Penggabungjalinan kecindan sebagai perangsang afektif dan kognitif dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera Bahasa Melayu

<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kebolehan guru untuk mengaplikasikan</p><p>unsur kecindan secara bersahaja, mengenal pasti strategi pengajaran, media pengajaran</p><p>dan jenis-jenis gaya pengajaran guru yang digabung...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Sii, Kiong Ming
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8819
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk mengenal pasti kebolehan guru untuk mengaplikasikan</p><p>unsur kecindan secara bersahaja, mengenal pasti strategi pengajaran, media pengajaran</p><p>dan jenis-jenis gaya pengajaran guru yang digabung jalin dengan unsur kecindan untuk</p><p>merangsang afektif dan kognitif murid. Selain itu, kajian ini turut mengenal pasti jenisjenis</p><p>unsur kecindan sebagai perangsang afektif dan kognitif murid dalam pengajaran</p><p>dan pembelajaran Komponen Sastera bahasa Melayu. Kajian kualitatif yang</p><p>melibatkan kaedah temu bual, pemerhatian dan analisis dokumen digunakan dalam</p><p>kajian ini. Pemilihan sampel bertujuan melibatkan 15 guru bahasa Melayu menengah</p><p>atas dan 10 orang murid tingkatan empat di dua buah sekolah menengah. Tiga kaedah</p><p>pengumpulan data digunakan, iaitu protokol temu bual, borang pengekodan dokumen</p><p>dan nota kajian lapangan. Selain teori-teori kecindan (Teori Inkongruitui, Teori</p><p>Kelegaan dan Teori Superioriti), Teori Pembelajaran Berasaskan Minda yang</p><p>menghubungkan badan, minda dan perasaan digunakan untuk mengisi kelompangan</p><p>dalam kajian-kajian lepas. Dapatan kajian kualitatif menunjukkan bahawa bukan semua</p><p>guru berkebolehan mengaplikasikan unsur kecindan secara spontan dalam pengajaran.</p><p>Strategi pengajaran kecindan pula adalah bervariasi dengan mengambil kira kaitan</p><p>kecindan dengan kognitif, perasaan dan emosi. Media pengajaran kecindan meliputi</p><p>media pengajaran kecindan secara pandang dengar, teks dan orang manakala gaya</p><p>pengajaran kecindan guru ialah gaya pengajaran kecindan secara visual, auditori dan</p><p>kinestetik. Dapatan kajian juga mendapati terdapat unsur-unsur kecindan sebagai</p><p>perangsang afektif dan kognitif murid dalam pengajaran dan pembelajaran Komponen</p><p>Sastera bahasa Melayu. Kesimpulannya, kajian ini memberi perspektif baharu untuk</p><p>dikaitkan pembelajaran berasaskan minda dengan pembelajaran yang terkandung unsur</p><p>kecindan sebagai rujukan peningkatan profesionalisme dalam kalangan guru. Kajian</p><p>ini bukan sahaja memberi implikasi dari segi sumbangan kerangka strategi pengajaran</p><p>kecindan, malahan juga memberi implikasi kepada sistem pendidikan dan bidang ilmu</p><p>dalam kurikulum serta memberi implikasi kepada Teori Pembelajaran Berasaskan</p><p>Minda dalam pengajaran guru.</p>