Pendekatan multimodiliti terhadap interaksi bahasa dan imej dalam kartun Usik-Usik
<p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan pendekatan multimodaliti melalui mod</p><p>linguistik dan mod visual terhadap interaksi bahasa dan imej dalam kartun Usik-Usik,</p><p>di samping merumuskan isu-isu pendidikan di dalamnya d...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2022
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8757 |
Tags: |
Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
|
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan untuk menjelaskan pendekatan multimodaliti melalui mod</p><p>linguistik dan mod visual terhadap interaksi bahasa dan imej dalam kartun Usik-Usik,</p><p>di samping merumuskan isu-isu pendidikan di dalamnya dan mengesyorkan langkahlangkah</p><p>untuk mengatasinya. Reka bentuk penyelidikan kualitatif telah dipilih untuk</p><p>menganalisis kandungan teks multimodaliti kartun. Untuk tujuan ini, dua teori</p><p>digabungkan iaitu teori Sistemik Fungsional Linguistik yang diperkenalkan oleh</p><p>Halliday untuk menganalisis mod linguistik dan pendekatan visual semiotik sosial</p><p>yang digagaskan oleh Kress dan van Leeuwen untuk menganalisis mod visual. Data</p><p>kajian yang mengandungi sebanyak 50 ilustrasi kartun diperoleh daripada buku kartun</p><p>Usik-Usik (Koleksi Sinikal Dunia Pendidikan). Dapatan kajian menunjukkan bahawa</p><p>teks bahasa merupakan mod linguistik yang bertindak sebagai elemen multimodaliti</p><p>yang berkesan dan menjadi pelengkap kepada mod visual yang terdapat pada karya</p><p>kartun. Strategi kartunis membina representasi naratif dan representasi konseptual di</p><p>bawah mod visual telah dapat mewakili objek dan menggambarkan hubungannya</p><p>dengan dunia pendidikan serta merangsang pengalaman fizikal melalui interaksi visual.</p><p>Sebagai kesimpulan, peranan mod linguistik adalah untuk menyediakan konteks dalam</p><p>karya kartun sebagai maklumat tambahan supaya pembaca dapat memahami mesej</p><p>yang hendak disampaikan dengan lebih jelas dan mendalam. Isu-isu dalam dunia</p><p>pendidikan akan dapat ditangani hanya melalui pelibatan daripada pelbagai pihak yang</p><p>berkaitan. Penggubal dasar perlu memahami dan mendalami pelbagai masalah dunia</p><p>pendidikan kerana mengubah pendidik tanpa mengubah dasar pendidikan tidak akan</p><p>mendatangkan kesan yang ketara dalam sistem pendidikan sedia ada. Implikasi kajian</p><p>menunjukkan bahawa pengintegrasian teori mampu memberi alternatif pendekatan</p><p>yang boleh digunakan dalam menganalisis multimodaliti kartun.</p> |
---|