Kesan modul pengaturcaraan menggunakan aplikasi Scratch bagi mata pelajaran Asas Sains Komputer terhadap pencapaian murid
<p>Kajian ini bertujuan membangunkan modul pengaturcaraan menggunakan aplikasi</p><p>Scratch dan mengenal pasti kesan modul terhadap pencapaian murid-murid tingkatan</p><p>dua bagi mata pelajaran Asas Sains Komputer (ASK). Sebuah...
Saved in:
Main Author: | |
---|---|
Format: | thesis |
Language: | zsm |
Published: |
2021
|
Subjects: | |
Online Access: | https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8868 |
Tags: | Add Tag |
Summary: | <p>Kajian ini bertujuan membangunkan modul pengaturcaraan menggunakan aplikasi</p><p>Scratch dan mengenal pasti kesan modul terhadap pencapaian murid-murid tingkatan</p><p>dua bagi mata pelajaran Asas Sains Komputer (ASK). Sebuah modul telah dibangunkan</p><p>berpandukan model Sidek bagi topik Struktur Kod Arahan. Kajian ini menggunakan</p><p>reka bentuk kuantitatif dengan kaedah kuasi-eksperimen yang melibatkan 30 orang</p><p>murid tingkatan dua di sebuah sekolah di Kuala Lumpur. Teknik persampelan rawak</p><p>berkelompok digunakan dan murid-murid dibahagikan kepada kumpulan rawatan dan</p><p>kumpulan kawalan. Dua jenis instrumen kajian yang digunakan ialah ujian pra dan</p><p>pasca dan soal selidik kebolehgunaan modul. Data dianalisis menggunakan statistik</p><p>deskriptif dan inferens yang melibatkan ujian-t sampel bebas. Dapatan kajian bagi soal</p><p>selidik kebolehgunaan modul telah diperoleh daripada tiga orang pakar dalam bidang</p><p>ASK. Bagi kebolehgunaan modul, dapatan kajian menunjukkan panel pakar bersetuju</p><p>bahawa modul pengaturcaraan menggunakan aplikasi Scratch mempunyai tahap</p><p>kebolehgunaan yang baik bagi kelima-lima aspek, iaitu aspek format (M=4.63,</p><p>SP=.257), isi kandungan (M=4.47, SP=.474), kebolehcapaian objektif (M=4.33,</p><p>SP=.577), kebolehlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran (M=4.44, SP=.556),</p><p>dan kepuasan (M=4.72, SP=.255). Bagi kesan modul terhadap pencapaian murid,</p><p>dapatan kajian menunjukkan terdapat perbezaan yang signifikan dalam pencapaian</p><p>ujian pasca di antara kumpulan rawatan (M=60.67, SP=13.009) dan kumpulan kawalan</p><p>(M=51.53, SP=11.115) bagi topik Struktur Kod Arahan, iaitu t(28) = -2.067, p<.05.</p><p>Kesimpulannya, kajian ini menunjukkan ciri-ciri modul pengaturcaraan yang</p><p>menggunakan aplikasi Scratch bagi topik Struktur Kod Arahan dapat meningkatkan</p><p>pencapaian murid-murid. Implikasi kajian ini menunjukkan ciri-ciri yang terdapat</p><p>dalam modul boleh dijadikan sebagai panduan bagi pembangunan bahan pembelajaran</p><p>yang bersesuaian dengan pembelajaran abad ke-21 dan modul pengaturcaraan ini dapat</p><p>memberi kesan yang baik terhadap pencapaian murid.</p> |
---|