Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah
<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubu...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738 |
Tags: |
Add Tag
sem
1
|
id |
oai:ir.upsi.edu.my:8738 |
---|---|
record_format |
uketd_dc |
institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
collection |
UPSI Digital Repository |
language |
zsm |
topic |
LB Theory and practice of education |
spellingShingle |
LB Theory and practice of education Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah |
description |
<p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubungan antara komponen-komponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan</p><p>murid-murid sekolah rendah. Kajian ini melibatkan seramai 200 orang murid Tahun</p><p>Lima daerah Manjung yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata.</p><p>Terdapat tiga jenis instrumen yang digunakan dalam kajian ini iaitu What is</p><p>Happening in This Class (WIHIC), Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation</p><p>dan skor murid dalam tiga jenis penilaian Bahasa Inggeris, iaitu Ujian Bulan Mac,</p><p>Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun. Data yang diperolehi</p><p>dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif dan teknik Model Persamaan</p><p>Berstruktur (SEM). Dapatan analisis deskriptif menunjukkan bahawa min keseluruhan</p><p>komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa</p><p>Inggeris masing-masing ialah, 3.90, 3.70 dan 2.96. Manakala, dapatan analisis</p><p>inferensi menunjukkan komponen kerjasama mempunyai hubungan yang signifikan</p><p>dengan motivasi, di mana nilai beta coefficient yang diperolehi ialah0.49 pada paras</p><p>signifikan p=0.02. Kesimpulannya, kajian ini mendapati bahawa persekitaran</p><p>pembelajaran dan motivasi murid-murid sekolah rendah masih berada pada tahap</p><p>yang sederhana, manakala pencapaian Bahasa Inggeris berada pada tahap yang</p><p>rendah. Selain itu, komponen kerjasama memainkan peranan yang signifikan dalam</p><p>meningkatkan motivasi murid-murid sekolah rendah. Sebagai implikasi, komponenkomponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris</p><p>masih perlu ditingkatkan dalam kalangan murid-murid sekolah rendah. Selain itu,</p><p>guru-guru juga perlu memainkan peranan dalam menggalakkan aktiviti yang</p><p>melibatkan kerjasama murid-murid bagi memupuk motivasi mereka untuk</p><p>mempelajari Bahasa Inggeris secara lebih mendalam.</p> |
format |
thesis |
qualification_name |
|
qualification_level |
Master's degree |
author |
Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman |
author_facet |
Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman |
author_sort |
Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman |
title |
Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah |
title_short |
Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah |
title_full |
Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah |
title_fullStr |
Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah |
title_full_unstemmed |
Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah |
title_sort |
saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian bahasa inggeris murid-murid sekolah rendah |
granting_institution |
Universiti Pendidikan Sultan Idris |
granting_department |
Fakulti Pembangunan Manusia |
publishDate |
2021 |
url |
https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738 |
_version_ |
1776104561156554752 |
spelling |
oai:ir.upsi.edu.my:87382023-03-06 Saling hubungan komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris murid-murid sekolah rendah 2021 Nurul Illiana Hidayah Kamarulzaman LB Theory and practice of education <p>Kajian ini dijalankan untuk mengenalpasti persekitaran pembelajaran, motivasi dan</p><p>pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan murid sekolah rendah. Selain itu, kajian</p><p>ini juga bertujuan untuk mengenalpasti saling hubungan antara komponen-komponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris dalam kalangan</p><p>murid-murid sekolah rendah. Kajian ini melibatkan seramai 200 orang murid Tahun</p><p>Lima daerah Manjung yang dipilih melalui teknik persampelan rawak berstrata.</p><p>Terdapat tiga jenis instrumen yang digunakan dalam kajian ini iaitu What is</p><p>Happening in This Class (WIHIC), Intrinsic and Extrinsic Motivational Orientation</p><p>dan skor murid dalam tiga jenis penilaian Bahasa Inggeris, iaitu Ujian Bulan Mac,</p><p>Peperiksaan Pertengahan Tahun dan Peperiksaan Akhir Tahun. Data yang diperolehi</p><p>dianalisis menggunakan teknik analisis deskriptif dan teknik Model Persamaan</p><p>Berstruktur (SEM). Dapatan analisis deskriptif menunjukkan bahawa min keseluruhan</p><p>komponen-komponen persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa</p><p>Inggeris masing-masing ialah, 3.90, 3.70 dan 2.96. Manakala, dapatan analisis</p><p>inferensi menunjukkan komponen kerjasama mempunyai hubungan yang signifikan</p><p>dengan motivasi, di mana nilai beta coefficient yang diperolehi ialah0.49 pada paras</p><p>signifikan p=0.02. Kesimpulannya, kajian ini mendapati bahawa persekitaran</p><p>pembelajaran dan motivasi murid-murid sekolah rendah masih berada pada tahap</p><p>yang sederhana, manakala pencapaian Bahasa Inggeris berada pada tahap yang</p><p>rendah. Selain itu, komponen kerjasama memainkan peranan yang signifikan dalam</p><p>meningkatkan motivasi murid-murid sekolah rendah. Sebagai implikasi, komponenkomponen</p><p>persekitaran pembelajaran, motivasi dan pencapaian Bahasa Inggeris</p><p>masih perlu ditingkatkan dalam kalangan murid-murid sekolah rendah. Selain itu,</p><p>guru-guru juga perlu memainkan peranan dalam menggalakkan aktiviti yang</p><p>melibatkan kerjasama murid-murid bagi memupuk motivasi mereka untuk</p><p>mempelajari Bahasa Inggeris secara lebih mendalam.</p> 2021 thesis https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738 https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8738 text zsm closedAccess Masters Universiti Pendidikan Sultan Idris Fakulti Pembangunan Manusia <p>Abdul Halim Masnan & Siti Hamira Md Ngajib, 2016. "The Dilemmas of Teaching</p><p>English in Cambodia Kindergarten," International Journal of Academic Research in</p><p>Business and Social Sciences, Human Resource Management Academic Research</p><p>Society, International Journal of Academic Research in Business and Social</p><p>Sciences, 6(12), 190-196</p><p></p><p>Abdul Rasid Jamian, Shamsudin Othman & Humaizah Hashim. (2012). Persepsi Guru</p><p>Terhadap Penggunaan Kartun dalam Transformasi Pengajaran Penulisan Karangan</p><p>Bahasa Melayu. Jurnal Pendidikan Bahasa Melayu. 2(1), 129-140</p><p></p><p>Adi Cahyono, Samsi Haryanto & Sudarsono. (2016). Increasing Motivation and Science</p><p>Learning Achievement Through the Implementation of Outdoor Coorperatibe</p><p>Learning Model in Class VII SMP 2. Journal of Education and Practice. 7(26)</p><p></p><p>Ahmad bin Ishak. (2007). Persekitaran Pembelajaran dalam Bilik Darjah serta</p><p>Pencapaian Akademik Pelajar Jurusan Perakaunan Program Motivasi. Tanjong</p><p>Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Alzubaidi, E., Aldrige,J.M & Khine, M.S. (2016). Learning English as a second language</p><p>at the university level in Jordon : motivation, self-regulation and learning</p><p>environment perceptions. Learning Environment Res. (19), 133-152</p><p></p><p>Anuar Ahmad & Nelson Jingga. (2015). Pengaruh Kompetensi Kemahiran Guru dalam</p><p>Pengajaran Terhadap Pencapaian Akademik Pelajar dalam Mata pelajaran Sejarah.</p><p>Jurnal Kurikulum dan Pengajaran Asia Pasifik. 3(2), 1-11</p><p></p><p>Arnt, O. (2016). Learning Environment and Student Effort. International Journal of</p><p>Educational Management. 30(2), 271-286</p><p></p><p>Asrlan, S., Akcaalan, M. & Yurdakul, C.(2017). Science Motivation of University</p><p>Students : Achievement Goals as a Predictor. Universal Journal of Educational</p><p>Research. 5(4). doi : 10,13189/ujer.2017.050418</p><p></p><p>Ary, D., Jacobs, L.C., Sorense, C. & Walker, D.A.(2014). Introduction to research in</p><p>Education. 9th Edition. USA : Wadsworth Cengage Learning</p><p></p><p>Ashford J.B., LeCroy C.W, Lorte K.L. (2006). Human Behavior in the Social</p><p>Environment (3rd Edition). USA : Thomson Learning, Inc.</p><p></p><p>Azizi Yahya, Shahrin Hashim & Fadhlina Mohd Azizudin. (2010). Tahap Kompetensi</p><p>Guru Sekolah Rendah Terhadap Pengajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa</p><p>Inggeris. Skudai : Universiti Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Azizi Yahaya (2010). Sejauh Manakah Faktor Keluarga Dapat Mempengaruhi</p><p>Pencapaian Pelajar Dalam Mata Pelajaran Bahasa Inggeris. Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>Beaten, M., Dochy, F. & Struyven, K. (2013). The effect of different learning</p><p>environments on students motivation for learning and their achievement. British</p><p>Journal of Educational Psychology.</p><p></p><p>Bi, X. (2015). Association between psychosocial aspect of English classroom</p><p>environments and motivation types of Chinese tertiary-level English majors.</p><p>Learning Environment Res. 18(95)</p><p></p><p>Bilen, D. & Tavil, Z.M. (2015). The effects of coorperative learning strategies on</p><p>vocabulary skills of forth grade students. Journal of Education and Training</p><p>Studies. 6 : 151 156</p><p></p><p>Bolkan, S. (2015). Intellectually Stimulating Students Instrinsic Motivation : The</p><p>Mediating Influence of Affective Learning and Student Engagement.</p><p>Communication Reports. 28(2), 80-91</p><p></p><p>Bronfenbrenner & Stephen, J.C. (1994). Nature-Nurture Reconceptualized in</p><p>Developmental Perspective: A Bioecological Model. Diperoleh daripada</p><p>https://moodle2.cs.huji.ac.il/nu14/pluginfile.php/179665/mod_resource/content/1/Br</p><p>onfenbrenner_%EF%BC%86_Ceci_1994.pdf</p><p></p><p>Cetin-Dindar, A. (2015). Student Motivation in Constructivist Learning Environment.</p><p>Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education.</p><p></p><p>Che Nidzam Che Ahmad, Saidatul Ainoor Shaharim dan Asmayati Yahaya (2016).</p><p>Kesesuaian Persekitaran Pembelajaran, Interaksi Guru-Pelajar, Komitemen</p><p>Belajar dan Keselesaaan Pembelajaran dalam Kalangan Pelajar Biologi.</p><p>Diperolehi daripada</p><p>https://www.researchgate.net/publication/311807343_KESESUAIAN_PERSEKITA</p><p>RAN_PEMBELAJARAN_INTERAKSI_GURUPELAJAR_</p><p>KOMITMEN_BELAJAR_DAN_KESELESAAN_PEMBELAJARAN_</p><p>DALAM_KALANGAN_PELAJAR_BIOLOGI/citations</p><p></p><p>Cheng, L., Melor Mad Yunus & Maslawati Mohamad. (2016). Issue Contributing to Low</p><p>Performance of English in a National School in Song, Sarawak. Proceeding of</p><p>ICERS.</p><p></p><p>Chew, F.P. (2008). Pengajaran Sains dan matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) :</p><p>Penerimaan dan Kesannya Terhadap Status Bahasa Melayu. Jurnal Sains. 52-71</p><p></p><p>Clyne, M. & Sharifian, F. (2008). English as An International Language : Challenges and</p><p>Possibalities. Australia Review of Applied Linguistic. 31(3), 1-11</p><p></p><p>Cicuto, C.A.T.& Torres, B.B.(2016). Implementing an Active Learning Environment to</p><p>Influence Students Motivation in Biochemistry. American Chemical Society and</p><p>Dividion of Chemical Education.</p><p></p><p>Corkin, D.M., Horn, C. & Pattison, D. (2-17). The Effects of an active learning</p><p>intervention in Biology on college students classroom motivational climate</p><p>perceptions, motivation and achievement. Educational Psychology.</p><p></p><p>DeLuccia- Reinstein, R. (2011). Does the environment affecr a childs behavior? How :</p><p>Trusted advice for the curious life. Diperoleh daripada</p><p>http://www.ehow.com/print/about_5367285_environment-affect-child_s-behavior</p><p></p><p>Diseth, A., Danielsen, A.G. & Samdal, O. (2012). A path analysis of basic need support,</p><p>self-efficacy, achievement goals, life satisfaction and academic achievement level</p><p>among secondary school students. Educational Psychology</p><p></p><p>Ee, C.L. (2012). Cultural Factors Affecting English Proficiency in Rural Areas. Advance</p><p>in Language and Literacy Studies. 3(1).</p><p></p><p>Gherasmi, L.R., Butnaru, S. & Iacob, L. (2011). The Motivation, Learning Environment</p><p>and School Achievement. The International Journal of Learning.</p><p></p><p>Green, J. (2016). Education, Preffesionalism and The Quest fir Accountability. New</p><p>York : Routledge</p><p></p><p>Hair, J.F., Black, W.C., Babin, B.J. & Anderson, R.E. (2010). Multivariate Data</p><p>Analysis. 7th Edition. New Jersey : Pearson.</p><p></p><p>Hasiah Arjani. (2011). Kesan Pendekatan Pembelajaran Konstruktivisme Terhadap</p><p>Prestasi Murid Tahun Lima dalam Mata pelajaran Bahasa Melayu di Sebuah</p><p>Sekolah Rendah, Daerah Sandakan. (Tesis Tidak Diterbitkan). Universiti Utara</p><p>Malaysia : Sintok.</p><p></p><p>Hartje, C.J. (2016). Students needs and perceptions of the learning environment</p><p>according to high school students : A case study. School of Education Students</p><p>Capstones and Dissertations.</p><p></p><p>Hazita Azman. (2016). Implementation and Challenges of English Language Education</p><p>Reform in Malaysia Primary School. 3L The Southest Asia Journal of English</p><p>Language Studies. 22(3) : 65-78</p><p></p><p>Ilhan, N., Yildrim, A. & Yilmaz, S.S. (2016). The Effect of Context-based Chemical</p><p>Equilibrium on Grade 11 Students Learning, Motivation and Constructivist</p><p>Learning Environment. International Journal of Environmental & Science</p><p>Education. 11(9), 3117-3137</p><p></p><p>Ismail Muhamad, Wan Maizatul Akmar Wan Ahmad & Azman Che Mat. (2013). Sikap</p><p>dan Realiti Penguasaan Kemahiran Bahasa Arab Pelajar Program j-QAF. GEMA</p><p>Online Journal of Language Studies. 13 (2), 81-97</p><p></p><p>Isuguzel, B. (2014). The Blended Learning Environment on The Foreign Language</p><p>Learning Process : A Balance for Motivation and Achievement. Turkish Online</p><p>Journal of Distance Education TODJE. 15(3)</p><p></p><p>Kupusamy, J.M. (2016). Keberkesanan Pembelajaran Kooperatif Model STAD terhadap</p><p>Pencapaian Tajuk Pepejal Geometrid dan Motivasi Murid Berpencapaian</p><p>Sederhana. Universiti Pendidikan Sultan Idris : Tanjong Malim.</p><p></p><p>Kayalar, F. (2016). Teachers Views over the Workout Strategies for Helping Students</p><p>Motivate Themselves in the Classroom. Universal Journal of Educational Research.</p><p></p><p>Kementerian Pendidikan Malaysia. (2001a). Pembelajaran secara Konstruktivisme.</p><p>Pusat Perkembangan Kurikulum : Kuala Lumpur.</p><p></p><p>Khine, M.S., Fraser, B.J., Afari, E., Oo, Z. & Kyam, T.T. (2017). Studemts perceptions</p><p>of the learning environment in tertiary science classrooms in Mynmar. Learning</p><p>Environ Res.</p><p></p><p>Kingir, S., Tas, Y., Gok, G. & Vural, S.S. (2013). Relationship among constructivist</p><p>learning environment perception, motivational beliefs, self-regulation and science</p><p>achievement. Research in Science & Technology Education. 31 : 205-266.</p><p></p><p>Kohn, A. (1994). Truth Self Esteem. Diperolehi daripada</p><p>http://www.alfiekohn.org/article/truth-self-esteem/</p><p></p><p>Kopershoek, H. (2016). Relationship among motivation, commitment, cognitive</p><p>capacities and achievement in secondary education. Frontline Learning Research 3.</p><p>28-33.</p><p></p><p>Langan, J. & Zamri Mahamod. (2011). Sikap dan motivasi murid Iban dalam</p><p>mempelajari Bahasa Melayu sebagai bahasa kedua. Jurnal Pendidikan Bahasa</p><p>Melayu. 1(1) : 13-25</p><p></p><p>Lay, Y.F. & Chandrasegaran, A.L. (2016). The predictive effects of motivation toward</p><p>learning science on TIMSS grade 8 students Science achievement. Mathematics,</p><p>Science & Technology Education. 12(20) : 2949 2959</p><p></p><p>Lepper, M.R., Corpus, J.H. & Iyenger, S.S. (2005). Intrinsic and Extrinsic Motivational</p><p>Orientation in the Classroom L Age Different and Academic Correlates. Journal of</p><p>Educational Psychology. 97(2) : 184 196</p><p></p><p>Maralani, F.M. (2016). The Mediation Role of Intrinsic and Extrinsic Motivation in the</p><p>Relationship between Creative Educational Environment and Metacognitive Sel-</p><p>Regulation. Journal of Education and Learning. 5(3)</p><p></p><p>Mariani Mohd Nor. (2015). Hubungan Sikap dan Motivasi dengan Pencapaian Bahasa</p><p>Inggeris Murid Sekolah Kebangsaan Felda Daerah Bera. Tanjong Malim :</p><p>Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mary, A. & John, A. (2011). A Cultural Perspective on the Structure of Student Interest</p><p>in Science. International Journal of Science Education. 33(1) : 51-71</p><p></p><p>McLinden, M. (2017). Examining proximal and distal influences on the part-time student</p><p>experience through an ecological system theory. Teaching in Higher Education.</p><p>22(3) : 373 388</p><p></p><p>Medcalf, N.A., Hoffman, T.S. & Boatwright, C. (2012). Childrens dream viewed</p><p>through the prism of Maslows hierarchy needs. Early Child Development and Care.</p><p>183.</p><p></p><p>Mohd Hashimi Yaacob, Mohd Helmi Ali & Nurhidayani Abd Waha. (2017). Hubungan</p><p>Penguasaan Bahasa Inggeris dengan Tahap Keberkesanan Kemahiran Insaniah</p><p>Pelajar di Universiti Kebangsaan Malaysia. Jurnal Personalia Pelajar. 20(1) : 67-77</p><p></p><p>Mohd KhairulAnuar Mohd Habib. (2015). Persekitaran Pembelajaran Konstruktivis dan</p><p>Kecenderungan Pemikiran kritikal dalam Kalangan Pelajar Sains Pelbagai</p><p>Pencapaian. Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Mumtaz Ahmad, Maria Aftab & Humaira Yaaqob. (2015). Studemts Motivation toward</p><p>English Language Learning at Undergraduate Level. Australian Academic Centre.</p><p></p><p>Nabihah Yusof, Harun Baharudin, Maimun Aqasha Lubis & Muhammad Saifu Anuar</p><p>Yusoff. (2018). Persepsi Pelajar Terhadap Kaedah Bimbingan Rakan Sebaya (BRS)</p><p>dalam Pembelajaran Kosa Kata Bahasa Arab. Diperolehi daripada</p><p>http://www.reserachgate.net/publication/326762543_Persepsi_Pelajar_Terhada-</p><p>_Penggunaan_Kaedah_Bimbingan_Rakan_Sebaya_BRS_Dalam</p><p>_Pembelajaran_Kosa Kata_Arab/citation</p><p></p><p>Nadzalinda, K. (2015). Tahap Penguasaan, Sikap dan Minat Pelajar Kolej Kemahiran</p><p>Tinggi Mara terhadap Mata pelajaran Bahasa Inggeris. Batu Pahat : Universiti Tun</p><p>Hussein Onn.</p><p></p><p>Nair, S.M. & Gopal, S.D.(2014). Kesan Penggunaan Keadah Pembelajaran Masteri</p><p>Terhadap Pencapaian dan Minat Pelajar dalam Mata pelajaran Pengajian Am. Asia</p><p>Pacific Journal of Educators dan Education. 29 : 55-80</p><p></p><p>Nik Zarini Nik Kar & Salmiza Salleh. (2012). Kesan Pendekatan Inkuiri Penemuan</p><p>Terhadap Pencapaian Pelajar dalam Mata pelajaran Kimia. Asia Pasific Journal of</p><p>Educators and Education. 150 174</p><p></p><p>Noor Erma Abu & Leong, K.W. (2017). Hubungan antara Sikap, Minat, Pengajaran Guru</p><p>dan Pengaruh Rakan Sebaya Terhadap Pencapaian Matematik Tambahan Tingkatan</p><p>Empat. Jurnal Kurikulum & Pengajaran Asia Pasifik. 2(1): 1-10</p><p></p><p>Noraini Idris. (2013). Penyelidikan dalam Pendidikan. Selangor : McGraw-Hill</p><p>Education</p><p></p><p>Norhayati Fatmi Talib, Bani Hidayat Mohd Shafie, Jamil Ahmad & Ab Halim Tamuri.</p><p>(2014). Hubungan Konsep Kendiri dan Motivasi Pelajar dengan Pencapaian Kursus</p><p>di Sebuah Politeknik. IJISAE. 1-10</p><p></p><p>Nurul Najwa Ahmad Yalani & Noor Raudhiah Abu Bakar. (2016). Faktor Penentu Tahap</p><p>Penguasaan Bahasa Inggeris : Kajian di Sebuah IPTS Selangor. Proceeding of the</p><p>3rd International Conference on Management & Muamalah.</p><p></p><p>Nor Hasliza Mohamaed. (2012). Penglibatan Pelajar dalam Pembelajar Koperatif di</p><p>Sekolah Menengah Vokasional. Batu Pahat : Universiti Tun Hussein Onn.</p><p></p><p>NurulHuda Md Hassan. (2016). Persekitaran Pembelajaran, Kesedaran Metakogsinisi,</p><p>Kemahiran Penyelesaian Masalah dan Pencapaian Matematik Pelajar Sekolah</p><p>Menengah. Universiti Kebangsaan Malaysia.</p><p></p><p>Nurul Nisha Muhammad. (2012). Pembangunan Modul ICTL Berasaskan Pendekatan</p><p>Pengajaran Langsung dan Teori Konstruktivisme untuk Pelajar Orang Asli.</p><p>Tanjong Malim : Universiti Pendidikan Sultan Idris.</p><p></p><p>Okland, G.M. (2012). Determinats of Learning Outcome for Students at High School in</p><p>Norway : A Constructivist Approach. Scandivanian Journal of Educational</p><p>Research. 56(2) : 119 138</p><p></p><p>Ozerem, A. & Akkoyunlu, B. (2015). Learning environment designed according learning</p><p>styles and its effects on Mathematics achievement. Eurasian Journal of Educational</p><p>Research. 61 : 61-80</p><p></p><p>Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia 2013 2025. (2013). Putrajaya : Kementerian</p><p>Pendidikan Malaysia.</p><p></p><p>Porcaco, D. (2011). Applying constructivism in instructivist learning cultures.</p><p>Multicultural Education & Techology Journal. 5(1) : 39 54</p><p></p><p>Petri, H.L. & Govern, J.M. (2004). Motivation Theory, Research and Application (5th</p><p>Edition). USA : Thomsan Wadsworth.</p><p></p><p>Rachel, A., Nnamdi, O. & Thomas, I. (2016). Learning Environment as Basis for</p><p>Cognitive Achievements of Students in Basic Science Classroom in Nigeria.</p><p>Universal Journal of Educational Research. 4(46) : 1471 1478</p><p></p><p>Radavan, M. & Makovec, D. (2015). Adult Learners Learning Environment Perceptions</p><p>and Satisfaction in Formal Education Case Study of Four East- European</p><p>Countries. International Education Studies. 8(2).</p><p></p><p>Rumaya Juhari & Rozumah Baharudin. (2004). Pengantar Perkembangan Manusia</p><p>Perspektif Ekologi. Serdang : Penerbitan Universiti Putra Malaysia.</p><p></p><p>Ryan, R.M. & Deci, E.L. (2000). Intrinsic and Extrinsic Motivations : Classic</p><p>Definations and New Directors. Contemporary Educational Psychology. 25 : 54 </p><p>67</p><p></p><p>Santrock, J.W. (2014). Essential of Life-Span Development (3rd Edition). New York :</p><p>McGraw-Hill.</p><p></p><p>Santrock, J.W. (2011). Educational Psychology. (5th Edition). New York : McGraw-Hill</p><p>Schulze, S. & Herdeen, M.V. (2015). Learning Environments Matter : Idemtifying</p><p>Influences on the Motivation to Learn Science. South African Journal of Education.</p><p>23(2).</p><p></p><p>Shamaki & Ado, T. (2015). Influence of Learning Environment on Students Academic</p><p>Achievement in Mathematics : A Case Study of Some Selected Secondary Schools</p><p>in Yobe State Nigeria. Journal of Education and Practise. 6(34).</p><p></p><p>Siew, N.M. & Ruslan Mapeala. (2017). The Effects of Thinking Maps _ Aided Problem-</p><p>Based Learning on Motivation Towards Science Learning Among Fifth Graders.</p><p>Journal of Baltic Science Education. 16(3).</p><p></p><p>Singh, M. & McNeil, J.T. (2014). Do learning environment differ across subjects and</p><p>nations : Case Studies in Hawaii and Singapore using the WIHIC questionnaire.</p><p>Learning Environ Res. 17 : 173 189</p><p></p><p>Smith, K., de Brabander, C.J. & Martens, R.L. (2014). Student-centred and teacher</p><p>centred learning environment in pre-vocatial secondary education : Psychology</p><p>needs and motivation. Scandinavian Journal of Educational Research.</p><p></p><p>Swiderski, S.M. (2011). Transforming principles into practice : Using cognitive active</p><p>learning strategies in the high school classroom. The Clearing House. 84 : 239 243</p><p></p><p>Syahida Nadia Zakaria. (2015). Kesan Pendekatan Konstruktivisme dan Pendekatan</p><p>Tradisional dalam Pengajaran Komponen Sastera Bahasa Melayu. Jurnal</p><p>Pendidikan Bahasa Melayu. 5(2) : 12 21</p><p></p><p>Tapscott, D. & William, A. (2010). Innovating the 21st Century University : Its Time.</p><p>Education Review. 45(1) : 16 29</p><p></p><p>Tas, Y. (2015). The contribution of perceived classroom learning environment and</p><p>motivation to student engagement in science. Europian Journal Psychology</p><p>Education</p><p></p><p>Tarmizi Amran. (2003). Penguasaan Bahasa Inggeris di kalangan pelajar-pelajar Tahun</p><p>4SPA, E dan J, Fakulti Pendidikan UTM : Kajian tentang status peguasaan,</p><p>kebolehan bertutur, sikap, motivasi dan dorongan ibu bapa. Skudai : Universiti</p><p>Teknologi Malaysia.</p><p></p><p>The Star. 2017. 16 Februari</p><p></p><p>Ursula, L. (2017). Langage learning motivation, Global English and study modes : A</p><p>comparative study. The Language Learning Journal. 45(2), 220 244</p><p></p><p>Velayutham, S. & Aldrige, J.M. (2012). Influence of Psychosocial Classroom</p><p>Environment on Students Motivation and Self-regulation in Science Learning : A</p><p>Structural Equation Modelling Approach. Educational Psychology.</p><p></p><p>Venugopalan, O. (2011). Maslows theory of motivation its relevance and application</p><p>among non-managerial employees of selected public and private sector undertakings</p><p>in Kerala. Retrived from</p><p>http://shodhgangga.inflibnet.ac.in.bitstream/10601/21361/11/11</p><p></p><p>Yapici. U. (2016). Effective of Blended Cooperative Learning Environment in Biology</p><p>Teaching : Classroom Community Sense, Academic Achievement and Satisfaction.</p><p>Journal of Education and Training Studies. 4(4).</p><p></p><p>Yerdelen S. & Sungur S. (2017). A Multilevel Investigation of Scinece Achievement :</p><p>The Role of Learning Environment and Teacher Effectiveness. European</p><p>Educational Research Association.</p><p></p><p>Yildrim, S. (2012). Teacher Support, Motivation, Learning Style Use and</p><p>Achievement : A Multimedia Mediation Model. The Journal of Experimental</p><p>Education, 80: 2, 150-172</p><p></p><p>Yurt, E. (2015) Undertanding middle school students motivation in math class : The</p><p>expectancy-value model perspective. International Journal of Education in</p><p>Mathematics, Science and Technology, 3(4), 288-297</p><p></p> |