GhaReo: Imaginasi penciptaan tari berinspirasikan lagu Ghazal

<p>Kajian ini bertujuan menghasilkan projek persembahan yang menggunakan konsep</p><p>imaginasi dalam penciptaan tari berdasarkan irama Ghazal Melayu Johor. Projek</p><p>persembahan ini berfokuskan kepada dua aspek iaitu konsep im...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Fauzi Ahmad Selo
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8851
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan menghasilkan projek persembahan yang menggunakan konsep</p><p>imaginasi dalam penciptaan tari berdasarkan irama Ghazal Melayu Johor. Projek</p><p>persembahan ini berfokuskan kepada dua aspek iaitu konsep imaginasi dan proses</p><p>improvisasi yang mencipta tari diinspirasikan berdasarkan irama Ghazal Melayu</p><p>Johor. Teori Imaginasi dan teori inkuri oleh John Deweys digunakan sebagai dasar</p><p>kepada penjelasan konsep imaginasi dalam penciptaan. Menurut beliau imaginasi</p><p>adalah satu bentuk aras pengetahuan dalam menzahirkan pelbagai perkara dan salah</p><p>satunya adalah proses kreatif. Pada peringkat awal idea yang dibentangkan semasa</p><p>projek akhir adalah berkaitan penciptaan tarian di Malaysia dan hubungkait dengan</p><p>muzik atau lagu yang mengiringi tari. Isu yang telah diketengahkan adalah pelestarian</p><p>muzik Ghazal yang umum mengetahui kini irama ini makin kurang mendapat</p><p>sambutan dalam kalangan anak muda. GhaReo adalah akronim kepada Ghazal dan</p><p>Koreografi yang menjelaskan penciptaan koreografi berimaginasikan Ghazal Melayu</p><p>Johor. Proses imaginasi ini melibatkan dua konsep dalam muzik Ghazal tersebut iaitu</p><p>rentak dan irama muzik Ghazal Melayu Johor. Rentak Ghazal Johor mempunyai</p><p>keunikannya kerana rentak ini diilhamkan sendiri oleh tokoh Ghazal Melayu Johor</p><p>iaitu Pak Lomak dan rentak ini disebut Pukulan Hindustani. Melalui konsep</p><p>GhaReo ini empat karya telah dihasilkan iaitu karya Harakat, Ghasli, Garayu dan</p><p>Kurung Putih. Empat karya ini dihasilkan berdasarkan tiga bentuk ghazal iaitu ghazal</p><p>asli, ghazal langgam dan ghazal rekonstruksi. Penghasilan projek persembahan ini</p><p>diharapkan dapat melestarikan semula kesenian Ghazal Melayu Johor dengan adanya</p><p>satu bentuk persembahan lain dalam seni muzik Ghazal Johor itu sendiri.</p>