Hubungan Pengetahuan Konseptual dan Pengetahuan Prosedural dengan sikap terhadap Matematik murid Tingkatan Empat

<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan pengetahuan konseptual dan</p><p>pengetahuan prosedural dengan sikap terhadap matematik murid Tingkatan Empat.</p><p>Penumpuan diberikan kepada aspek sikap yang terbahagi kepada em...

Full description

Saved in:
Bibliographic Details
Main Author: Mohd Hairi Yusof
Format: thesis
Language:zsm
Published: 2022
Subjects:
Online Access:https://ir.upsi.edu.my/detailsg.php?det=8871
Tags: Add Tag
No Tags, Be the first to tag this record!
Description
Summary:<p>Kajian ini bertujuan untuk menentukan hubungan pengetahuan konseptual dan</p><p>pengetahuan prosedural dengan sikap terhadap matematik murid Tingkatan Empat.</p><p>Penumpuan diberikan kepada aspek sikap yang terbahagi kepada empat iaitu</p><p>keselamatan, nilai, motivasi dan keseronokan. Pengukuran aspek pengetahuan adalah</p><p>berdasarkan Ujian Pengetahuan Konseptual (UPK) dan Pengetahuan Prosedural (UPP).</p><p>Pengukuran aspek sikap pula menggunakan instrumen Attitude Towards Mathematics</p><p>Inventory (ATMI) yang terdiri daripada 40 item berskala Likert. Seramai 350 orang</p><p>responden telah dipilih daripada lima buah sekolah menengah harian biasa di Daerah</p><p>Petaling Utama, Selangor sebagai sampel kajian. Data kajian telah dianalisis</p><p>menggunakan statistik deskriptif dan inferensi. Hasil korelasi Pearson menunjukkan</p><p>terdapat hubungan yang signifikan antara pengetahuan konseptual dan pengetahuan</p><p>procedural dengan sikap terhadap matematik. Seterusnya, menerusi analisis regresi</p><p>pelbagai, dapatan menunjukkan bahawa elemen sikap keselamatan dan keseronokan</p><p>mempengaruhi pengetahuan matematik murid. Kesimpulannya, sikap terhadap</p><p>matematik mempengaruhi pengetahuan matematik murid Tingkatan Empat. Implikasi</p><p>daripada kajian ini, sikap terhadap matematik murid perlu ditingkatkan bagi membantu</p><p>murid menguasai pengetahuan prosedural dan mengukuhkan pengetahuan konseptual</p><p>matematik sedia ada.</p>