas, Y. (2015). The contribution of perceived classroom learning environment and</p><p>motivation to student engagement in science. Europian Journal Psychology</p><p>Education</p><p></p><p>Tarmizi Amran. (2003). Penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar-pelajar Tahun</p><p>4SPA, E dan J, Fakulti Pendidikan UTM : Kajian tentang status peguasaan,</p><p>kebolehan bertutur, sikap, motivasi dan dorongan ibu bapa. Skudai : Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>The Star. 2017. 16 Februari</p><p></p><p>Ursula, L. (2017). Langage learning motivation, Global English and study modes : A</p><p>comparative study. The Language Learning Journal. 45(2), 220 244</p><p></p><p>Velayutham, S. & Aldrige, J.M. (2012). Influence of Psychosocial Classroom</p><p>Environment on Students Motivation and Self-regulation in Science Learning : A</p><p>Structural Equation Modelling Approach. Educational Psychology.</p><p></p><p>Venugopalan, O. (2011). Maslows theory of motivation its relevance and application</p><p>among non-managerial employees of selected public and private sector undertakings</p><p>in Kerala. Retrived from</p><p>http://shodhgangga.inflibnet.ac.in.bitstream/10601/21361/11/11</p><p></p><p>Yapici. U. (2016). Effective of Blended Cooperative Learning Environment in Biology</p><p>Teaching : Classroom Community Sense, Academic Achievement and Satisfaction.</p><p>Journal of Education and Training Studies. 4(4).</p><p></p><p>Yerdelen S. & Sungur S. (2017). A Multilevel Investigation of Scinece Achievement :</p><p>The Role of Learning Environment and Teacher Effectiveness. European</p><p>Educational Research Association.</p><p></p><p>Yildrim, S. (2012). Teacher Support, Motivation, Learning Style Use and</p><p>Achievement : A Multimedia Mediation Model. The Journal of Experimental</p><p>Education, 80: 2, 150-172</p><p></p><p>Yurt, E. (2015) Undertanding middle school students motivation in math class : The</p><p>expectancy-value model perspective. International Journal of Education in</p><p>Mathematics, Science and Technology, 3(4), 288-297</p><p></p>